Keresés

Menü

7 dolog, amit érdemes tudni az LSI kulcsszavak szerepéről a SEO-ban

Marketing Professzorok

Nemzetközi online marketing trendek, cikkek kéthetente a levelesládádban. Semmi spam, csak hírek!

Iratkozz fel MOST!

Hírlevél feliratkozás





Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb online marketing cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövesd LinkedIn, Google Plus vagy Instagram oldalunkat!

7 dolog, amit érdemes tudni az LSI kulcsszavakról

2017.11.29.

7 dolog, amit érdemes tudni az LSI kulcsszavak szerepéről a SEO-ban

Az utóbbi időben egyre gyakrabban hallhattunk az úgynevezett LSI kulcsszavakról – de mik is ezek valójában? Mi a szerepük a keresőoptimalizálásban?


Leegyszerűsítve, azokról a kulcsszavakról van szó, amelyek alapján a Google és más keresőmotorok eldöntik, hogy egy adott weboldal tartalma releváns-e egy adott kereséshez. Persze ez csak az egyszerű verzió, és ha szeretnél lépést tartani a keresőmotorok algoritmusaival, akkor sokkal közelebbről meg kell ismerkedned az LSI kulcsszavakkal!

 

1. Mint jelent az, hogy LSI kulcsszó?

Az LSI az angol „Latent Semantic Indexing” kifejezés rövidítése, ami látens, azaz „rejtett szemantikai indexelést” jelent. Az LSI kulcsszavak olyan szavak és kifejezések, amelyek jelentésükben közel állnak egy weboldal elsődleges kulcsszavához.

 

Nem szabad azonban összetéveszteni őket a rokonértelmű szavakkal – az LSI kulcsszavak nem pontosan ugyan azt jelentik, mint az elsődleges kulcsszó, csupán ugyan abban a kontextusban szokás használni őket.

 

Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van… Annak sincs értelme, hogy olyan megírj egy ajánlatkérést, amire nem válaszolunk.  Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva! 
 
 

 

Ha például írsz egy bejegyzést egy filmről, ami történetesen egy azonos című regényből készült, akkor hogy dönti el a Google, hogy ez az oldal a filmről vagy a regényről szól? Megvizsgálja az oldalon található LSI kulcsszavakat: ha felbukkannak a „film”, „szereplők”, „rendező”, „forgatás”, „mozi” és hasonló filmmel kapcsolatos szavak, akkor bizonyára az oldal a mozifilmről szól. Azonban ha a „papírkötésű”, „író”, „oldalszám” és egyéb szavak szerepelnek a fő kulcsszó közelében, akkor nagy valószínűséggel a regényről van szó.

 

2. Miért fontosak az LSI kulcsszavak a Google számára?

Kezdetben a Google kizárólag a kulcsszavak gyakorisága alapján próbálta behatárolni egy weboldal relevanciáját egy adott keresésre. Ezt azonban a marketingeseknek hamar sikerült kihasználniuk (úgynevezett kulcsszóhalmozással), ezért a Google-nak lépnie kellett.

 

Ekkor léptek a rivaldafénybe az LSI kulcsszavak, pontosabban a velük foglalkozó algoritmus. Ahogy az LSI-módszer elterjedt, úgy buktak el a halmozást alkalmazó oldalak, amiket a Google nem éppen enyhe büntetéssel „jutalmazott”.

 

A módszer teljesen logikus – az LSI kulcsszavak arra utalnak, hogy a weboldal valóban egy adott témával foglalkozik, hiszen ha ezek jelen vannak, akkor az elsődleges kulcsszónak is biztosan fontos szerepe van az oldalon. Az LSI-k hiányában azonban az elsődleges kulcsszó nagy valószínűséggel csak halmozás céljából szerepel.

 

Az LSI kulcsszavak tehát segítenek megkülönböztetni egymástól az igényes, hasznos tartalmú, illetve a halmozott, „fekete kalapos” weboldalakat. Ez azonban még mindig nem minden.

Az LSI kulcsszavak, mint ahogy azt már korábban is említettük, segítenek a Google-nak felismerni, hogy miről is szól az adott oldal. A keresőmotor így sokkal relevánsabb találatokat listázhat a kereső felhasználók számára.

 

3. Amikor kolibri leszállt

A Google 2013 augusztusában engedte szabadon digitális kolibrijét, azaz a Hummingbird (kolibri) szemantikai algoritmust. Ez az algoritmus főleg a rokonértelmű szavakra és kifejezésekre lett kiélezve, és célja a weboldalak szövegkörnyezetének azonosítása.

 

A Hummingbird komoly hangsúlyt fektet a kereső felhasználók szándékának vizsgálatára is. A kolibri nagy újítása volt, hogy míg a korábbi algoritmusok a keresésekben használt szavakat külön vizsgálták, addig a Hummingbird minden szót a keresés kontextusában vizsgálja meg.

 

Leegyszerűsítve: a Hummingbird a dolgok jelentését próbálja értelmezni, hogy a Google még pontosabb találatokat kínálhasson a felhasználók számára.

 

4. De mi közük van az LSI kulcsszavaknak a rangsoroláshoz?

Most érkeztünk el ahhoz a részhez, ahol a SEO-val foglalkozók is felkapják a fejüket. Íme három fontos szempont, amelyek közvetlenül összekapcsolják az LSI kulcsszavakat a keresőoptimalizálással:

 

Mint azt már említettük, a Google nem a kulcsszavak sűrűségére kíváncsi, hanem az egész szöveg tartalmára. Az LSI kulcsszavak segítenek a Google-nak az oldal tartalmának értelmezésében, támogatva ezzel elsődleges kulcsszavad erősségét.

 

Habár a kulcsszóhalmozás valóban büntetést von maga után, egy bizonyos sűrűségre minden esetben szükség van az oldalon. Azonban miután eléred azt a pontot, amikortól már halmozásnak számítana a kulcsszó újbóli megismétlése, az LSI kulcsszavak segítségével további kifejezéseket adhatsz a tartalomhoz, amik segítenek a rangsorolásban (ahelyett, hogy lehúznák azt).

 

Az adott weboldal nem csak az elsődleges kulcsszóra, hanem az LSI kulcsszavakra való kereséseknél is megjelenhet.

 

5. Honnan szerezz LSI kulcsszavakat?

LSI kulcsszavakat nem nehéz kitalálni, hiszen egy jól megírt szövegben számos olyan szó szerepel, ami jelentésében szorosan kapcsolódik az elsődleges kulcsszóhoz. Egy kis segítséget nyújthat azonban a Google, amiben egész egyszerűen csak rá kell keresned elsődleges kulcsszavadra, és a kereső vastagon szedett betűkkel kiemeli az összes kapcsolódó LSI kulcsszót a találatok szövegében.

 

6. LSI kulcsszavak – hol és hogyan használd?

Az LSI kulcsszavakra nem vonatkozik semmilyen aranyszabály, és ha természetesen és értelmesen szétszórod a tartalom szövegében, akkor lényegében ki is pipálhatod őket. Bizonyos esetekben az LSI kulcsszavak valóban szinonimái lesznek az elsődleges kulcsszónak, ebben az esetben egyszerűen csak helyettesítsd azt, hogy elkerüld a halmozást.

 

Az LSI kulcsszavakat azokban a mezőkben érdemes használni, amelyekben az elsődleges kulcsszót is elhelyeznéd ezek a következők:

  • Az oldal főcíme
  • Az oldal URL címe
  • H1 és H2 címsorok
  • Meta mezők
  • A szöveg első és utolsó bekezdése
  • A képek alt címkéi
  • A hivatkozások horgonyszövegei

 

7. Mire érdemes odafigyelni az LSI kulcsszavak használatakor

Akárcsak az elsődleges kulcsszó esetén, az LSI kulcsszavaknál is érdemes tartózkodni a halmozásról és a túlzott optimalizálástól. Egyrészt a Google sem nézi ezt jó szemmel, másrészt előfordulhat, hogy az LSI kulcsszavak között „eltűnik” majd az elsődleges megcélzott szó vagy kifejezés.
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: SEO, keresőoptimalizálás
Milyen Google algoritmus frissítések voltak, melyik mit eredményezett. Mi az a Panda, a Penguin, a Hummingbird, a Pigeon, a Mobile a RrankBrain és a Possum?

A Google 7 legfontosabb algoritmus-frissítése, leegyszerűsítve

2017-12-09

Milyen Google algoritmus frissítések voltak, melyik mit eredményezett. Mi az a Panda, a Penguin, a Hummingbird, a Pigeon, a Mobile a RrankBrain és a Possum?

5 dolog, amit mindenkinek tudnia kell a SEO-ról

5 dolog, amit mindenkinek tudnia kell a SEO-ról

2017-12-04

A Keresőoptimalizálás, a SEO 5 alaptézise, melyet mindenképpen ismerned kell, ha honlapkészítés előtt állsz, vagy csak sok ügyfelet szeretnél. 

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!