Mi az az USP és hogyan használd az online marketingben?

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Mi az az USP és hogyan használd az online marketingben?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Hogyan tud egy kis cég a keresőoptimalizálás kreatív erejével a nagy cégektől látogatókat elcsenni? Mi az az USP, és hogyan kell ezt az online marketingben érvényesíteni? 
 

Mi az az USP és hogyan használd az online marketingben?

Talán te is gondolkodtál azon, hogy valószínűleg a  Google a nagyobb cégeket részesíti előnyben. A kisebb cégek vagy vállalkozók csoportjába tartozók, akik csak a SEO erejével képesek szembeszállni a vastag pénztárcájú óriásokkal, nem sok jóra számíthatnak, minek is foglalkozz ezzel, gondolhatnád. A Google algoritmusa az ismertebb neveket helyezi előtérbe – akikről mindenki beszél, és akikre a hivatkozások mutatnak. 

 

Szóval mégis mit tehetsz te, hogy versenyben maradhass egy ilyen messze nem kiegyensúlyozott helyzetben?

 

Vissza a lényegre: az online marketing ereje a nagyokkal szemben

 

Észrevetted már, hogy bizonyos kifejezésekre csak egy hatalmas webhely képes csak a Wikipédiáról bemásolt tartalmakkal jó helyezést elérni a Google-on? És azt, hogy eközben sok érdekes, egyedi tartalommal rendelkező oldal elveszik a 20. találati oldalon? Ez a jelenség meglepően gyakori. Itt most a keresőoptimalizálás részleteiről ne beszéljünk, mint weboldal megfelelősége és hasonlók. 

 

Nehéz szembe szállni egy olyan domainnel, ami képes elképesztő linkbefolyást szétosztani több tucat, több száz, vagy sokkal több aloldalon. A SEO tevékenységek önmagukban nem valószínű, hogy elegendőnek bizonyulnak majd ebben a küzdelemben, különösen ha réspiacod tele van ilyen webhelyekkel.

 

Mi tehát a megoldás? Az egyik lehetőség megpróbálni nem a saját játékukban legyőzni az ilyen hatalmas versenytársakat. Ehelyett vess egy pillantást cégedre, és tedd azt egy új szemszögből. Mennyire egyéni a kínálatod? Több olyan webhellyel is versenyzel, akik lényegében ugyan azt kínálják, mint amit te is?

 

Ha termékeid és szolgáltatásaid sokban hasonlítanak a többiekéhez, akkor előbb-utóbb lemaradsz majd azok mögött, akik a legmélyebbre képesek nyúlni a zsebeikben. Mert bizony a valódi keresőoptimalizálás is pénzbe kerül. Nem úgy, mint az AdWords, nem kell fizetned a Google-nek, viszont annak a személynek, aki a tartalommarketing és a linkmarketing felelőse, elég sokat, ha ezeket az eredményeket szeretnéd elérni.  

 

 A Google, és valójában a világon mindenki más is azokat favorizálja, akiknek már most sokkal több van, mint a többieknek. Ez szerencse nekünk, a Marketing Professzoroknak, hiszen 1998-óta, mióta online marketinggel foglalkozunk, rengeteg helyet tudtunk kiépíteni, ahova linkeket lehet elhelyezni,  értékes, valódi, nem spam jellegű oldalakon. Nem nagyon van olyan marketing kifejezés, melyre nem vagyunk az első oldalon a Google-ben… 
Hasonlóan áll a Facebook is, ahol 2009-óta vagyunk jelen. Több, mint 2 millió rajongónk van, ez a mennyiségű rajongóbázis már folyamatosan építi magát, ma elkezdeni a nulláról csak igen sok pénzzel lehetne. De mi nem ma kezdtük, de már nem is ebben az évezredben…

 

Az USP, azaz az egyéni terméktulajdonság

Az USP-ről, vagyis az egyéni terméktulajdonságról már biztosan hallottál.

 

Ha még nem, akkor röviden összefoglaljuk, hogy mi is az. Az USP (Unique Selling Proposition – egyéni terméktulajdonság) egy termék vagy szolgáltatás olyan sajátosságát jelenti, amely megkülönbözteti azt a hozzá hasonló termékektől vagy szolgáltatásoktól.

 

Például az Amazon USP-je az, hogy ezen a webhelyen található meg az online vásárolható könyvek legnagyobb választéka. Egy városi ritkaságokat árusító könyvesbolt USP-je pedig az, hogy kínálata tele van ritka könyvekkel. Az Amazon és a szóban forgó könyvesbolt is könyvek eladásával foglalkozik, és meg is él belőle, de egyéni terméktulajdonságaik élesen eltérnek egymástól.

 

Az USP fogalma egy marketing probléma következményeként jött létre – ez a probléma akkor áll fenn, amikor egy piac túlságosan zsúfolttá válik. Ha több cég is hasonló dolgokat kínál, akkor mit kell tenned ahhoz, hogy kitűnhess közülük?

 

Az USP nem kritikus fontosságú, ha a piacon kevés versenyző van jelen. Ez volt a helyzet az internet kezdeti éveiben, amikor nem volt biztos, hogy olyan webhelyet találsz majd, ami megfelel az igényeidnek. Ahogy azonban az internet egyre népesebbé vált, az online marketingesek SEO és más technikák segítségével igyekeztek a tömeg fölé emelkedni, arra számítva, hogy a keresők általában úgyis a találati lista tetején megjelenő hivatkozásokra kattintanak majd rá. Mint tudjuk, ez a mai napig így van, azonban ha a Google egyre inkább a népszerűbb webhelyeket részesíti előnyben, a SEO egyre gyengébb eredményeket hoz majd a kisebb versenyzők számára. Ezért is fontos összekapcsolnod a keresőoptimalizálást a közösségi média marketinggel, ahonnan nagy mennyiségű forgalmat tudsz generálni weboldaladra. Ezért is van, hogy mi csupán keresőoptimalizálásra nem adunk ajánlatot, mert szakmailag inkorrekt lenne. Ha már megérett a fejedben a gondolat, hogy felvedd velünk a kapcsolatot, akkor olvasd el ITT, mire kérj ajánlatot, ha sikeres online kommunikációt szeretnél!

 

A ma rendelkezésre álló temérdek opciónak köszönhetően a kereső felhasználók vagy megtalálják, amit akarnak az első oldalon, vagy átfogalmazzák a keresésüket. Ez a második eset az, ahol a kisebb versenyzők lehetőségei rejtőznek. A felhasználó átfogalmazza a keresését, hogy az pontosabb legyen. Az „olcsó Samsung monitor” például „használt Samsung monitor ingyenes szállítás” lesz, stb. Ilyen esetben egy olyan kisebb cég, amely használt Samsung monitorok értékesítésével foglalkozik, és ingyenes szállítást kínál (tehát ez az USP-je), versenybe szállhat a „nagyokkal”.

 

Az egyéni terméktulajdonság nem csupán egy kiegészítő marketing taktika, hanem céged alapvető aspektusa.

 

A hasznosság kérdése – Van olyan, hogy nincs USP-m?

Az USP-k arról szólnak, hogy a termék vagy szolgáltatás milyen hasznot jelent az ügyfél számára. Próbáld egy ügyfél szemével vizsgálni kínálatodat, és tedd fel magadnak a kérdést: „nekem mi előnyöm/hasznom származhat ebből?” A fenti példát folytatva ez nem más, mint egy „olcsó, újrahasznosított monitor, amit gyorsan és ingyenesen szállítanak”.

 

Most jön a trükkös rész – kínálatodat egyénivé kell tenned valamivel. Vizsgáld meg versenytársaid tevékenységét, és tegyél fel magadnak egy újabb kérdést: „mi az a valami, amit ők nem csinálnak, de csinálniuk kellene, mert az ügyfeleknek szüksége van rá?”. Ha képtelen vagy megválaszolni ezt a kérdést, akkor előfordulhat, hogy a piacod túl zsúfolt, és talán jobban megérné valami mással próbálkozni. Amikor átvizsgálunk marketing auditjaink során egy-egy vállalkozást, és eldöntjük, vállaljuk-e a marketing tanácsadást, akkor mi is átvizsgáljuk ezt a kérdést. Ha a NINCS a válasz, és akárhogyan „kreatívkodunk”, mi sem tudunk kitalálni megoldást, akkor gyakran nem érdemes nekünk sem a céggel foglalkozni, mondtunk már így vissza jó pár ajánlatkérést…

 

De mi van, ha nem válthatsz kedvedre réspiacot? Az USP megtalálása az online marketingen keresztül

 

Amennyiben egy zsúfoltabb piacon belül szeretnél versenybe szállni, egyéni terméktulajdonságodat többféleképpen is bemutathatod. Törekedhetsz például arra, hogy webhelyed egyénibbé, és ezzel használhatóbbá tedd.

 

Vegyünk erre egy újabb, egyszerű példát. Tegyük fel, hogy kedveled a minőségi borokat, és van egy kedvenc webhelyed, ahonnan rendelni szoktál belőlük. Ez a webhely azért nyerte el a tetszésedet, mert a rendelés folyamata rendkívül akadálymentes. A webhely megjegyzi a belépési adataidat, emlékeztet az újrarendelésekre egy bizonyos időközönként (az alapján, hogy korábban milyen gyakran rendeltél az oldalról), és ismeri az ízlésedet a korábban vásárolt termékek alapján. A webhely lényegében előbb tudja, hogy mit és mikor szeretnél rendelni, mielőtt még eszedbe jutna, és csupán néhány kattintás elég, hogy ismét rendelhess kedvenceidből. A termékek ezt követően persze gyorsan meg is érkeznek ajtód elé.

 

Ezen példawebhely USP-je a rendelési folyamat egyszerűsége. Ugyan azt a bort adják el, mint egy tucat másik webhely, de a felhasználók itt rengeteg időt takaríthatnak meg a kényelmes és gyors rendelésnek köszönhetően. Ez az USP a kreatív és megalapozott online marketing eredménye. 

 

Mi köze ennek a SEO-hoz? Miután egy látogató rád talál, nagyon jó okot kell adnod nekik, hogy a könyvjelzők közé helyezzék webhelyedet, regisztráljanak rá és újra és újra visszatérjenek arra. Amikor ez megtörténik, kevésbé kell majd a Google algoritmusára hagyatkoznod.

 

Az USP-det piacod alapvető jellemzőivel kell alátámasztanod

Nem elég csak egy egyéni aspektust létrehozni – olyat kell találnod, amit használni is tudsz. Kell lennie egy olyan emberekből álló réspiacnak, akik hajlandóak elegendő pénzt fizetni kínálatodért, hogy a befektetett munkád így megtérülhessen. Például friss pizzát kínálni a desszert közepén kétségtelenül egyedi ötlet, de valószínűtlen, hogy sikeres lesz, hiszen ilyesmire nem igazán van kereslet.

 

Ki kell tehát derítened, hogy mit akarnak az emberek – válassz egy kínálatodhoz releváns kulcsszót, és keress rá a Google-on, hogy megtudd, kiszolgálja-e már más az erre irányuló keresletet. Kérdezd meg meglévő ügyfeleidet, hogy mi az, amit szeretnének, vagy amit szerintük jobban csinálhatnál. Külső szakértők segíthetnek megállapítani, hogy milyen irányba halad éppen a piac, és hogy hogyan változik a kereslet bizonyos kínálatokra.

 

Hogyan határozd meg USP-det?

 

1. Sorold fel legfontosabb előnyeidet

Mi az, amit igazán jól csinálsz, és amit mások igazán szeretnek? Ha nincs ilyen, akkor hogyan változtathatsz ezen?

 

2. Mi az, ami nélkül ügyfeleid képtelenek meglenni?

Lehet, hogy szeretnének valamit. Talán az az érzésük, hogy szükségük van arra a valamire. De ha valami olyasmit találnak, aminek láttán kínozza őket a hiányérzet, akkor valami igazán nagyszerűt kínálsz nekik – mi az a valami?

 

3. Légy pontos és mutass fel bizonyítékot

Ígérgetni mindenki tud, de az ígéretek betartása már egy másik történet. Rengeteg webhelyen olvasható, hogy ők igazi „szakértők”, vagy hogy „ők kínálják a legjobb…”? Mindenhol ez van.

Az esettanulmányok a legjobbak ezek bizonyítására. Tűzz ki magad elé egy célt, érd el, majd részletezd, hogy hogyan tetted azt.

 

4. Légy tömör

Csupán néhány másodperced van meggyőzni az embereket, ezért USP-dnek pillanatok alatt kommunikálhatónak és érthetőnek kell lennie. Az emberek csak akkor olvassák el egy bevezető második mondatát, ha az első érdekes volt, és így tovább. Sok esetben egyszerűen csak átfutják a szöveget valami olyasmi után kutatva, ami megragadja a figyelmüket.

 

Itt kerül fontos szerepbe a grafikai design. A képek és a látványos elemek ezernyi szót képesek kommunikálni azok számára, akik csak végiggörgetnek az oldal tartalmán. Fontos, hogy webhelyed grafikái is USP-d kifejezésére készüljenek.

 

5. Az USP mindenben megjelenik, amit csinálsz

Ha az USP-d az, hogy mindenkinek személyre szabott szolgáltatást biztosítasz, akkor azonnal fel kell vedd a telefont, ha hív valaki. Gyorsan válaszolnod kell az emailekre. Könnyűvé kell tenned az emberek számára, hogy felvehessék veled a kapcsolatot. Ha az USP-d egy óriási készlet, akkor a felhasználónak könnyedén fel kell tudnia keresni azt. USP-det minden tevékenységednek tükröznie kell.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!