Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?


2016/12/13
Tóth Beáta

A jelenkor marketingesei számára a Facebook valóságos paradicsom: a több millió felhasználóról tárolt adatok alapján lehetségessé vált, hogy kevesebb költséggel, hatékonyan tudjanak célcsoportokat kialakítani, és ezáltal a potenciális vásárlókat elérni.

Azonban fontos átlátnunk azt is, hogy milyen személyiségű emberek állnak a profilok mögött, mert a motivációjuk megértésével értékesebb közönséget hozhatunk létre az általunk képviselt brand-nek.

 

Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?

Minden Facebook felhasználó tudja, hogy a különböző emberek eltérő témájú posztokat tesznek ki: a régi iskolatársaid a gyerekeikről tesznek ki képeket, míg a kollégáid esetleg politikai nézeteiket fejtik ki. 

 

Marketing konzultáció és audit

Milyen személyiségjegyeket vizsgáltak a kutatók?

Tara Marshall és kollégái 555 Facebook felhasználó posztjait elemezték, miközben a következő személyiségvonásokat vizsgálták online kérdőívek segítségével:

-extrovertáltság

-nyitottság

-lelkiismeretesség

-neurotikusság

-kompromisszumkészség

Marshall és munkatársai azt is vizsgálták, hogy a kutatásban résztvevők mennyire nárcisztikusak, és milyen szinten van az önbecsülésük.

 

Mik a legfelkapottabb poszt témák?

A résztvevők a következő témákban frissítették állapotukat a leggyakrabban:

-mindennapi élet eseményei, társadalmi aktivitás

-iskolai és munkahelyi eredmények

-diéta és testedzés

-intellektuális témák: politikai nézetek, tudományos kutatások, saját kreativitás megélése- képek, vagy az írás által

-vallásos témák, hiedelmek

-párkapcsolat

-saját gyermekek

-utazás

-idézetek, dalszövegek

 

Kik, és miről posztolnak a Facebook-on?

Az extrovertált emberek szívesen teszik közzé mindennapi életük eseményeit, és a social mediát arra használják, hogy kapcsolatot teremtsenek ismerőseikkel. A neurotikus emberek figyelemfelkeltő posztokat tesznek ki, míg a nyitott személyiségűek inkább érdekes cikkeket osztanak meg a nagyvilágból. Ők leginkább információgyűjtésre használják a közösségi felületeket. A lelkiismeretesek szeretnek a gyerekeikről információkat közzétenni.

Az alacsony önbecsüléssel rendelkező szívesen posztolnak a párkapcsolatukról, míg a nárcisztikusak a saját eredményeiket (testedzés, diéta stb.) szeretik megosztani.

Az emberek nagy része nem kategorizálható egyetlen személyiségjegy köré- ezek a vonások mindenkiben megtalálható, csak eltérő arányban.  A magunkról megosztott állapotfrissítések folyamatosan változnak, hangulatunknak, életeseményeinek, és személyiségünk érésének megfelelően. Például: az első gyermek születésével növekszik felelősségvállalásunk- lelkiismeretességünk- és ez a fordulat közösségi kommunikációnkban észrevehető: posztjaink nagy részét saját gyermekünkről szóló fotók, videók fogják kitenni.

 

Kik a legsikeresebb posztolók a Facebook-on?

A Facebook-on az számít sikeresnek, aki a legtöbb like-ot és kommentet kapja. A kutatás bebizonyította, amit eddig sejtettünk: a nárcisztikus hajlamokkal rendelkező egyének messzemenően a legeredményesebb kommunikátorok. Le akarják nyűgözni az embereket sportbeli vagy munkahelyi eredményeikkel, és posztjaik nem titkolt célja a like gyűjtés, mellyel úgy érzik, validálják magukat a közösségben. Ők egy folyamatos pozitív like spirálban élnek, és ez a visszaigazolásokon felbátorodó karaktert újra és újra megosztásra sarkallja. Ezeknek, embereknek a közösségi média lehetőséget ad a kibontakozásra: számtalan karrier elindulását láthattuk az elmúlt években.

 

Miért nyomjuk meg a like gombot? Mi motiválja megosztásainkat?

A nárcisztikusok általában több pozitív visszajelzést kapnak, mint a többiek, de azt nem tudhatjuk, ezek valós vélemények vagy sem. Az is lehetséges, hogy a valóságban a  like-ok mögött megbújó ismerősök már viszolyognak a túlzott öndicsérettől.

Vannak olyan életesemények, amelyeknél azért kommentelünk, mert a társadalomi normák ezt kívánják tőlünk. Ilyen tipikus példa egy kisbaba születése (Ó, de cuki!), vagy egy házassági fogadalom megtétele (Sok boldogságot!).

Az intellektuális posztok kevesebb figyelmet kapnak- és ez az emberi lustaságnak is köszönhető: könnyebb like-olni és megosztani egy édes macska képet, mint rákattintani egy szakmai cikkre, és végigolvasni.

Nemcsak emberi tényezők befolyásolják az állapot frissítések sikerességét: a Facebook algroritmusa is hatással van arra, hogy milyen posztokat látunk hírfolyamunkban – így ez is módosítja kik, és hányszor látják az információt.

Facebook

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 106

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.02.28-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
70 414
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Email CPM

Mi is az Email CPM?   Az email marketingben a email CPM (cost per thousand) arra utal, hogy...

Z-Index

Mi az a z-index?   A CSS z-index tulajdonságával...

Lehetőség

Mit is jelent a lehetőség? Minden vállalat számára más...

Használhatóság

Milyen egyszerű egy felhasználó számára egy adott oldal navigálása és a keresett...

URL

Az oldal URL-je lényegében az oldal webcímét jelenti. Az URL a „Uniform Resource...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.