Google büntetés - Hogyan büntet a Google, és mik a kiváltó okok?

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

A Google büntetései (és kiváltó okaik)

Czifra Zsófia, online marketing tanácsadó

A Google két fő okból szabhat ki büntetést egy webhelyre: a rangsorolás manipulációjáért, és a rossz felhasználói élményért. A manipulációt két kategóriára oszthatjuk: vannak on-site és off-site trükkök, amiket a webmesterek bevetnek annak érdekében, hogy rangsorolásukat növeljék. Az „on-site” arra utal, hogy ezeket a trükköket konkrétan a webhelyen, technikai úton vetik be, míg az „off-site” a visszahivatkozások manipulálását foglalja magában, a Google ugyanis ezek alapján állapítja meg egy webhely hitelességét és megbízhatóságát.
 

Google büntetések és okaik

Kézi és algoritmusalapú Google büntetések

Egy büntetés lehet kézi, vagy algoritmusalapú is. A kézi büntetés (vagy „kézi művelet”, ahogy a Google emlegeti őket) azt jelenti, hogy a Google egyik alkalmazottja személyesen vizsgálta meg a webhelyedet, és olyan kifogásolnivalót talált rajta, ami nem felel meg a Google előírásainak. Az algoritmusalapú büntetések értelemszerűen azokra a büntetésekre vonatkoznak, amiket a Google rendszere automatikusan szab ki, mert a webhely valamilyen szempontból nem felel meg az algoritmus elvárásainak.

 

Az algoritmusalapú büntetések érkezhetnek a Pandától, vagy a Pingvintől. A Panda büntetései a webhely használhatóságával, és az azon található tartalmak minőségével kapcsolatosak. A Panda algoritmus frissítései rendszeresen, havi szinten jelennek meg, és a Google általában nem jelenti be őket. A Pingvin (Penguin) a túloptimalizált webhelyekre vadászik. Ezt az algoritmust ritkábban, évi néhány alkalommal frissíti a Google, de az új verzió általában bejelentéssel is jár.

 

A büntetések kiterjedhetnek egy-egy oldalra, vagy akár az egész webhelyre is, ha a Google túl sok oldalon talál kifogásolnivalót. Ilyenkor még azok az oldalak is hátrányba kerülnek a webhelyen, amelyekkel egyébként semmi baja a Google-nak. Extrémebb esetekben előfordulhat, hogy a webhely egy az egyben kikerül a Google indexéből, bár a leggyakoribb helyzet az, hogy a domain több tucat pozíciót csúszik a rangsorolásban több kulcsszóra is. 

 

Ha webhelyed csupán néhány pozícióval kerül lejjebb egy-két kulcsszóra, az még egyáltalán nem biztos, hogy egy büntetés miatt történt. Sokkal valószínűbb, hogy ezek valamelyike esett meg:

  • Az alattad rangsoroló webhelyek optimalizálták tartalmaikat, vagy több bizalmat szereztek a Google szemében a rájuk mutató hiteles visszahivatkozásokon keresztül.
  • A Google értéktelenített néhány visszahivatkozást, amik eddig erősítették webhelyedet.
  • Ismét megváltozott a Google algoritmusa, és más súlyozást kaptak a különböző on-site és off-site tényezők, amelyek eddig erősítették webhelyedet.

 

A büntetéseket a Google olyan dolgok miatt is kiszabhatja, amelyeket hónapokkal, vagy akár évekkel korábban csináltál a webhelyeden. Meglehet, hogy egy módszer, ami tavaly az elsők közé emelt, mára már büntetett, black hat technikává vált a Google szemében, és többet árthat a webhelynek, mint amennyit segíthet neki (vagy legalábbis a Google érvénytelenítette, és elestél attól a plusztól, amit szereztél vele).

 

Miért büntet a Google?

Az alábbiak bármelyikével „magadra haragíthatod” a keresőóriást – akár egyetlen is elég az alábbi melléfogások közül, hogy büntessen a Google.

 

Google büntetés No. 1.: Túloptimalizált horgonyszövegek

Előfordulhat, hogy a Google sokallja az olyan webhelyedre mutató hivatkozásokat, amelyek horgonyszövege pontosan egyezik azokkal a kulcsszavakkal (vagy legalábbis nagyon hasonlít rájuk), amelyekre rangsorolni próbálod az adott tartalmat (amire a hivatkozások mutatnak). Azt nem lehet tudni, hogy mi számít soknak, de érdemes az esetek többségében kerülni a pontos célzású horgonyszövegeket. Az egyetlen kivétel talán csak az lehet, ha a horgonyszöveg céged neve, és közvetlenül webhelyed kezdőlapjára hivatkozol vele.

 

Google büntetés No. 2.: Túl sok rossz forrásból visszamutató hivatkozás

Ahogyan a tekintélyes webhelyekről származó hivatkozások erősíthetik webhelyed tekintélyét, úgy a kevésbé hiteles webhelyek linkjei gyengíthetik azt. Természetesen minden webhelyre mutat néhány rossz minőségű hivatkozás, de ha túl sok gyűlik össze ezekből, akkor az már vészjelzés lehet a Google számára.

 

Google büntetés No. 3.: Fizetett hivatkozások / linkcsalások

A Google talán úgy érzi, hogy fizettél valakinek, hogy hivatkozzon a webhelyedre, vagy éppen te fogadtál el pénzt azért cserébe, hogy hivatkozz mások webhelyeire. Elképzelhető hogy egy olyan szoftverre vagy szolgáltatásra fizettél elő, ami hivatkozásokat helyez el a te érdekedben, és a Google ezt valahogy kiszimatolta. Veszélyben vagy akkor is, ha webhelyed egy olyan linkhálózat része, amelynek tagjai egymásra hivatkoznak.

 

Sokkal hatékonyabb módszer ennél a vendégblogolás, amire nálunk is van lehetőséged. IDE kattintva megtalálod a részleteket!
 

Google büntetés No. 4.: Megtévesztő, manipulatív on-page módszerek

A Google úgy érezheti, hogy megpróbálod kijátszani a rendszert. Erre rengeteg példa van, íme csupán néhány:

  • Elrejtetted a szöveg egy részét, hogy a benne található kulcsszavak miatt több keresésre is megjelenjen a tartalom.
  • A látogatókat nem arra az oldalra irányítod át, amire rákattintottak a keresőtalálatok között.
  • A látogatókat arra kényszeríted, hogy a webhelyeden maradjanak azzal, hogy „kikapcsolod” a böngészőjük „Visszalépés” gombját.
  • Tolakodó hirdetést helyezel a látogatók elé, amit csak úgy tüntethetnek el, ha rákattintanak.

 

Google büntetés No. 5.: Kulcsszavak túloptimalizálása a webhelyen

A Google azt gyanítja, hogy indokolatlanul sokszor használod ugyan azt a kifejezést webhelyeden csak azért, hogy minél magasabb rangsorolást érj el rá. Ezt kulcsszóhalmozásnak nevezik, mert a kulcsszavakat halmozottan használod a fő tartalomban, az ULR-ben, és a meta címkékben is.

 

Google büntetés No. 6.: Értéktelen, sekély, másolt tartalmak

Ha a Google túl sok olyan oldalt talál webhelyeden, amelyek nem kínálnak jelentős értéket a felhasználóknak, akkor általánosságban lejjebb értékelheti (és rangsorolhatja) azt. Ilyeneknek számítanak az olyan oldalak, amelyek:

  • Kevés tartalmat kínálnak.
  • Olyan tartalom szerepel rajtuk, amely más webhelyeken is megtalálható.
  • Sekélyesek, és csak egyértelmű tényeket közölnek, minden részletesebb magyarázat nélkül.
  • Teljesen, vagy majdnem teljesen egyeznek webhelyed más oldalaival.
  • Csak azért léteznek, hogy egy bizonyos kulcsszóra rangsoroljanak.

 

Google büntetés No. 7.: Túl sok hirdetés szerepel az oldalakon

A Google talán sokallja a hirdetéseket webhelyed oldalain, vagy kifogásolja azok elhelyezését. Ez a két tényező mind negatív hatással lehet a felhasználói élményre és a webhely használhatóságára, amelyek fontos szempontok a Google számára. Minél nagyobb felületet áldozol webhelyeden a hirdetéseknek, annál nagyobb a veszélye, hogy a Google büntetéssel „jutalmazza” ezt. Fontos szempont az is, hogy a felhasználóknak ne kelljen legörgetniük, miután az oldalra érnek, hogy láthassák annak fő tartalmát (tehát ne hirdetésekkel üdvözöld őket a lap tetején).


Google büntetés No. 8.: Minimális aktivitási, és magas visszafordulási arány

Ezek arra engednek következtetni, hogy oldalaid látogatói nem tartják kielégítőnek azokat a tartalmakat, amiket kínálsz rajtuk, mert csak minimális időt töltenek a megtekintésükkel, nem kattintanak sehová, és gyorsan el is hagyják az oldalakat. Ha a visszafordulási arány 50% fölé emelkedik, vagy az átlag megtekintési idő 30 másodperc alá csökken, akkor az már igen gyanús lehet a Google szemében.

 

Google büntetés No. 9.: Kifelé mutató spam jellegű hivatkozások

Ha spam hivatkozások vannak a webhelyeden, az két dolgot jelenthet, és egyik sem vet jó fényt rád a Google szemében. Vagy szándékosan helyezed el őket ott, vagy nem figyelsz oda eléggé webhelyed karbantartására, hogy eltávolítsd őket. Megeshet például, hogy a látogatók spam hivatkozásokat helyeznek el a hozzászólásokban – ezek sokat ronthatnak webhelyed hírnevén, ezért érdemes rendszeresen moderálni a kommentszekciókat.

 

Google büntetés No. 10.: A webhelyet feltörték, vagy malware dolgozik rajta

A Google esetleg úgy érezheti, hogy a webhelyed veszélyt jelenthet a látogatókra, mert egy hacker feltörte azt, vagy malware (rosszindulatú szoftver) dolgozik rajta. Egy feltört webhelyen a hackerek könnyedén elrejthetnek néhány spam hivatkozást, amelyek ronthatják a domain tekintélyét.

 

Mit lehet tenni, ha büntetést kap a webhely?

Amennyiben webhelyek kézi büntetést (műveletet) kapott (ezek mindig egy alkalmazottól jönnek), arról értesítést kapsz a Google Search Console-on keresztül (de te magad is ellenőrizheted itt időről-időre).

 

Az algoritmusalapú büntetésekről semmilyen értesítést vagy figyelmeztetést nem kapsz, ezért tartsd szemmel webhelyed teljesítményét. Ha a rangsorolásban, és/vagy a forgalomban hirtelen éles zuhanást tapasztalsz, ami nem oldódik meg egy-két napon belül, akkor az egy erős jele lehet annak, hogy algoritmusalapú büntetést kaptál.

 

Hogy megszabadulj a kézi büntetésektől, meg kell oldanod webhelyeden azokat a problémákat, amelyeket a Google kifogásolhatónak állapított meg, majd kérelmezned kell az adott probléma felülvizsgálatát a Search Console-on keresztül. Ilyenkor ismét egy Google alkalmazott nézi át webhelyedet, és ha úgy véli, hogy tényleg megoldottad a problémát, visszavonja a büntetést.

 

Az algoritmusalapú büntetések megoldásához szintén mindent meg kell tenned azért, hogy webhelyedet a legjobb formába hozd, de mivel nem kapsz tájékoztatást arról, hogy mit kifogásol az algoritmus, így nehéz lehet azonosítani a probléma forrását.

 

A gondokat tovább nehezítheti, hogy lehet, hogy olyan dolgok csorbítják webhelyed hírnevét, amelyek felett nincs befolyásod – például ha valaki szándékosan rossz minőségű hivatkozásokkal célozza meg domainedet. Ez esetben érdemes a Google Visszautasított linkek eszközét használni, és kizárni ezeket a hivatkozásokat linkprofilodból. Mivel az algoritmusok nem frissülnek olyan sűrűn, ezért lehet, hogy hónapokig is eltarthat, míg webhelyed visszanyeri magát a Google kegyeibe.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!