notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Minden egy jó címsoron múlik – megmutatjuk, hogyan kell megírni őket!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Minden egy jó címsoron múlik – megmutatjuk, hogyan kell megírni őket!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Minden egy jó címsoron múlik – megmutatjuk, hogyan kell megírni őket!


2017/07/14
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Szeretnéd ha a cikkedet, blogposztodat mindenki elolvasná? Nemzetközi példákon keresztül mutatjuk be, milyen a bombabiztos cikk cím és bevezető! 

Minden egy jó címsoron múlik – megmutatjuk, hogyan kell megírni őket!

Egy, a cikkek ütős címeiről, bevezetőiről szóló cikkhez talán nem is lehetne megfelelőbb nyitást találni ennél:

 

„Egy cikk legfontosabb mondata minden esetben az első. Ha nem vagy képes ezzel arra ösztönözni az olvasót, hogy tovább haladjon a második mondatodra, akkor a cikked halott.” – William Zinsser, On Writing Well

 

Egy halott cikk pedig senkin nem segít. Egy el nem olvasott történetnek nincs értelme. A bevezető (ami angolul „lead”, és mivel a marketing területén mindenki ezt az angol kifejezést használja, mi is ezt fogjuk ezentúl) a történeted bemutatása – egy vagy néhány mondatban – aminek az a célja, hogy felkeltse az olvasók érdeklődését és kíváncsiságát.

 

Az újságírásban a lead fő feladata rávenni az olvasót arra, hogy időt akarjon szakítani a történeted elolvasására. A lead megadja az azt következő olvasnivaló hangulatát és irányát. Egy építőelem, amely történeted többi részének alapját szolgáltatja. Éppen ezért mindig kezdj a lead megírásával, és ne utólag írd hozzá a kész cikkedhez, vagy történetedhez.

 

Egy jó leadet megírni nem egyszerű feladat. Ezt még a legtapasztaltabb és legelismertebb írók is jól tudják. Még maga John McPhee  is „a történet legnehezebben megírható részének” nevezte. A rengeteg erőfeszítésért cserébe azonban egy jó minőségű lead rengeteget tehet érted – a legfontosabb ezek közül az, hogy az olvasókat ráveszi arra, hogy időt szánjanak történeted elolvasására.

 

Egy történet felvezetésének számos módja van. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány példát ezekre – néhány ezek közül kapcsolódik egymáshoz.

 

1. Lényegre törő lead

Csak a tények, semmi felesleges színezés. Hatékonyabb, ha a történet legérdekesebb részleteit emeled ki benne. Ilyenek például a rendkívüli bejelentések és az „adásmegszakító” hírek. Néhány példa erre:

 

„Egy lengyelországi utcai tömegtüntetést követően az ország törvényhozói és a kormány tagjai rövidesen visszavonták korábbi döntésüket és leszavazták az abortusz betiltását indítványozó törvényjavaslatot.” (Camila Domonoske, NPR)

 

„Az Európai Parlament kedden megszavazta a párizsi klímaegyezményt, ezzel elősegítve a nemzetközi terv üvegházhatású gázok elleni küzdelmét, a törvény megerősítése pedig a hét végére várható.” (Rebeca Hersher, NPR)

 

Ezek a leadek lényegre törően, letisztultan, egyetlen mondatban foglalják össze az adott hírt, és a történések körülményeire is utalást tesznek.

 

2. Elbeszélő lead

Marketing konzultáció és audit

Ez a lead típus egy anekdotával illusztrálja a történetet. Igen erős példa erre az NPR-nál dolgozó Lulu Garciua-Navarro cikke, amelyben a Brazíliában történő gyilkosságokról és az ország fegyverszabályozási törvényeiről beszél:

 

„Marcos Brandao igazgató az észak-brazíliai Natal város rozoga hullaházának vérrel maszatolt padlóján sétálgat a terem felé, ahol a halottakat tartják. Egyesével rámutat a fényes fémajtókra tűzött címkékre és hangosan számolgatja őket. Egy nem kifejezetten rossz éjszakát tudhatnak maguk mögött, mégis kilenc lövöldözésben elhunyt áldozat fekszik a hideg fülkékben.”

 

Egyből érthetővé válik, hogy a cikk Brazília számos áldozatot követelő fegyveres gyilkosságokról szól majd. A leírás pedig sokkal élénkebben és megragadóbban vezeti fel a történetet, mintha csak annyit tartalmazna, hogy Brazíliában súlyos problémát jelent a fegyveres bűnözés.

3. Helyszínt bemutató lead

Az NPR-nál 2016-ban gyakornokként dolgozó Byrd Pinkerton magával ragadó leadjét olvasva senki nem mondaná meg, hogy az újságíró soha nem tette be a lábát a szóban forgó irattárba:

 

„A németországi Münchenben, az öreg bajor palota második emeletén egy magas plafonú, jellegzetesen könyvillatú könyvtárat találunk, amely a világ egyik legnagyobb latin szöveggyűjteményének otthona. A teremben nagyjából 20 kutató dolgozik, akik a világ különböző tájairól érkeztek ide.”

 

A leírásból még azt is megtudjuk, hogy milyen illata van a szóban forgó helységnek.

 

4. Saját szemszögű lead

A saját szemszögű leadeket csak indokolt esetekben érdemes használni. Egy ilyen felvezetés esetén Te, mint író válsz saját történeted egyik karakterévé. A puristák szemében ez a módszer hanyagolandó. Mégis miért érdekelné az olvasót, hogy mi történt veled?

 

Biztosítanod kell, hogy saját szemszöged fontos, elengedhetetlen része a történet bemutatásának – mert te voltál az, aki valami olyasmit élt át, ami értékes és egyedi szemszögből mutatja be a történetet, sajátos módon bemutatva azt. Csak ne felejtsd el, hogy vidd magaddal az olvasókat is erre az utazásra:

 

„2001 szeptember 11. sokunk számára meghatározó dátumnak számít – pontosan emlékszünk rá, hogy hol voltunk, amikor megtudtuk, hogy a repülők becsapódtak a Világkereskedelmi Központ épületeibe és a Pentagonba. Én Afganisztánban voltam.”

 

Az író a tragédia napján egy olyan helyen tartózkodott, ahol akkoriban kevés amerikai volt jelen, így olyan szemszögből mutathatja be az eseményeket, amiket kevesen tapasztalhattak meg azon a napon, abban az időben. Ezen kívül ahelyett, hogy rögtön Afganisztánnal indított volna, megemlítette az olvasók számára történelmi jelentőségű eseményt, hogy felkeltse ezzel a figyelmüket.

 

5. Megfigyelő lead

Ez a fajta lead egy mérvadó megfigyelés alapján készül el. Egy ilyen lead írásához nem csupán az adott cikket kell átlátnod, hanem az egész témakört ismerned kell hozzá.

 

Az NPR irodalomba jártas újságírója Camila Domonoske, érdekesen helyezi egymás mellé az unalmasat (adók) és a kulturális elemeket (irodalomkritika):

 

„Az adók kezelése és az irodalmi kritika különös párost alkotnak. A hétvégén azonban mégis kéz a kézben dolgoztak azért, hogy a világot egy ellentmondásos irodalmi vitába kergessék.”

 

6. Csípős lead

A Pulitzer-díjas Edna Buchanan egyszer azt mondta, hogy egy jó leadtől az ember kiköpi a kávéját reggeli közben, odakap a mellkasához és szörnyülködve azt kérdezi a feleségétől, hogy „Drágám, ezt olvastad?”

 

Néhány példa Ednától:

 

„Az utolsó vacsorája 30.000 dollárt ért, és bele is halt” (Egy férfi a gyomárban elrejtett óvszerekben próbált kábítószert csempészni.)

 

„Özvegy Elkin férjeivel rossz dolgok történnek.” (Ms. Elkin saját maga bánt el korábbi férjeivel.)

 

Rossz leadek

A következő dolgokat érdemes kerülni leadírás közben.

  • Klisék és rossz szóviccek – Ez valójában a történet minden részére vonatkozik, főleg a felvezetésre. Ezek általában ízléstelenségre utalnak.
  • Hosszú, terjengős mondatok – Ne próbáld túl sok információval feltölteni az első mondatot, és ne kanyarodj el a lényegtől, illetve igyekezz ne ismételgetni önmagadat. A letisztultság és egyszerűség mindig jobb.
  • Be nem tartott ígéretek – Ne írj olyan leadet, ami jobban hangzik a történet tartalmánál, vagy ami többet ígér, mint amennyit be is tart. A célod az, hogy az olvasó tovább folytassa az olvasást, és nem az, hogy megálljon elgondolkodni egy szó vagy kifejezés jelentésén, ami okosnak tűnik, de valójában nem képvisel valódi értéket.
  • „Soha nem gondolta volna” – nem igazán informatív észrevétel azt állítani, hogy valaki „soha nem gondolta volna”, hogy valami történhet vele. Persze hogy nem! Inkább említs meg valami értékeset vagy érdemeset az adott személyről.
  • Az időjárás – Hacsak nem az időjárásról szól a történet, vagy nem kulcsfontosságú a körülmények ismertetéséhez, akkor nincs helye a felvezetésben.

 

A jó leadek titka

Ha a cikk nem teljes, azt általában egy gyenge lead jelzi. Ha nem vagy képes kitalálni egy hangzatos leadet, akkor bizonyosodj meg róla, hogy elég erős és átfogó-e a tartalmad, valamint, hogy minden felmerülő kérdést megválaszol-e.

 

18 év tapasztalata alapján átvizsgáljuk céged online marketing kommunikációját, értékelünk és javaslatot teszünk! Olvasd el, mit is jelent az online marketing audit ide kattintva
 

Hatékony honlapüzemeltetés

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 126

Átlagos értékelés: 4.7




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.06.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
246 982
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

simaa

Mit is jelent az ABC? Az értékesítés világában az ABC...

Hamis pozitív

Mi is az a hamis pozitív?    A hamis pozitív az amikor egy email rendszer tévesen...

Hirdetéscsoport

A hirdetési csoport jelentheti a hirdetések bármilyen csoportba rendezését, azonban a Google...

Passzív jövedelem

A passzív jövedelem azt jelenti, hogy a pénzkeresési csatorna indítása...

Adatkezelés

Mi az az adatkezelés? Az adatkezelés az adatok begyűjtésének,...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.