USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
fooldal > USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?


2018/01/03
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!

USP vagy UVP?

Egy cégnek általában két oldala van: a belső valóság és a kifelé mutatott kép. A belső valóság maga a cég – a termékek, a szolgáltatások, a folyamatok, az emberek a cégen belül. Mindaz, amitől céged sikeres és népszerű lesz (vagy éppen nem). A kifelé mutatott kép az, amit a piac és a lehetséges ügyfelek gondolnak rólad.

 

A kettő azonban ritkán fedi egymást. Ezért pedig te, a cég tulajdonosa vagy felelős. A probléma forrása általában két hasonló, mégis különálló kifejezés ismeretének hiányából származik. Ez a két kifejezés az „egyedi terméktulajdonság” (unique selling proposition – USP) és az „egyedi értékajánlat” (unique value proposition – UVP). Sokan gyakran felcserélik ezt a két fogalmat, a kettő mégis teljesen mást jelent. Az alábbiakban ezt szeretnénk tisztázni.

 

Az UVP – Mi is a céged?

Az UVP egyszerűen céged belső valósága. A cég személyisége, identitása és erősségei. Az UVP segít tudatni a csapatoddal, hogy miről is szól a cég. Ez az, ami új lehetőségek irányába tereli a céget különféle változásokon, kihívásokon és lehetőségeken keresztül. Az UVP továbbá a döntések alapjául is szolgálhat. Ha tudod, hogy mi alkotja céged magját, akkor sokkal egyszerűbb meghozni a döntéseket. Ideje-e felújítani az irodát? Új embereket felvenni? Esetleg valakitől elbúcsúzni? Ha tisztázod UVP-det, akkor sokkal könnyebb lesz megválaszolni ezeket a kérdéseket.

 

Ott van például a Pixar, a Toy Story, a Verdák, a Némó nyomában, az Egy bogár élete a Fel! és más sikeres animációs filmek készítője. A Pixar összes filmje sikeres volt, mindegyikkel képesek voltak profitot termelni. Az előbb felsorolt filmek közül sok hatalmas kasszasiker lett. Hogy miért? Természetesen a tehetséges csapattagok munkája miatt, de ha mindezt nem hangolja össze a cég erős UVP-je, akkor ma nem tartanának itt.

 

Habár a Pixar sosem jelentette ki hivatalosan, sokak szerint az UVP-jük a következő: „Kiváló történeteket mesélünk el.” Bizony, kiválókat, nem pedig átlagosakat. A Pixar sikere mögött tehát jó eséllyel ez az UVP áll.

 

Ez alapján tehát valahányszor a Pixar valamilyen döntés előtt áll, csak fel kell tenniük a kérdést: „Segít-e ez nekünk jobb történeteket elmesélni?” A kérdésre adott válasz már egy lépéssel előrébb viszi őket a siker irányában.

 

Szóval kik is vagytok ti a cégednél? Mi a céged identitása? Mi a ti egyedi értékajánlatotok?

 

USP – Miért érdekes a céged a piac számára?

Egy jó USP (egyedi termékajánlat) lényegében fogja a stabil UVP-t, és a fogyasztók által érthető nyelvre fordítja át. Az USP kommunikálja a fogyasztók irányába, hogy miért kellene érdeklődniük irántad. Ha igazán nagyszerű USP-t szeretnél, akkor részletesen kell ismerned ügyfeleidet, szükségleteiket, és hogy mivel hathatsz rájuk.

 

Az USP célja, hogy a lehetséges ügyfelekben vágyat ébresszen termékeid és/vagy szolgáltatásaid iránt. Azt az érzést kell keltse bennük, hogy most azonnal muszáj többet megtudniuk cégedről és annak kínálatáról. Általában minden terméknek és szolgáltatásnak saját USP-je van.

 

Hogy néz ki egy jó USP? Íme néhány egyszerű, de hatásos példa:

  • •Napi 4 perc edzés? Ennyi is elég lehet! – Ez az USP egy kondigéphez tartozik. Habár a gép ára 1 millió forint, az ígéret, miszerint elég csak napi 4 percet edzeni vele, igencsak egyedinek számít.
  • Ha mindenképpen, feltétlenül meg kell érkeznie másnapra – Ez az az USP, amitől a Fedex bombaként robbant be a piacra. A cég egyszerre nyerte el az emberek bizalmát, és keltett (burkoltan) bizonytalanságot egyéb szállító cégek iránt a köztudatban.
  • 5 paradicsom ereje egyetlen tablettában – Ez a kijelentés segített eladni egy olyan tablettát, ami a készítők szerint 5 paradicsom tápértékét tartalmazza. Szívesebben ennél meg egyszerre öt paradicsomot, vagy egy könnyedén lenyelhető pirulát?
     
Marketing stratégia

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 90

Átlagos értékelés: 5.0




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.02.28-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
64 289
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Kiváltó szavak

A kiváltó szavakat kétféleképpen értelmezhetjük Egyik meghatározásuk szerint olyan...

Szemkövetés

Az emberek szemmozgásának követésére és...

Célzás

Az internetes marketing kampányok bizonyos célcsoportokra való irányítása. Célja, hogy minél...

LinkedIn

 MI is az a  LinkedIn   A LinkedIn egy szakmai közösségi portál, mely a...

Napi elosztás (Day Parting)

Tömören a napi elosztásról A napi elosztás lényege, hogy a...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.