A honlapok látványterve természetesen tükrözze a tulajdonos ízlésvilágát, de nagy hibát követ el az, aki laikusként úgy érzi, ő mondja meg a honlapkészítő cég munkatársainak, milyen legyen a weboldala. A kérdés ugyanis, nem ilyen egyszerű

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > A jó webdesign 9 titka – 2. rész

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A jó webdesign 9 titka – 2. rész


2014/08/21
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A honlapok látványterve természetesen tükrözze a tulajdonos ízlésvilágát, de nagy hibát követ el az, aki laikusként úgy érzi, ő mondja meg a honlapkészítő cég munkatársainak, milyen legyen a weboldala. A kérdés ugyanis, nem ilyen egyszerű. Tudom, láttál már sok jó honlapot, kialakult a fejedben, milyen lesz a tied. De nem eszik ilyen forrón a kását, nem véletlenül tanítják egyetemen a weboldalkészítést és a marketinget. Ha valóban igényes, és üzlethozó honlapot szeretnél, rengeteg dolgot tudnod kell. A jó webdesign 9 titka sorozatunkban azt próbáljuk bemutatni, mennyi mindenre kell figyelni akkor, ha az ember elkészítteti honlapja grafikai tervét. 

A jó webdesign 9 titka – 2. rész
 
 
Ez a cikk a sorozat második része, kattints ide, és mielőtt ezt a részt elolvasod, olvasd el az első részt, melyben leírtuk az alapokat! Ha szeretnéd, hogy a honlapkészítő cégeddel szemben szakértő marketinges csapat képviselje a te érdekeidet, keress meg bennünket ide attintva! 
 Marketing konzultáció és audit>

4 – Design to build

Amióta a webdesignerek áttértek a CSS layoutokra, sokkal könnyebbé tették saját helyzetüket, de néha még mindig nehéz belegondolni a weboldal felépítésébe, ha az ember még mindig a Photoshoppolásnál tart. A következő dolgokat célszerű észben tartani ilyenkor:
 

Meg lehet-e valósítani?

Sokszor előfordul, hogy találunk egy nekünk tetsző betűtípust a Photoshop kínálatában, de meg kell bizonyosodnunk róla, hogy az valóban egy standard HTML betűtípus-e valójában. Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a fixen 1100px széles design hogy fog viselkedni, ha átméretezik a böngészőt. És nem csak ezeket érdemes megfontolni:
 
  • Mi történik átméretezéskor?
  • Ismétlődő háttérre van-e szükség? Hogyan fognak azok működni? Maga a design középre vagy balra van-e igazítva? 
  • Gondoltál-e  a responzív nézetre, a mobil eszközökre? 
  • Meg tudod-e valósítani az elképzelésedet?
  • Nem túl bonyolult az, amit létre akarsz hozni?
 
Még a CSS pozícionálásnál is előfordulhat, hogy a vertikális elrendezés létrehozása néha nehézkes, ezért érdemes elkerülni. Az is megeshet, hogy apróbb módosításokkal sokkal egyszerűbben létre tudod hozni a design, csak előtte gondold végig a folyamatot.
 
Ha van egy bizonyos objektum oldaladon, legyen az egy doboz vagy egy kép, próbáld meg különböző helyeken elhelyezni a designban, lehet, hogy sokkal jobb helyet találsz neki, amit aztán CSS-ben könnyebb lesz megoldani. Ha van három egység, amelyek fedik egymást, lehet, hogy nehéz lesz őket leprogramozni, azonban, ha ezt a három elemet elkülöníted egymástól, lehet hogy sokkal egyszerűbb dolgod lesz. Neked kell megtalálnod, hogy mi néz ki jól és mi az, amit egyszerű összerakni, majd mérlegelned kell, hogy mennyire szeretnéd megnehezíteni saját dolgod.
 

Egy nagyobb terjedelmű oldalon vajon le tudod egyszerűsíteni az egyes elemeket?

Régebben az oldalról történő letöltés gombjaként egy .jpeg képet használtunk, de egyszer azt CSS-szel helyettesítettük, és azóta nem is tértünk vissza a .jpeghez, és már minden gombot így oldunk meg. Persze ez azt jelenti, hogy nem lehet olyan rugalmas kezelni a gombokat, mint a kép alapúakat, de rengeteg időt spórolunk meg azzal, hogy nem hozunk létre több tucat képecskét.
 
>

5 – Tipográfia

A szöveg a design egyik legalapvetőbb eleme, ezért mindig nagyon fontos jó betűink stílusát megválasztani. Hogy miért?
 
Betűtípus – Minden betűtípus hordoz magában valamilyen jelentést, benyomást kelt. Persze ez függ az oldal képeitől, a hozzá választott színektől, de önmagában már a betűtípus is sokat árul el, hiszen valamelyik modern, valamelyik retro. Válaszd ki az oldaladhoz illőt.
 
Betű méret – Évekkel ezelőtt a kis betűméret volt a trend, de ma már szerencsére sokan rájöttek, hogy a betűket nem csak látni, hanem olvasni is kell. Bizonyosodj meg róla, hogy betűid jól olvashatók, nem túl kicsik, ugyanakkor nem is túlságosan nagyok. Használj fő- és alcímeket, amelyeknek különböző méreteket adsz.
 
Sorköz – Ahogyan azt már fentebb is említettük, a sorköz nagyon fontos az olvashatóság szempontjából. Nem csak a sorközre, de a betűközre is érdemes odafigyelni, ami ugyan kevésbé fontos, de itt sem szerencsés, ha összefolynak betűid.
 
Sorhosszúság – Erre nincs konkrét előírás, de a sorokat sosem érdemes túl hosszúra engedni, ugyanis így nehezebb lesz őket elolvasni, márpedig ha leírsz valamit, akkor biztosan szeretnéd, hogy minél többen olvassák. A rövidebb bekezdések mindig jobban működnek, mint a hosszú bekezdés nélküli szövegek (gondolj csak az újságokban látható tördelésre, aminek célja az olvasás megkönnyítése).
 
Szín – Ismételten az egyik legfontosabb dolog. A szöveg színét érdemes úgy megválasztani, hogy ne olvadjon a háttér színébe, jól olvasható legyen és mégse golyózzanak a szemeid pár sor után. Jártál már fekete hátterű oldalon, ahol végig fehér a szöveg? Pár sor után megfájdul az ember szeme az ilyenektől és minden pislogás után csak a szövege látja majd mindenhol. Ezt érdemes elkerülni.
 

Felhasználói élmény

A webdesign sajnos nem csak a szép képekről, tökéletesen megtervezett menükről, jó grafikai megoldásokról, hanem a használhatóságról is szól. Már írtunk a használhatóságról például a navigáció és a szöveg részben, de jöjjön még három fontos szabály:
 

Ragaszkodj ahhoz, ami bevált

Vannak dolgok, amik úgy működnek, ahogy azt az emberek elvárják, úgyhogy nem érdeme összezavarni őket. Például, ha egy szöveg alá van húzva, az egy linket takar, de ha te valamilyen más funkcióval látod el, az zavaró lehet. Persze vannak konvenciók, amelyeket néha a szőnyeg alá söpörhetsz, de egy weboldal akkor jó, ha olyan, amilyennek az emberek várják azt.
 

Vajon hogyan viselkednek majd a felhasználók?

A prototyping egy általánosan használt eszköz a webdesignerek körében, hogy azok valójában ki is tudják azt próbálni. Erre azért van szükség, mert rengetegszer csak akkor jövünk rá egy design hibájára, amikor ki is próbáljuk. Hiba no, teszt a lelke mindennek.
 

Felhasználói folyamatok

Ezt akár az előző ponttal egybe is írhattuk volna, de végül is nem ugyanarról van szó. Gondolod végig azokat a tevékenységeket, amiket egy felhasználó az oldaladon végezhet. Hogyan jut el A-ból B-be, mennyire akarod megkönnyíteni feladatukat. Ez a teljesen egyszerű feladatok elérése is (Webshop, Impresszum), vagy hasznos funkciók, mint a Kereső könnyű megtalálása is lehet. 
 
A sorozat harmadik részét ide kattintva olvashatod, de előtte ne felejtsd el +1-ezni ezt a részt is! :) 
 
Honlapkészítés

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 142

Átlagos értékelés: 5.0




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.02.28-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
64 289
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

CSS

Mit értünk CSS alatt?   A HTML-elemek (például elrendezés, színek, betűkészletek)...

Kifejezésegyezés

Ez az egyezési beállítás pontosabb, mint az általános egyezés, de nem olyan pontos, mint a...

Fizikai cím

Mi is az a fizikai cím? A fizikai cím az emailt feladó cég valódi címe (utca, házszám,...

XML

Mit is jelent az XML?   Az XML -t (Extensible Markup Language – kiterjeszthető...

Tartalomfüggő hirdetés

A tartalomfüggő hirdetés a PPC hirdetések egyik fajtája, első sorban...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.