notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Süti (Cookie) jellemzése, meghatározása és értelmezése online marketing szakszótárunkban.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
fooldal > Szakszótár > Süti

Süti


Mi az a süti?

Az informatikában a sütik (cookie-k), vagy HTTP sütik olyan apró adatrészletek, amelyeket a meglátogatott webhelyek tárolnak szöveges formátumban a felhasználók számítógépén, egész pontosan a böngésző szoftverekben (Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, stb.) A webhelyek ezeket a sütiket használják a felhasználók számon tartására és a felhasználó-specifikus funkciók engedélyezésére.

 

Habár első sorban hasznos dolgokra lettek kitalálva (a sütiknek köszönhetően működnek a webáruházak digitális bevásárlókosarai is), olyan kérdéses célokra is szokás használni őket, mint a felhasználók nyomon követése (erre lejjebb bővebben is kitérünk).

 

A sütik elengedhetetlenek az internet kényelmes működéséhez, de komoly biztonsági problémák forrásai is lehetnek.

 

A sütik története

A sütiket 1994-ben fejlesztette ki Lou Montulli, a Netscape Communications egyik alkalmazottja. A sütik elsődleges célja az volt, hogy lehetővé tegyék a digitális bevásárlókosarak használatát a webáruházakban.

 

A sütiket legelőször arra használták, hogy megállapítsák, járt már-e egy felhasználó a Netscape webhelyén korábban. Eredetileg minden webböngésző szoftver támogatta a sütiket, és a legtöbb felhasználó nem is tudott róla, hogy a számítógépük ilyesmiket tárol, vagy hogy egyáltalán léteznek.

 

Ez egészen 1996 februárjáig volt így, amikor a Financial Times magazinban megjelent egy cikk a sütikről, illetve azok céljáról. A hír nagy botrányt kavart – sokan megkérdőjelezték a sütik biztonságát, elvégre céljuk az volt, hogy nyomon kövessék a felhasználókat.

 

Mit tartalmaz egy süti?

Röviden: a sütik adatrészleteket kapcsolnak össze egy bizonyos felhasználóval.

 

Amikor meglátogatsz egy webhelyet, a webhely egy sütit helyez el a böngésződben, amiben „XYZ felhasználóként” azonosít téged. Ez után ha később visszatérsz erre a webhelyre, akkor az a webhely ellenőrzi a böngésződben elhelyezett süti tartalmát, és látni fogja, hogy te vagy XYZ felhasználó, és már jártál itt korábban.

 

Egy süti minimum két adatot kell, hogy tartalmazzon: egy egyéni felhasználói azonosítót, és némi információt az adott felhasználóról. Ezen kívül persze rengeteg egyéb adat is lehet bennük, például egy hitelesítő kód, amely lehetővé teszi, hogy akkor is bejelentkezve maradj a webhelyeken, ha bezárod az adott lapot, böngészőt, vagy kikapcsolod a számítógépet.

 

A sütik és a nyomkövetés

A sütikkel történő nyomkövetés lényege, hogy a felhasználó böngészőjében maradandó sütiket helyez el a webhely, hogy aztán megfigyelhesse, hogy az mit csinál az interneten. Érdeme megjegyezni, hogy az ilyen nyomkövető sütik nem csak az adott webhelyen figyelik a felhasználó aktivitását, hanem az egész interneten, tehát más webhelyeken is.

 

Ezt a fajta nyomkövetést olyan marketingesek végzik, akik népszerű webhelyek tucatjain, vagy százain vásárolnak hirdetési jogokat, hogy minél több információt gyűjthessenek össze a felhasználókról, és végül egy komplett profilt állíthassanak össze annak szokásaiból.

 

A marketingesek csak így juthatnak hozzá azokhoz az adatokhoz, amelyekre szükségük van a felhasználók dinamikus, egyéni célzásához. Ha egy hirdető ismeri egy felhasználó böngészési szokásait, nemét, korát, kapcsolati állapotát, illetve politikai és vallási nézeteit, akkor részletesen személyre szabott, releváns hirdetéseket jeleníthetnek meg nekik.

Hatékony honlapüzemeltetés

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
481 409
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Hibás hivatkozás

Azok a hivatkozások minősülnek hibásoknak, amelyek már nem érvényesek, és rájuk kattintva...

Adatkezelés

Mi az az adatkezelés? Az adatkezelés az adatok begyűjtésének,...

Szerzői jog

A szerzői jog egy olyan szabályok összessége, amelyek egy személy...

Beágyazott egyezés

A beágyazott egyezés egy kevésbé ismert, összetettebb...

Ajánlólevél

Az ajánlólevél egy önkéntes vallomás egy...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.