Milyen képlet alapján számlálódik a Facebook posztokat rangsoroló EdgeRank, mi az a Frissesség (Time decay), a Súlyozás (Weight), a Vonzódás (Affinity), mit is jelentenek ezek pontosan, és hogyan tudos ezeket befolyásolni?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!


2013/02/05
Máté Balázs és Szoro Ákos online marketing tanácsadó

Tegnapi cikkünkben írtunk a Facebook változásairól, arról, hogy mi az az EdgeRank, miért nem biztos, hogy minden követőd látni fogja amit kiposztolsz. Ma bővebben kifejtjük az EdgeRank-et meghatározó három tényezőt, így megértheted, mi alapján rakja fel a felhasználók üzenőfalára a posztokat a Facebook 

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

 

 
 
 
 

EdgeRank első tényező: Vonzódás (Affinity)

A  vonzódás az az egyirányú kapcsolat, amit ismerősünkkel vagy az általunk követett oldallal folytatunk. Ez a kapcsolat azokat a történéseket foglalja magába, amelyekkel bármilyen kapcsolatban lépünk a másik féllel. Egyirányúságról azért beszélünk, mert nekem más lehet a vonzódási szintem egy barátom irányába, mint az ő szintje az én irányomba.

 
Vegyünk példaként egy anya-lánya kapcsolatot. A két félnek közeli rokoni kapcsolatuk miatt valószínűleg sok közös barátja van, ami alapvetően fontos tényező. Emellett, ha a lány sokat ír anyukája falára, linkeket küldd neki, ez is emeli a vonzódási számát. A sok közös ismerős és a folyamatos kapcsolat együttesen magas vonzódási számot eredményez, ezért a Facebook így azt „gondolja”, hogy a lány szeretné látni az anya bejegyzéseit.
 
A kapcsolat egyirányúsága ott jelentkezik, ha az anyuka viszonylag kevésbé lép kapcsolatba lányával. Ebben az irányban alacsonyabb lesz a vonzódási szám, így az ő bejegyzései kevésbé fognak megjelenni az anya üzenőfalán.
A vonzódási szám azonban nem csak növekedni, csökkenni is tud. Ha egy barátom falára régen sokat írtam, viszont újabban hanyagolom, a szám csökkenni kezd.
 
Hogy mégis mi határozza meg a vonzódási számot? Valójában szinte minden: like, megosztás, tag, komment de még a kattintás is. Viszont ezek mind más súllyal rendelkeznek, amit már a súlyozás határoz meg.
 
 
 
 

Ha érdekelnek a Facebook titkai, ha saját oldalt szeretnél felfuttatni, gyere el valamelyik tanfolyamunkra! Jelentkezz itt! 

 
 
 
 
 

EdgeRank második tényező: Súlyozás (Weight)

Marketing konzultáció és audit
Minden történés más mértékben számít. Az EdgeRank szerint azok a cselekedetek többet számítanak, amelyek végrehajtása több időt vesz igénybe. Bármennyire meglepő, a kattintás is számít. Ha egy ismerősünk adatlapjára lépünk az csak egy kattintás, viszont ez szinte csak egy pillanatig tart, így nem számít sokat. Ezek után tudhatjuk, hogy a kattintás ér a legkevesebbet, ennél többet ér a like, és ennél többet a komment.
 
A bejegyzés típusa is meghatározza a súlyozás számának mértékét. A Facebook szerint, ha valaki többet kommentel fotókat és videókat, mint linkeket, akkor azok a típusú bejegyzések többet számítanak majd, amelyekkel többet lép kapcsolatba. Például ha Anna fotókat kommentel szívesen, Eszter viszont linkeket, akkor Annának a fotókkal szemben lesz magas a súlyozási száma, Eszternek a linkekkel szemben.
 
Ezek mellett az is számít, hogy honnan származik az interakció. Ha egy oldalt saját hirdetése után kezdünk követni, kevesebbet fog számítani, mint az, ha a kereső segítségével találjuk meg és like-oljuk az oldalt. 
Egyelőre nem teljesen biztos, hogy minden bejegyzés ugyanolyan mértékben számít-e. A check-in megjelenésekor nagyon sok „becsekkolást” láthattunk a hírfolyamunkban, magas volt a súlyozási száma. Mostanra azonban már a Facebook csökkentette az ilyen bejegyzések fontosságát, mivel túl sok volt belőlük.
 

EdgeRank harmadik tényező:  Frissesség (Time decay)

Az utolsó meghatározó tényező a frissesség. Mint a híreknél is, Facebookon is annál többet ér egy bejegyzés, minél újabb, ebből kifolyólag idővel veszít értékéből. Kombinálva a vonzódással és a súlyozással így is lehet jó EdgeRank-kel rendelkező egy régi bejegyzésünk egy újabbal szemben.
 
Példaként tételezzük fel, hogy két státuszfrissítésünk van két órás különbséggel. Az elsőn 5 like és 3 komment van, az új, két órával későbbi státuszunkon azonban csak 3 like. Így régebbi bejegyzésünk akkor is többet ér az EdgeRank szerint, ha van már egy frissebb annál, így több esélye van a hírfolyamba kerülésre.
Következő cikkünkben arról lesz szó, hogyan mérhetjük az EdgeRank-et.
 
 

Tegnapi cikkünkben, melynek címe :Egyszerűen és érthetően arról, miért nem látod minden oldal és minden barátod posztját az üzenőfaladon, avagy az EDGERANK magyarázata, leírtuk, mi is az az EdgeRank. Ha érdekel ez a cikk is, kattints ide!

 

 

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 89

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.04.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
155 623
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

GPCTBA/C&I

Mi is az a GPCTBA/C&I?A GPCTBA/C&I egy rövidítés az angol „Goals, Plans, Challenges, Timeline,...

Forgalom

Mi az a forgalom? Online környezetben forgalom alatt általában egy webhelyre...

Minőségindex

A Yahoo! Japán sajátos minőségi mérőértéke (a Google AdWords minőségi pontszámához...

Reszponzív hirdetés

A reszponzív hirdetések automatikusan módosítják saját méretüket, megjelenésüket...

Virtuális ingatlan

A virtuális ingatlan olyan webhelyekre utal, amelyek egy személy vagy egy cég...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.