A CPA definíciója és szerepe a marketingben

EN

CPA



A CPA definíciója

A CPA (cost-per-action, azaz „műveletenkénti költség”) egy árképzési modell, amelyet az online hirdetési rendszerekben, főleg a partnermarketingben szokás használni.

 

A CPA e mellett az az összeg is, amelyet egy hirdető fizet egy partnerének, miután az egy olyan látogatót irányít a hirdető webhelyére, aki ott elvégez egy adott műveletet.

Ez a művelet lehet bármi – egy ajánlatkérés, egy hírlevélre való feliratkozás, egy űrlap kitöltése, vagy akár egy vásárlás is.

 

Az e-kereskedelmi webhelyek számos különféle ajánlatot és kampányt hozhatnak létre a CPA modell segítségével. Ezeket aztán meghirdethetik többféle CPA hálózaton, hogy az azokhoz csatlakozó partnereken keresztül terjeszthessék őket. Valahányszor egy partner irányít egy lehetséges ügyfelet a webhelyre, és ez a látogató elvégzi ott a kívánt műveletet, a webhely közvetítői díjat fizet a partnernek. Mindezt CPA marketingként is szokás emlegetni.

 

A CPA modell többek között a Google Ads rendszerében is fellelhető.

 

A CPA szerepe a marketingben

A CPA modell meglehetősen egyszerű, ha az ember külön-külön tekint a résztvevőire:CPA jelentése

  • Partner (vagy kiadó): Az a fél, aki egy céget, vagy annak kínálatát népszerűsíti saját csatornáin (webhely, blog, stb.), hogy minél több látogatót irányíthasson át az adott cég webhelyére (ahol aztán remélhetőleg elvégzik a kívánt műveletet). A partner általában egy influencer, blogtulajdonos, vagy más tartalomkészítő.
  • Cég (vagy hirdető): Az a fél, amelyik partnereken keresztül igyekszik minél több forgalmat vonzani saját webhelyére. Fő célja elérni, hogy minél több látogató végezze el a kívánt konverziós műveletet (vásárlás, regisztráció, ajánlatkérés, szobafoglalás, stb.)
  • CPA hálózat: A CPA hálózatok a partnereket és cégeket kötik össze egymással. A cégek feltüntethetik ajánlataikat a hálózaton, a lehetséges partnerek pedig kiválaszthatják, hogy melyeket szeretnék népszerűsíteni saját csatornáikon.

 

Mindez egy hétköznapi példával egyszerűen szemléltethető:

 

Példa a CPA működésére

Tegyük fel, hogy Sanyi nagyon szeret kertészkedni, és úgy dönt, hogy indít egy blogot, amin megosztja tapasztalatait érdeklődő közönségével – és remélhetőleg némi pénzt is szerez majd vele.

Elkezd cikkeket írni a talaj karbantartásáról, a helyes öntözési technikákról, hogy mikor érdemes ültetgetni, metszeni, és így tovább. Blogolása során többféle márkát és terméket is kipróbál, és meg is osztja ezekről véleményét közönségével, akik egyre jobban bíznak Sanyi véleményében, hiszen látják, hogy ért ahhoz, amit csinál.

Sanyi idővel méretes közönségre tesz szert, akik kíváncsian látogatják blogját a legújabb tippekért, trükkökért, és ajánlott termékekért illetve márkákért.

 

Mindeközben a kerti műtrágyákkal foglalkozó Palánta Pro Kft. úgy dönt, hogy szeretné kibővíteni ügyfélkörét, méghozzá lehetőleg olyan befolyásos kertészeken keresztül, akiknek a véleményét nagyra tartja a közönségük – Sanyira pont illik ez a leírás.

 

Amennyiben Sanyi és a Palánta Pro Kft. ugyan arra a CPA hálózatra regisztrálnak, akkor innentől kezdve könnyedén rátalálhatnak egymásra. A Palánta Pro Kft. meghirdetheti, hogy partnereket keres új műtrágyája népszerűsítésére. Ehhez egy speciális hivatkozást ad minden partnernek, aki vállalja ezt a feladatot.

Sanyi úgy dönt, hogy csatlakozik a kampányhoz, és ő is megkapja saját partnerhivatkozását, amit aztán elhelyez kertészeti blogja néhány cikkében.

 

Amikor egy felhasználó rákattint erre a linkre, és a Palánta Pro Kft. webáruházában megvásárolja az említett műtrágyát, Sanyi közvetítői díjat kap, mert hozzásegített az üzlet lebonyolításában.

 

A Palánta Pro Kft. azért járt jól, mert szerzett egy új vevőt, aki remélhetőleg a későbbiekben is visszatér majd további termékekért. Sanyi azért járt jól, mert közvetítői díjat kapott a Planet Pro Kft.-től a segítségéért. A vásárló azért járt jól, mert jó minőségű műtrágyával táplálhatja palántáit.

 

A CPA fizetési modell

A CPA fizetési modell azért előnyös a cégek számára, mert csak akkor kell közvetítői díjat fizetniük, ha egy lehetséges ügyfél el is végzi a kívánt konverziós műveletet (vásárol, regisztrál, stb.)

A CPA összege több mindentől is függ, és iparáganként változik. Egyes cégek például a hivatkozáson keresztül történő vásárlás összegének adott %-át ajánlják fel partnereiknek, míg mások fix összeget fizetnek minden konverzióért.

A hirdető fél úgy számíthatja ki a műveletek költségét, kiszámolja a kampány összköltségét, majd elosztja az így kapott összeget a sikeres műveletek számával.

Térjünk vissza az előző példánkhoz. A Palánta Pro Kft. 50 ezer Ft-ot költ marketingkampányára, és ebből összesen 25 db sikeres konverziót szerez magának – ennyien vásárolnak maguknak legalább egy csomag műtrágyát. A CPA tehát 2000 Ft. Ez persze nagyon magas ár, de jelenleg csupán a példa szemléltetéséhez használjuk.

 

A CPA modell előnyei

A CPA marketing egy nagyon jövedelmez módszer lehet, ha egy cég képes olyan partnereket találni magának, akiknek közönsége érdeklődik a cég kínálata iránt. A többi e-kereskedelmi módszerhez képest a CPA marketingnek több előnye is van, úgymint:

 

1. Egyszerű beállítani

A CPA marketinghez csupán egy webhelyre, illetve egy CPA hálózatra lesz szükséged, tehát maga a beindítás nem igazán jár plusz költséggel. Érdemes természetesen egy megbízható CPA hálózatra regisztrálni, hogy az egész folyamat zökkenőmentes és biztonságos legyen céged számára.

 

2. Csak az eredményekért fizetsz

A CPA marketing minimális kockázattal jár csupán, hiszen csak azokért a konverziókért kell fizetned, amelyekre árat szabtál. Ha például csak sikeres vásárlásért ajánlasz fel közvetítői díjat a partnereknek, akkor semmit nem kell fizetned, ha egy felhasználó csak szétnéz webhelyeden, de nem vásárol semmit.

 

3. Kedvező megtérülések

A partnermarketing az online marketing több, mint 15%-át teszi ki. Mi több, egyes statisztikák szerint az emberek hajlamosak több pénzt költeni egy vásárlás alkalmával, ha az a vásárlás egy partnerhivatkozáson keresztül történik.

Az emberek bíznak kedvenc influencereik szavában, és ha valaki a nevét adja egy márkához, akkor abban a márkában is jobban bíznak majd. Könnyen lehet tehát, hogy egy vásárlás során nem csak a meghirdetett terméket, hanem annak kiegészítőit, illetve hasonló termékeket is megrendelnek majd. Ez sokszorosára növelheti a partnermarketingen keresztül bevonzott vásárlók értékét, tehát befektetéseid is kedvezően térülhetnek meg.

 

4. Segít új közönségeket elérni

Valahányszor egy olyan partner vállalja kínálatod népszerűsítését, aki méretes követőbázissal rendelkezik, márkád híre egyetlen nap alatt akár több ezer új, lehetséges ügyfélhez juthat el.

Nem csoda, hogy a legtöbb iparág előszeretettel alkalmazza a CPA marketinget.




Gyakori kérdések


Mi az a CPA?

A CPA, azaz „műveletenkénti költség” egy árképzési modell, amelyben a hirdetők csak akkor fizetik ki a hirdetések díját, ha az érdeklődők elvégeznek egy adott konverziós műveletet (pl. vásárlás, feliratkozás, stb.) A CPA továbbá magát a kifizetett összeget is jelentheti.


Hogy működik a CPA?

A CPA-nak általában három résztvevője van: a hirdető cég, a hirdetést átvevő partner, illetve az őket összekötő CPA hálózat. Valahányszor egy felhasználó a partneren keresztül végez el egy konverziót a cég webhelyén, a cég közvetítői díjat fizet a partnernek a segítségéért.


Mik a CPA előnyei?

A CPA legfőbb előnye, hogy a hirdető cég csak akkor fizet, ha egy felhasználó el is végzi a kívánt konverziós műveletet. Például, ha a látogató csak szétnéz a cég webáruházában, de nem rendel onnan semmit, azért még nem fizet a cég, hiszen nem történt konverzió. A CPA e mellett segíthet új, érdeklődő közönséget szerezni márkád számára.


Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.04.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!