Keresés

Menü

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

Marketing Professzorok

SEO, keresőoptimalizálás


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

2018.08.16.

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

A keresőoptimalizálás eredményessége rengeteg tényezőn múlik. Az átkattintási arány és az oldalon eltöltütt idő is előtérbe került az elmúlt években. Mit jelent ez neked, SEO szempontból, hogyan kell felkészülnöd online marketing stratégiádban erre? Mutatjuk! 
 


A SEO trendjei

A keresőoptimalizálással foglalkozók 5 éve gyanítják, hogy a Google egy úgynevezett time-to-long-click (TTLC), vagyis „hosszú kattintásig eltelt idő” mutatót is figyeltet algoritmusával. Akkor beszélünk hosszú kattintásról, amikor egy felhasználó a Google-ban rákattint egy találatra, és hosszú ideig marad is azon.

 

2013 óta a keresőóriás számos kutatási eredményt nyilvánosságra hozott, amelyek mind más és más irányokból boncolgatják a keresőminőség felmérését.

 

A közvetlen válaszok, a bővülő hirdetési eredmények, illetve keresőtalálati oldalak funkciói és elrendezési variációi is ehhez a témához kapcsolódnak, hiszen valamilyen módon mind befolyásolják a keresést végzők felhasználói élményét. Nem meglepő, hogy a Google minden ilyen szempontot igyekszik figyelembe venni, hiszen végső célja a lehető legkiválóbb keresőszolgáltatást kínálni az internet világában.

 

A keresőelégedettség

A keresőelégedettség segít egy olyan irányból megközelíteni a találatokra érkező kattintásokat, ami elvonatkoztat az átkattintási aránytól (CTR) és a hosszú kattintásokig eltelt időtől (TTLC).

 

Egy webhely csupán egy része a teljes felhasználói élménynek. A Google 2016-ban kiadott közleményében („Incorporating Clicks, Attention and Satisfaction into a Search Engine Result Page Evaluation Model”) bemutatja, hogy miként kísérelték meg felhasználni a kattintásokat, a felhasználók figyelmét és elégedettségét a keresőtalálatok teljesítményének megítélésére, illetve a felhasználói lépések megítélésére.

 

Mindez elengedhetetlen egy hatékony kattintási modell felállításához, amelyekből nem kétség, hogy a Google többet is tesztel egyszerre.

 

A közleményben a Google elmagyarázza, hogy az emlegetett modell a long-tail, információk után kutató keresésekhez ideális. mert „ugyan a kezdőkeresések egy kis része teszi ki egy keresőmotor forgalmának nagy részét, minden modern keresőmotor hatékonyan képes kiszolgálni ezeket a lekérdezéseket”.

 

A modell a figyelem-ráfordítást, a kattintásokat, és az elégedettséget vizsgálja.

 

A figyelem-ráfordítás modell a rangra, a keresőtalálati elem típusára, és az elem találati oldalon való elhelyezkedésére figyel oda a kattintásokkal, az egérmozgással és az elégedettségi címkékkel kapcsolatban.

 

A kattintás-valószínűségi modell figyelembe veszi a keresőtalálati oldalon betöltött pozíciót, illetve hogy egy találatot a felhasználóknak biztosan láttak, ha rákattintottak.

 

Az elégedettségi modell a keresőminőségi értékeléseket és a felhasználói interakciókat használja a különböző keresőelemekkel együttesen, hogy megállapítsa a találatok hasznát az oldalt böngésző felhasználó számára.

 

Van tehát szükség a kattintásokra?

A kutatás talán legérdekesebb eredménye, hogy egy találat anélkül is hasznosnak bizonyulhat, hogy rákattintanának. A felhasználók anélkül rálelhetnek a válaszra, amit keresnek, hogy rá kellene kattintaniuk a találatokra.

 

Érdemes megjegyezni, hogy a kiadványban megemlítik, hogy „az [átkattintási] okok vizsgálatakor kiderült, hogy az értékelést végzők 42%-a azért kattintott tovább a találati oldalakról, hogy megerősítést kapjanak arról az információról, ami már az összegzésben is szerepelt”.

 

Persze mindez alapján még nem feltételezhetjük egyértelműen, hogy a kattintások, a figyelem-ráfordítás és más felhasználói mutatók kihatással vannak a keresőtalálatokra. Nem egy ezt a kérdést vizsgáló kutatás végződött kétséges eredményekkel.


A kattintási modellek

Aleksandr Chuklin, a Google európai kutatói ágának egyik szoftvermérnöke, és információ-visszaszerzési szakértője 2015-ben egy tanulmányt és egy hozzá készített webhelyet adott ki, amelyek a különböző webkeresési kattintási modelleket értékelik ki.

 

A tanulmány több kattintási modellt és azok erősségeit illetve gyengepontjait is nagyító alá vette. A publikációból kiderült, hogy a modellek képesek:

 

  • Minden eredményt egyenrangúként kezelni
  • Csak az értékelt eredményeket vizsgálni
  • Megvizsgálni a több kattintásos munkameneteket
  • Megvizsgálni a linken tartózkodás idejét (TTLC)
  • A jelenlegi és az utolsó kattintott dokumentum közötti távolságot a felhasználói viselkedés megjóslása érdekében

 

A kattintási modellek – ezek alapján – tehát nem csak a keresőelégedettség megítélésében segíthetnek a Google-ben, hanem a különböző keresési típusok vizsgálatában is.

 

A navigációs jellegű keresések a leggyakoribbak, amiket a Google-nak ki kell szolgálnia, és a kattintási modellek segíthetnek megkülönböztetni ezeket az információkeresési és tranzakciós lekérdezésektől. A navigációs keresések átkattintási aránya ugyanis egyszerűbben megjósolható, mint az utóbbi kettőé.

 

Mit jelent mindez a SEO szakemberek számára?

A kattintási modellek megértése, és annak ismerete, hogy a Google miképpen alkalmazza őket a keresőtalálatok minőségének megítélésére sokat segíthet azon keresőoptimalizálással foglalkozók számára, akik szeretnének tisztább képet kapni átkattintási arányaik váltakozásáról.

 

Gyakori jelenség, hogy a márkás kifejezések átkattintási aránya 60-70% (navigációs jellegűek), és hogy néhány találat (amire talán egész előkelő rangsorolást sikerült elérni) a vártnál kevesebb kattintást kap.

 

Fontos észben tartani, hogy a Google már rég túl van a 10 egyszerű kék hivatkozáson, amik valaha a keresőtalálati oldalak egyedüli lakói voltak, és hogy mára már jóval több tényező befolyásolja a kattintásokat, mint korábban.

Mit tehetsz tehát te, mint SEO-szakértő?

  • Ne próbáld megállapítani, hogy a CTR közvetlen hatással van-e a keresésekre – még ha így is lenne, ez valószínűleg csak a long-tail, nem tranzakciós kereséseket érintené.
  • A Google a legjobb élményeket szeretné nyújtani felhasználóinak – ha szeretnél ennek a részese lenni, akkor tenned kell azért, hogy te is hozzájárulj ehhez az élményhez.
  • Ismerkedj meg a Google keresőminőségi szempontjaival, és alakítsd ki ezek alapján webhelyedet és stratégiádat.
     

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: SEO, keresőoptimalizálás
Minden, amit a RankBrainről (és az arra való optimalizálásról) tudnod kell

Minden, amit a RankBrainről (és az arra való optimalizálásról) tudnod kell

2018-09-14

Keservesen próbálkozol weboldalad keresőoptimalizálásával, de nem hozza az eredményeket? A régi technikák már nem működnek, igaz? Mutatjuk a...

Hogyan válasszak SEO tanácsadót cégemnek?

Hogyan válasszak SEO tanácsadót cégemnek?

2018-09-02

Meg tudom ítélni, melyik az a keresőoptimalizáló cég, aki eredményeket fog elérni az én online marketingemben is? Van arra garancia, hogy valaki tényleg sikeres...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!