Keresés

Menü

Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!

2013.05.27.

Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!
Ahogy az offline marketinget sem lehet egy az egyben átültetni  az online térbe, úgy a fotósok sem viselkedhetnek úgy, mintha ez a való világ lenne. Tegnap bukkantam egy példára, mely nagyon érdekes volt, és megihletett. Szeretném hát bemutatni nektek a jól és a rosszul kommunikáló fotósokat, illetve ejteni pár szót a jogvédelemről a Facebookon.  
 

 

Fotósok jogvédelme a Facebookon

Egy Facebook oldalon meglepődve láttam egy egyszerű gulyásleves képénél, hogy a fotós és ismerősei indulatosan kommentelnek, hogy ez a kép lopott. Figyeltem a fejleményeket, az oldal folyamatosan letiltotta a hozzászólókat, akik egyre mérgesebbek és egyre alpáribbak lettek. A fotós ismerősei azt írták, hogy ez a kép az illető tulajdona, és vegye le. Nos, én sem szeretem, bár nagyon sokszor előfordul, hogy ötleteimet, online megoldásaimat ellopják, másolják. Ezért egyet is értek a fotós indulataival, de sajnos nem jó irányban indult el. 
Először is  nem veszi figyelembe, hogy hol van. Ez a Facebook. Egy amerikai weboldal. Sok milliárd felhasználó. Itt manapság videók, képek és szövegek milliárdjait terjesztik minden szerzői jog nélkül. A Facebook erről szól. Ez az oldal, ahol a képét megosztották, nem egy céges oldal, nincs üzleti haszna belőle annak, aki megosztotta, még ha el lehetne érni, akkor sem lenne értelme perelni az illetőt, hiszen ez csak egy személyes „blogszerű” oldal. De gondoltam, segítek az illetőnek, és felkeresem az oldal gazdáját, mi a véleménye a másik félnek. A következő választ kaptam: „Tisztelt Máté úr! Köszönöm megkeresését! Elmondom, hogy miért nem vettem le a kifogásolt képet. 1. Nem a fotós oldaláról szedtem, egy idegen oldalon találtam, lehet ők a fotóstól vették, nem volt odaírva, hogy jogvédett. Ha az az oldal, ahonnan szedtem keresett volna meg, és bizonyítja, hogy az övé, hitelt érdemlően, biztos másképp járok el. Senki nem bizonyította, hogy ez a kép valakié, hiszen rengeteg kép forog a Facebookon, bárki mondhatja, hogy ez az enyém. 3. Az illető, bár azt állítja, hogy megkért, vegyem le a képet, de valójában ordenáré, lekezelő stílusban, minden udvariasság nélkül nekem támadt, hogy deazonnalmárveddle vagy meghalsz! Mindezt anélkül, hogy bizonyította volna, hogy a kép az övé. 4. A Facebookon ha valaki egy saját képet talál, jobban teszi, ha megkéri az illetőt, hogy írja oda a nevét a kép mellé (ezt meg is tettem volna szívesen, ha normálisan megkér), vagy esetleg felkéri, ossza meg a tulajdonos Facebook oldalát, ezzel szerezve új követőket.  Jelenleg majdnem 4.000 követőm van. A fotós oldalának nincs 200. Segíthettem volna neki….  Máté úr, köszönöm a közreműködését, de én zsarolókkal, mocskolódókkal, olyanokkal, akik nem kérdeznek, csak vádaskodnak, nem tárgyalok. Nem kérdezték, honnan van a fotó, csak anyáztak. Az oldalamra uszítottak egy csomó embert, akik szintén mocskolódtak. Saját magukat járatva le ezzel. Nem ereszkedek le a szintjükre, mert akik korpa közé keveredik… Üdv”
 
Nos, amint látjuk, az illető tudja a dolgát, otthon van a Facebook világában. Nehéz lesz vele kibabrálni, azonban nekem mégis van egy ötletem, de addig is hadd beszéljek a követendő példákról!
 

Hogyan viselkedjen a fotós a Facebookon?

Az előbbi példában említett fotós képei valóban zseniálisak! Nekem nagyon tetszenek, igazán ért hozzájuk. De ha engem kérdezne meg,  egy egészen más stratégiát javasolnék neki. Pl olyat, amilyet Rizsavi Tamás  Bódis Krisztián  fotográfusok csinálják. A facebook a megosztásokról szól, ezek az emberek ki is használják ezt. És mi az eredménye? Facebook oldalaiknak több tízezer rajongójuk van, amit konkrét forintokra is tudnak váltani. Anyázást, támadásokat nem lehet, főleg nem a Facebookon. Bódis, Rizsavi szépen, igényesen vízjelezi a képeket, és MEGKÉRI KÖVEŐIT, OSSZÁK MEG AZOKAT!  Vigyék hírét a nevének, használják, hiszen vízjelzett, így úgyis tudni fogják, ki az a nagyszerű mester, aki készítette ezeket!  Nos, ez az, ami célravezető a Facebookon!
 
Minden fotósnak a következőket javaslom:
  1. igényesen, és egyértelműen azonosíthatóan logózza meg fényképeit
  2. ha saját képét véli valahol felfedezni, főleg, ha az nem egy céges oldal kreatívja, ne mérgelődjön, ne támadjon, kérje meg az illetőt, hogy a kép mellé linkelje be a saját Facebook oldalát, SŐT ígérjen megosztásokért további, persze logózott képeket az oldalnak!  Semmiképpen ne zsaroljon, fenyegetőzzön, nem éri meg!  A szép szó, a kedves hozzáállás neki is sokkal többet hozhat, mint az idegőrlő támadások. 
 
Mint mondtam szavaimat, egyetemi és egyéb előadásaim anyagait, ötleteimet, folyamatosan másolják, már nem vagyok ideges emiatt. Mi mindig kitalálunk valamit, amivel jobbak leszünk, mint azok, akik mögöttünk járnak. És íme, az ötlet, amit kitaláltam. Az illetőnek, aki az adott oldalt üzemelteti, felajánlottam, hogy megveszem az oldalát. Ha eladja nekem, leveszem a képet, és megnyugtatom a fotós kedélyeit is, én pedig egy egyébként jó oldalhoz juthatok… Várom a választ, remélem sikerül békét teremtenem! :) 
 
 

Ha szeretnéd, hogy személyes tanácsainkkal sikerre vigyük online jelenléted, keress nézd meg, miben segíthetünk ide kattintva

 
 

Szerző: Máté Balázs online marketing tanácsadó

címkék:
Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?

Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?

2017-11-20

Úgy érzed, a kamera előtt a helyed? Azt gondolod, te is tudnál olyan Youtube videókat forgatni, mint sok mai vlogger? Igen, én is ezt gondolom! Mutatjuk, melyek az alapok!   

Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére

Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére

2017-11-02

Éttermi marketingben, gasztromarketingben otthon vagyunk, mutatják ezt online marketing referenciáink is. Tapasztalatainkat az alábbi cikkben mondjuk el! 

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!