Keresés

Menü

Minden, amit a RankBrainről (és az arra való optimalizálásról) tudnod kell

Marketing Professzorok

SEO, keresőoptimalizálás


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Minden, amit a RankBrainről (és az arra való optimalizálásról) tudnod kell

2018.09.14.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Minden, amit a RankBrainről (és az arra való optimalizálásról) tudnod kell

Keservesen próbálkozol weboldalad keresőoptimalizálásával, de nem hozza az eredményeket? A régi technikák már nem működnek, igaz? Mutatjuk a megváltást szenvedéseidre, 10 perc és mindent másképp látsz majd az alábbi cikk alapján! 
 


A Google rengeteget fejlődött első megjelenése óta. A legideálisabb felhasználói élmény biztosítása érdekében a keresőóriás nem csak használja a világ legfejlettebb technológiáit, hanem saját maga fejleszti is azokat. Ezen technológiák közé tartozik a Google saját gépi tanulás algoritmusa, a RankBrain is.

 

Hogy mi az a RankBrain? 

A Google percről-percre okosodó öntanító algoritmusa, ami nem mellesleg egyben harmadik legfontosabb rangsorolási szempontjuk is.

 

Ez már önmagában elég, hogy felkeltse a szorgos keresőoptimalizálók figyelmét. Ha a te megélhetésed is a RankBrainen múlik (legalább is részben), akkor itt az ideje, hogy részletesen is megismerkedj vele!

 

1. A RankBrain működéséről egyszerűen

A RankBrain a Google saját fejlesztésű gépi tanuló algoritmusa, amelyet a keresőmotor a keresőtalálatok rangsorolásához és összeállításához használ. A RankBrain továbbá sokat segít a Google-nak a különböző keresések értelmezésében.

 

A RankBrain beiktatása előtt valahányszor az algoritmuson változtatni kellett, a Google programozói összedugták a fejüket, és nekik kellett kitalálniuk, hogy mivel tehetnék jobbá a keresőtalálatokat a kereső felhasználók számára. Valahányszor bármit változtatni kellett az algoritmuson azt nekik kellett átírniuk annak forráskódjában.

 

Amikor aztán elkészült a RankBrain, az eszköz átvette ezt a feladatot. Habár továbbra is a programozók felelősek a RankBrainért, az algoritmus bizonyos értelemben önálló lett, és valós időben, 24/7 azon dolgozik, hogy minél jobb találati listákat állítson a kereső felhasználók számára, akik beírnak valamit a Google-be. Ráadásul folyamatosan tanul, tanul és tanul, hogy egyre hatékonyabban tegye ezt.

 

Röviden: a RankBrain magától állítgatja a keresőalgoritmust.

 

Az aktuális kulcsszó alapján más-más súlyozást szab ki a visszahivatkozásokra, a tartalom frissességére, a domain tekintélyére, a tartalom terjedelmére és így tovább. Ez után megfigyeli, hogy a felhasználók mit csinálnak a hivatkozásokkal. Ha úgy véli, hogy ezt az új algoritmust a felhasználók jobban kedvelik, akkor a későbbiekben ezt használja majd. Ha nem, akkor vissza az előző verzióhoz.

 

A Google egyszer próbatétel elé állította a RankBraint és saját szoftvermérnökeit – a feladat az volt, hogy egy-egy keresésre meg kellett állapítaniuk a legideálisabb eredményeket. A RankBrain 80%-ban helyesen ítélte meg ezeket, míg az emberi csapat 70%-os teljesítményt ért el. A RankBrain tehát okkal lett a Google harmadik legfontosabb rangsorolási tényezője (a 200-ból).

 

2. Mit is csinál pontosan a RankBrain?

A RankBrainnek két feladata van: a lekérdezések (keresések, kulcsszavak) értelmezése, és a felhasználók találatokkal való viselkedésének analizálása, tehát a felhasználói elégedettség mérése.

 

Nézzük, hogy hogyan is teszi ezeket.

Így értelmezi a RankBrain a beírt kulcsszavakat

A Google néhány évvel ezelőtt komoly problémával állt szemben. A keresőmotorba beírt kulcsszavak 15%-ára a rendszernek nem volt konkrét „válasza”, mert sosem találkozott még ezekkel a kifejezésekkel.

 

A 15% nem hangzik túl soknak, egészen addig, míg az ember nem tudja meg, hogy a Google naponta lekérdezések milliárdjait szolgálja ki, és a 15% valójában 450 millió ismeretlen kulcsszót jelentett a keresőóriás számára.

 

Mielőtt a RankBrain megszületett, a Google átvizsgálta az indexében lévő webhelyeket és igyekezett olyanokat találni, amelyek pontosan azt, vagy azokat a kulcsszavakat tartalmazták, amikre a felhasználók rákerestek. Azonban mivel a rendszer rengeteg kulcsszóval még sosem találkozott korábban, nem tehetett mást, csak találgatott, és remélte, hogy az adott találatok megfelelnek majd a felhasználók elvárásainak.

 

Ezzel szemben ma a RankBrain konkrétan megérti, hogy a felhasználók mire próbálnak rákeresni a megadott kulcsszavak és kifejezések alapján. Igen, ezt egy programkód teszi – egy folyamatosan fejlődő, egyre okosabbá váló algoritmus.

 

De hogyan? Nos, a RankBrain sosem látott kulcsszavakat párosít olyan kulcsszavakhoz, amikkel korábban már találkozott, és amiket ismer.

 

A Google korábban egy blogbejegyzésében részletesebben is kifejtette a gépi tanuló algoritmusuk működését. Lényegében arról van szó, hogy a „word2vec” néven emlegetett technológiájuk a kulcsszavakat koncepciókká alakítja át.

 

A Google szavaival élve a technológia „értelmezi, hogy Párizs és Franciaország hasonló kapcsolatban állnak egymással, mint Berlin és Németország (főváros és ország), és nem olyan kapcsolatban, mint Madrid és Olaszország.”

 

Habár ezen bejegyzés nem konkrétan a RankBrainről szólt, feltételezhetően az is hasonló elv alapján működik. Tehát nem egyszerűen csak kulcsszó-párosítást használ, hanem a megadott kifejezéseket koncepciókká alakítja át, és igyekszik olyan tartalmakat felsorolni, amelyek ezekkel a koncepciókkal foglalkoznak.

 

A RankBrain és a felhasználói elégedettség

A RankBrainnek tehát nem kihívás az új, korábban nem látott kulcsszavak értelmezése, és az algoritmus önálló igazítása – a kérdés tehát az, hogy honnan tudja a RankBrain, hogy a találatok jók-e egyáltalán.

 

Leegyszerűsítve a RankBrain értelmezi a kulcsszavakat, amiket a felhasználók beírnak a keresőbe, koncepciókká alakítja őket, és ezek alapján összeállít egy találati listát (egy találati oldalt). Ha a lista valamelyik találata megfelelőnek bizonyul a felhasználó számára, akkor az a találat feljebb kerül a ranglétrán, ha pedig nem, akkor a RankBrain a következő alkalommal igyekszik majd valami mást kínálni helyette.

 

A találati oldalak persze nem kerülnek átrendezésre minden keresés után – a Google a „sok kicsi sokra megy” elvet alkalmazza – ha több felhasználónak is megfelel egy oldal tartalma, akkor idővel az az oldal magasabb rangsorolást kap majd, és előkelőbb pozícióban jelenik meg a találatok között.

 

Jó, de mi alapján dönti el a RankBrain, hogy egy oldal kielégítette-e a keresők igényeit (tehát jó felhasználói élményt nyújtott-e)? Nos, a rendszer első sorban az organikus átkattintási arányt, az oldalon eltöltött időt, a visszafordulási arányt, és a visszaugrálást (amikor egy felhasználó azonnal visszalép a találati oldalra, miután rákattintott egy találatra) figyeli.

 

Tegyük fel, hogy szeretnél paradicsomot termeszteni saját kertedben. Rákeresel egy erre utaló kifejezésre, és a Google felsorolja neked az általa jónak tartott találatokat. Megnyitod az elsőt, de valamiért, habár a paradicsomtermesztésről van benne szó, csak néhány rövid tippet oszt meg az olvasóval.

 

Szóval visszalépsz, és jöhet a második találat. Ez sem sokkal jobb, tehát akkor megnézed a harmadikat. Itt találod meg azt, amit kerestél – egy átfogó, részletes, mellébeszélés nélküli útmutatót a paradicsomtermesztéshez a magválasztástól egészen a szüretelésig és tárolásig. Mivel ez a cikk meglehetősen tartalmas, könnyen lehet, hogy akár 5-10 percet is tanulmányozod majd.

 

Nem tértél vissza róla rögtön a találati oldalra (mint az első kettő találat esetén). Ez a már fent emlegetett szempontok egyik legfontosabbika, a visszaugrálás. Ha a RankBrain azt látja, hogy egy találatról sokan pillanatokon belül visszalépnek a találati oldalra, akkor azt feltételezi majd, hogy ez a találat nem megfelelő – le kell rangsorolni.

 

Ha azonban a Google látja, hogy az emberek több visszaugrás után egy bizonyos találaton hagyják abba ezt, akkor azt feltételezi majd, hogy egy jó minőségű tartalomról van szó, tehát magasabb rangsorolásban részesíti azt.

 

Hogyan befolyásolja a kulcsszókutatást a RankBrain?

A Google tehát képes felismerni a felhasználók szándékát, azonban ez nem jelenti a hagyományos kulcsszókutatás végét. Mindössze jelenlegi kulcsszókeresési taktikáidon kell majd változtatnod, hogy eleget tudj tenni a RankBrain elvárásainak.

 

Akadj le a long tail kulcsszavakról

 

Sokakat talán sokkol majd a kijelentés, de úgy tűnik, hogy valóban ez a helyzet - a long tail kulcsszavak elavultak.

 

Volt idő, nem is olyan rég, amikor volt értelme több kulcsszót is megcélozni, mindegyiket a maga saját optimalizált oldalán. Például lehetett egy külön oldalad az „online marketing tanácsadás” és egy az „online marketing tanácsadó” kifejezésre. A Google ezeket külön rangsorolta a saját long tail kulcsszavukra.

 

Azonban a RankBrain tudja, hogy aki ezekre a kifejezésekre keres, annak lényegében ugyan az a célja, és ha az ember beírja őket a keresőbe, akkor nagyon hasonló találatokat is kap majd. A long tail kulcsszavakra való különálló optimalizálás tehát manapság már nem olyan eredményes, mint régebben.

 

De akkor mi a teendő? – A „medium tail” kulcsszavak korszaka

A long tail („hosszúfarok”) kulcsszavak helyett érdemes áttérni a medium tail (közepes farok) kulcsszavak használatára.

 

Ezekre a kulcsszavakra egy stabil egyensúly jellemző keresettség szempontjából. Több keresés érkezik rájuk, mint egy átlagos long tail kulcsszóra, de nem is olyan nagy a verseny értük, mint a rövidebb, értékesebb kulcsszavakért.

 

Ha egy ilyen medium tail kulcsszó köré építed fel (optimalizálod) egyik oldaladat, akkor a RankBrain automatikusan rangsorolni fog erre a kifejezésre, és rengeteg másikra is, amelyek kapcsolódnak hozzá.

 

Továbbra is ajánlatos tehát oldalanként egy fő kulcsszót vagy kifejezést megcélozni – csak ez ne long tail legyen, hanem medium tail.

 

Title és description címkék optimalizálása átkattintásokra

Már cikkünk elején megemlítettük, hogy az átkattintási arány, vagyis a CTR egy fontos RankBrain rangsorolási szempont. De hogy veheted rá az embereket, hogy rákattintsanak találataidra? Nézzünk meg néhány módszert, ami segíthet ebben.

 

Hass az emberek érzelmeire címeiddel

Az érzelmeket kiváltó címek több kattintást vonzanak be. A tapasztalt szövegírók tisztába vannak ezzel, és nagyon is hatékonyan képesek használni ezt a taktikát. Még kutatási eredmények is állnak e kijelentés mögött. Mint kiderült, minél erősebb érzelmi hatása van egy címnek, annál több közösségi megosztást termel.

 

Persze itt is vannak kivételek és határok – nem minden témához illik egy-egy hangzatosabb cím, és ezek túlzott használatával hamar szenzációhajhásszá válhat egy blog megjelenése. Amikor azonban van rá lehetőség, érdemes bevetni.

 

Foglalj néhány szót zárójelbe címeid végén

Ez az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb CTR-növelő trükk, amelyet szintén alátámaszt egy igen átfogó kutatás. A HubSpot és az Outbrain 3,3 millió cím vizsgálatával kiderítette, hogy azok a címek, amelyek végén néhány szó zárójelben áll, 33%-kal jobban teljesítenek, mint azok, amelyeknél ez nincs jelen.

 

Ennek bizonyára megvan a maga pszichológiája, de talán magadon is észrevetted, hogy az ilyen jellegű cikkek jobban felkeltik az érdeklődésedet, mint mások: 20 hatékony SEO tipp (amikkel észrevehető eredményeket érhetsz el)

 

(Videó), (új adatok), (2018), (frissítve) – és így tovább.

 

Használj számokat címeidben

A listabejegyzések nagyon népszerűek, és gyakran tartalmaznak számokat is a cím mezőben. Azonban számokat nem csak az ilyen jellegű tartalmak címeiben lehet használni.

 

A számok konkrét, pontos adatokra utalnak, amelyek sokak számára szolgáltathatnak viszonyítási alapot. Egy esettanulmányból kiemelt jelentős százalékértékkel, például könnyedén fel lehet kelteni a téma iránt érdeklődők figyelmét.

 

Használj erőteljes kifejezéseket címeidben

Ez a pont szorosan kötődik az érzelmi hatáskeltéshez, de itt konkrét szavakról beszélünk, amiket érdemes „elszórni” a címben. Bizonyos területnek megvannak a maguk erőteljes kifejezései, de a „hatékony”, „őrületes”, „esettanulmány,” „X példa”, „új”, „erőteljes” és hasonló szavak sok helyen bevethetők.

 

Ne hanyagold el descripion címkéidet sem

Habár a description, vagyis leírás címkék nem vesznek részt a rangsorolásban, lehetőséget kínálnak arra, hogy néhány plusz szóval kattintásra ösztönözd olvasóidat.

 

A következő lépéseket követve készíthetsz jó meta leírást címedhez:

  • Hass vele az érzelmekre
  • Vidd tovább azokat az érzelmeket, amelyekre a címed is hatni próbál
  • Magyarázd meg, hogy miért érdemes a TE találatodra kattintaniuk az embereknek
  • Ha tartalmad átfogó, humoros, meglepő, vagy konkrét tanulmányokon alapszik (és így tovább), akkor ezt mindenképpen tüntesd fel leírásodban.
  • Használj olyan kulcsszavakat, amiket mások fizetett hirdetéseikben helyeztek el Ezek a kifejezések elég jók, hogy a top hirdetések készítői pénzt költöttek megcélzásukra – ezek szerint megéri használni őket.
  • Ne feledkezz meg megcélzott kulcsszavadról sem Ezt nem is kell magyarázni, ugye?

 

Tartalomoptimalizálás a visszafordulások megelőzésére és az oldalon töltött idő növelésére

 

Ha mindent jól csináltál, akkor eljutottál arra a pontra, ahol az emberek szép számmal kattintgatnak találataidra. A következő lépés bebizonyítani a Google-nak, hogy a felhasználók igenis hasznosnak találják tartalmaidat.

 

Hogy ez melyik szemponthoz kapcsolódik? A visszafordulási arányhoz és az oldalon töltött időhöz!

 

Az oldalon töltött idő kérdése

Igazából magától értetődő (legalább is a Google számára), hogy minél több időt tölt egy felhasználó egy találaton, az valószínűleg annál jobban kielégíti keresői szándékát. Ha pedig egyre több és több ember tölt el huzamosabb időt azon a bizonyos találaton, akkor a Google feljebb rangsorolja azt a találati oldalakon.

 

Ez persze a másik irányba is működik – ha sokan visszalépnek 1-2 másodperc után a találati oldalra, akkor azt az oldalt lejjebb rangsorolja az algoritmus, hiszen bizonyára nem elég jó a felhasználók többségének.

 

Ezért olyan fontos tehát az oldalon töltött idő. Ezt a szempontot a Google egyik alkalmazottja is megerősítette, továbbá kutatási eredmények is alátámasztják.

 

Hogyan szerezz több látogatót, és hogyan tartsd őket webhelyeden?

Nem kérdés tehát, hogy a magas átkattintási arány és a hosszú oldalon eltöltött idő fontos szempontok, és érdemes mindent megtenni ezek maximalizálásra. Szerencsére erre is van néhány tippünk.

 

1. Helyezd tartalmadat a „hajtás fölé”

Egy weboldal azon része van a hajtás felett, amit az oldalra érkező felhasználó lát, úgy, hogy nem kell hozzá lejjebb görgetnie.

 

Az emberek általában gyors válaszokért fordulnak a Google-hoz, a keresőmotor pedig igyekszik olyan tartalmakat összegyűjteni, amelyeket a találatokra kattintva azonnal megtekinthetnek a felhasználók anélkül, hogy lejjebb kellene görgetniük az oldalon.

 

Éppen ezért érdemes megszűntetni azokat a túlméretezett (általában képes) elemeket az oldalak tetején, amelyek lejjebb kényszerítik a tényleges tartalmat, görgetésre késztetve ezzel az oldalra érkező felhasználókat.

 

2. Csak rövid bevezetőket írj

A bevezetők szintén fontos elemei a tartalmaknak – 10-ből 9 látogató ezeket az első sorokat olvasgatva dönti el, hogy marad-e, vagy sem.

 

A rövid bevezetők általában azért hatékonyabbak, mert a legtöbb látogató már úgy érkezik az oldalra, hogy tudja, miről fog olvasni – ezért nem szükséges A4-es oldalnyi szövegblokkokon át fejtegetni, hogy miről lesz szó a tartalomban.

 

Sokaknak tényleg csak ez a néhány sor megerősítés szükséges, hogy belekezdjenek a hosszabb tartalom olvasgatásába – légy tehát megnyerő vele!

 

3. Írj hosszú, részletes tartalmakat

Talán egyeseknek szintén magától értetődő, de mindenképpen fontos kiemelni, hogy a hosszabb tartalmak általánosságban több oldalon eltöltött időt is eredményeznek. Ez tényleg nem kellene, hogy bárkit is meglepjen – minél hosszabb egy tartalom, annál tovább tart elolvasni.

 

A részletes, gazdag tartalmak pedig általában több kérdésre is választ adnak, amik esetleg a kereső felhasználó fejében kavarogtak – méghozzá kimerítő válaszokat.

 

Szerinted ha valaki szeretne olajat cserélni autójában, akkor melyik írás lesz a hasznosabb számára? Egy 300 szavas gyorstippeket felsoroló lista, vagy egy 2000 szavas komplett útmutató az olajcseréről?

 

A 300 szavas találatról a kereső biztosan hamar visszafordul (mint már tudjuk, ez az a rémisztő visszaugrás, ami a RankBrainnek nem tetszik), majd addig ugrál majd, míg rá nem talál a 2000 szavas, átfogó útmutatóra. Ezt utána alaposan átolvassa, bizonyos részeket többször is, és máris megvan a hosszú-hosszú oldalon töltött idő.

 

4. Oszd tartalmaidat emészthetőbb darabokra

Akármennyire érdekli is az embert az adott téma, 2000, vagy annál is több szót elolvasni (és értelmezni) nem 2 percig tart. A kihívást csak tovább nehezíti, ha ez az egész egy hatalmas szövegtömbbe foglalva jelenik meg a látogató előtt. Sokan ezt meglátva máris ugranak vissza a keresőlapra.

 

Szerencsére a problémának van egy nagyon egyszerű és hasznos megoldása – az alcímsorok. Ezekkel több különálló, de az egység részét alkotó darabra oszthatod fel tartalmadat, javítva ezzel az olvashatóságot, a követhetőséget és általánosságban „emészthetőbb” lesz tőle az írás. Mindez mihez járul hozzá? Az oldalon töltött időhöz.

 

Használj kreatív, beszédes alcímeket, és a nagyobb szövegtömböket ezeken belül is oszd néhány soros bekezdésekre.

 

További technikák és módszerek a RankBrainre való optimalizáláshoz

Íme néhány további tipp és taktika, amelyek segíthetnek, hogy tartalmaid jobban megfeleljenek a RankBrain elvárásainak.

A márkatudatosság és az átkattintási arány javítása

Fentebb beszéltünk róla, hogy a számok, illetve az érzelmekre ható szavak és címek hogyan segíthetnek az organikus átkattintások gyarapításában.

 

Van azonban egy másik változó is, ami közrejátszik a CTR növelésében – a márkatudatosság. Magától értetődő, hogy ha valaki ismeri márkádat, akkor nagyobb eséllyel kattint majd rá hivatkozásodra a találatok között.

 

A cél tehát az, hogy minél többen ismerjék márkádat, mielőtt elkezdenének valami relevánsra keresni a Google-ban.

 

Na, ezt hogyan érheted el?

 

1. Adj egy esélyt a Facebook hirdetéseknek

Még ha nem is kattintanak rájuk az emberek, és nem sikerül sok konverziót elérni velük, a Facebook hirdetések segítenek a felhasználók szemei elé juttatni márkádat. Ha pedig elég jó a memóriájuk, akkor jó eséllyel ismerős lesz nekik márkád neve, amikor megjelenik a keresőtalálatok között.

 

2. Küldj olyan értékű hírleveleket, amiket célközönséged képtelen lesz visszautasítani

A márkatudatosságra hihetetlenül pozitívan hatnak az olyan hírlevelek, amelyekhez értékes tartalmakat mellékelsz. Ezzel azt a tudatot erősíted meg az emberekben, hogy márkádtól csak jó dolgokra számíthatnak – igazán nem kell túlragozni, ugye?

 

3. Indíts „tartalomrohamot”

A tartalomrohamok lényege, hogy rövid időn belül rengeteg tartalmat publikálsz. Ez sokkal hatékonyabb tud lenni, mint az időnkénti tartalomadagolás. Ezzel gyorsan megismertetheted magad vagy márkádat célközönségeddel.

 

Keltsd új életre gyengébb oldalaidat

Valószínűleg a te webhelyeden is van egy-két olyan oldal, amelyek bőven az átlag alatt teljesítenek. Célozd meg ezeket az oldalakat, és vesd be rajtuk az eddig tárgyalt RankBrain orientált optimalizálási technikákat, hogy óriási rangsorolási löketet szerezz nekik!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: SEO, keresőoptimalizálás
Hogyan válasszak SEO tanácsadót cégemnek?

Hogyan válasszak SEO tanácsadót cégemnek?

2018-09-02

Meg tudom ítélni, melyik az a keresőoptimalizáló cég, aki eredményeket fog elérni az én online marketingemben is? Van arra garancia, hogy valaki tényleg sikeres...

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

2018-08-16

A keresőoptimalizálás eredményessége rengeteg tényezőn múlik. Az átkattintási arány és az oldalon eltöltütt idő is előtérbe került az...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!