Keresés

Menü

Hogyan válasszunk célpiacot cégünk számára

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

A megfelelő célpiac kiválasztása vállalkozásod számára

2017.02.19.

2017-02-19

MátéBalázs.hu

MátéBalázs.hu

Hogyan válasszunk célpiacot cégünk számára

Az alábbiakban megismerkedhetünk a legfontosabb szempontokkal, amelyek alapján optimális célpiacot választhatunk magunknak.


Egy kisebb cég tulajdonosaként bizonyára kialakult benned egy általános kép arról, hogy kik tartoznak a lehetséges ügyfélbázisodhoz. Azonban a modern marketingverseny idején elengedhetetlen, hogy pontosan tisztában legyünk azzal, hogy kinek és hogyan szeretnénk reklámozni termékeinket illetve szolgáltatásainkat.

 

A demográfiai részletek ismerete nélkül lényegében általánosságban mindenkinek szólnak ezek a reklámok és ez súlyos pénzkidobást jelent nem csupán a ráfordított költségek, hanem a megfelelő célcsoport elhanyagolása miatt is.

 

Válaszd ki a megfelelő célpiacot vállalkozásod számára

Egyszerűen megfogalmazva, a célpiac egy olyan embercsoport, akik számára termékeink vagy szolgáltatásaink hasznosak lehetnek. A célcsoportba pedig azok az emberek tartoznak, akiknek eladjuk ezeket.

 

Egy példával szemléltetve: tegyük fel, hogy 4 illetve 10 év közötti gyermekeknek szóló könyveket szeretnénk eladni. Ugyan a célpiacot ez a 4 és 10 év közötti korosztály képezi, a célcsoport mégis azok a szülők, nagyszülők és tanárok, akik megvásárolják az adott könyveket.

 

A célcsoport leszűkítése

Ismét nézzünk egy egyszerű példát: ha elküldünk valakit bevásárolni egy élelmiszerboltba, akkor valószínűleg lényegesen több termékkel tér majd vissza, mint amennyire szükségünk lett volna. Ezzel nem csak időt, de pénzt is pazaroltunk. Azonban ha egy bevásárlólistát is adunk ennek a valakinek, akkor biztosak lehetünk benne, hogy csak olyasmit vásárol majd, amit szeretnénk – egy sokkal hatékonyabb és gazdaságosabb megoldás.

 

A pontosság a marketingben is fontos. A legtöbb kezdő vállalkozó és cégtulajdonos elköveti azt a hibát, hogy – tévesen – azt gondolja, hogy termékeik vagy szolgáltatásaik mindenki számára relevánsak. Természetesen ez nem így van. Nem elhanyagolandó szempont továbbá, hogy teljesen eltérő korcsoportok számára más-más nyelvezetet kell használnunk a marketinganyagunkban. A tizenévesek és nyugdíjasok között például igen éles a különbség a felhasznált szókészletben. Itt már az sem mindegy, hogy milyen felületet használunk a reklámok elhelyezésére.

 

A célpiac pontos meghatározása segít kiszűrni azokat az embereket, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg termékeinket illetve veszik igénybe szolgáltatásainkat.

 

Információgyűjtés

Az első fontos lépés az adatok összegyűjtése. Minimális kutatás hiányában nehéz pontosan meghatározni a célpiacunkat. Az alábbiakat érdemes megfontolni:

 

A weboldal statisztikáinak megvizsgálása

A Google Analytics használatával megállapíthatjuk látogatóink nemét és korát, illetve hogy mely más oldalakról érkeztek hozzánk, milyen keresőszavakon keresztül találtak ránk, vagy hogy mennyi időt töltenek weboldalunk egyes aloldalain.

 

Érdeklődjünk

A potenciális ügyfelekről a legegyszerűbben direkt kérdésekkel tudhatunk meg többet. Ennek a lehetőségektől függően számos módja van – érdeklődhetünk személyesen, vagy telefonon keresztül, de az interneten is elvégezhetjük ezt e-mailek illetve digitális szavazások segítségével. Ha online kérdőívet készítünk, akkor győződjünk meg róla, hogy a kitöltőnek kötelező megadnia azokat az adatokat, amikre kíváncsiak vagyunk (kor, nem, stb).

 

Kérdezd az üzletkötőidet

Melyek azok az ügyfelek, akikkel a leggyakrabban sikerül üzleti kapcsolatokat létesítenünk? Melyek a leggyakrabban feltett kérdések az érdeklődő ügyfelektől?

 

Vizsgáljuk meg a versenytársakat is

Figyeljünk oda a versenytársak weboldalainak tartalmára, felépítésére, illetve a közösségi oldalaikon közzétett bejegyzéseikre és hirdetéseikre. Kiket céloznak meg ezekkel, és ami szintén nagyon fontos, hogy kiket nem – hiszen ők számunkra lehetséges ügyfelek lehetnek.

 

Vázold fel a vevőidet

Állítsunk fel néhány egyszerű vevőképet cégünk számára. Ezeket a korábban összegyűjtött adatok alapján készíthetjük el. Alakítsunk ki legalább három ügyfélprofilt az alábbi szempontok szerint:

  • kor
  • nem
  • családi állapot
  • gyerekek száma
  • bevétel
  • munkahely
  • földrajzi hely
  • hobbik
  • célok
  • kihívások
  • hogyan segíthetne számukra termékünk vagy szolgáltatásunk

 

Ha mindez kész, akkor egy sokkal stabilabb és pontosabb képet kapunk arról, hogy kiknek és hogyan érdemes reklámoznunk.

címkék: Facebook, Marketing stratégia, Online marketing
2018 legfontosabb online marketing trendjei

2018 legfontosabb online marketing trendjei

2018-01-07

A Forbes angol oldala összeírta, melyek szerintük azok az online marketing trendek, melyek 2018-ban meghatározóak lesznek. Áttekintve a cikket sokat gondolunk mi is igaznak a magyar helyzetre, de azért ez egy speciális...

Hogyan küldhetsz törvényesen hírlevelet 2018-ban? Melyek az email marketing szabályai, melyet be kell tartanod? Megmutatjuk, mit kerülj el, mi az amit csinálhatsz, és mi az amit mindenképpen csinálnod kell, azért, hogy törvényes és eredménye legyél!

Email marketing? Így csináld törvényesen!

2018-01-06

Hogyan küldhetsz törvényesen hírlevelet 2018-ban? Melyek az email marketing szabályai, melyet be kell tartanod? Megmutatjuk, mit kerülj el, mi az amit csinálhatsz, és mi az amit mindenképpen csinálnod kell, azért, hogy...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!