notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Google Shopping Útmutató 1.rész - Mi az a Google Shopping és Google Merchant Center?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > A 2019-es NAGY Google Shopping útmutató - 1. rész

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

A 2019-es NAGY Google Shopping útmutató - 1. rész


2019/07/18
Czifra Zsófia, online marketing tanácsadó

Az online vásárlás a digitális forradalom egyik leghasznosabb mellékhatása, azonban a rengeteg online üzlet mellett meglepően nehéz feladat lehet a különböző opciók és árak összehasonlítása.
 

Mi az a Google Shopping?

Szerencsére ma már ez sem akadály, hiszen az online piacterek lehetővé teszik, hogy több kereskedő kínálatát egy helyen tekinthessük meg. Habár hazánkban erre a legtöbben az Árukeresőt, az Árgépet, vagy esetleg az eBayt, szokás használni, a kereskedők hamarosan egy új felületen is versenybe szállhatnak majd a vásárlók figyelméért, méghozzá a Google saját rendszerén keresztül.

 

Bizony, a Google Shopping (Vásárlás) hamarosan Magyarországon is elérhetővé válik a kereskedők számára, miután a szolgáltatás végre kilép a béta fázisból (ITT olvashatsz erről bővebben). Útmutatónk első részében számos fontos tudnivalót megosztunk veled a Google Merchant Center és a Google Shopping rendszeréről, hogy felkészülhess e két szolgáltatás magyarországi bevezetésére! Hogy biztosan ne hagyj ki egyetlen részletet sem, az útmutató 2. részéről se maradj le!

 

Mi az a Google Shopping?

A Google Shopping egy Google szolgáltatás, ami lehetőséget nyújt az online vásárlók számára, hogy különböző fizikai termékekre kereshessenek rá, illetve összehasonlíthassák azokat a különböző kereskedők kínálataiból. A Google Shopping találatok bélyegképekként jelennek meg a Google találatok között (a találati oldal tetején), és a termék képét, megnevezését, árát, illetve a kereskedő nevét jelenítik meg.

 

A Google Shopping eredetileg Froogle néven futott be még 2002-ben. Ekkoriban a rendszer lényegében a különböző termékek adatait indexelte be bizonyos keresőkifejezések alapján. 2012-ben aztán a Google teljesen rebrandelte a szolgáltatást, ami azóta egy fizetett hirdetési modellként működik, amin a kereskedők egy bizonyos összeg fejében jeleníthetik meg kínálatukat.

 

A Google Shopping ekkor vált az azóta már Google Ads néven futó AdWords egyik ágazatává, azonban a hagyományos szöveges Google hirdetésekkel ellentétben (amelyek kulcsszavak alapján jelennek meg) a Google Shopping termékei a kereskedők által megadott adatokat használják.

 

Miért érdemes a Google Shoppinggal foglalkozni?

Pihengetünk?

A Google Shopping legnagyobb előnye, hogy a meghirdetett termékek közvetlenül a Google találati oldalain jelennek meg, így a felhasználóknak nem is kell elhagyniuk a keresőmotort, hogy rátaláljanak arra a termékre, amit keresnek. Ez több lépést is kivesz a vásárlói folyamatból, gördülékenyebbé, kényelmesebbé téve azt. A Google Shopping egyébként egy külön fülként is elérhető a „Képek”, „Videók”, „Térkép”, és egyéb találatok mellett, azonban ezt minden bizonnyal csak akkor láthatjuk majd, amikor a funkció hazánkban kilép a béta fázisból.

 

A Google Shopping hirdetések vizuálisabbá teszik az egyébként szövegekkel teli találati oldalakat, így könnyen magukra hívják a figyelmet a többi találat között. A szolgáltatás továbbá lehetővé teszi, hogy márkád neve több helyen is megjelenjen a Google találati oldalakon (a webhelyről összegyűjtött találatokon, illetve a PPC hirdetéseken kívül).

 

Hogyan használd kereskedőként a Google Shoppingot?

 

1. Készíts egy Google Merchant Center fiókot

Ahhoz, hogy termékeidet megjeleníthesd a Google Shopping találatok között, először is szükséged lesz egy Google Merchant Center fiókra, amit ITT regisztrálhatsz.

 

A Google Merchant Center beállítása igazán egyszerű, és csupán néhány lépést vesz igénybe. Ide viszed majd fel termékeidet és azok adatait, és ez lesz majd az az adatbázis, amely alapján később létrehozhatod Google Shopping hirdetéseidet a Google Ads rendszerén keresztül (erre az útmutatóban is kitérünk majd).

 

2. A Google Shopping képek szabályai

A Google Shopping egy általad feltöltött táblázatból (feed) indexeli a keresőtalálatokat, azonban a hozzájuk tartozó képeket a kiskereskedelmi webhelyekről jeleníti meg. Ez azt jelenti, hogy nagyon fontos, hogy termékeid képei először a saját webhelyeden optimalizáld, mielőtt meghirdetnéd őket a Google Shopping rendszerében.

 

A Google Shopping egy vizuális vásárlási élményt kínál, így vitathatatlan, hogy termékeid képei a lehető legjobb minőségben kell, hogy felkerüljenek webhelyedre. Egyrészt ezekkel keltheted fel a vásárlók figyelmét, másrészt pedig ezek a képek jelentik majd az első benyomást is számukra márkádról.

 

A Google a legjobb élményt szeretné biztosítani felhasználói számára, ezért visszautasítja majd Shopping kampányaidat, ha a hozzájuk tartozó képek nem elég jó minőségűek (erről bővebben ITT olvashatsz). A Google rendszeresen végez minőségellenőrzéseket, ezért jobb nem megkockáztatni Shopping fiókod felfüggesztését a képek miatt.

 

Az előző hivatkozást követve láthatod a Google képminőséggel kapcsolatos kikötéseit, amiket érdemes mindenképpen betartani:

  • Használjon egyszínű, fehér, szürke vagy világos színű hátteret
  • A termék világos, egyenletes fényben legyen látható
  • A terméket olyan nézetben mutassa meg, amely egyértelműen bemutatja az eladásra szánt tételt. Kiegészítő képekként hátulról és közelről készült képeket is felhasználhat, de főképként nem.
  • A terméket méretarányosan mutassa be, ne látszódjon túl nagynak vagy túl kicsinek. A terméknek ideális esetben a képnek legalább 75%-át és legfeljebb 90%-át szabad kitennie.
  • Ügyeljen arra, hogy a kép ne legyen homályos, és ne legyen rajta jelen képzaj, túl sok jpeg műtermék vagy egyéb képi műtermék, pl. képpontok, rojtozottság és halványodás

 

Érdemes továbbá a ruházati termékeket egy modellen ábrázolni, árnyékokat használni a vizuális mélység megteremtésére, illetve a terméket több szögből is mutatni, lehetőleg használat közben is.

 

3. Gyűjtsd össze és töltsd fel adattáblázatodat

Ha képeid megfelelő minőségben szerepelnek termékeid adatlapjain, akkor ideje elkezdeni feltölteni adattáblázatodat a Google Merchant Center rendszerébe. Az adattáblázat tartalmazza termékeid adatait – a Google ez alapján tudja majd megállapítani, hogy mit árulsz, illetve ezek alapján jeleníti majd meg termékeidet a felhasználóknak, amikor azok releváns kifejezésekre vagy tulajdonságokra keresnek rá.

 

Az első lépés kiválasztani azt a fiókot, amivel dolgozni szeretnél. Ezután a bal oldali menüben új opciók jelennek meg, köztük a Termékek menü is. Kattints erre, majd tőle jobbra a Táblázatok almenüre. Egy új termék hozzáadásához kattints a kék + gombra. Itt először is meg kell adnod az országodat és a nyelvedet. Ezek az adatok szabják majd meg, hogy a Google milyen közönségnek jeleníti majd meg a táblázatba felvitt termékeket. Ezután adj nevet a táblázatnak, és válaszd ki, hogy hogyan szeretnéd felvinni termékadataidat a Google Merchant Center adatbázisába. A Google rövid és részletes leírásokat is kínál minden opcióhoz – érdemes ezeket elolvasni!

 

Ha a Google Táblázatok opciót választod, akkor a Google egy kényelmes sablont is készít neked az adatok megadásához (vagy használhatsz egy meglévő Google Táblázatot), és feltöltési ütemezést is beállíthatsz készleted frissítéséhez.

 

Ez a táblázat tartalmazza majd azokat a terméktulajdonságokat, amelyek alapján a Google indexeli és megjeleníti majd termékeidet. A Google többek között az alábbi fontosabb terméktulajdonságokat (vagy „attribútumokat”) használja a Shopping hirdetések összeállításához:

  • id – Ez a termék egyéni azonosítója. Lehetőség szerint használd a termék SKU azonosítóját.
  • title – Ez a termék adatlapjának főcíme. Ennek lehetőség szerint passzolnia kell ahhoz a névhez, ami a termék adatlapján is olvasható webáruházadban (pl. Nike sportcipő, férfi, 42-es, szürke).
  • description – A termék pontos leírása. Ez szintén jó, ha azonos azzal a leírással, ami a termék adatlapján szerepel webáruházadban. Fontos, hogy csak a termékről legyen szó a leírásban.
  • link – A termék adatlapjának URL címe. Ez lesz a Google Shopping hirdetés landing oldala (céloldala), tehát ide irányítja a Google a felhasználót, miután az rákattint a hirdetésre.
  • image_link – A termékhez tartozó elsődleges kép hivatkozása. Ez http vagy https előtaggal kell, hogy kezdődjön.
  • availability – A termék elérhetősége, tehát hogy jelenleg készleten van-e, vagy sem.
  • price – Magától értetődő. Szintén fontos, hogy passzoljon ahhoz az értékhez, ami webáruházadban szerepl.
  • google_product_category – A termék kategóriája, amit a Google kategórialistájából választhatsz ki. Csak a legfontosabb elsődleges kategóriát válaszd, még ha többe is be tudnád sorolni a terméket.
  • brand – A termék márkájának neve.

 

Érdemes megismerkedni az összes attribútummal és egyéb mezővel, amit a Google használ – ezek teljes hivatalos listáját ITT találod. Amennyiben a Google által biztosított Google Táblázatok sablont használod, akkor abban ezek az attribútumok automatikusan benne lesznek, amikor létrehozod.

 

Ha saját táblázatot szeretnél használni, akkor az attribútumokat saját magad kell, hogy megjelöld a fájlban. Minden oszlopnak szerepelnie kell a táblázatban – ha egy termékre nem vonatkozik az adott attribútum, akkor csak hagyd üresen az adott cellát. Akár a sablont használod, akár magad készíted el a táblázatot, az attribútumok mindig oszlopokként kell, hogy megjelenjenek, a termékek pedig soronként. Innentől kezdve a táblázat elérhető lesz a Merchant Center Termékek > Táblázatok > Elsődleges táblázatok részben.

 

Útmutatónk itt folytatódik!

Google Hatékony honlapüzemeltetés Marketing stratégia Online marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 81

Átlagos értékelés: 4.9




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.08.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
330 796
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Black Hat SEO - Fekete Kalapos SEO

Mi az a Black Hat SEO? A Black Hat SEO vagy furcsa magyar fordításban a Fekete Kalapos SEO (nem...

CTR

A CTR definíciója A CTR az angol „click-through rate” kifejezés...

PR

A PR azaz a Public Relations jelentése, magyarázata   Az angol Public...

Hirdetésbővítmény

Mi az a hirdetésbővítmény? A hirdetésbővítmények...

Fogyasztó

Ki is az a fogyasztó? A fogyasztó egy olyan személy, aki valamilyen terméket használ, vagy...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.