Mi az a chatbot és hogyan használd marketing kommunikációdban? Chatbot webáruháznak, étteremnek, hotelnek? Az online marketing tanácsadó válaszol!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Kérje ajánlatunkat, kattintson!
Főoldal > Mik azok a chatbotok, és miért kellene neked is használnod őket?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mik azok a chatbotok, és miért kellene neked is használnod őket?


2017/07/31
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az a chatbot és hogyan használd marketing kommunikációdban? Chatbot webáruháznak, étteremnek, hotelnek? Az online marketing tanácsadó válaszol! 

Mi az a chatbot és hogyan használd marketing kommunikációdban? Chatbot webáruháznak, étteremnek, hotelnek? Az online marketing tanácsadó válaszol!

Eleinte az üzenő alkalmazásoknak nem igazán volt más funkciójuk – üzengethettünk velük egymásnak, és kész. A technológiai előretörés, különösen a mesterséges intelligencia fejlődése azonban új lehetőségeket nyit meg a különböző márkák számára, akik minden áron bizonyítani szeretnék saját technológiájuk fejlettségét. Ez a verseny hamarosan az úgynevezett „chatbotok” elterjedéséhez vezet majd.

 

A népszerű Kik mobil chatalkalmazás 2016 áprilisában indította be Bot Shop szolgáltatását, és számos más nagyobb cég és márka is azon dolgozik, hogy minél előbb versenybe szállhasson a „botok” csatájában. Nézzük át először a nemzetközi tapasztalatokat, majd vizsgáljuk meg, te hogyan használhatod a chatbot marketinget saját kommunikációdban! 

 

Marketing konzultáció és audit

De mik is azok a Chatbotok?

A chatbotok olyan számítógépes programok, amik „beszélgetést” folytatnak a felhasználókkal, ezzel két ember közötti kommunikáció érzetét keltve, a mesterséges intelligencia keretein belül. Ezek a programok teljesen megváltoztatják a felhasználó és az internetes szolgáltatások közötti kapcsolatot a sajátos „beszélgető” technológiájukkal.

 

A Kik eredetileg 16 botot indított el a szolgáltatás bevezetésekor, de megígérték, hogy idővel mások is fejleszthetnek saját botokat a platformra (bizonyos szabálykereteken belül).

 

A chatbotok előtt a felhasználó fel kellett keresnie preferált időjárás oldalát, rá kellett keresnie a helyre ahol tartózkodik (vagy ahová utazni készül) és így megkapta az arra a helyre vonatkozó előrejelzést. A Kik időjárás-botjának csak elég elküldeni a „jelenlegi időjárás” vagy a „3 napos előrejelzés” üzeneteket, és máris megkapjuk válaszként a kért információkat.

 

18 év tapasztalata alapján átvizsgáljuk céged online marketing kommunikációját, értékelünk és javaslatot teszünk! Olvasd el, mit is jelent az online marketing audit ide kattintva! 

 

 

Milyen okos ez a bot?

Az időjárás-bot okos – képes megjegyezni az irányítószámot – de nem túl okos. Ha azt kérdezi tőle az ember, hogy „Milyen meleg van?” akkor egyszerűen kilistázza az általa ismert kérdéseket, amiket feltehetnek neki.

 

Az időjárás-bot továbbá egy előre programozott passzív-agresszív „személyiséggel” is rendelkezik – ha az ember kikapcsolja az automatikus reggeli előrejelzést, akkor a bot a következőt válaszolja: „Zavarnak a reggelente küldött szuperhasznos információim? Hát jó! Akkor szólj, ha hiányozni kezdek ; -)”.

 

A Kik VIne-botja egyszerűen annyit kérdez, hogy milyen Vine-okat szeretnél látni, majd küld egy véletlenszerű videót, amit a válaszod alapján jónak lát.

 

Az H&M bot először megkéri, hogy mesélj neki az öltözködési preferenciáidról bizonyos előre megszabott kérdésekre válaszolva, majd a válaszok alapján elkezdi felsorolni a javasolt termékeket. Persze a vásárlást, fizetést és a szállítási opciók kiválasztását még mindig a felhasználónak kell megoldania.

 

Mi másra képesek?

Az utóbbi időben egyre több bot kezdte el helyettesíteni a különböző alkalmazásokat. Például a Facebook Messengeren elég csak egy bizonyos üzenetet küldeni az Uber-nek, és nem is szükséges megnyitni az Uber saját alkalmazását.

 

A san franciscoi Assist egy olyan botot hozott létre, ami több szolgáltatást is magába foglal, mint például taxirendelés, házhozszállítás, baseball-jegyek vásárlása, fodrász-időpont foglalása vagy akár virágküldés is egy megadott címre. Mindezt egyetlen bot intézi. Az összes szolgáltatás saját alkalmazásai helyett elég csak egy üzenetet küldeni az Assist botjának valamelyik üzenőalkalmazáson (Messenger, Kik, Telegram, Slack) és leírni neki, hogy mit szeretnél.

 

Hol a hibalehetőség?

A chatbotok jelenlegi korlátozottságaira jó példa a Tay nevet viselő mesterséges intelligencia, amit a Microsoft üzemelt be a Twitteren. Tay abból a célból jött létre, hogy a Twitter felhasználói megtaníthassák neki, hogyan kell „millenárisként” beszélni.

 

A felhasználók egy kissé elvetették a sulykot, ugyanis Tay rövid időn belül Adolf Hitler egyik legfőbb támogatójává vált.

 

Tay kiváló példa arra, hogy a mesterséges intelligenciákat bármiről meg lehet győzni, függetlenül az adott tény jellegétől és valóságalapjától. Szerencsére az ilyen problémák megoldásán is folyamatosan dolgoznak a szoftvermérnökök, például ha a Kik botja meglátja a „Hitler” szót, akkor felhívja a felhasználó figyelmét arra, hogy szeretnék ezt a szolgáltatást gyerekbarát módon üzemeltetni.

 

Hogyan használhatod Te, itt, Magyarországon a chatbotokat marketing kommunikációdban?

Sok online marketing ügynökség már eredményesen használja a chatbotokat marketing célokra. Mi webáruházakba, választást segítő, ügyfélelégedettség növelő funkcióként, vagy étterem esetén rendezvényhelyszín választás elősegítésére használjuk. Minden adott helyzetben ki lehet találni, hogyan alkalmazható ez a modern technológia a Te marketing kommunikációdban. Lehet, hogy a chatbotok előtt még hosszú út áll, és még nem hozzák azt a hasznot, amit sokan várnak tőlük, de ha most elkezded használni, tapasztalatokat gyűjtesz, akkor az elsők között lehetsz, akinél ez a technológia nagy ugrást eredményez! Természetesen a chatbot is csak akkor jó marketing eszköz, ha marketing audit nyomán, online marketing stratégiába helyezve működteted! 
 

Online marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mond el mennyire!




Ajánlatkérés



Marketing konzultáció és audit
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Konverziós arány optimalizálás

Konverziós arány optimalizálása Attól függően, hogy mi...

Rang

Más néven pozíció. Azt befolyásolja, hogy egy weboldal vagy aloldal milyen pozícióban jelenik...

Hideghívás

Mi is az a hideghívás? A hideghívás olyan kéretlen telefonhívások, amelyek célja egy...

rss

  Mi az az RSS és mire jó? Az RSS mozaikszó jelentése,...

Webinárium

Mit is jelent a webinárium kifezejzés? A webinárium...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.