notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek


2018/08/16

A keresőoptimalizálás eredményessége rengeteg tényezőn múlik. Az átkattintási arány és az oldalon eltöltütt idő is előtérbe került az elmúlt években. Mit jelent ez neked, SEO szempontból, hogyan kell felkészülnöd online marketing stratégiádban erre? Mutatjuk! 
 

Az átkattintási arány és a keresőelégedettség kapcsolata - SEO trendek

A SEO trendjei

A keresőoptimalizálással foglalkozók 5 éve gyanítják, hogy a Google egy úgynevezett time-to-long-click (TTLC), vagyis „hosszú kattintásig eltelt idő” mutatót is figyeltet algoritmusával. Akkor beszélünk hosszú kattintásról, amikor egy felhasználó a Google-ban rákattint egy találatra, és hosszú ideig marad is azon.

 

2013 óta a keresőóriás számos kutatási eredményt nyilvánosságra hozott, amelyek mind más és más irányokból boncolgatják a keresőminőség felmérését.

 

A közvetlen válaszok, a bővülő hirdetési eredmények, illetve keresőtalálati oldalak funkciói és elrendezési variációi is ehhez a témához kapcsolódnak, hiszen valamilyen módon mind befolyásolják a keresést végzők felhasználói élményét. Nem meglepő, hogy a Google minden ilyen szempontot igyekszik figyelembe venni, hiszen végső célja a lehető legkiválóbb keresőszolgáltatást kínálni az internet világában.

 

A keresőelégedettség

Pihengetünk?

A keresőelégedettség segít egy olyan irányból megközelíteni a találatokra érkező kattintásokat, ami elvonatkoztat az átkattintási aránytól (CTR) és a hosszú kattintásokig eltelt időtől (TTLC).

 

Egy webhely csupán egy része a teljes felhasználói élménynek. A Google 2016-ban kiadott közleményében („Incorporating Clicks, Attention and Satisfaction into a Search Engine Result Page Evaluation Model”) bemutatja, hogy miként kísérelték meg felhasználni a kattintásokat, a felhasználók figyelmét és elégedettségét a keresőtalálatok teljesítményének megítélésére, illetve a felhasználói lépések megítélésére.

 

Mindez elengedhetetlen egy hatékony kattintási modell felállításához, amelyekből nem kétség, hogy a Google többet is tesztel egyszerre.

 

A közleményben a Google elmagyarázza, hogy az emlegetett modell a long-tail, információk után kutató keresésekhez ideális. mert „ugyan a kezdőkeresések egy kis része teszi ki egy keresőmotor forgalmának nagy részét, minden modern keresőmotor hatékonyan képes kiszolgálni ezeket a lekérdezéseket”.

 

A modell a figyelem-ráfordítást, a kattintásokat, és az elégedettséget vizsgálja.

 

A figyelem-ráfordítás modell a rangra, a keresőtalálati elem típusára, és az elem találati oldalon való elhelyezkedésére figyel oda a kattintásokkal, az egérmozgással és az elégedettségi címkékkel kapcsolatban.

 

A kattintás-valószínűségi modell figyelembe veszi a keresőtalálati oldalon betöltött pozíciót, illetve hogy egy találatot a felhasználóknak biztosan láttak, ha rákattintottak.

 

Az elégedettségi modell a keresőminőségi értékeléseket és a felhasználói interakciókat használja a különböző keresőelemekkel együttesen, hogy megállapítsa a találatok hasznát az oldalt böngésző felhasználó számára.

 

Van tehát szükség a kattintásokra?

A kutatás talán legérdekesebb eredménye, hogy egy találat anélkül is hasznosnak bizonyulhat, hogy rákattintanának. A felhasználók anélkül rálelhetnek a válaszra, amit keresnek, hogy rá kellene kattintaniuk a találatokra.

 

Érdemes megjegyezni, hogy a kiadványban megemlítik, hogy „az [átkattintási] okok vizsgálatakor kiderült, hogy az értékelést végzők 42%-a azért kattintott tovább a találati oldalakról, hogy megerősítést kapjanak arról az információról, ami már az összegzésben is szerepelt”.

 

Persze mindez alapján még nem feltételezhetjük egyértelműen, hogy a kattintások, a figyelem-ráfordítás és más felhasználói mutatók kihatással vannak a keresőtalálatokra. Nem egy ezt a kérdést vizsgáló kutatás végződött kétséges eredményekkel.


A kattintási modellek

Aleksandr Chuklin, a Google európai kutatói ágának egyik szoftvermérnöke, és információ-visszaszerzési szakértője 2015-ben egy tanulmányt és egy hozzá készített webhelyet adott ki, amelyek a különböző webkeresési kattintási modelleket értékelik ki.

 

A tanulmány több kattintási modellt és azok erősségeit illetve gyengepontjait is nagyító alá vette. A publikációból kiderült, hogy a modellek képesek:

 

  • Minden eredményt egyenrangúként kezelni
  • Csak az értékelt eredményeket vizsgálni
  • Megvizsgálni a több kattintásos munkameneteket
  • Megvizsgálni a linken tartózkodás idejét (TTLC)
  • A jelenlegi és az utolsó kattintott dokumentum közötti távolságot a felhasználói viselkedés megjóslása érdekében

 

A kattintási modellek – ezek alapján – tehát nem csak a keresőelégedettség megítélésében segíthetnek a Google-ben, hanem a különböző keresési típusok vizsgálatában is.

 

A navigációs jellegű keresések a leggyakoribbak, amiket a Google-nak ki kell szolgálnia, és a kattintási modellek segíthetnek megkülönböztetni ezeket az információkeresési és tranzakciós lekérdezésektől. A navigációs keresések átkattintási aránya ugyanis egyszerűbben megjósolható, mint az utóbbi kettőé.

 

Mit jelent mindez a SEO szakemberek számára?

A kattintási modellek megértése, és annak ismerete, hogy a Google miképpen alkalmazza őket a keresőtalálatok minőségének megítélésére sokat segíthet azon keresőoptimalizálással foglalkozók számára, akik szeretnének tisztább képet kapni átkattintási arányaik váltakozásáról.

 

Gyakori jelenség, hogy a márkás kifejezések átkattintási aránya 60-70% (navigációs jellegűek), és hogy néhány találat (amire talán egész előkelő rangsorolást sikerült elérni) a vártnál kevesebb kattintást kap.

 

Fontos észben tartani, hogy a Google már rég túl van a 10 egyszerű kék hivatkozáson, amik valaha a keresőtalálati oldalak egyedüli lakói voltak, és hogy mára már jóval több tényező befolyásolja a kattintásokat, mint korábban.

Mit tehetsz tehát te, mint SEO-szakértő?

  • Ne próbáld megállapítani, hogy a CTR közvetlen hatással van-e a keresésekre – még ha így is lenne, ez valószínűleg csak a long-tail, nem tranzakciós kereséseket érintené.
  • A Google a legjobb élményeket szeretné nyújtani felhasználóinak – ha szeretnél ennek a részese lenni, akkor tenned kell azért, hogy te is hozzájárulj ehhez az élményhez.
  • Ismerkedj meg a Google keresőminőségi szempontjaival, és alakítsd ki ezek alapján webhelyedet és stratégiádat.
     
SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 120

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.10.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
424 287
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Meta tag

Mi az a meta tag? A meta tagek (vagyis meta címkék) olyan...

keresztmarketing

A keresztmarketing fogalma A keresztmarketing egy win-win együttműködési forma,...

tartalommarketing

Mit jelent a tartalommarketing? Tartalommarketingnek hívják azt a marketing...

Google Ads

Mi az a Google Ads? A Google Ads (korábbi nevén Google AdWords) a Google...

Premier Google Partner

Ezt a rangot 2016-ban hozták létre. Az olyan ügynökségeket...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.