Keresés

Menü

Nem vagy biztos abban, hogy tökéletes a marketing kommunikációd? Új stratégiát szeretnél? A Megoldás: Marketing audit

Marketing Professzorok

Marketing stratégia


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Nem vagy biztos abban, hogy tökéletes a marketing kommunikációd? Új stratégiát szeretnél? A Megoldás: Marketing audit

2018.03.12.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mindegy, hogy munkatársaid, egy külső ügynökség, vagy magad foglalkozol a marketingel cégeteknél, néha nem árt egy összefoglaló felülvizsgálat, mely ellenőrzi a marketing kommunikáció hatékonyságát. Ez a marketing audit. Mi ez és hogyan csináld? Mutatjuk!

Mindegy, hogy munkatársaid, egy külső ügynökség, vagy magad foglalkozol a marketinggel cégeteknél, néha nem árt egy összefoglaló felülvizsgálat, mely ellenőrzi a marketing kommunikáció hatékonyságát. Ez a marketing audit. Mi ez és hogyan csináld? Mutatjuk!


Az internet marketing jövőjét már évek óta vitatják a szakértők. Azonban látva, hogy a közösségi média és egyéb online marketinges eszközök rohamos fejlődést mutattak az utóbbi évek során, a kérdés nem igazán az, hogy van-e jövője az online marketingnek, hanem hogy lépést tudsz-e tartani a konkurenciával, akik már most igyekeznek teljes mértékben kihasználni az online eszközök által nyújtott lehetőségeket.

 

A kisebb vállalkozások tulajdonosainak 75%-a szerint rendkívül hatékony és költséghatékony is az internet marketing az új ügyfelek bevonzására. Amennyiben te is e 75% része vagy, akkor bizonyára valamilyen szinten sikeresnek mondható eddigi online marketing stratégiád. De talán így sem vagy teljesen biztos abban, mi az amit jól csinálsz, mi az amin lehetne még fejleszteni.  Azonban ha azon 25%-ot erősíted, akiknek nem jött be az internet marketing, akkor fogadni mernénk, hogy sokat tűnődtél azon, hogy miért nem!

 

Akármelyik tábor tagja is vagy, egy internet marketing audit vagy online marketing audit rengeteget segíthet abban, hogy a lehető legtöbbet hozd ki meglévő hatékony stratégiádból. Ha viszont a helyzet nem túl fényes, egy teljesen új stratégia kidolgozásához minden esetben szükséged lesz egy ilyen auditra.

 

Az auditokkal kapcsolatban számos kérdés merülhet fel. Mi most ezekre próbálunk alapos és kimerítő választ adni!

 

Egyáltalán miért van szükség online marketing auditra?

Minden audit során többet tudhatsz meg, nem csak saját cégedről, hanem a versenytársak tevékenységeiről is. Egy audit segít felmérni versenytársaid rangsorolását bizonyos kulcsszavakra, és többet tudhatsz meg a közösségi médiában betöltött szerepükről is. Talán figyeled áraikat, néha még a honlapjukat is megnézed, de egy komplex online marketing audit elhelyezi cégedet az online térben vizsgálva a konkurenciákhoz képest is. 

 

Az online marketing auditot végezheted te magad is, amennyiben a marketing elemzés komplex rendszere rendelkezésedre áll, de egy külső szem sokszor olyan dolgokat lát meg, amelyeket te esetleg közelről már észre sem veszel. 

 

Esetenként egy auditot teljesen új stratégia összeállítása követ, ami tökéletes alkalom arra, hogy kihasználd a legújabb marketing trendeket iparágadon belül. Minél gyakrabban végzel auditot, annál több friss trendet alkalmazhatsz stratégiádban (még ha egy meglévő stratégia frissítéséről is van szó teljesen új összeállítása helyett).

 

Mit adhat neked egy internet marketing audit?

Röviden: egy marketing audit rávilágít azokra a dolgokra, amik működnek, és azokra, amik nem. Stratégiád tényezői közül melyek rezonálnak igazán a közönséggel, és melyek képtelenek aktiválni őket? Miben sántikálnak a versenytársak, és hogyan csinálhatod jobban, amit ők csinálnak (vagy hogyan nyerheted meg a közönséged valami olyasmivel, ami eddig még nem jutott mások eszébe)?

 

 

Szeretnéd tudni, milyen marketing stratégiát javasolnánk mi a Te cégednek? 1998-óta gyűjtjük a tapasztalatokat, több mint 500 cégnél dolgoztunk már ki hatékony, jól működő online marketinget. Marketing auditunkon megtudhatod, mit csinálnak jól, mit rosszul marketingeseid. A tapasztalatok alapján rövid és hosszú távú online marketing stratégiát dolgozunk ki Neked, melyet ha akarsz megvalósítasz magad, ha akarod, segítünk. Kattints ide, és vedd fel velünk a kapcsolatot most!

 

 

A lényeg tehát: a marketing audit választ ad kérdéseidre. Hogy mivel kapcsolatban feltett kérdésekről van itt szó? Lássuk:

 

Elég jó a webhelyed?

Kezdjük mindjárt az internet marketing legfontosabb tényezőjével. Az internet marketing lényege, hogy minél több embert irányíts saját webhelyedre, hogy ott aztán konvertáló ügyfelek váljanak belőlük. Hiába jók a hirdetéseid, hiába vezeted profin céged közösségi fiókjait – ha az oldalra érkező látogatók nem részesülnek kiváló felhasználói élményben, akkor búcsút is inthetsz nekik.

 

A webhely tehát megfelelően kell működjön, méghozzá minden szempontból. Egy jól működő webhely könnyedén navigálható, minden üzleti információ egyszerűen megtalálható rajta, számos konverziós lehetőséget kínál, jól olvasható és minőségi tartalommal és képekkel rendelkezik, továbbá minden hivatkozás tökéletesen működik rajta. Ha jó a honlapod rengeteg látogatód érkezik a Google-ből, sőt, vásárlóid nagy része onnan származik. Estleg azt sem tudod, honnan jönnek a vásárlók? Nem tudod, hogy a Facebookra vagy a hirdetésekre költött pénz milyen mértékben térül meg? Talán még a konverziómérésről sem halottál? Akkor itt az ideje, hogy átvizsgáld marketing stratégiádat és honlapodat. A konverziómérésről itt írtunk részletesebben:  A marketing lényege az eladás. Te méred, mi mennyi vásárlót hoz, vagy csak vaktában lövöldözöl?

 

Honlapod esetleg egy régi Wordpress sablonra épül, és talán a vírusok támadásának is ki van téve? Olvasd el cikkünket a témáról itt: 10 ok, amiért NEM érdemes Wordpress-t használni  

 

Ellenőrizted már a sebességét? Elég gyorsan betöltődik? Nézd meg itt a Google ingyenes eszközével!

 

Ha ezek közül bármelyik tényezőt olvasva meglepődtél (vagy a homlokodra csaptál), akkor esélyes, hogy valamit elhanyagoltál webhelyed kialakítása során.

 

Azonban még, ha minden felsorolt szempont rendben is van, akkor sem esett szó a SEO-ról, az alternatív címkékről, a meta mezőkről, a kulcsszavakról, a reszponzív designról, a blogról és a rendszeres frissítésekről.

 

Máris sokkal mélyebben járunk – olyan területen, amelyről sok webhelytulajdonos hajlamos megfeledkezni. Egy audit elvégzése során minden hiányosság és hiba láthatóvá válik.

 

Az elmaradhatatlan és kötelező SEO, azaz keresőoptimalizálás

Ahhoz, hogy az ügyfelek vásárolni tudjanak tőled, esetleg megrendelhessenek valamilyen szolgáltatást, vagy egyáltalán kapcsolatba léphessenek veled először rá kell találniuk webhelyedre. Manapság azonban ehhez az ismerősök közötti ajánlgatás édeskevés. A felhasználók többsége már évek óta végez valamilyen online kutatást, mielőtt megvásárolna egy terméket. Ezen kutakodó személyek száma egyre csak nő – rájuk kell koncentrálnod.

 

A SEO, azaz a keresőoptimalizálás segít, hogy láthatóvá válj ezen felhasználók számára, első sorban a keresőmotorok (pl. Google) találati oldalain. Minél erősebb SEO-ja van webhelyednek, annál magasabb pozícióban jelenhetsz meg a találatok között, ha valaki olyasmire keres rá a neten, ami kapcsolódik hozzád (termékeidhez, szolgáltatásaidhoz, cégedhez, stb.)

 

Hogy számszerűsítsük: a Google első találati oldalán összesen tíz találat jelenik meg, és a felhasználók 90%-a e tíz találat közül válogat csupán. A felhasználók 90%-a számára „nem létezik” a második, harmadik, stb. találati oldal. Ha tehát szeretnél azok között megjelenni, akiknek esélyük van a forgalom bevonzására, akkor egy audit segíthet, hogy rendbe tedd kulcsszavaidat (amelyek a SEO fő alkotóelemei közé tartoznak).

 

A PPC és a marketing 

Jó eséllyel már foglalkozol Google AdWords kampányokkal, ami azt jelenti, hogy tudod, hogyan kövesd figyelemmel ezen kampányok részletes statisztikáit. A történet azonban sokkal többről szól ennél.

 

Az igazság az, hogy ahogy a való életben, úgy az interneten is rengeteg olyan dolog van, ami folyamatosan változik. Szokások, trendek, divat – mindez kihat arra, hogy az emberek mire és hogyan keresnek rá.

 

Ha minden héten, vagy legalább hónapban rápillantasz egy friss jelentésre, akkor persze fontos és hasznos információkhoz juthatsz, de a teljes kép még mindig nem áll össze – ehhez negyed, fél, vagy egy éves auditokra van szükség.

 

A marketing és a közösségi média

A mai napig rengeteg olyan cég van, akik nem ismerik fel a közösségi média szerepét egy marketing stratégián belül. Sokan csak néha publikálnak egy-egy bejegyzést, és remélik, hogy történni fog valami.

 

Ezek a cégek nem is gondolnák, hogy a közösségi média marketing annyira időigényes lehet, hogy léteznek szakképzett közösségi média managerek is, akik főállásban foglalkoznak cégek közösségi profiljainak kezelésével. Ahogy a szó maga is mondja, közösségről van szó. Léteznek a Facebookon már jól felépített közösségek, hatalmas, több százezres rajongótáborral rendelkező oldalak. Ezeket is használhatod marketing kommunikációdban, saját oldalad népszerűsítésére. Ilyenekkel rendelkezik többek között a Marketing Professzorok média partnere az Abfox Média is. 

 

Mit akarunk mondani ezzel? Azt, hogy egy átfogó internet marketing audit a közösségi stratégiára is kiterjed. A közösségi média marketingben figyelembe kell venni a rendelkezésre álló platformokat, a hirdetési lehetőségeket, a célközönség összetételét és igényeit, stb.

 

Ezek az információk mind hozzájárulnak egy hatékony és eredményes közösségi média marketing stratégia kidolgozásához és megvalósításához is, amely a legtöbb internetes marketing audit része.

 

Eléred a céljaidat?

Sikerül rávezetned az ügyfeleidet arra, amit szeretnél, hogy csináljanak? Megteszik azokat a lépéseket, amelyekből neked előnyöd származhat? Oda kattintanak, ahová kell? Ki tudják tölteni rendesen a rendelési űrlapokat? Kérdések, kérdések, kérdések…

 

Az internet marketing audit lényeges része az úgynevezett konverziós arány optimalizálás (CRO). A CRO célja elérni, hogy a lehető legtöbb ügyfél viselkedjen úgy, hogy neked abból előnyöd származzon. Rendeljenek, foglaljanak asztalt, iratkozzanak fel, stb. Egy audit segíthet rátalálni konverziós folyamatod buktatóira és ez alapján létrehozni egy új vagy módosított stratégiát.

 

A konverziós aránnyal kapcsolatban temérdek kérdés merülhet fel – egy audit választ adhat mindezekre.


Ugye foglalkozol email marketinggel?

Csak azért kérdezzük, mert az e-mail marketing az egyik leghatékonyabban konvertáló marketing típus az összes közül. Itt ne a spam jellegű, reklámmal teletömött, vagy csak abból álló direkt levelekre gondolj. Valódi hírleveleket érdemes küldeni. 


Az e-mail marketinghez egy úgynevezett e-mail listára, vagy feliratkozó listára lesz szükséged, amelyen azon felhasználók nevei és e-mail címei szerepelnek, akik már érdeklődést mutatnak termékeid vagy szolgáltatásaid iránt. És ez nagyon fontos. Nem vásárolt, nem spam címekre van szükséged, hanem valódi érdeklődőkre. Tudod, hogyan kell ilyeneket szerezned?

 

Az e-mail marketing során nagyon fontos, hogy stílusában és üzenetében illeszkedjen tartalommarketing és közösségi média marketing stratégiádhoz. Kezd egy kissé összetetté válni a téma, ugye?

 

Egy audit során megtudod, hogy eddigi e-mail marketinged mennyire felelt meg céljaidnak, illetve ha eddig még nem csináltad, hogyan érdemes belekezdeni. Az emailek statisztikájának vizsgálatával rengeteget tudhatsz meg arról, hogy mi kelti fel igazán az ügyfelek érdeklődését.

 

„Jó, jó… de én egyáltalán nem foglalkoztam még internet marketinggel.”

Akkor egy ilyen audit tökéletes lehetőség arra hogy megtudd, miből maradsz ki! Kíváncsi vagy rá, hogy havonta hány embert érhetnél el bizonyos márkádhoz kapcsolódó kulcsszavakkal? Szeretnéd tudni, hogy miért sikeresek annyira a közösségi médiában versenytársaid?

 

Ha még nincs saját stratégiád, akkor egy audit az első lépés egy ilyen megalkotásához. Egy audit segít rávilágítani szervezeted valódi lehetőségeire, és megmutatja, hogy hogyan használhatod ki ezeket.

 

Akár meglévő stratégiádat szeretnéd tehát fellendíteni, akár egy teljesen újra lenne szükséged, egy internet marketing audit az, amire mindenek előtt szükséged lesz!

 

Milyen gyakran van szükség auditra?

Véleményünk szerint évente legalább egy auditot érdemes elvégezni a cégen belül. A cég vagy vállalkozás jellege és működése alapján ennél sokkal gyakrabban is eredményes lehet egy-egy ilyen jelentés összeállítása, negyedéves vagy sűrűbb rendszerességgel is. Évente egy azonban minden cégnél beiktatandó.

 

Az internet marketing auditokat nem szabad összekeverni az olyan metrikákkal, mint a közösségi média analitika, webhely analitika, AdWords kampányok statisztikái, stb. – ezeket legalább hetente, vagy naponta érdemes megvizsgálni. Az éves audit lényege az összes kampány együttes teljesítményének vizsgálata.

 

A heti rendszerességű jelentések segítenek, hogy a kampányok apróbb részleteit is megvizsgálhasd, és ezek alapján kisebb változtatásokat eszközölhess. Egy éves (vagy féléves, negyedéves) audit megmutatja, hogy ezek a kis változtatások milyen eredményekhez vezettek az általános stratégiát illetően.
 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Marketing stratégia
Az orvosok elérése egyre nehezebbé válik, az orvoslátogatók kiszorulásával. A GSK, ABBOTT, Egis, 77 Elektronika és más egészségügyi cégeknél szerzett évtizedes tapasztalatunk alapján összeszedtük, mit tehetsz 2018-ban, ha célcsoportod az orvosok.

Értékesítés orvosoknak – Miért olyan nagy kihívás?

2018-06-20

Az orvosok elérése egyre nehezebbé válik, az orvoslátogatók kiszorulásával. A GSK, ABBOTT, Egis, 77 Elektronika és más egészségügyi...

Amikor egy ügyfél a teljes reklám és marketing stratégia megalkotását ránk bízza, az USP megtalálása után a szlogen kitalálása a legfontosabb feladatunk. Sokszor nehéz dolgunk van. De segítenek a jó bevált ötletek, a nagyoktól. Mutatjuk ezeket!

A világ legsikeresebb reklámszlogenjeinek titkai

2018-05-01

Amikor egy ügyfél a teljes reklám és marketing stratégia megalkotását ránk bízza, az USP megtalálása után a szlogen kitalálása a...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!