Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!


2013/05/27
Máté Balázs online marketing tanácsadó
Ahogy az offline marketinget sem lehet egy az egyben átültetni  az online térbe, úgy a fotósok sem viselkedhetnek úgy, mintha ez a való világ lenne. Tegnap bukkantam egy példára, mely nagyon érdekes volt, és megihletett. Szeretném hát bemutatni nektek a jól és a rosszul kommunikáló fotósokat, illetve ejteni pár szót a jogvédelemről a Facebookon.  
 
Fotósok a Facebookon – mit tegyél és mit ne!

 

Fotósok jogvédelme a Facebookon

Egy Facebook oldalon meglepődve láttam egy egyszerű gulyásleves képénél, hogy a fotós és ismerősei indulatosan kommentelnek, hogy ez a kép lopott. Figyeltem a fejleményeket, az oldal folyamatosan letiltotta a hozzászólókat, akik egyre mérgesebbek és egyre alpáribbak lettek. A fotós ismerősei azt írták, hogy ez a kép az illető tulajdona, és vegye le. Nos, én sem szeretem, bár nagyon sokszor előfordul, hogy ötleteimet, online megoldásaimat ellopják, másolják. Ezért egyet is értek a fotós indulataival, de sajnos nem jó irányban indult el. 
Először is  nem veszi figyelembe, hogy hol van. Ez a Facebook. Egy amerikai weboldal. Sok milliárd felhasználó. Itt manapság videók, képek és szövegek milliárdjait terjesztik minden szerzői jog nélkül. A Facebook erről szól. Ez az oldal, ahol a képét megosztották, nem egy céges oldal, nincs üzleti haszna belőle annak, aki megosztotta, még ha el lehetne érni, akkor sem lenne értelme perelni az illetőt, hiszen ez csak egy személyes „blogszerű” oldal. De gondoltam, segítek az illetőnek, és felkeresem az oldal gazdáját, mi a véleménye a másik félnek. A következő választ kaptam: „Tisztelt Máté úr! Köszönöm megkeresését! Elmondom, hogy miért nem vettem le a kifogásolt képet. 1. Nem a fotós oldaláról szedtem, egy idegen oldalon találtam, lehet ők a fotóstól vették, nem volt odaírva, hogy jogvédett. Ha az az oldal, ahonnan szedtem keresett volna meg, és bizonyítja, hogy az övé, hitelt érdemlően, biztos másképp járok el. Senki nem bizonyította, hogy ez a kép valakié, hiszen rengeteg kép forog a Facebookon, bárki mondhatja, hogy ez az enyém. 3. Az illető, bár azt állítja, hogy megkért, vegyem le a képet, de valójában ordenáré, lekezelő stílusban, minden udvariasság nélkül nekem támadt, hogy deazonnalmárveddle vagy meghalsz! Mindezt anélkül, hogy bizonyította volna, hogy a kép az övé. 4. A Facebookon ha valaki egy saját képet talál, jobban teszi, ha megkéri az illetőt, hogy írja oda a nevét a kép mellé (ezt meg is tettem volna szívesen, ha normálisan megkér), vagy esetleg felkéri, ossza meg a tulajdonos Facebook oldalát, ezzel szerezve új követőket.  Jelenleg majdnem 4.000 követőm van. A fotós oldalának nincs 200. Segíthettem volna neki….  Máté úr, köszönöm a közreműködését, de én zsarolókkal, mocskolódókkal, olyanokkal, akik nem kérdeznek, csak vádaskodnak, nem tárgyalok. Nem kérdezték, honnan van a fotó, csak anyáztak. Az oldalamra uszítottak egy csomó embert, akik szintén mocskolódtak. Saját magukat járatva le ezzel. Nem ereszkedek le a szintjükre, mert akik korpa közé keveredik… Üdv”
 
Nos, amint látjuk, az illető tudja a dolgát, otthon van a Facebook világában. Nehéz lesz vele kibabrálni, azonban nekem mégis van egy ötletem, de addig is hadd beszéljek a követendő példákról!
 

Hogyan viselkedjen a fotós a Facebookon?

Az előbbi példában említett fotós képei valóban zseniálisak! Nekem nagyon tetszenek, igazán ért hozzájuk. De ha engem kérdezne meg,  egy egészen más stratégiát javasolnék neki. Pl olyat, amilyet Rizsavi Tamás  Bódis Krisztián  fotográfusok csinálják. A facebook a megosztásokról szól, ezek az emberek ki is használják ezt. És mi az eredménye? Facebook oldalaiknak több tízezer rajongójuk van, amit konkrét forintokra is tudnak váltani. Anyázást, támadásokat nem lehet, főleg nem a Facebookon. Bódis, Rizsavi szépen, igényesen vízjelezi a képeket, és MEGKÉRI KÖVEŐIT, OSSZÁK MEG AZOKAT!  Vigyék hírét a nevének, használják, hiszen vízjelzett, így úgyis tudni fogják, ki az a nagyszerű mester, aki készítette ezeket!  Nos, ez az, ami célravezető a Facebookon!
 
Minden fotósnak a következőket javaslom:
  1. igényesen, és egyértelműen azonosíthatóan logózza meg fényképeit
  2. ha saját képét véli valahol felfedezni, főleg, ha az nem egy céges oldal kreatívja, ne mérgelődjön, ne támadjon, kérje meg az illetőt, hogy a kép mellé linkelje be a saját Facebook oldalát, SŐT ígérjen megosztásokért további, persze logózott képeket az oldalnak!  Semmiképpen ne zsaroljon, fenyegetőzzön, nem éri meg!  A szép szó, a kedves hozzáállás neki is sokkal többet hozhat, mint az idegőrlő támadások. 
 
Mint mondtam szavaimat, egyetemi és egyéb előadásaim anyagait, ötleteimet, folyamatosan másolják, már nem vagyok ideges emiatt. Mi mindig kitalálunk valamit, amivel jobbak leszünk, mint azok, akik mögöttünk járnak. És íme, az ötlet, amit kitaláltam. Az illetőnek, aki az adott oldalt üzemelteti, felajánlottam, hogy megveszem az oldalát. Ha eladja nekem, leveszem a képet, és megnyugtatom a fotós kedélyeit is, én pedig egy egyébként jó oldalhoz juthatok… Várom a választ, remélem sikerül békét teremtenem! :) 
 
 

Ha szeretnéd, hogy személyes tanácsainkkal sikerre vigyük online jelenléted, keress nézd meg, miben segíthetünk ide kattintva

 
 

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 87

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.02.28-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
70 414
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Offline hirdetés

Újságpapírok, hirdetőtáblák, szórólapok, TV és rádió reklámok és minden egyéb...

Fogyasztói adat

Mit mutat a fogyasztói adat? Ahogyan egy felhasználó a különböző marketing-törekvésekre...

Blog

Mi az a blog?   A Web log szó rövidítése, a blogok félig naplók, félig weboldalak....

Említés

Amikor márkád említésre kerül egy weboldalon. Az ilyen említések remek alkalmat biztosítanak...

BTL

Mi az a BTL marketing kommunikáció, mit jelent, mikor használjuk?  Az angol Below The...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.