Mi az a marketing? Mit jelent a marketing szó, és mit tartalmaz maga a fogalom? Mi a definíciója, és hogyan érhetsz el vele üzleti sikereket? Magyarázat és leírás.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
fooldal > Szakszótár > Marketing

Marketing


De mi is az a marketing? A marketing alapjai kezdőknek

Mostanában nem telik el úgy nap, hogy az ember ne találkozna a marketing szóval. A legtöbben azonban csupán csak nagyjából vannak tisztában a szó jelentésével, illetve, hogy pontosan mit is takar.

 

Szóval mi az a marketing?

Leegyszerűsítve minden olyan tevékenységet marketingnek tekintünk, amely során a fogyasztókat arról próbálod meggyőzni, hogy a te termékedet vagy szolgáltatásodat válasszák a versenytársaid kínálata helyett. Ehhez egy olyan marketing módszerre (ebből temérdek létezik) és olyan marketing üzenetre van szükséged, amellyel a leghatékonyabban hathatsz célközönségedre (akiknek szeretnéd eladni kínálatodat).

 

Sokak szerint a marketing csak egyetlen dolgot jelent – a reklámozást. Ez hatalmas tévedés, ugyanis a marketinghez tartozik minden, amit egy ügyfél a veled, vagy cégeddel kapcsolatban tapasztal. Persze, ebbe természetesen beletartoznak a reklámok is, de ott van még például a céged által biztosított ügyfélszolgálat minősége is, amelyet egy vásárló a vásárlást követően vehet igénybe. Kevesen tudják, de a szájról szájra terjedő híresztelés is marketing – vagyis amit az emberek ismerőseiktől hallanak cégedről.

 

Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a nagy döntéshez – téged választ-e a lehetséges ügyfél, vagy nem, és később is visszatér majd hozzád többért, miután beléd fektette a bizalmát? Ez a marketing lényege. 

A marketinget gyakran keverik az értékesítéssel és a hirdetésekkel, de vannak bizonyos kulcsfontosságú különbségek ezek között, amik miatt élesen eltérnek egymástól.

 

Tehát akkor a marketing… mi is?

A marketing minden olyan tevékenység, amely célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást (akár a gyártótól, akár egy értékesítőtől) eljuttass a fogyasztóig. Beletartozik tehát a termék vagy szolgáltatás megtervezésének folyamata, a potenciális kereset megállapítása, a reklámtevékenység, és a termék vagy szolgáltatás eljuttatása a vásárlóhoz.


A marketing négy alapvető eleme

A marketing négy alapvető elemre osztható. Ezek a termék, az ár, a reklámozás (vagy promóció) és a forgalmazás.

 

Egy cégnek először biztosítania kell, hogy termékei készen állnak az értékesítésre. Egy termék életútjának első állomása a termék megálmodása. Ezt a különböző lehetséges koncepciók tesztelése követi, amely során a marketing osztály felméri, hogy mekkora igény lenne az adott termékre (például kérdőívek és fókuszcsoportok segítségével).

 

Ha a termék iránt komoly érdeklődést mutat a piac, akkor a marketingesek megkezdik a termék értékesítését, eleinte csak limitált mennyiségben. Ha a terméket sokan vásárolják, akkor egyre szélesebb körben kezdik el azt értékesíteni (általában országos szinten). Mielőtt a piacra kerülnének, a cégeknek el kell dönteniük, hogy milyen ízesítéseket, csomagolást, színeket, méreteket, stb. használjanak. Ezek a döntések általában a potenciális vásárlók véleményei alapján születnek meg.

 

A következő elem az ár. Az ár szintén tesztelésre kerül, a koncepcióhoz hasonlóan fókuszcsoportok és felmérések segítségével. Az ár letesztelésének egyik hatékony módja első körben a versenytársakéhoz hasonló árat szabni (persze csak akkor, ha a cég így képes annyi profitot termelni, hogy megtérítse a termék marketingjével járó költségeket). Ha a cég egy olyan termékkel áll elő, ami a piacon egyedinek számít, és senki más nem készített még ilyet előttük, akkor meg kell becsülniük, hogy a potenciális vevők mennyit lennének hajlandók fizetni érte.

 

A promócióhoz, vagy reklámozáshoz (harmadik elem) tartoznak a szórólapok, hirdetések, és minden olyan információ, amelyet a cégek arra használnak fel, hogy termékük iránt érdeklődést keltsenek az emberek között. A promóció célja lehet a lead generálás, illetve a vásárlásra való ösztönzés.

 

A negyedik elem a forgalmazás, pontosabban hogy az adott termék hol és hogyan kerül értékesítésre. A fogyasztói termékeket gyártó cégek először nagykereskedéseknek, akik aztán kiskereskedéseknek adják el a termékeiket. Az ipari piacon ez a folyamat több állomásból áll. Vannak olyan cégek is, akik helyileg forgalmazzák termékeiket (például egyetlen városon belül), míg mások kínálata akár külföldön is elérhető. Minden, forgalmazással kapcsolatos döntés a marketing részét képezi.

 

Mit szeretnénk elérni a marketinggel?

A marketingnek három főbb célja van. Ezek közül az első a célpiac figyelmének felkeltése, amit a lehetséges vásárlók döntésre való rávezetése követ, végül pedig biztosítani kell a vásárlók számára, hogy egy egyszerű, minimális kockázattal járó lépést tehessenek meg (például vásárlás).

 

A marketing végső célja: többet eladni a termékekből vagy szolgáltatásokból.

 

Milyen formákban jelenik meg a marketing?

Ha a marketinget tárgyaljuk, akkor beszélhetünk nyomtatott médiáról, rádiós, vagy televíziós marketingről, vagy online marketingről is. A termékeiket az interneten értékesítő cégek számára rendkívül fontos, hogy az elsők között jelenjenek meg a találatok között, ha egy lehetséges ügyfél rákeres valami olyasmire, amit kínálnak. Ezt úgynevezett keresőoptimalizálással oldják meg. Ennek fizetett módozatával bővített része a keresőmarketing

 

Vannak olyan cégek is, akik javaslat-alapú marketinget végeznek, amely során az érdeklődő vásárlók másoknak is ajánlják a céget, ha elégedettek termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal.

 

Újabban egyre felkapottá vált a közösségi média marketing is, hiszen manapság az emberek több időt töltenek a közösségi médián, mint valaha. A cégek ezt természetesen ki is használják marketingjük során.
 

Facebook Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás SMM

Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 129

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
112 603
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Termék

A terméke egy olyan tevékenység végeredménye, amely célja valami létrehozása – a...

PageRank

Mi az a PageRank, hogyan működik, mi a definíciója, mire jó és mi a szerepe a...

Leadfogó oldal

A leadfogó oldal (gyakran squeeze page, vagyis “beszorított oldal”) egy...

Fizetett keresés

Más néven: Pay Per Click (PPC), keresőmarketing (SEM) vagy fizetett elhelyezés – a...

Banner

Mi az a banner? A banner (vagy „reklámcsík”) egy weboldalon elhelyezett...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.