Keresés

Menü

Mi az a marketing? Mit jelent a marketing szó, és mit tartalmaz maga a fogalom? Mi a definíciója, és hogyan érhetsz el vele üzleti sikereket? Magyarázat és leírás.

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

Marketing


De mi is az a marketing? A marketing alapjai kezdőknek

Mostanában nem telik el úgy nap, hogy az ember ne találkozna a marketing szóval. A legtöbben azonban csupán csak nagyjából vannak tisztában a szó jelentésével, illetve, hogy pontosan mit is takar.

 

Szóval mi az a marketing?

Leegyszerűsítve minden olyan tevékenységet marketingnek tekintünk, amely során a fogyasztókat arról próbálod meggyőzni, hogy a te termékedet vagy szolgáltatásodat válasszák a versenytársaid kínálata helyett. Ehhez egy olyan marketing módszerre (ebből temérdek létezik) és olyan marketing üzenetre van szükséged, amellyel a leghatékonyabban hathatsz célközönségedre (akiknek szeretnéd eladni kínálatodat).

 

Sokak szerint a marketing csak egyetlen dolgot jelent – a reklámozást. Ez hatalmas tévedés, ugyanis a marketinghez tartozik minden, amit egy ügyfél a veled, vagy cégeddel kapcsolatban tapasztal. Persze, ebbe természetesen beletartoznak a reklámok is, de ott van még például a céged által biztosított ügyfélszolgálat minősége is, amelyet egy vásárló a vásárlást követően vehet igénybe. Kevesen tudják, de a szájról szájra terjedő híresztelés is marketing – vagyis amit az emberek ismerőseiktől hallanak cégedről.

 

Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a nagy döntéshez – téged választ-e a lehetséges ügyfél, vagy nem, és később is visszatér majd hozzád többért, miután beléd fektette a bizalmát? Ez a marketing lényege. 

A marketinget gyakran keverik az értékesítéssel és a hirdetésekkel, de vannak bizonyos kulcsfontosságú különbségek ezek között, amik miatt élesen eltérnek egymástól.

 

Tehát akkor a marketing… mi is?

A marketing minden olyan tevékenység, amely célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást (akár a gyártótól, akár egy értékesítőtől) eljuttass a fogyasztóig. Beletartozik tehát a termék vagy szolgáltatás megtervezésének folyamata, a potenciális kereset megállapítása, a reklámtevékenység, és a termék vagy szolgáltatás eljuttatása a vásárlóhoz.


A marketing négy alapvető eleme

A marketing négy alapvető elemre osztható. Ezek a termék, az ár, a reklámozás (vagy promóció) és a forgalmazás.

 

Egy cégnek először biztosítania kell, hogy termékei készen állnak az értékesítésre. Egy termék életútjának első állomása a termék megálmodása. Ezt a különböző lehetséges koncepciók tesztelése követi, amely során a marketing osztály felméri, hogy mekkora igény lenne az adott termékre (például kérdőívek és fókuszcsoportok segítségével).

 

Ha a termék iránt komoly érdeklődést mutat a piac, akkor a marketingesek megkezdik a termék értékesítését, eleinte csak limitált mennyiségben. Ha a terméket sokan vásárolják, akkor egyre szélesebb körben kezdik el azt értékesíteni (általában országos szinten). Mielőtt a piacra kerülnének, a cégeknek el kell dönteniük, hogy milyen ízesítéseket, csomagolást, színeket, méreteket, stb. használjanak. Ezek a döntések általában a potenciális vásárlók véleményei alapján születnek meg.

 

A következő elem az ár. Az ár szintén tesztelésre kerül, a koncepcióhoz hasonlóan fókuszcsoportok és felmérések segítségével. Az ár letesztelésének egyik hatékony módja első körben a versenytársakéhoz hasonló árat szabni (persze csak akkor, ha a cég így képes annyi profitot termelni, hogy megtérítse a termék marketingjével járó költségeket). Ha a cég egy olyan termékkel áll elő, ami a piacon egyedinek számít, és senki más nem készített még ilyet előttük, akkor meg kell becsülniük, hogy a potenciális vevők mennyit lennének hajlandók fizetni érte.

 

A promócióhoz, vagy reklámozáshoz (harmadik elem) tartoznak a szórólapok, hirdetések, és minden olyan információ, amelyet a cégek arra használnak fel, hogy termékük iránt érdeklődést keltsenek az emberek között. A promóció célja lehet a lead generálás, illetve a vásárlásra való ösztönzés.

 

A negyedik elem a forgalmazás, pontosabban hogy az adott termék hol és hogyan kerül értékesítésre. A fogyasztói termékeket gyártó cégek először nagykereskedéseknek, akik aztán kiskereskedéseknek adják el a termékeiket. Az ipari piacon ez a folyamat több állomásból áll. Vannak olyan cégek is, akik helyileg forgalmazzák termékeiket (például egyetlen városon belül), míg mások kínálata akár külföldön is elérhető. Minden, forgalmazással kapcsolatos döntés a marketing részét képezi.

 

Mit szeretnénk elérni a marketinggel?

A marketingnek három főbb célja van. Ezek közül az első a célpiac figyelmének felkeltése, amit a lehetséges vásárlók döntésre való rávezetése követ, végül pedig biztosítani kell a vásárlók számára, hogy egy egyszerű, minimális kockázattal járó lépést tehessenek meg (például vásárlás).

 

A marketing végső célja: többet eladni a termékekből vagy szolgáltatásokból.

 

Milyen formákban jelenik meg a marketing?

Ha a marketinget tárgyaljuk, akkor beszélhetünk nyomtatott médiáról, rádiós, vagy televíziós marketingről, vagy online marketingről is. A termékeiket az interneten értékesítő cégek számára rendkívül fontos, hogy az elsők között jelenjenek meg a találatok között, ha egy lehetséges ügyfél rákeres valami olyasmire, amit kínálnak. Ezt úgynevezett keresőoptimalizálással oldják meg. Ennek fizetett módozatával bővített része a keresőmarketing

 

Vannak olyan cégek is, akik javaslat-alapú marketinget végeznek, amely során az érdeklődő vásárlók másoknak is ajánlják a céget, ha elégedettek termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal.

 

Újabban egyre felkapottá vált a közösségi média marketing is, hiszen manapság az emberek több időt töltenek a közösségi médián, mint valaha. A cégek ezt természetesen ki is használják marketingjük során.
 

címkék: Facebook, Hatékony honlapüzemeltetés, Honlapkészítés, Marketing stratégia, Online marketing, SEO, keresőoptimalizálás, SMM
Ha úgy érzed, jól fogalmazol, írott anyagokat könnyen fordítasz angolból magyarra és szeretnél sok mindent megtanulni az online újságírásról, az online marketingről, akkor érdemes jelentkezned hozzánk!

Újságíró asszisztenst keresnek a Marketing Professzorok!

2017-08-21

Ha úgy érzed, jól fogalmazol, írott anyagokat könnyen fordítasz angolról magyarra és szeretnél sok mindent megtanulni az online újságírásról, az online marketingről, akkor érdemes jelentkezned hozzánk!   

Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

2017-05-19

Azt hiszed, csak akkor kerülhet a weboldalad a Google fekete listájára, ha tiltott technikákat alkalmazol? Tévedsz! Megmutatom milyen könnyen elérhet a vég, és azt is, hogyan védekezz ellene! 

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!