notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Mi az a mobile-first indexelés, és mi köze van a SEO-hoz?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Mi az a mobile-first indexelés, és mi köze van a SEO-hoz?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a mobile-first indexelés, és mi köze van a SEO-hoz?


2018/01/05
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Forrás: moz.com

A Google weboldalad mobil verzióját veszi ezentúl alapul a rangsor kialakítása során. A keresőoptimalizálás megváltozott tehát. Mit is jelent ez, és mit kell tenned annak érdekében, hogy weboldalad minél előbbre kerüljön a Google találati listájában ezentúl is? Mutatjuk! 

A Google weboldalad mobil verzióját veszi ezentúl alapul a rangsor kialakítása során. A keresőoptimalizálás megváltozott tehát. Mit is jelent ez, és mit kell tenned annak érdekében, hogy weboldalad minél előbbre kerüljön a Google találati listájában ezent

Az utóbbi időben, különösen az elmúlt év során egyre többször hallhattunk erről a bizonyos „mobile-first” hozzáállásról a Google felől. Nem kérdés, hogy a keresőóriás a mobile-first indexeléssel igyekszik „mobilbarátabbá” tenni az internetet, az azonban nem mindenkinek tiszta, hogy pontosan mit is jelent ez.

 

Mit jelent ez egy hétköznapi cégtulajdonos számára? Kell valamit alakítani a céges webhelyen? Vagy maradhat úgy, ahogy van? Vagy minden borul? Vagy elég, ha csak mobilbarátra van megcsinálva a webhely? Vagy…?
    

Ezer kérdés, de ezekről később. Először nézzük meg, hogy miről is szól ez az egész mobile-first őrület, és miután tisztáztuk az alapokat, átveszünk néhány gyakrabban felmerülő kérdést és igyekszünk megválaszolni őket!

 

Szeretnél Te is időben felkészülni a legnagyobb trendekre, vagy úgy érzed, a jelenleginél jobban is kiaknázhatnád az online marketing lehetőségeit? Tanfolyamaink pontosan ebben segítenek, tudj meg többet róluk ITT!

 

Mi az a mobile-first indexelés?

Kezdjük az egyértelmű kérdéssel. A „mobile-first” (ha nagyon le szeretnénk fordítani, akkor talán „a mobil az első” lehetne) indexelés lényege, hogy a Google a webhelyek mobilos verzióját veszi az indexelés illetve a rangsorolás alapjául. Ha szoktad figyelni a webhelyedre érkező (keresőmotor) robotok forgalmát, akkor az utóbbi időben egyre többször találkozhattál a „Smartphone Googlebot” robottal.

 

A mobile-first azonban nem azt jelenti, hogy a Google-t csak a mobilos verzió érdekli. Ha egy webhelynek nincs mobilbarát megfelelője, attól még ugyan úgy bekerül majd az indexbe, csak éppen a rangsorolása nem lesz majd olyan kedvező. Sőt, egy jó mobilos felhasználói élményt biztosító webhely még a számítógépről keresők számára is előkelőbb pozícióban jelenhet meg a találatok között.

 

Más szóval a webhely mobilos verziója lesz a Google szemében az elsődleges verzió. Ha azonban korábban már foglalkoztál tartalmaid mobilra optimalizálásával, és minden megfelelően működik (mobilokon és asztali gépeken), akkor valószínűleg nem veszel majd észre nagy változást az elkövetkezendőkben.

 

Azonban a Google egyértelműen azt jelzi ezzel, hogy teljesen megváltoztatja a webhelyekhez való hozzáállását. Mindeddig a webhelyek asztali verziója volt a mérvadó, a mobilos verzió pedig az alternatív. A Google éppen ezért igyekezett rávenni minden webmestert, hogy akik eddig különálló mobilos webhelyverzióval (m.domain.hu) rendelkeztek, azok kezdjenek el switchboard címkéket használni (amik egy mobilos URL jelenlétét jelölték egy speciális rel=alternate címkével). A Google talán nem is próbálta meg átvizsgálni és gyorsítótárazni ezeket a mobilos verziókat, mert elég, ha csak ezeket az URL-eket mutatják a mobilról kereső felhasználóknak.

 

Tehát mivel eddig az asztali verzió volt az elsődleges, így a legtöbb SEO-val foglalkozó szakember és marketinges első sorban ezt alakította ki teljes mértékben, és ide került fel minden tartalom, itt lett alkalmazva a strukturált jelölőnyelv, ide mutattak a visszahivatkozások, stb.

 

Itt a mobile-first – most mit tegyek?

Pihengetünk?

Egyáltalán nem kell kétségbe esni. A mobile-first éles tesztelése jelenleg csak nagyon kezdeti stádiumban van, szándékosan lassan halad, és a Google csak az olyan webhelyeknél alkalmazza, amelyeket késznek ítélt erre (ezen webhelyek üzemeltetői a lehető legkisebb változást észlelik majd).

 

A Google nyilvános ismertetője szerint ha webhelyed reszponzív designnal rendelkezik, vagy hasonlóan szinkronban van egymással a mobilos és asztali verziója, akkor nagy valószínűséggel nem is igazán kell tenned semmit.

 

A lényeg az, hogy mind mobilon, mind pedig asztali gépeken is gyorsan töltsenek be a webhely oldalai és grafikai elemei (képek, ábrák, stb.), hiszen ez továbbra is fontos rangsorolási szempont marad (a mobilokon most még fontosabbá válik, mint eddig).

 

Érdemes észben tartani továbbá, hogy a lenyíló fülek alá rejtett tartalmakat a Google ugyan úgy kezeli majd, mint az azonnal láthatókat. Ez azért van, mert a mobilok képernyője jóval kisebb, mit bármelyik hétköznapi számítógépé, és ez a lenyíló füles megoldás a leghatékonyabb a minimális hely kihasználására.

 

Amennyiben különálló mobilos webhellyel rendelkezel, a következőkre érdemes odafigyelned:

 

Tartalom

Győződj meg róla, hogy webhelyed mobilos verzióján szerepeljen minden olyan tartalom, ami az asztali verzión is megjelenik. Gondolunk itt szövegre, képekre, videókra és egyebekre is. Ügyelj rá, hogy ezek a tartalmak értelmezhetők és indexelhetők legyenek a mobilos robotok számára (képek alt címkéi, stb.).

 

Strukturált adatok

Mind a mobilos, mind az asztali webhelyen alkalmazhatod ugyan azt a strukturált adat jelölőnyelvet. A mobilos verzió strukturált adatai között természetesen a webhely mobilos URL-je kell, hogy szerepeljen. Kerüld azokat a strukturált adatdarabokat, amik nem szükségesek webhelyedre.

 

Meta adatok

Ellenőrizd, hogy webhelyed mindkét verziója között hasonlóak legyenek a meta leírások és főcímek is. A Google ismertetője szerint nem kell, hogy karakterről karakterre megegyezzenek, így rövidebbre is megfogalmazhatod a mobilos verziókat, azonban fontos, hogy ugyan azokat az információkat és kulcsszavakat tartalmazzák.

 

Közösségi elemek

Az OpenGraph címkék, a Twitter kártyák, és más közösségi médiás elemek is szerepeljenek a mobilos webhelyen, ha az asztalin is jelen vannak.

 

XML és webhelytérképek

Biztosíts, hogy a webhelytérképekre mutató hivatkozások a mobilos verzióról is elérhetők legyenek. Ez vonatkozik a robotoknak szóló elemekre (robots.txt és oldalon szereplő meta-robots címkék) és a bizalmat jelző elemekre (pl. az adatvédelmi nyilatkozatra mutató hivatkozások) is.

 

Search Console megerősítés

Amennyiben webhelyedet hozzáadtad a Google Search Console-hoz, ne felejtsd el a mobilos verziót is felvenni oda.

 

Szerverkapacitás

Biztosítsd, hogy host szervereid képesek legyenek kezelni a megnövekvő robotforgalmat.

 

Switchboard címkék

Ha jelenleg mobil witchboard címkéket használsz, akkor ezeket nem javasolt megváltoztatni, hagyd őket úgy, ahogy eddig voltak.


Gyakori mobile-first kérdések

A mobile-first indexelés egy különálló mobilos indexbe veszi fel a mobilos oldalakat?

Nem. A mobile-first indexelés ugyan azt az indexet használja, amit a Google eddig is alkalmazott. Az, hogy most a mobilos webhelyverziók kerülnek előtérbe nem jelenti azt, hogy a Google új indexet nyit nekik. Egész egyszerűen másképp kerülnek indexelésre az oldalak, de mindegyik a már meglévő indexbe kerül majd bele.

 

Aktív már a mobile-first indexelés? Kihat már a rangsorolásomra? Ha nem, akkor mikor kezdődik?

A Google már egy ideje tesztelgeti ezt a módszert néhány webhelyen, amelyeket késznek tartanak a váltásra. Mivel a folyamat nem egyik napról a másikra történik majd, így bizonyos webhelyeket előbb, míg másokat csak sokkal később ér majd el a mobile-first. Gary Illyes 2017 júniusában azt mondta, hogy akár évekbe is telhet, míg az index teljesen mobile-first bejegyzésekből áll majd.

 

A Google továbbá 2017 decemberében kijelentette a Webmasters Blogon, hogy csak lassan és körültekintően vezetik be a mobile-first indexelést, hogy a webmesterek fel tudjanak készülni a változásokra, de nem tudnak pontos időt mondani, hogy mikortól lép életbe az új rendszer.

 

A Google csak a mobilos webhelyverziót használja majd a rangsorolás kiszámításakor?

A mobile-first (mint ahogy már említettük, kissé erőltetetten „mobilelső”) azt jelenti, hogy a mobilos verzió lesz az elsődleges a rangsorolás eldöntésében. Bizonyos esetekben (ha például egy webhelynek nincs mobilos verziója) a Google az asztali verziót részesíti majd előnyben.

 

Valószínűleg azonban eltérő eredményeket figyelhetünk majd meg a mobilos és asztali keresések rangsorolások. Azonban ahogyan most még az asztali rangsorolásokat figyeljük első sorban, úgy a jövőben is érdemes lesz majd nyomon követni őket, még ha másodlagos helyre is csúsznak majd.

 

Milyen esetekben használja majd a Google az asztali verziót a rangsoroláshoz (a mobilos helyett)?
A Google nagy valószínűséggel általában csak akkor helyezi előtérbe az asztali webhelyet, ha nem talál mobilos verziót belőle.

Nagy valószínűséggel az asztali verzióra több visszahivatkozás mutat, mint a mobilosra, és jó eséllyel ezt is figyelembe veszik a robotok, de nem tudjuk még biztosan, hogy a mobilos verzió indexelése után az asztalit is biztosan megvizsgálják majd.


Mi van, ha a webhelyemnek nincs mobilos verziója?

Ha webhelyed nem rendelkezik mobilos verzióval, és asztali verziója nem mobilbarát, attól a tartalom még ugyan úgy indexelésre kerül.

 

DE – valószínűleg nem kap majd olyan jó rangsorolást, mint a mobilos verzióval rendelkező vagy mobilbarát webhelyek. Ez nem csak a mobilos, de az asztali számítógépekről indított keresések esetén is gyengébb rangsorolást eredményezhet számodra, mert a Google ezt úgy veszi, hogy nem kínálsz elég jó minőségű felhasználói élményt a látogatók számára (mert a vizsgáló robot mobilos funkciókat keres majd, amiket nem fog megtalálni az asztali verzión).

 

Mi lesz a nagyobb asztali webhelyekkel, amikhez csak kisebb mobilos verzió tartozik? Az asztali webhelyen megjelenő, de mobilos verzión nem szereplő tartalmak indexelve lesznek és megjelennek majd az asztali keresésekre?
Habár az új rendszer a mobilos verziókat részesíti előnyben, nem kell attól tartani, hogy az eddig indexelt asztali webhelyek hirtelen eltűnnek majd a keresőtalálatok közül. Ennek ellenére érdemes lesz biztosítani, hogy minden asztali tartalom szerepeljen a mobilos verzióban is, hogy továbbra is jó pozíciót tarthass meg a találati listákon.

 

Másképpen kezelik majd a reszponzív oldalakat és a különálló mobilos webhelyeket?

Nem, de ha egyikkel vagy másikkal rendelkezel, akkor több vagy kevesebb dolgod lesz velük.

 

Ha teljesen reszponzív webhellyel rendelkezel, akkor jó eséllyel már most is minden olyan tartalom megjelenik a mobilos verzión, ami elérhető az asztaliról. Ilyen esetben nincs más dolgod, mint biztosítani, hogy a mobilos felhasználói élmény tökéletes legyen webhelyeden.

 

Ha azonban különálló mobilos verziót üzemeltetsz az asztali mellett, akkor fontos, hogy minden tartalom átkerüljön rá az – eddig elsődlegesként kezelt – asztaliról.

 

Kihat ez arra, hogy miként helyezhetek majd el hirdetéseket/tartalmakat/stb. mobilos webhelyemen?

Ha webhelyed mobilos verziójánál eddig is igyekeztél akadálymentes, kényelmes, gördülékeny felhasználói élményt biztosítani, és tartalmaid, hirdetéseid és más elemeid nem akadályozzák mindezt, akkor lényegében maradhatsz eddigi stratégiádnál. Ellenkező esetben ügyelned kell, hogy a fent felsorolt dolgokat megvalósítsd mobilos webhelyeden.

 

Másképpen kell használnom ezentúl a rel=canonical / switchboard címkéket?

A Google állítása szerint ha már most is switchboardokat használsz, akkor ezeken nem kell változtatni.
 

SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 129

Átlagos értékelés: 5.0




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.10.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
424 287
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Kulcsszó címke

Olyan HTML címkék, amik definiálják a weboldalakon használt...

Leküldéses értesítés

Azok a mobilkészülékeken felugró üzenetek, amelyeket egy alkalmazásból vagy egy...

Felhasználói élmény

Mi az a felhasználói élmény? A felhasználói...

Payment Gateway

Magyarul talán fizetési kapuként vagy fizetés...

Bővített szöveges reklám

Bővített szöveges reklám - Expanded Text Ad    Az általános szöveges reklámoknál...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.