Mi az a SEO, mi az a keresőoptimalizálás és hogyan lehet neked is keresőoptimalizált honlapod?? Definíció, magyarázat, leírás és értelmezés és tanácsadás.

EN

SEO



Mi az a SEO, mi az a keresőoptimalizálás és hogyan viszonyul a keresőmarketinghez? Magyarázat, leírás és értelmezés marketing szakszótárunkban! 

 

Ha azért vagy itt, mert cikkeket szeretnél olvasgatni SEO témában, akkor kattints ide: Keresőoptimalizálás cikkek

 

Amennyiben vevőket szeretnél a SEO segítségével, ovasd el, hogyan tuduk neked ebben segíteni. Kattints IDE!

 

SEO – Keresőoptimalizálás definíció, meghatározás

Mi az a SEO?

A SEO az angol search engine optimization kifejezés rövidítése, amely magyarul keresőoptimalizálást jelent. A keresőoptimalizálás egy több stratégiát, technikát és taktikát magába foglaló tevékenység, célja pedig hogy egy webhely a keresőmotorok találati oldalain (SERP) minél magasabb helyezést érjen el, és így nagyobb látogatóforgalomra tehessen szert.

 

Ilyen keresőmotorok például a Google, a Yahoo, és a Bing.

 

A láthatóság optimalizálása a keresőmotorok számára = SEO

Az internet felhasználóinak bevett szokása, hogy nem kattintgatnak végig a keresőmotorok találati oldalain, éppen ezért a magas rangsorolás elengedhetetlen a forgalom bevonzására. Minél előkelőbb helyre kerül egy webhely az organikus találatok között, annál nagyobb eséllyel látogatja majd meg (kattint rá) egy felhasználó.

 

A SEO biztosítja, hogy egy webhely elérhető legyen a keresőmotorok számára és javítja az esélyét annak, hogy azok rá is találjanak a szóban forgó webhelyre. A SEO általánosságban több úgynevezett „white hat”, azaz „fehér kalapos” technika gyűjteménye, amelyeket a webmesterek és webtartalom-szerzők alkalmaznak a jobb keresőrangsorolás elérése érdekében.

 

A kereső CTR optimalizálása

A SEO célja többek között az is, hogy a keresőmotorok találati oldalain megjelenő eredményed releváns legyen a kereséshez, és így minél több felhasználó kattintson rá. Az eljárás során szövegkivonatok és meta adatok kerülnek optimalizálásra, ezzel biztosítva, hogy ezek a keresésben megjelenő információkivonatok illeszkednek a keresés kontextusába. Ezzel magasabb átkattintási arány (Click Through Rate – CTR) érhető el.

 

Organikus SEO (Organic SEO)

Az organikus SEO kifejezés azon eljárásokat jelenti, amelyek célja a keresőmotorok találati oldalain szerzett minél magasabb természetes rangsorolás.

 

Mit jelent ez? Az alábbi ábrán elmagyarázom. A feketével bekarikázott rész a fizettet hirdetések helye. Ezek a találatok nem azért kerülnek a találati listába, mert feltétlenül relevánsak egy adott kifejezésre, hanem azért, mert a webhely tulajdonosa minden egyes kattintásért vagy megjelenésért fizet a Google-nek. A fizett találatok nem jelennek meg akkor, ha a felhasználó hirdetés blokkolót (AdBlocker) használ. 

 

Mi az a SEO?

 

A pirossal bekeretezett rész az első organikus találat, mely azért került az első helyre, mert a Google úgy gondolja, ez a weboldal a legrelevánsabb az adott kifjezésre. Ez a SEO eredménye. 

Jó példák erre a kulcsszavak és a kulcsszóanalízis, a visszahivatkozások gyűjtése, a link népszerűség javítását szolgáló linképítés, illetve az olvasók számára írt releváns tartalmak is.


Fehér kalapos SEO (White Hat SEO)

A fehér kalapos SEO azon optimalizáló stratégiák, technikák és taktikák összessége, amelyek nem a keresőmotorokra, hanem a felhasználókra összpontosítanak, de ugyanakkor szigorúan betartják a keresőmotorok szabályait és irányelveit.

 

Például ha egy webhely optimalizálva van a keresőmotorokra, de közben a relevanciára és organikus rangsorolásra törekszik, akkor arról elmondható, hogy fehér kalapos SEO módszerekkel van optimalizálva. Fehér kalapos módszereknek tekintjük a kulcsszavak és kulcsszóanalízis használatát, a visszahivatkozások beszerzését, a linképítést (a link népszerűség javítására) és az olvasók által relevánsnak tekintett tartalmak írását.

 

A fehér kalapos SEO-t éppen ezért „etikus” SEO-ként is szokás emlegetni, és első sorban azok alkalmazzák, akik hosszútávon szeretnének befektetni webhelyükbe.

 

Fekete kalapos SEO (Black Hat SEO)

 

A Fekete kalapos SEO meghatározása

A keresőoptimalizálásban azokat az agresszív SEO stratégiákat, technikákat és taktikákat nevezzük fekete kalaposaknak, amelyek nem a felhasználókra, hanem kizárólag a keresőmotorokra fókuszálnak, és nem tartják be a keresőmotorok által előírt szabályokat és irányelveket.

 

Fekete kalapos technikáknak számítanak például a kulcsszóhalmozás, a láthatatlan szövegek, kapuoldalak, a nem kapcsolódó kulcsszavak elhelyezése az oldal tartalmában, illetve az oldalcsere (amikor egy oldal tartalmát teljesen megváltoztatják, miután az rangsorolásra került a keresőmotorok által).


A fekete kalapos SEO használata

A fekete kalapos SEO-t általában azok alkalmazzák, akik gyors pénzügyi haszonra szeretnének szert tenni webhelyükön, ahelyett hogy hosszú távú befektetésre használnák azt. A fekete kalapos SEO webhelyed keresőmotorokból való kitiltását (bannolás) eredményezheti. Mivel ezek a technikák általában rövid időn belül magas profitot képesek termelni, így a legtöbb fekete kalapos SEO-t használó személy számára ez irreleváns kockázatot jelent.

 

A fekete kalapos SEO-t „etikátlan” SEO-ként is nevezik, de használják még rá a „spamdexing” megnevezést is, ugyanis a spamdexing szintén ilyen fekete kalapos stratégiának számít.

 

SEO szolgáltatások – szolgáltató (SEO Services – Service Provider)

A SEO szolgáltatók keresőoptimalizálás segítségével érik el, hogy egy webhelyre több látogató érkezzen, magas keresőtalálati rangsorolással. A legtöbb olyan cég, amely saját webhellyel és online jelenléttel rendelkezik, általában külső SEO specialistát kér fel az organikus rangsorolás feljavítására (például a Google találati oldalain).

 

Általános SEO szolgáltatások és csomagok

A SEO szolgáltatások segítenek biztosítani, hogy egy webhely elérhető legyen a keresőmotorok számára, illetve javítják annak az esélyét, hogy a keresőoldalak rátalálnak és magas rangsorolással jutalmazzák a webhelyet. A SEO specialisták kínálata számos szolgáltatást tartalmazhat, mint például kulcsszó és kulcskifejezés optimalizálás és kutatás, technikai webhely SEO auditok, különálló weblapok, a robots.txt fájl, oldaltérképek és minden egyéb olyan feladat és elem optimalizálása, amelyek előnyösek lehetnek az ügyfél webhelye és üzleti szükségletei számára.

 

Az alábbi ábrán a SEO szolgáltatások szintjeit láthatjuk:

 

A SEO szolgáltatások szintjei

 

 

Keresőoptimalizálás tanácsadói árak

A SEO szolgáltatók gyakran csomagokban kínálják szolgáltatásaikat, egyszeri díjaktól kezdve több hónapos együttműködésekig. Léteznek sikerdíjas megoldások és havi általánydíjas konstrukciók is. Bármelyiket is választod, azt tartsd szem előtt, hogy alapvetően neked nem az a fontos, hogy egy bizonyos kulcsszóra hányadik helyen jössz a Google találati listáján, hanem az, mennyi új vevőd született a tanácsadó működésének eredményeképpen. Ez függ a jól megválasztott kulcsszavaktól és a weboldal UX képességeitől is. Hiába hoz neked keresőoptimalizálás tanácsadód rengeteg új látogatót, ha azok nem vásárolnak, nem konvertálnak be. 


A SEO költségei 

A SEO nem egy verseny, nem kapsz érmet azért, ha egy szóra az első vagy. Na nem azért mondjuk ezt, mert nem tudjuk felhozni weboldalad BÁRMIRE a találati lista elejére. Te sem véletlenül olvasod ezt az írást: megtaláltad a Googleben. De neked nem keresőoptimalizálásra van szükséged. Minden a konverziókról, a vevőkről szól, azt szeretnél Te is, ugye?. A sikerdíj is inkább a vevők szerzéséről szóljon, ne egy-egy szó elsőségéről. Van a fejedben egy ár, melyet hajlandó vagy megfizetni egy konverzióért. Ez termékenként is változhat. Az az az ár, melyet a marketing költségek megbecsülésénél alapnak kell venni. De a SEO önmagában nem online marketing. Csak egy határozott, jól megfogalmazott online marketing stratégia részeként érdemes üzemeltetni. Nos, erre kérj ajánlatot tőlünk!

 

Keresőoptimalizálás árajánlatot szeretnél?  Kattints ide!


Google keresőoptimalizálás részei

A SEO egyelőre Magyarországon nem más, mint optimalizálás a Google keresőre. Léteznek más keresőmotorok, (pl. a Bing.com, a Microsoft keresője), de ezeket egyelőre olyan kevés ember használja, hogy külön ezekre optimalizálni Magyarországon nem érdemes. A honlap keresőoptimalizálás így a Google technikai irányelvei alapján történik.

 

Technikai SEO

A technikai SEO az a keresőoptimalizálási eljárás, amely során megkönnyíted a keresőmotorok robotjai számára webhelyed feltérképezését és indexelését. A minőségi tartalmak rendkívül fontosak ugyan, de nem sokat érnek majd, ha a keresőmotorok nem férnek hozzájuk webhelyeden. A helyes technikai SEO továbbá a felhasználói élményt is javítja.

 

A technikai SEO kivitelezéséhez az alábbiakat kell biztosítanod:
•    Minden oldal biztonságos kell legyen
•    Webhelyed mobilbarát jellegű kell legyen
•    Csak saját, eredeti tartalmakat használj, nem másoktól másolt (lopott) anyagokat
•    Webhelyed gyorsan kell működjön
•    Minden hivatkozásnak működnie kell webhelyeden

Biztonság

A Google azokat a webhelyeket preferálja, amelyek HTTPS-t (hypertext transfer protocol secure) használnak. A HTTPS biztosítja, hogy a felhasználó és webhely között küldött információk (pl. jelszavak, bankkártya-adatok stb.) egy titkosított kapcsolatok keresztül mozogjanak, és ne férhessenek hozzá illetéktelen felek.

Ha valamiért még mindig nem használsz HTTPS-t webhelyeden, akkor minél előbb szerezz be egy SSL tanúsítványt, és kínál vele fokozott biztonságot felhaználóid számára. Ne feledd, hogy a Google is jobban szereti azokat a webhelyeket, amelyek HTTPS-t használnak.


Sebesség

A gyorsabban betöltődő weboldalak nem csupán a visszafordulási arányokat csökkentik webhelyeden, hanem a Google is előnyben részesíti őket a lassabb alternatívákkal szemben. Míg a technikai SEO egyéb elemei valamilyen szinten önállóan is kivitelezhetők, addig ez egy összetettebb feladat, amit jobb szakértőkre bízni.


Felhasználói élmény

Webhelyed navigálása mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok robotjai számára egy egyszerű, akadálymentes feladat kell legyen. Ez nem csupán a webhely kinézetére utal, hanem annak szerkezetére is. Győződj meg róla, hogy minden könnyedén fellelhető legyen webhelyeden, és kösd össze a releváns tartalmakat beszédes hivatkozásokkal.

Hogy miért ilyen fontos a felhasználói élmény a Google számára? A Google azzal vált a világ elsőszámú keresőmotorjává, hogy mindig a legjobb találatokat kínálta a felhasználók kereséseire. E közben persze a Google rengeteg reklámot is megjeleníthet az embereknek, ami óriási bevételt jelent a cég számára.  A Google legfőbb érdeke tehát az, hogy a felhasználók mindig az ő keresőmotorjukat használják, valahányszor szeretnének megtalálni valamit az interneten. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha olyan találatokat kínálnak a keresőknek, amelyek a lehető legjobb felhasználói élményeket nyújtják.

Ha a Google nem foglalkozna ilyen szigorúan ezzel, akkor az emberek sem használnák szívesen a keresésre.


Mobilbarát kialakítás

Habár a technikai SEO ezen elemeivel mind foglalkoznod kell, semmi sem olyan fontos, mint webhelyed mobilbarát jellege. Ha mobilos látogatóidnak bele kell nagyítaniuk oldalaid tartalmaiba, hogy el tudják olvasni a szövegeket és rá tudjanak koppintani a gombokra, akkor designod azonnali frissítésre szorul.

Hogy miért? Mert a Google már évekkel ezelőtt elárulta, hogy több forgalom érkezik a webhelyekre mobileszközökről, mint asztali számítógépekről. A Google továbbá a webhelyek mobilos verzióját használja az indexeléshez (mobil-első indexelés) és a rangsoroláshoz is.

Habár a használhatóság érdekében a webhely vizuális elemei és elrendezése mobileszközökön eltérhetnek attól, mint amit az asztali verzió kínál, a felhasználók ugyan azt a tartalmat kell kapják, bárhogyan is böngészik webhelyedet.

Habár a reszponzív design megkönnyíti a mobilbarát webhelyek kialakítását, ha ez a designkoncepció még újdonság számodra (vagy szimplán nincs elegendő erőforrásod hozzá), akkor jobb, ha profikra bízod a feladatot.

Sokat segíthet a Google által ingyenesen biztosított Mobilbarát tesztje. Az eszköz használata rendkívül egyszerű: csak add meg neki azt az URL-t, aminek ellenőrizni szeretnéd mobilbarát jellegét, és rövid időn belül egy részletes jelentést kapsz róla. Az eszköz még a leggyakoribb problémákra (pl. kisméretű szöveg, túl szorosan elhelyezkedő gombok stb.) is felhívja a figyelmedet.

 

A technikai keresőoptimalizálás alapjai a honlapkészítő cégen is múlnak. Fontos, hogy jól válasszuk meg weboldalunk platformját, mivel ezt később változtatni már macerás és költséges. Mindenképpen figyeljünk arra, hogy olyan honlapkészítővel dolgozzunk, aki képes a lehető leggyorsabb weboldal létrehozására. Teszteljük le a honlapkészítő cég áltral megadott referencia weboldalak sebességét a Google Page Speed Insights eszközével. Amennyiben az érték a zöld tartományban van, érdemes folytatnunk a weboldal készítővel a tárgyalásokat. 

 

WordPress keresőoptimalizálás

Egy WordPress honlap is jól keresőoptimalizálható, amennyiben a honlapkészítő nem csak egy grafikus, hanem egy valóban hozzáértő programozó. A WordPress előnye, hogy rengeteg olyan plugint készítenek el SEO szakemberek a világ minden részén, melyet telepíthetünk mi is és használhatjuk az optimalizálásra. A WordPress weboldal hátránya ugyanakkor az, hogy ezeket a pluginokat a konkurenciánk is felhasználhatja, nem lehetünk egyediek. 

 

Weboldal keresőoptimalizálás egyedi forráskódú honlapon

Az egyedi forráskódú honlap előnye, hogy olyan megoldásokat alkalmazhatunk, melyeket nem ismer a SEO tanácsadók hada. A WordPress pluginokból tanulva, azokat saját gondolataink, kutatásaink alapján továbbfejlesztve lépéselőnyre tehetünk szert a sablonokat használó szakértőkkel szemben. 

 

On Page optimalizálás

Amennyiben már a technikai SEO összes elemének megfelelünk, érdemes az on page technikák felé fordulnunk, ez gyakorlatilag honlapunk beállításait jelenti, melyeket mi adminisztrációs rendszerünk segítségével is megtehetünk. Segítségül hívhatjuk a Google Serarch Console eszközét, mely nagy segítségünkre lesz a landing oldalaink teljesítményének mérésében. A keresőmotor optimalizálás nem csak abban merül ki ugyanis, hogy hogyan lesz első a weboldalam a találati listában, fontos része az is, hány ember kattint majd a találatok között az én weboldalamra. Ez a fent említett kereső CTR optimalizálás is része az egész folyamatnak. 

 

Off Page SEO

A SEO lépésről lépésre, egy meghatározott stratégia alapján kell felépüljön. Az utolsó lépés az off page munka. Ez a szakértők legnehezebb feladata, hiszen gyakorlatilag releváns linkek felállításáról beszélünk. Ki és miért linkelne weboldalunkra? Hogyan vegyük rá erre őket? Egy tanácsadó tudja erre a válaszokat, de alapvetően a jó, minőségi tartalom, a tartalommarketing alkalmazása jó alapot ad arra, hogy a linkmarketinges feladatait megkönnyítsük. 
 
 

Keresőoptimalizálás lépésről lépésre – a kulcsszókutatás 

Beszéltünk már a technikai keresőoptimalizálásról, az off page és on page technikákról. tudjuk, hogy kell egy gyors weboldal és használnunk kell a Search Console-t. De ha lépésről lépésre akarunk menni, akkor legelőször is a kulcsszókutatással kell megküzdenünk. Ha nem a megfelelő kulcsszavakra optimalizálunk, akkor az egész munkánknak semmi értelme. Szerencsére rengeteg kulcsszó választó eszköz létezik, melyet segítségül hívhatunk a kulcsszavak meghatározásához. A legismertebb talán a Google Ads kulcsszóválasztó eszköze. 


A releváns kulcsszavak meghatározása

A kulcsszó választó eszköz rengeteg kulcsszót javasol majd nekünk, többet, mint amennyivel első körben foglalkozni tudunk majd. Fontos ezért, hogy kiválasszuk közülük azokat, melyeket nagy valószínűséggel potenciális vevőink beírnak majd. Mit értek ez alatt? Ha pl. egy matrac webáruházat üzemeltetsz, és prémium bio matracokat áruész, nem biztos, hogy a short tail matrac kifejezést kell először megcéloznod. Sokkal többen keresnek ugyan erre, de sokkal nagyobb is a verseny. A bio matrac kifejezés már sokkal kisebb versenykörnyezetben fordul elő, kevesebb energiával lehetsz az első. Mivel nem olcsó, rugós matracokat árulsz, ezért nem is fontos, hogy a legolcsóbb termékeket kereső emberek a weboldaladra találjanak, majd az árakat látva el is menjenek azonnal honlapodról. 


Kulcsszavak figyelése

Rengeteg olyan eszköz létezik, melyek automatikusan figyelik weboldalad helyezését a Google találati listáján. Vannak applikációk, letölthető Windowsos programok és weboldalak is. Bármelyiket is választod, mindenképpen javasolt minél előbb elkezdeni figyeltetni vele az összes kulcsszót, és figyelni SEO tanácsadód tevékenységének eredményét. 




Gyakori kérdések


A SEO költségei


Milyen a jó SEO tanácsadó?


A SEO eredménye


A SEO lépései


Mi az a fekete kalapos SEO?


Mi az a fehér kalapos SEO?


Online marketing SEO, keresőoptimalizálás

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!