Útmutató a közösségi média marketinghez éttermek és bárok részére

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Útmutató a közösségi média marketinghez éttermek és bárok részére

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Útmutató a közösségi média marketinghez éttermek és bárok részére


2018/04/09
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Bár minden étterem, bár és kávézó részére a Google-ből érkezik a legtöbb asztalfoglalás, és ezért számukra a keresőoptimalizálás és a tökéletes honlap a legjobb online marketing eszköz, de a közösségi média marketing szerepe sem elhanyagolható. Vendéglátás és turizmus marketingben eltöltött 10 marketing tanácsadói évünk tapasztalatait összegezzük. 
 

Útmutató a közösségi média marketinghez éttermek és bárok részére

A közösségi média marketing, de leginkább az Instagram szerepét sok étterem, kávézó túlértékeli, hatalmas erőforrásokat fektetve ezen marketing eszközök működtetésébe. Főleg nagy hiba ez akkor, ha még a legfontosabb alapok, egy hatékony, keresőoptimalizált honlap sem áll rendelkezésükre. Egy ilyen honlap ára villámgyorsan megtérül, míg a közösségi média marketingre fordított összegek sokkal hosszabb távon. 

 

Mások azonban még a minimumot sem teljesítik, mely a Facebook, Instagram, Google Plus jelenlétet illeti. Pedig a különböző ételekhez és italokhoz kapcsolódó hashtagek elképesztően népszerűek, és a napi szinten feltöltött képek jelentős részét képezik az Instagramon, nem is beszélve egyéb népszerű közösségi szolgáltatásokról. Nagyon valószínű tehát, hogy a vendégeid is közzétesznek ilyen jellegű képeket, de vajon téged is megemlítenek benne? A közösségi média marketing lényege a „közösségi” szón van. Ha az a marketing, amit az Instán végzel, nem közösségi, csupán posztolgatás, biztos, hogy kidobott pénz és idő, minden, amit ráfordítottál. 

 

Fontosak a közösségi oldalakon megtalálható értékelések is, éppen úgy, ahogy a Tripadvisor vagy Foursquare értékeléseket is napi szinten kell figyelned, ha vendéglátóipari egységed van. Az emberek 88 százaléka az internetes értékelések és kritikák alapján dönti el, hogy ellátogat-e egy étterembe vagy bárba, ezért fontos, hogy megfelelő digitális stratégiánk legyen ezen a téren is.

 

Marketing konzultáció és audit

Mi történik, ha nem képviseltetjük magunkat a közösségi médiában?

Egy felmérés során kiderült, hogy az emberek 75 százaléka azért vásárolt meg egy terméket, mert azt korábban látta valamilyen közösségi oldalon vagy olvasott róla valamilyen cikkben – ezek közül 60,7 százalék legalább 2-4 bejegyzést nézett meg az adott cégtől, mielőtt rávette volna magát a vásárlásra. Ebből tisztán látszik, hogy ha elhanyagoljuk a közösségi médiát, azzal hatalmas ügyfélbázist zárunk ki. A közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás, azaz a Google kéz a kézben járnak. Ha rátaláltak az oldaladra a Google-ben, akkor is könnyen lehet, hogy a Facebookos, Google térképes, Instagramos, Tripadvisoros vagy Foursquarees oldalad alapján döntenek. 

 

Használjunk egyszerre több közösségi oldalt is

A közösségi profilok egyik legfontosabb feladata, hogy a látogatókat ellássa az alapvető információkkal. Győződjünk meg róla, hogy a felhasználók a lehető legkevesebb kattintással rátaláljanak éttermünk címére.

 

A Facebook oldalak megkönnyítik mind az oldaltulajdonos, mind az érdeklődő felhasználók dolgát – ezeken az oldalakon jól látható helyen fel van tüntetve az adott étterem címe (térképpel), telefonszáma, nyitvatartási órák és napok, és egyéb fontos információk, amiket az ember nem szeret hosszú ideig keresni, és főleg azok számára hasznos, akik először hallottak az adott helyről.

 

Tippek a Facebook-oldalra éttermeknek és bároknak

  • Helyezzünk el egy asztalfoglalás-gombot (ha van lehetőség asztalfoglalásra éttermünkben).
  • Minden lehetséges helyen linkeljük be weboldalunkat. A közösségi média jelenlét célja forgalom weboldalra terelése. 
  • Linkeljük be külön weboldalunk azon aloldalát, ahol az étlapot találják
  • Adjuk meg, hogy milyen jellegű ételeket kínálunk (pl. magyar konyha, francia konyha, stb.).
  • Tűntessük fel a különböző erősségeket: „Kiváló hely családok részére!” vagy „Házhozszállítás”
  • Tegyük lehetővé a látogatók számára, hogy értékeléseket írhassanak rólunk, és rendszeresen vizsgáljuk ezeket illetve reagáljunk, válaszoljunk rájuk!

 

Adjuk meg az összes éttermünk helyszínét a Facebook oldalon

Amennyiben éttermünk több helyszínen is képviselteti magát, az összeset tüntessük fel a Facebookon. Szerencsére az oldal ezt is egyszerűvé teszi, és bár eleinte kissé fárasztó lehet, hosszú távon elengedhetetlen, hogy a látogatók minden opcióról informálva legyenek.

 

A nagyobb, egész országban jelenlévő cégek számára javasolt néhány főbb helyszín megadása, az összes helyszínről pedig felölteni egy egyszerű táblázatot, ami minden éttermünk elérhetőségeit tartalmazza. Később akár földrajzi helyszín alapú reklámokat is készíthetünk azoknak az éttermeknek, amelyeknek megadtuk a címét az oldal felületén.

 

Minden helyszínhez tartozhat egy saját aloldal, amelyek akár külön-külön is működhetnek amellett, hogy fő éttermi oldalunkon megjelennek.

 

Miért jó ez?

  • Az aloldalak bejegyzéseit átoszthatjuk a fő Facebook-oldalra, amire így kevesebb egyedi bejegyzést kell létrehoznunk.
  • Könnyebbé teszi a különleges ajánlatok népszerűsítését, amelyek csak bizonyos éttermekben elérhetők.
  • Egyszerűbbé válik a látogatók visszajelzéseinek átvizsgálása – könnyebben kiszűrhetjük azokat az éttermeket, amelyek alacsonyabb értékelést kapnak az átlagnál.

 

Persze több aloldal több munkát és odafigyelést igényel, és megnő az irreleváns bejegyzések számának veszélye is. Azonban egy stabil és céltudatos közösségi média marketing tervezettel ezek sem okoznak problémát!

 

A releváns bejegyzések jelentősége

A felmérések szerint a különböző márkaoldalak legyakrabban elkövetett hibája a túlzott önreklámozás. Azokról a tipikus bejegyzésekről van itt szó, amelyeken azonnal látszik, hogy kizárólag a marketing miatt írták őket.

 

Árengedmények, akciók, esetleg kiemelt termékek népszerűsítése – ezek azok a tipikus bejegyzések, amiket az emberek általában végig sem olvasnak. Azonban, ha egy figyelemfelkeltő kérdéssel kezdődnek, és beszélgetést indítanak a hozzászólás szekcióban, akkor mindjárt sokkal népszerűbbé válhatnak.

 

A bejegyzések ne feltétlenül szóljanak kizárólag csak termékelhelyezésről és önreklámozásról. Meg kell találni azt az egyensúlyt, ahol a tartalom értékes információkat tartalmaz az olvasók számára, de elég érdekfeszítő is, hogy odafigyeljenek rá. Ebben segíthetnek a képek és a videók is.

 

Képzeljük el, hogy mi, (az éttermi oldal) megpróbálunk megismerkedni egy csoport emberrel (a vendégek) egy partyn. Egy ilyen eseményen sem szokás egyből azzal indítani a beszélgetést, hogy felsorolunk magunkról minden pozitívumot anélkül, hogy hallgatnánk a többiek visszajelzéseire. Legyen ez az ismerkedés párbeszéd, nem pedig monológ – ugyanez vonatkozik a közösségi médiára is.

  • Tegyünk fel egy kérdést a bejegyzésben!
  • Érdeklődjünk az ügyfelek véleménye után bizonyos termékekről (éttermek esetén ez lehet egy-egy különleges fogás vagy szolgáltatás is)!
  • Vonjuk be a felhasználók által készített tartalmakat is a stratégiánkba!

 

A megfelelő időpontok kiválasztása

Fontos tisztában lenni a legoptimálisabb időpontokkal a közösségi médián. Ezek azok az időpontok, amikor a legnagyobb figyelmet kapják a közzétett bejegyzéseink. Fontos azonban, hogy még az ilyen időpontok előtt megismerkedjünk a célcsoportunkkal is. Vizsgáljuk meg éttermünk (vagy éttermeink) jelenlegi látogatottságát hogy kiderítsük, mikor érdemes megpróbálni elérni a látogatókat.

 

Ha például egy bár csak este 6-kor nyit, akkor semmi értelme reggel 9-kor emlékeztetni az oldal követőit a különleges ajánlatokra.

 

Természetesen olyan tartalmakat is érdemes megosztani, amik a napszaktól függetlenül relevánsak, például kinti és benti fotók éttermünkről vagy bárunkról, esetleg „kulisszák mögötti” pillanatok a személyzet mindennapi életéről és munkájáról.

 

Érdemes kihasználni a közösségi hálók reklámrendszereit, amik lehetővé teszik, hogy bizonyos reklámok bizonyos időpontokban jelenjenek meg a felhasználók számára.

 

Reklámozás földrajzi hely alapján

A földrajzi hely alapján megjelenő reklámok lehetővé teszik, hogy az emberek értesüljenek a közelükben található éttermekről és bárokról. Ha egy felhasználó például a közelben tartózkodik, megjelenhet Facebook-hírfolyamában egy reklámunk.

 

Extra technikák éttermünk vagy bárunk népszerűsítéséhez közösségi oldalakon

Ha az eddigi pontokat követtük és megtettük a szükséges lépéseket egy sikeresebb, népszerűbb közösségi oldal kialakítása érdekében, még mindig számos módszert alkalmazhatunk, ha a következő szintre szeretnénk emelni oldalunkat.

 

Működjünk együtt más séfekkel vagy koktél mixerekkel

A közös tevékenységek személyesen és digitálisan is nagyszerűen működhetnek. Válasszunk olyan személyt, éttermet vagy bárt, akikkel szívesen dolgoznánk együtt.

 

Keressünk fel közösségi média sztárokat

A közösségi médiában rengeteg olyan személyt találunk, akik nagy követőbázissal rendelkeznek. Érdemes meghívni őket egy menüre vagy italra, hogy közösségi bejegyzéseikben népszerűsíthessenek bennünket az ételről, italról és a helyiségről készített képekkel és értékelésekkel.

 

Élő közvetítések

Élőben közvetíthetünk rendezvényeket, különleges napokat és akár újdonságokról is beszámolhatunk az oldal követőinek. Az emberek továbbá előszeretettel tekintenek be a színfalak mögé, és szeretik látni, hogy hol és hogyan készülnek kedvenceik (persze a konyhatitkokat nem érdemes megmutatni). Jó téma lehet például egy kérdezz-felelek a főszakáccsal, főpincérrel vagy a pultossal.

 

Használjuk ki a helyet

Kisebb éttermek és bárok rendkívül népszerűvé váltak, csak mert kialakítottak egy kis helyet kizárólag a közösségi média részére. Ha elég hívogatóvá sikerül kialakítani ezt a kis részt, a látogatók előszeretettel fényképezkednek majd a mi éttermünk nevével a háttérben.

 

A közösségi média marketing stratégia elemzése, értékelése

Az igényes tartalmak, pozitív visszajelzések és a lojális vendégbázis gyarapítása semmit sem ér, ha a számok nem igazolják őket.

 

A Facebook statisztikái átfogó képet mutatnak oldalunk minden aspektusáról. Megnézhetjük például, hogy mely bejegyzések voltak a legnépszerűbbek, de sok más fontos adatról is értesülhetünk. Javasolt kipróbálni néhány fejlettebb szolgáltatást, amelyek egyszerűbbé teszik a különböző közösségi oldalak statisztikájának kielemzését is.

 

18 éve foglalkozunk az online marketing területeivel, így a közösségi médiával is. Jól tudjuk, hogy egy online marketing stratégiából nem hiányozhat a social media felületek tudatos, hatékony kezelése. Szívesen segítünk, ha elakadtál, ITT veheted fel velünk a kapcsolatot.
 

SMM

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 137

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.02.28-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
68 800
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Célzott forgalom

A célzott forgalom olyan előre kiválasztott, a webhelyre érkező látogatókból tevődik...

Egyszerű szöveges email

Mi is az az egyszerű szöveges email? Az egyszerű szöveges email egy olyan email, amelyet...

Napi elosztás (Day Parting)

Tömören a napi elosztásról A napi elosztás lényege, hogy a...

Facebook

Mi is az a Facebook?   A legismertebb közösségi oldal, amelyen a felhasználók ismerőseikkel...

Tartalomfüggő reklámozás

Mit jelent a tartalomfüggő reklámozás? A legtöbb keresőmotor...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.