Keresés

Menü

USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

Marketing Professzorok

Online Marketing


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

USP és UVP – mi a különbség, és miért fontos ez?

2018.01.03.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!

Mi az az USP, mit jelent, hogyan értelmezzük, miért fontos a marketing kommunikáció során? Mi az az UVP, és hogyan kapcsolódik céged sikeréhez? Mi a különbség az USP és az UVP fogalmak között, hogyan használd őket!


USP vagy UVP?

Egy cégnek általában két oldala van: a belső valóság és a kifelé mutatott kép. A belső valóság maga a cég – a termékek, a szolgáltatások, a folyamatok, az emberek a cégen belül. Mindaz, amitől céged sikeres és népszerű lesz (vagy éppen nem). A kifelé mutatott kép az, amit a piac és a lehetséges ügyfelek gondolnak rólad.

 

A kettő azonban ritkán fedi egymást. Ezért pedig te, a cég tulajdonosa vagy felelős. A probléma forrása általában két hasonló, mégis különálló kifejezés ismeretének hiányából származik. Ez a két kifejezés az „egyedi terméktulajdonság” (unique selling proposition – USP) és az „egyedi értékajánlat” (unique value proposition – UVP). Sokan gyakran felcserélik ezt a két fogalmat, a kettő mégis teljesen mást jelent. Az alábbiakban ezt szeretnénk tisztázni.

 

Az UVP – Mi is a céged?

Az UVP egyszerűen céged belső valósága. A cég személyisége, identitása és erősségei. Az UVP segít tudatni a csapatoddal, hogy miről is szól a cég. Ez az, ami új lehetőségek irányába tereli a céget különféle változásokon, kihívásokon és lehetőségeken keresztül. Az UVP továbbá a döntések alapjául is szolgálhat. Ha tudod, hogy mi alkotja céged magját, akkor sokkal egyszerűbb meghozni a döntéseket. Ideje-e felújítani az irodát? Új embereket felvenni? Esetleg valakitől elbúcsúzni? Ha tisztázod UVP-det, akkor sokkal könnyebb lesz megválaszolni ezeket a kérdéseket.

 

Ott van például a Pixar, a Toy Story, a Verdák, a Némó nyomában, az Egy bogár élete a Fel! és más sikeres animációs filmek készítője. A Pixar összes filmje sikeres volt, mindegyikkel képesek voltak profitot termelni. Az előbb felsorolt filmek közül sok hatalmas kasszasiker lett. Hogy miért? Természetesen a tehetséges csapattagok munkája miatt, de ha mindezt nem hangolja össze a cég erős UVP-je, akkor ma nem tartanának itt.

 

Habár a Pixar sosem jelentette ki hivatalosan, sokak szerint az UVP-jük a következő: „Kiváló történeteket mesélünk el.” Bizony, kiválókat, nem pedig átlagosakat. A Pixar sikere mögött tehát jó eséllyel ez az UVP áll.

 

Ez alapján tehát valahányszor a Pixar valamilyen döntés előtt áll, csak fel kell tenniük a kérdést: „Segít-e ez nekünk jobb történeteket elmesélni?” A kérdésre adott válasz már egy lépéssel előrébb viszi őket a siker irányában.

 

Szóval kik is vagytok ti a cégednél? Mi a céged identitása? Mi a ti egyedi értékajánlatotok?

 

USP – Miért érdekes a céged a piac számára?

Egy jó USP (egyedi termékajánlat) lényegében fogja a stabil UVP-t, és a fogyasztók által érthető nyelvre fordítja át. Az USP kommunikálja a fogyasztók irányába, hogy miért kellene érdeklődniük irántad. Ha igazán nagyszerű USP-t szeretnél, akkor részletesen kell ismerned ügyfeleidet, szükségleteiket, és hogy mivel hathatsz rájuk.

 

Az USP célja, hogy a lehetséges ügyfelekben vágyat ébresszen termékeid és/vagy szolgáltatásaid iránt. Azt az érzést kell keltse bennük, hogy most azonnal muszáj többet megtudniuk cégedről és annak kínálatáról. Általában minden terméknek és szolgáltatásnak saját USP-je van.

 

Hogy néz ki egy jó USP? Íme néhány egyszerű, de hatásos példa:

  • •Napi 4 perc edzés? Ennyi is elég lehet! – Ez az USP egy kondigéphez tartozik. Habár a gép ára 1 millió forint, az ígéret, miszerint elég csak napi 4 percet edzeni vele, igencsak egyedinek számít.
  • Ha mindenképpen, feltétlenül meg kell érkeznie másnapra – Ez az az USP, amitől a Fedex bombaként robbant be a piacra. A cég egyszerre nyerte el az emberek bizalmát, és keltett (burkoltan) bizonytalanságot egyéb szállító cégek iránt a köztudatban.
  • 5 paradicsom ereje egyetlen tablettában – Ez a kijelentés segített eladni egy olyan tablettát, ami a készítők szerint 5 paradicsom tápértékét tartalmazza. Szívesebben ennél meg egyszerre öt paradicsomot, vagy egy könnyedén lenyelhető pirulát?
     

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Marketing stratégia
Internetes biztonság

Nem is hinnéd mennyi mindent tud rólad az internet!

2018-10-18

Az internetezők számára különösen kényes témává vált a magánélet kérdése az elmúlt évek során. A közösségi média sokakat megoszt azzal kapcsolatban, hogy megéri-e annyi személyes adatot nyilvánosságra hozni magunkról a „teljes közösségi élményért” cserébe.

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

2018-10-13

20 pontban összeszedtük a világból a legfontosabb témakörökben megjelent publikációk eredményeit, melyek egyértelműen megmutatják, mit, hogyan csinálj. Közösségi média marketing, keresőmarketing, email marketing és mobil marketing trendek miért TÉNYEK alapján.   

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!