Gyerekbiztonság az interneten? Hogyan védjem meg gyermekeimet a veszélyektől?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Gyerekbiztonság az interneten

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Gyerekbiztonság az interneten


2018/05/27

Milyen veszélyek leselkednek gyerekedre az Interneten? Milyen módszerekkel próbálják őket behálózni és mi segít megvédeni őket?

Gyerekbiztonság az interneten? Hogyan védjem meg gyermekeimet a veszélyektől?

Az internet olyan szinten vált a hétköznapok szerves részévé, hogy a legtöbben egyszerűen képtelenek lennének elképzelni az életüket nélküle. Az interneten kommunikálunk ismerőseinkkel és családtagjainkkal, ellenőrizzük az időjárás-előrejelzést, értesülünk a hírekről és nézegetjük kedvenc állatos videóinkat. Az internet milliók életét tette egyszerűbbé, azonban a világháló egy érme, aminek két oldala van.

 

Az online kommunikáció mindenki számára lehetővé tette, hogy hallassa a hangját és olyan szabadsággal nyilatkozhasson az összes aktuális témáról, amilyet csak egy monitor ragyogása adhat meg manapság. Persze ez bizonyos esetekben jó dolog is lehet, hiszen számos olyan ötlet és gondolat fogalmazódik meg az emberekben, amelyek korábban feledésbe merültek, hiszen nem volt felület, ahol nyilvánossá tehették volna azokat.

 

Az új generációk az internet mellett nőnek fel, és sok szülő még mindig nincs tisztában azzal, hogy mit is jelent ez a gyerekek számára. Cikkünkkel azokat a szülőket szeretnénk informálni, akik szeretnék biztosítani, hogy gyermekeik biztonságos környezetben tölthessék online idejüket. Reméljük, hogy az itt összefoglaltak a fiatalabb korosztálynak is segítenek majd, hogy körültekintőbben böngésszék a világhálót!

 

Az internet világa

Az internettel kapcsolatban három fontos tényezővel kell tisztában lenniük a fiataloknak, ha szeretnék megőrizni online biztonságukat. Ezek ismeretében megfontoltabb döntéseket hozhatnak majd, és számos olyan esetet kerülhetnek el, amelyek súlyossága bármilyen lehet az apróbb kellemetlenségektől a súlyos veszélyhelyzetekig.

 

Nem mindenki az, akinek mondja magát

Marketing konzultáció és audit

Az első tudnivaló, hogy az interneten az emberek nem mindig azok, akiknek vallják magukat. Hacsak nem tudod biztosan, hogy kivel beszélgetsz, ne fogadd el az ismerősnek jelölésüket, vagy egyéb információkérésüket. Tanítsd meg gyermekednek, hogy hogyan győződhet meg arról, hogy valóban egy ismerősével beszél-e az interneten.  

 

Ha például valaki azt állítja, hogy egy osztályba jár vele, akkor először kérdezze meg tőle, hogy miről volt szó a legutóbbi matematikaórán, ki ül mellette a padban, hogy néz ki a történelemtanáruk stb. A lényeg, hogy olyan kérdéseket tegyen fel amikre más nem tudhatná a választ (például az osztályon kívül).

 

Ami egyszer felkerül az internetre, az ott is marad

Minden, amit valaki egyszer feltölt az internetre, az véglegesen az internet részévé válik – nincs olyan, hogy valami „privát” lenne. Ez vonatkozik az írott szövegtől kezdve a fényképeken át a személyes adatokig. A fiataloknak tudniuk kell, hogy csak azokkal osszák meg a dolgaikat, akiknek meg is szeretnék mutatni őket, mert semmi sem garantálja, hogy egyébként más nem fér majd hozzá. Egy kellemetlen fénykép néhány évvel később komoly problémákat okozhat, például egy munkahelyi átvilágítás során.

 

A privát adatok maradjanak privátak

Sose add meg személyes adataidat az interneten – telefonszám, cím, jelszavak, stb. Ez a tanács szoros kapcsolatban áll az előző két ponttal: egyrészt nem tudhatod, hogy ki láthatja majd ezeket, másrészt könnyen lehet, hogy a későbbiekben már nem vonhatod vissza ezen információk megosztását (vagy csak akkor, ha már túl késő).

 

Biztonságos böngészés

Az internet olyan, akár egy hatalmas útvesztő – tele van összekötött weboldalakkal és lépten nyomon új információkra lelhet az ember. Természetesen senkinek nem újdonság, hogy az interneten fellelhető tartalmak egy jó része egyáltalán nem gyerekbarát jellegű.

 

Érdemes megismerkedni a különböző tartalomblokkoló vagy –szűrő módszerekkel, amelyek megakadályozzák, hogy gyermeked véletlenül (vagy szándékosan) kéretlen tartalmakra találjon a weben.

 

A közösségi média és a biztonság

A közösségi média világában élünk, akár tetszik, akár nem. Habár rendszeresen jönnek létre új közösségi platformok, amelyek újszerű kommunikációs lehetőségeket kínálnak a felhasználóknak, mi most csak azokra szeretnénk koncentrálni, amelyek a legnépszerűbbek a fiatalok köreiben.

 

A legbiztonságosabb módszer, ha megkéred gyermeked, hogy árulja el jelszavát, hogy rendszeresen ellenőrizhesd beszélgetéseit és egyéb interakcióit ismerőseivel.

 

Twitter

A Twitter minden bizonnyal a legtöbb fejfájást okozó platform a  szülők számára, hiszen itt nem igazán korlátozza semmi azt, hogy ki veheti fel a kapcsolatot a gyerekekkel. Szerencsére Magyarországon nem annyira elterjedt, mint „Nyugaton”, mégis fontosnak tartjuk, hiszen bizonyos magyar körökben is divatos platform. 

 

Habár a webhely felhívja a figyelmet rá, hogy csak 13 éves kor felett használható, valójában senki nem ellenőrzi, hogy a regisztráló felhasználó a korhatár felett van-e, vagy sem.

 

A Twitter ráadásul tele van hamis fiókokkal, amelyeket szintén nem vizsgál senki, és ezek gyakran olyan jellegű képes és szöveges tartalmakat osztanak meg, amelyek nem feltétlenül valók a fiataloknak.

 

Szerencsére van néhány módszer, amivel elkerülheted, hogy az ilyen tartalmak nagy része gyermeked szemei elé kerüljön, csak tudnod kell, hogy melyek a problémásabbak. A Twitter fiókokban beállíthatók bizonyos szűrők, amelyek elrejtik azokat a tartalmakat, amelyek a felhasználó által megadott szavakat, kifejezéseket vagy hashtageket használják.

 

Egy másik beállítás lehetővé teszi, hogy a fiókot (például gyermeked fiókja) csak azok követhessék, akiket a fiók kezelője elfogad. Emellett érdemes megtanulni, hogy hogyan lehet felhasználókat letiltani, hogy semmiképpen ne vehessék fel a kapcsolatot gyermekeddel (persze attól semmi sem tartja majd vissza őket, hogy egy másik fiókot is készítsenek, és arról próbálkozzanak).

 

Végezetül érdemes odafigyelni, hogy mely hírességeket követ gyermeked – a legtöbb sztár és népszerű személy neve mellett egy kék pipa jelzi, hogy hitelesített fiókokról van szó.

 

Facebook

A Facebook, a közösségi platformok királya valamivel egyszerűbben ellenőrizhető. Bizonyára te magad is rendelkezel egy Facebook fiókkal, így tudod, hogy a kommunikáció az ismeretségi állapothoz is köthető. Más szóval: ha megfelelően állítod be a profilt, akkor az emberek csak akkor vehetik fel veled a kapcsolatot, ha elfogadod ismerősnek jelölésüket.

 

A legtöbb Facebook aktivitás általában a nyilvános hírfolyamon zajlik, ami szintén egyszerűen követhető egy szülő szemponjából. Amire érdemes valamivel jobban odafigyelni, az a Facebook chatje, a Messenger alkalmazás.

 

Szerencsére a Facebook nagyon komolyan veszi a korhatáros tartalmakat, és az automatikus szűrőik megakadályozzák, hogy az oda nem illő dolgok nagy része megjelenjen a hírfolyamokon.

 

Instagram

Az Instagram az egyik legnépszerűbb közösségi felület a fiatalok köreiben és mivel a Facebook tulajdonában áll, így meglehetősen biztonságos is. A szolgáltatás javarészt képek megosztására épül, ugyanakkor az Instagram felületén keresztül is lehetőségünk van üzenetet küldeni. A felhasználók követhetik egymás tevékenységeit, hogy mindig láthassák az új feltöltött képeket. 

 

Az Instagram biztonsági intézkedéseinek köszönhetően arra kell csupán odafigyelned, hogy gyermeked ne osszon meg semmi olyan képet, ami bármilyen személyes információról (például hogy hol laktok) árulkodik.

 

Snapchat

A Snapchat egy viszonylag fiatal, de nagyon népszerű közösségi szolgáltatás a fiataloknál. A Snapchat lényegében egy fényképes chat alkalmazás, ahol az üzenetekhez egy fényképet lehet mellékelni, ami néhány másodperc múlva végleg eltűnik.

 

Bárki küldhet képeket egy felhasználónak, ha tudja a Snapchaten használt nevét, a szolgáltatás pedig GPS helymeghatározást is használ, így lényegében bárki láthatja, hogy melyik felhasználó hol van éppen.

 

Sajnos a Snapchatet az üzenetek átmeneti jellege miatt nehéz ellenőrizni, ráadásul egész hírhedté vált arról, hogy kifejezetten illetlen dolgokra szokás használni. Ha gyermeked használni szeretné, akkor előtte beszélgess el vele a lehetséges veszélyekről. Amennyiben nem szeretnéd, hogy használja a szolgáltatást, szülőként vagy gondviselőként kérheted, hogy az üzemeltetők töröljék fiókját.

 

Okostelefonok és táblagépek

A fiatalok már rég nem egy könnyedén ellenőrizhető számítógép előtt böngészik az internetet, amire a szülő időről-időre rápillanthat a szoba másik végéból. Az okostelefonok és táblagépek korában bárki bárhová „magával viheti” az internetet, hogy kedvére böngészhessen – akár titokban is.

 

Szerencsére minden ilyen készülék rendelkezik beépített szülői felügyeleti eszközökkel. Mivel ezek készülékenként és rendszerenként máshol helyezkednek el, így kénytelen leszel megkeresni őket a beállítások menüben.

 

A trollok és a cyberbullying

Nézzük meg, hogy mit is takar ez a két különös kifejezés.

 

A „trollkodás” az internet egyik megszüntethetetlen jelensége. Lényegében általában ártatlan viccelődésről és cukkolásról van csak szó, amit a gyerekek egymás között személyesen is előszeretettel csinálnak, azonban az interneten komolyabb alakokat ölthet, hiszen mindenki a részesévé válhat, és nem ritkák a trollcsoportok (a trollok lényegében azok a személyek, akik az interneten gyakran ugratnak másokat), akik együttes erővel próbálják megkeseríteni egy vagy több felhasználó interneten töltött idejét.

 

Amikor a trollkodás már túllép egy határt, és ártó szándék áll mögé, akkor cyberbullyingről („szájberbulliing”) van szó. Ez a kifejezés lényegében a számítógépes zaklatást takarja, ami a legtöbb közösségi médiás oldalt (még a biztonságosabbakat is, például a Facebookot) érinti. Ez ellen bizonyos szinten lehet védekezni a rosszindulatú felhasználók letiltásával, de néhány esetben olyan méreteket ölthet, hogy egy személy minden online tevékenységére kiterjed és lehetetlenné teszi azokat.

 

Amire érdemes odafigyelni

Vannak bizonyos viselkedési jelek, amikre érdemes odafigyelni gyermeked internethasználatával kapcsolatban. Ezek önmagukban nem feltétlenül adnak okot aggodalomra, de ha többet és gyakran észlelsz belőlük, akkor egyre óvatosabbnak és figyelmesebbnek kell lenned.

 

Érdemes például odafigyelni, ha a nap egy bizonyos részében minden áron internetezni akar – főleg, ha titkolózik ezzel kapcsolatban. Azzal nincs semmi baj, ha minden hétvégén átmegy az egyik osztálytársához közösen játszani egy konzolon, de ha minden áron egyedül szeretne internetezni egy bizonyos napszakban és irritálttá válik, ha ezt nem teheti meg valamiért, akkor meglehet, hogy olyan kommunikációt folytat valakivel, amilyet nem lenne szabad.

 

Az interneten időről-időre feltűnhet egy-egy új őrület, amelyek lehetnek ártalmatlanok vagy akár életveszélyesek is. Ezek ellen nehéz védekezni, de ha jól informált vagy a legújabb internetes trendekkel és szokásokkal kapcsolatban, akkor megelőzhetsz néhány szomorú esetet.
 

Facebook

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 133

Átlagos értékelés: 5.0




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.04.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
155 623
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Adoptációs folyamat

Mit is jelent az adoptációs folyamat?   Az adoptációs folyamat lényegében a...

Hitelesítés szintjei

Mit is jelentenek a hitelesítés szintjei?   A hitelesítés szintjei között...

Közkincs

Közkincsnek nevezzük azokat a szerzői tartalmakat vagy szoftvereket, amelyeket nem...

Z-Index

Mi az a z-index?   A CSS z-index tulajdonságával...

Pixel webhely

Olyan webhelyek, amelyek pixelekre (képpontokra) vannak felosztva. Ezeket a pixeleket...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.