Amit tudnod kell, ha keresőoptimalizálsz: mit is csinál a RankBrain és mit nem

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Amit tudnod kell, ha keresőoptimalizálsz: mit is csinál a RankBrain és mit nem

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Amit tudnod kell, ha keresőoptimalizálsz: mit is csinál a RankBrain és mit nem


2019/03/11
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Amikor keresőoptimalizálást tanítok, gyakran tesznek fel kérdéseket a RankBrainről. Sok a mítosz, a tévhit, pedig a SEO alapja ma ez. Mutatom, mi is a valóság, 
 

Amit tudnod kell, ha keresőoptimalizálsz: mit is csinál a RankBrain és mit nem

Mi az a RankBrain?

Ha csak véletlenül kattintottál ide, és eddig nem is tudtad, mi az a Rank Brain, akkor most tisztázzuk: a RankBrain, a Google titokzatos, gépi tanulással felfegyverzett algoritmusa 2015 óta működik. Mivel a Google nem sok konkrét információt osztott meg erről az eszközről, lényegében annyit tudunk róla, hogy van, és csinál valamit.

 

Sokan azt gondolják, hogy a RankBrain a felhasználói élményeket vizsgálja a webhelyeken, és ez alapján rendezgeti a találatokat a keresőben.  Nos, ez a hír sokáig terjedt az interneten, és a legtöbb SEO szakember is kénytelen volt elfogadni, azonban ez a feltételezés első sorban csak találgatásokon alapszik, és a Google sosem erősítette meg.

 

A következőkben megpróbálunk kicsit a dolgok mögé nézni, és megállapítani, hogy mit is csinál a RankBrain, hogyan működik, és hogy lehet-e egyáltalán optimalizálni rá.

 

 

Keresőoptimalizálnád weboldaladat? Kérd ajánlatunkat ITT

 

 

Mit csinál a RankBrain?

Marketing konzultáció és audit

Gary Illyes, a Google egyik trendelemzője (és a vállalat gyakori online szóvivője) a következőt mondta a Twitteren ebben a posztban:
„Had próbáljam meg [elmagyarázni] még egyszer: a RankBrain segít nekünk a lekérdezések értelmezésében. Nem befolyásolja a feltérképezést, az indexelést, és nem cserél ki semmit a rangsoroláskor sem.” – Gary Illyes, 2016

 

A felhasználók napi szinten rengeteg olyan lekérdezést írnak be a Google-ba, amivel a keresőmotor még soha nem találkozott (tehát amire az emberek még sosem kerestek rá).

 

Az ilyen „soha nem látott” lekérdezéseknek sokféle oka lehet: például ha valaki félregépel valamit, rossz szavakat használ, vagy tiltó kifejezéseket („no [valami]”), esetleg olyasmikre keres rá, amik túl frissek ahhoz, hogy a Google ismerje őket.

 

A RankBrain dolga, hogy értelmezze ezeket az „új” kereséseket, és megpróbáljon korábbi keresések alapján releváns találatokat kínálni rájuk a felhasználóknak.

 

Hogy működik a RankBrain?

A Google erről sem sokat osztott meg velünk – az alábbi magyarázat Greg Corradótól érkezik ebben a posztban:

 

„A RankBrain mesterséges intelligenciát használ, amelyekkel nagy mennyiségű írott szöveget ágyaz bele olyan matematikai entitásokba – úgynevezett vektorokba – amelyeket a számítógép képes értelmezni. Amikor a RankBrain egy olyan szót vagy kifejezést lát, amit nem ismer, a gép megpróbálja kitalálni, hogy milyen szavaknak vagy kifejezéseknek lehet hasonló jelentésük, és ez alapján végzi el a szűrést, hatékonyabbá téve ezzel a korábban soha nem látott lekérdezések kezelését.” – Greg Corrado, 2015

 

Rendben, akkor próbáljuk meg lefordítani ezt... Ahelyett, hogy a RankBrain konkrétan a szavakat vizsgálná meg, és próbálná értelmezni a szöveg szemantikáját (ahogyan azt a természetes nyelvfeldolgozó algoritmusok teszik), számokká alakítja át őket, amelyeket egy többdimenziós grafikonon helyez el.

 

Az egymáshoz közel álló szavak (számok) valamilyen kapcsolatban állnak egymással. Hogy milyen ez a kapcsolat, azt a szavak egymáshoz viszonyított pozíciója és távolsága határozza meg.

 

Tehát amikor a Google egy olyan lekérdezést lát, amit nem ismer, akkor képes összehasonlítani a azt korábbi, hasonló lekérdezésekkel, és ezek alapján találatokat kínálni a felhasználónak.

 

Mit NEM csinál a RankBrain?

Gary Illyes egy Reddit AMA során a következő kérdést kapta egy felhasználótól:

 

„[…] Sokan mondogatják azt, hogy a RankBrain rendszer egy része a felhasználói élmény jeleket is tartalmazza, úgymint az oldalon töltött idő, a visszafordulási arány, átkattintási arány, stb.

 

Azonban én úgy értelmeztem, a RankBrain célja az, hogy megpróbálja kitalálni, milyen találatokat kínáljon fel az ismerelten keresésekre.

 

Megerősítenéd/cáfolnád, hogy a RankBrain használ-e bármilyen felhasználói élmény jelet? […]”

 

Gary erre a következő határozott választ adta:

 

„A RankBrain egy PR-szexi gépi tanulással működő rangsorolási összetevő, ami keresési előzményi adatokat használ fel, hogy megjósolja, mire kattintana legszívesebben a felhasználó egy korábban nem látott keresés esetén. Ez egy nagyon menő mérnöki cucc, ami sokszor mentette már meg a hátsónkat, amikor a hagyományos algoritmusok csak annyira voltak képesek, hogy „nini, egy „nem” szó a keresésben! akkor ezzel ne is foglalkozzunk” – de általában (néha) több hónapos adatokra támaszkodik azzal kapcsolatban, hogy mi történt magán a keresőtalálati oldalon, nem a landing oldalon. Az oldalon töltött idő, az átkattintási arány […], ezek mind kitalált hülyeségek. A keresés sokkal egyszerűbb dolog, mint azt az emberek gondolják.” – Gary Illyes, 2019

 

A RankBraint tehát első sorban az érdekli, hogy az emberek mire kattintottak rá a korábbi keresések után, és ez alapján próbálja eldönteni, hogy miket érdemes felkínálni az adott keresésre.

 

Gary kommentjéből az is kiderül, hogy az olyan mutatók, mint az oldalon töltött idő, vagy az átkattintási arány egyáltalán nem fontosak a RankBrain számára (és a megfogalmazásából feltételezhetjük, hogy, habár ezt nem állította konkrétan, a Google egyáltalán nem foglalkozik ezekkel).

 

Az egyetlen ehhez kapcsolódó mutató, amit a RankBrain valószínűleg használ az valószínűleg az átkattintások száma (de nem az aránya), mert ez segít megérteni a Google-nak, hogy mely találatok lehetnek relevánsak egy keresésre.

 

A RankBrain tehát nem a rangsorolást befolyásolja, annak ellenére, hogy a Google azt állította, hogy ez az algoritmus az egyik legfontosabb rangsorolási szempontjuk. Nem egy tartományban gondolkodik (hogy valami MENNYIRE releváns egy keresésre), hanem logikai elven működik (valami RELEVÁNS, vagy NEM RELEVÁNS – nincs köztes érték).

 

Hogyan optimalizálj a RankBrainre?

Nos, ez a „tipp” már konkrétan a Google-tól (egész pontosan Gary Illyestől) érkezett (itt az eredetije), habár nem mond túl sokat. Lássuk:

 

„A RankBrainre optimalizálni igazából nagyon egyszerű, és valami olyasmi kell hozzá, amit már 15 éve szajkózunk: írj természetes fogalmazással. Próbálj olyan tartalmakat írni, ami emberinek hangzik. Ha úgy próbálsz fogalmazni, mint egy gép, akkor a RankBrain csak összezavarodik majd, és valószínűleg lejjebb fog nyomni.

 

De ha van egy „tartalmas” webhelyed, akkor próbáld felolvasni hangosan amit írtál, és kérdezz meg másokat is, hogy szerintük természetesen hangzik-e. Ha beszélgetésszerű, ha természetes nyelvezetűnek hangzik, amit a hétköznapokban is használnál, akkor persze, optimalizálva vagy a RankBrainre. Ha nem, akkor nem vagy optimalizálva.” – Gary Illyes, 2016

 

Nos, ez nem a legkonkrétabb javaslat, de több, mint a semmi. Próbáljunk meg azonban kicsit a sorok között olvasni a korábbi idézetek alapján:

 

Ha kicsit visszaolvasol, felmerült, hogy a RankBraint olyan szavak és kifejezések foglalkoztatják, amiket a Google korábban még nem látott. Na, most kapaszkodj meg…

 

A hagyományos keresőoptimalizálás során olyan lekérdezéseket próbálsz megcélozni, amiket az emberek gyakran, vagy jó eséllyel beírnának a keresőbe – ezeket keresed, amikor kulcsszókutatást végzel. Ha azonban a RankBrainre szeretnél optimalizálni, akkor éppen, hogy az olyan lekérdezéseket kell megcéloznod tartalmaiddal, amelyek nem szerepelnek a korábbi lekérdezések között.

 

Igen, ez úgy hangzik, mintha egy céllövöldében direkt megpróbálnál mellé lőni, de a fentiek alapján feltételezhetjük.

 

Mint korábban említettük, a Google számára gyakran azért „ismeretlen” egy lekérdezés, mert egy nagyon friss eseményhez kapcsolódik. Némi önállósággal ezeket is kihasználhatod: bújj a RankBrain „bőrébe” és nézz szét te magad a korábbi, hasonló érdeklődésű keresések között. Próbáld felismerni, hogy miben hasonlítanak egymáshoz, hogy van-e valami bennük közös bennük, stb. – és építsd bele ezeket tartalmaidba.
 

Google SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 127

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.05.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
212 351
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

"Gazdagodj meg gyorsan" ajánlat

Ezek a tipikus könnyű pénzszerzési lehetőségeket...

Spamrendőrség

Mi is az a spamrendőrség? A spamrendőrség egy fizetős spamellenes...

Hirdetésbővítmény

Mi az a hirdetésbővítmény? A hirdetésbővítmények...

Mézes csupor

Mi is az a mézes csupor?   A mézes csupor olyan csali email...

Egyszerű szöveges email

Mi is az az egyszerű szöveges email? Az egyszerű szöveges email egy olyan email, amelyet...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.