Keresés

Menü

USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

Marketing Professzorok

Online Marketing


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

2018.01.03.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!


USP vagy UVP?

Egy cégnek általában két oldala van: a belső valóság és a kifelé mutatott kép. A belső valóság maga a cég – a termékek, a szolgáltatások, a folyamatok, az emberek a cégen belül. Mindaz, amitől céged sikeres és népszerű lesz (vagy éppen nem). A kifelé mutatott kép az, amit a piac és a lehetséges ügyfelek gondolnak rólad.

 

A kettő azonban ritkán fedi egymást. Ezért pedig te, a cég tulajdonosa vagy felelős. A probléma forrása általában két hasonló, mégis különálló kifejezés ismeretének hiányából származik. Ez a két kifejezés az „egyedi terméktulajdonság” (unique selling proposition – USP) és az „egyedi értékajánlat” (unique value proposition – UVP). Sokan gyakran felcserélik ezt a két fogalmat, a kettő mégis teljesen mást jelent. Az alábbiakban ezt szeretnénk tisztázni.

 

Az UVP – Mi is a céged?

Az UVP egyszerűen céged belső valósága. A cég személyisége, identitása és erősségei. Az UVP segít tudatni a csapatoddal, hogy miről is szól a cég. Ez az, ami új lehetőségek irányába tereli a céget különféle változásokon, kihívásokon és lehetőségeken keresztül. Az UVP továbbá a döntések alapjául is szolgálhat. Ha tudod, hogy mi alkotja céged magját, akkor sokkal egyszerűbb meghozni a döntéseket. Ideje-e felújítani az irodát? Új embereket felvenni? Esetleg valakitől elbúcsúzni? Ha tisztázod UVP-det, akkor sokkal könnyebb lesz megválaszolni ezeket a kérdéseket.

 

Ott van például a Pixar, a Toy Story, a Verdák, a Némó nyomában, az Egy bogár élete a Fel! és más sikeres animációs filmek készítője. A Pixar összes filmje sikeres volt, mindegyikkel képesek voltak profitot termelni. Az előbb felsorolt filmek közül sok hatalmas kasszasiker lett. Hogy miért? Természetesen a tehetséges csapattagok munkája miatt, de ha mindezt nem hangolja össze a cég erős UVP-je, akkor ma nem tartanának itt.

 

Habár a Pixar sosem jelentette ki hivatalosan, sokak szerint az UVP-jük a következő: „Kiváló történeteket mesélünk el.” Bizony, kiválókat, nem pedig átlagosakat. A Pixar sikere mögött tehát jó eséllyel ez az UVP áll.

 

Ez alapján tehát valahányszor a Pixar valamilyen döntés előtt áll, csak fel kell tenniük a kérdést: „Segít-e ez nekünk jobb történeteket elmesélni?” A kérdésre adott válasz már egy lépéssel előrébb viszi őket a siker irányában.

 

Szóval kik is vagytok ti a cégednél? Mi a céged identitása? Mi a ti egyedi értékajánlatotok?

 

USP – Miért érdekes a céged a piac számára?

Egy jó USP (egyedi termékajánlat) lényegében fogja a stabil UVP-t, és a fogyasztók által érthető nyelvre fordítja át. Az USP kommunikálja a fogyasztók irányába, hogy miért kellene érdeklődniük irántad. Ha igazán nagyszerű USP-t szeretnél, akkor részletesen kell ismerned ügyfeleidet, szükségleteiket, és hogy mivel hathatsz rájuk.

 

Az USP célja, hogy a lehetséges ügyfelekben vágyat ébresszen termékeid és/vagy szolgáltatásaid iránt. Azt az érzést kell keltse bennük, hogy most azonnal muszáj többet megtudniuk cégedről és annak kínálatáról. Általában minden terméknek és szolgáltatásnak saját USP-je van.

 

Hogy néz ki egy jó USP? Íme néhány egyszerű, de hatásos példa:

  • •Napi 4 perc edzés? Ennyi is elég lehet! – Ez az USP egy kondigéphez tartozik. Habár a gép ára 1 millió forint, az ígéret, miszerint elég csak napi 4 percet edzeni vele, igencsak egyedinek számít.
  • Ha mindenképpen, feltétlenül meg kell érkeznie másnapra – Ez az az USP, amitől a Fedex bombaként robbant be a piacra. A cég egyszerre nyerte el az emberek bizalmát, és keltett (burkoltan) bizonytalanságot egyéb szállító cégek iránt a köztudatban.
  • 5 paradicsom ereje egyetlen tablettában – Ez a kijelentés segített eladni egy olyan tablettát, ami a készítők szerint 5 paradicsom tápértékét tartalmazza. Szívesebben ennél meg egyszerre öt paradicsomot, vagy egy könnyedén lenyelhető pirulát?
     

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Marketing stratégia
Milyen adatokat tárol rólad a Google és a Facebook?

Milyen adatokat tárol rólad a Google és a Facebook?

2018-06-10

Nos, most biztosan meg fogsz lepődni, és megérted, miért esett neki az EU a Google-nek és a Facebooknak. Nézd meg te is, cikkünkben felsorolt linkkel, mennyi mindent tud rólad ez a...

Ezeket kellene kérdezned online szállodai marketing tanácsadódtól

Ezeket kellene kérdezned online szállodai marketing tanácsadódtól

2018-05-31

Ma már nem kérdés, a hotel marketing legfontosabb eleme az online marketing, mely azonban napról napra változik, fejlődik, így sok szálloda kiszervezi ezeket a folyamatokat online...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!