notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mit tud rólad a Google?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Mit tud rólad a Google?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mit tud rólad a Google?


2018/11/28
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Manapság teljesen elfogadott ténnyé vált, hogy a Google adatokat tárol rólunk, első sorban azért, hogy ezeket a legtöbbet kínáló hirdetőnek kínálják fel célzott reklámküldés céljából. A Google tudja, hogy hol laksz, mik iránt érdeklődsz, és nagy valószínűséggel – hogy hogy nézel ki.
 

Mit tud rólad a Google?

De hogyan is működik ez az egész rendszer? Hogyan gyűjti be ezeket az adatokat a Google, mit tud rólad, és mit tehetsz ez ellen? Cikkünk ezekre a kérdésekre kínál válaszokat.

 

Hogyan követ téged is a Google?

Nincs mindenki tisztában azzal, hogy a Google valójában sokkal több egy egyszerű keresőmotornál, amivel az ember kedvenc receptjeit, a tegnapi meccs eredményeit, és legújabb turmixgépét igyekszik felkutatni. A szupercég temérdek alkalmazásával, internetes szolgáltatásával, leányvállalataival és számos egyéb módon gyűjti be rólad az adatokat, amelyek messze túlmutatnak azon, hogy mire szoktál rákeresni a böngésződben.

 

   Mivel  Milyen adatot
Google Chrome  Böngészési előzmények
Google Kereső  Keresési előzmények
Gmail  Kapcsolatok, emailezések, az emailek tartalma
Google Ads Milyen hirdetésekre kattintottál, mik iránt érdeklődsz
Google Fotók  Megjelölt emberek és helyek
Google Fit   Fitnesz és célok
Google Térkép Meglátogatott helyek, keresett helyek, preferált közlekedési formák, utazások időpontjai
Google Naptár Közelgő tervek és időpontok
Google Hangouts Ismerősök és beszélgetések
YouTube  Megtekintett, kedvelt, és feltöltött videók
Google Hírek Meglátogatott hírwebhelyek, történetek
Google Könyvek  Elolvasott és keresett könyvek
Google Shopping  Keresett és kattintott termékek
Waze Keresett útirányok és helyek, illetve meglátogatott helyek


Mint láthatod, még ha csak néhányat is használsz ezekből a Google termékekből és szolgáltatásokból, a keresőóriás rengeteget megtudhat rólad. Ez a rengeteg információ segít eldönteni a Google-nak, hogy milyen jellegű hirdetések érdekelhetnek téged. Minél relevánsabb hirdetéseket kapsz, annál valószínűbb, hogy rájuk kattintasz majd, és annál több pénz üti a Google markát.

 

Mit tud rólad a Google?

Pihengetünk?

A Google a fent említett adatok alapján egy ijesztően pontos profilt képes felállítani rólad a kinézetedtől kezdve a hobbijaidon át a tervezett utazásaidig.

 

Ki is vagy pontosan

Ha látnád a Google rólad készített profilját, akkor valószínűleg azt hinnéd, hogy valaki már találkozott veled a vállalattól, és az állította össze ezt – pedig minden automatizáltan történik.

 

A Google tudja, hogy hogy nézel ki

A Google Fényképekbe beépített arcfelismerő algoritmusa meglehetősen okos. Elég csak megjelölnöd magad néhány képen, és onnantól kezdve a rendszer tudni fogja, ha szerepelsz egy újonnan feltöltött fotón – vagy bárki más, akit megjelöltél, és már „ismeri” az arcát. Mindez még akkor is működik, ha az arc részben ki van takarva.

 

A Google ismeri a hangodat

Ha valaha használtad már a Google hangalapú keresőjét egy Android telefonon, vagy beszéltél már a Google valamelyik házi keresőkészülékéhez (vagy lényegében bármihez, amiben a Google hangfelismerője működik – pl. a böngészőben), akkor a Google ismeri a hangodat.

 

Sőt, még arra is emlékszik, hogy mit mondtál – a hangalapú keresésekről és hangos parancsokról készített hangfelvételeket mind megtalálod a Saját tevékenységek Hangtevékenység (Kattints ide) szekciójában.

 

A Google ismeri politikai és vallási nézeteidet

Rákerestél már valaha, hogy hogyan vehetsz részt egy vallásos programban? Néztél már interjút a YouTube-on egy politikai jelöltről? A Google emlékszik, és ez alapján próbálja eldönteni, hogy milyen vallási nézeteid vannak, és hogy melyik párt mellett tennéd le a voksod a választásokkor.


Mennyire vagy fitt?

Ha használod a Google Fit szolgáltatást, akkor a Google tisztában van az összes adattal, amit az alkalmazás tárol rólad – hogy hány kalóriát dobsz le naponta, hogy mit szeretnél elérni edzéseiddel, hogy mennyire vagy aktív, stb.

 

Nem használod a Google Fitet? Sebaj – ha különféle egészséges/egészségtelen recepteket, egészségügyi tanácsokat, vagy betegségek kezeléséről szóló cikkeket keresel a Google-on, akkor is ki tudja következtetni a rendszer, hogy jelenleg milyen problémákkal küszködhetsz, vagy hogy igyekszel-e egészségesebb életmódra áttérni.

 

A Google személyesebb dolgokat is tud rólad

Kismamajóga, a szoptatás rejtelmei, az újszülöttek alvásigénye – kerestél ilyesmikre az elmúlt hetekben? Akkor egyrészt gratulálunk, másrészt pedig a Google már tudja azt, amit talán még közeli barátaid sem. Talán angol nyelviskolákat vagy magántanárokat kerestél otthonod környékén? Good luck! A Google figyelmét semmi nem kerüli el. A kereséseid alapján a legféltettebb titkaidat is kitárod elé.

 

Merre jársz

A Google-nak nem esik nehezére pontosan követni, hogy merre jársz, vagy hogy milyen helyeken fordulsz meg a leggyakrabban.

 

Hol laksz és dolgozol?

Minden Android rendszert használó telefon (ugyanis ezt is a Google fejleszti), és persze a Google saját okostelefonjai is többféle módon követik nyomon tartózkodási helyedet és mozgásodat, például GPS-en, Wi-Fi-n, vagy a telefonhálózatokon keresztül. Tehát a Google tudja, hogy hol vagy, mikor vagy ott, és meddig.

 

A Google ezen információk alapján meglepően pontos következtetéseket képes levonni. Például ahol hétköznaponként reggeltől estig tartózkodsz, az minden bizonnyal a munkahelyed, az éjszakánként és hétvégente leggyakrabban mért koordináták pedig valószínűleg otthonodat jelölik.

 

Érdekel, hogy milyen helyekre emlékszik rólad a Google? A Google Térkép Idővonal (Itt megtalálod) megmutatja!


Hová mész?

Van egy kedvenc gyorséttermed, ahol gyakran megfordulsz? Mindig ugyanazon az útvonalon mész munkába? Hétvégente kedvenc szórakozóhelyedet szoktad meglátogatni? Mostanra már biztosan nem lep meg, de a Google ezt is mind tudja.

 

Merre jártál már?

A Google tudja, hogy hol nyaraltál két évvel ezelőtt, és hogy hol töltötted azt az extra napot a legutóbbi hosszúhétvége során. Ha mindez nem lenne elég, a keresőóriás azzal is tisztában van, hogy mit csináltál, míg ott voltál. Múzeumba mentél? Moziba? Egy rendezvényhelyszínen voltál? Melyik szállodában szálltál meg? Meddig? Mennyi ideig tartott elutaznod egyik célállomásodból a másikra? Mindez ott van a Google nagy tudástárában.

 

Nem mellesleg mivel már a népszerű Waze alkalmazás is a Google tulajdona, így ez is csak egy újabb csatorna, amin keresztül nyomonkövethetik mozgásaidat.

 

Kik az ismerősed

Ha rendszeresen használod a Gmail, Hangouts és Naptár szolgáltatásokat/alkalmazásokat, akkor a Google ezekből is képes rengeteg információt leszűrni, például hogy kikkel szoktál beszélgetni, milyen gyakran, illetve hogy mikor kivel van megbeszélve találkozód.

 

Kikkel szoktál beszélgetni?

Akár munkaügyben, akár személyes célokra használod a Gmail-t, a Google tudja, hogy kik szerepelnek névjegyzékedben, és hogy kikkel szoktál a leggyakrabban üzenetet váltani (ez utóbbit a Google Címtár Gyakran keresettek  felületén tudod megnézni). Az Android felhasználók és Pixel telefon tulajdonosok szintén megosztják a Google-lal telefonkönyvüket és beszélgetéseiket.

 

Hol fogtok találkozni?

Ha egy találkozód – legyen az személyes, vagy üzleti – közeleg, és ezt a Google Naptárba is felírtad magadnak, akkor a Google tud róla. A helymeghatározásnak köszönhetően a Google tudja azt is, hogy mikor indulsz el a találkozóra, merre mész és meddig tartózkodsz ott. Ha erről kép is készül, amit feltöltesz a Google Fotók közé, akkor biztos lehetsz benne, hogy a Google évekkel később is „emlékezni” fog, hogy pontosan kivel találkoztál, és hol.

 

Miről beszélgetsz ismerőseiddel?

A Google 2017-ben bejelentette ugyan, hogy többé nem figyelik az emailek tartalmait a Gmailen belül a célzott hirdetésekhez való adatgyűjtés céljából, de persze senki nem tudja megmondani, hogy ez valóban így van-e.

 

Mit szeretsz, és mit nem

A Google elsődleges célja az adatgyűjtéssel, hogy mindenkinek személyre szabott reklámokat kínálhasson érdeklődési köreik alapján. Nem csoda tehát, hogy a keresőóriás nagyon alaposan próbálja kiismerni, hogy ki mit szeret és mit nem.

 

Kedvenc ételeid, filmjeid, könyveid, stb.

Bizonyára senkit nem lep meg, hogy a Google Keresőben keresett receptek, könyvcímek, filmcímek alapján a rendszer egy meglehetősen pontos képet képes felállítani arról, hogy mik iránt is érdeklődsz. A Google Könyvek és a YouTube még pontosabb adatokat szolgáltatnak a keresőóriásnak, hiszen ezek is a Google termékcsaládba tartoznak.

 

A téged ábrázoló kirakós többi darabkáját azok a hirdetések adják, amelyekre rákattintottál, hiszen ezek is érdeklődéseidet tükrözik. Ha érdekel, hogy kinek képzel téged a Google, akkor látogass el profilod hirdetési beállításaira.

 

Hol vásárolsz és mit

A Google Shopping szolgáltatása kifejezetten hasznos például azok számára, akik online árakat szeretnének összehasonlítani egymással. A Google pedig ezen az alkalmazáson, és a hagyományos Google Keresőn keresztül képes nyomon követni, hogy mely termékek iránt érdeklődsz, és hogy a különböző viszonteladók webhelyein milyen termékeket nézel meg.

 

Jövendőbeli terveid

Mostanra már valószínűleg számodra is bizonyossá vált, hogy a Google rengeteget tud múltadról és jelenedről, de a rengeteg adat alapján viszonylag pontosan meg tudják jósolni azt is, hogy mire készülsz az elkövetkezendő időkben.

 

Mit szeretnél vásárolni, enni, vagy kipróbálni

Érdekel a legújabb film? Szeretnél kipróbálni egy éttermet valahol a közelben? Esetleg kinéztél magadnak egy wellness központot, ahol szívesen eltöltenél egy hétvégét? Ha ezek közül bármire rákerestél a Google-ban, vagy online foglaltál időpontot valamire, akkor a Google is tisztában van terveiddel.

 

Közelgő utazások és időpontok

Ahogy azt már említettük, a Google Naptár helyetted is emlékszik azokra az előre megbeszélt időpontokra, amiket felvittél bele. Hasonlóképpen a mozikhoz, éttermekhez, és más programokhoz, a Google azt is figyelembe veszi, hogy mely városokra kerestél rá a Keresőben, például a legkedvezőbb szállodák vagy ajánlott látványosságok után kutatva.

 

A Google továbbá figyeli emailjeid tartalmát, és képes automatikusan időpontokat hozzáadni Naptáradhoz, ha például egy étteremtől időpont-visszaigazolást kapsz, miután asztalt foglaltál náluk az interneten.

 

Egyéb tervek

Autóvásárlás után érdeklődtél a Google Keresőjében? Vagy hogy hogyan lehet házi medencét építeni? Esetleg hogy hol érdemes otthont vásárolni a szomszédos megyében? A Google minden ilyen kereséssel egy kicsit többet tud meg rólad, és terveidről.

 

Online tevékenységeid

A Google mindent összegezve egy online szolgáltatásokat (keresés, chat, email, videó, képek, naptár, térkép, stb.) kínáló cég, így egyáltalán nem meglepő, hogy nem csak személyes adataidat, de online szokásaidat és tevékenységeidet is figyelmesen nyomon követik.

 

Milyen webhelyeket látogattál meg?

A Google egy nagyon részletes és átfogó böngészési előzménylistát vezet azokról a felhasználókról, akik Chrome-on keresztül böngésznek, akár számítógépen, akár okoskészüléken. Ezen kívül minden valaha indított keresésed, megtekintett webhelyed, és megnézett YouTube videód is ott szerepel adatbázisukban a neved alatt.

 

Mik a keresési szokásaid?

A Chrome böngészővel és Android telefonod használatával elképesztően sok adatot szolgáltatsz magadról a Google-nak:

  • A Google Webáruházban és Play Áruházban beszerzett bővítményeid és alkalmazásaid
  • Chrome böngésződ beállításai
  • A Chrome által automatikusan kitöltött címek, email címek és telefonszámok
  • A Chrome böngészőbe valaha beírt összes URL és keresés
  • Az összes Chrome által megjegyzett jelszavad
  • Az összes oldal listája, amikről azt kérted, hogy a Chrome ne tárolja az ott használt jelszavaidat
  • Az összes lap, ami Chomre böngészőidben jelenleg meg van nyitva (mobil és asztali)
  • Hogy hány Gmail beszélgetést folytattál
  • Hány Google keresést végeztél ebben a hónapban

 

Mit tehetsz az ellen, hogy a Google nyomon kövessen?

A Google tehát folyamatosan figyel, még olyan csatornákon keresztül is, amikről talán eddig nem is tudtál. Nyilván nem mindenkit zavar ez, hiszen akinek nincs mit rejtegetnie, annak mindegy lehet, mit tud róla egy multi. Nem tudhatjuk azonban, mit hoz a jövő, kihez kerülnek ezek az adatok és mit kezd majd velük. Szóval mit tehetsz az ellen, hogy mindenféle adatokat gyűjtsön be rólad a keresőóriás?

 

Módosítsd Google beállításaidat

Ez az egyik legkézenfekvőbb és legbiztosabb módszer arra, hogy a Google bizonyos adatkövetési funkcióit kikapcsold. Látogass el profilod Tevékenységvezérlők  felületére, és módosítsd a kívánt beállításokat. A Saját tevékenységek oldalon az eddigi előzményeidet tekintheted meg és törölheted a Google adatbázisából.

 

Kapcsold ki a helyszínkövetést

A helyelőzményeket is kikapcsolhatod a fenti beállítások között, de érdemes tudni, hogy a Google ettől függetlenül figyeli tevékenységeidet, ha a Google Térképet vagy a Waze alkalmazást használod.

 

Használj virtuális magánhálózatot

A virtuális magánhálózat, (röviden VPN, vagyis Virtual Private Network) egy biztonságos opció adataid titkosítására, hogy elrejthesd azokat a Google kíváncsi szemei elől. Sajnos ezek sem biztosítanak 100%-os anonimitást, és bizonyos adatokat továbbra is képes lesz begyűjteni rólad a keresőóriás, de IP címed elrejtése, internetforgalmad titkosítása és egy privát böngészési előzménylista vezetése sokat segíthet.

 

Használj privát böngészést

A Google Chrome inkognitó funkciója, vagy a Mozilla Firefox privát ablakai kikapcsolják az adott munkamenetre adataid elmentését, így azok nem kerülnek bele a keresési és böngészési előzményeid közé. Ennek ellenére más webhelyek továbbra is begyűjthetnek rólad információkat.

 

Használj más böngészőt és keresőmotort

Ha nem szeretnéd, hogy a Google mindent nyomon kövessen veled kapcsolatban, akkor ideje átváltani egy másik böngészőre a Google Chrome-ról mind számítógépeden (és/vagy laptopodon), mind pedig okoskészülékeiden. A Mozilla Firefox például egy jó alternatíva a Chrome helyett, habár még egy olyan részletes keresőmotort nem igazán találsz majd, mint amilyen a Google Kereső.


Töröld Google fiókodat

Végső esetben végleg el is búcsúzhatsz Google fiókodtól, azonban érdemes észben tartani, hogy ezzel Android telefonod funkcionalitását is drasztikusan megcsonkítod. Emellett új email fiókot kell készítened a gmail-es helyett, nem használhatod többé a Google Drive-ot, a Google Naptárat, és számos egyéb kényelmes, ingyenes Google szolgáltatást sem.

 

A fent leírtak a magyarázat arra, hogy a Google miért képes ennyi mindent „ingyenesen” szolgáltatni felhasználóinak. Semmi sincs ingyen – a Google-nak óriási üzlet a személyes adatok elárverezése (ez szó szerint licitalapon történik) a hirdetők számára, a legtöbbek pedig hajlandók feladni magánéletüket a kényelem érdekében.
 

Online marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 92

Átlagos értékelés: 5.0




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.07.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
287 468
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Lead generálás

Minden olyan tevékenység egy marketing szakember vagy egy cég...

Információs termék

Egy információs termék valamilyen médián keresztül kommunikált információt jelent. Ezek a...

Befektetésarányos megtérülés

Mi az a befektetésarányos megtérülés? A...

Aláírás fájl

Mit is jelent az aláírás fájl? Az aláírási fájl egy rövid szöveges bemutatkozás az...

Földrajzi hely alapú célzás

Lehetővé teszi, hogy a lehetséges ügyfeleket tartózkodási helyük alapján célozd meg a...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.