10 jó tanács szülőknek gyermekeik online védelméhez

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

10 jó tanács szülőknek gyermekeik online védelméhez

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Egy lelkiismeretes szülő mindent megtesz gyermeke biztonsága és általános jóléte érdekében. „Moss kezet, miután kint játszottál”, „Nézz szét, mielőtt átmész a zebrán”, „Ne ülj be idegenek autójába” és még sorolhatnánk azokat az észszerű tanácsokat, amiket bizonyára mindannyian hallottunk szüleinktől, és természetesen a mai napig aranyszabályokként adjuk tovább őket saját gyermekeinknek is. De hogyan védhetjük meg őket a XXI. század sajátos veszélyeitől, mint például az internetes zaklatástól és káros online tartalmaktól?

 


Az internet nem egy átmeneti dolog és a manapság felcseperedő gyermekek már egy olyan világba születtek bele, amiben egyszerűen lehetetlen nem kapcsolatba kerülni valamilyen formában az online világgal. Persze nem figyelheted minden egyes percben, hogy gyermeked éppen mit csinál, vagy kivel beszélget az interneten, ezért az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hasznos tanácsot minden olyan szülőnek, aki szeretné nagyobb biztonságban tudni gyermekét a mai digitális világban.
 

10 jó tanács szülőknek gyermekeik online védelméhez

1. Beszélgess nyíltan gyermekeddel az internetes tevékenységeiről

Amint gyermeked elkezdi használni az internetet, kezdj el te is rendszeresen beszélgetni vele arról, hogy kikkel kommunikál, milyen videókat néz, miket olvas és így tovább, és folytasd is ezt a beszélgetést, ahogy egyre idősebbé válik. Kérdezd meg, hogy milyen webhelyeket jár, milyen alkalmazásokat használ a telefonján, és nézegessétek őket egyedül is. Beszélj vele arról, hogy szerinted mi helyes, és emlékeztesd, hogy más szülők és gyermekek máshogy vélekedhetnek erről.


Beszélj meg mindent gyermekeddel, és találj egy olyan megoldást, ami az egész család számára megfelelő. Előbb vagy utóbb az otthon biztonságán kívül is hozzáfér majd az internethez, szóval jó, ha időben felkészíted rá.

 

Fontos, hogy beszélj vele saját online viselkedéséről is, és hogy hogyan befolyásolja ez mások róla kialakult képét. Az, hogy hogyan beszélnek másokkal, hogyan reagálnak dolgokra és milyen megnyilvánulásaik vannak nagyon is visszakövethető lehet – az internet korántsem olyan privát dolog, mint sokan gondolnák.

 

2. Mindig tartsd szemmel a képernyőket

Mindig figyelj oda rá, hogy mit csinál gyermeked az interneten, főleg a fiatalabb években. Legyen a számítógép egy olyan helyen, ahonnan könnyedén rálátsz otthonodban, hogy mindig láthasd, mi zajlik a képernyőn. Az okostelefonokon be lehet állítani, hogy a készülék ne jegyezze meg a Wi-Fi jelszót, és mindig újra meg kelljen adni, ha az eszköz csatlakozni szeretne az internethez. Mindemellett azt is megbeszélheted gyermekeddel, hogy ne használja ezeket a készülékeket hálószobájában.


Érdemes továbbá időnként ellenőrizni a böngészőprogram előzményeit is, hogy láthasd, milyen webhelyeken járt gyermeked. Persze ez a módszer csak addig működik, amíg meg nem tanulja törölni az előzményeket, ezért is olyan fontos már fiatal kortól hozzászoktatni, hogy nyíltan beszéljen veled online tevékenységeiről.

 

3. Ismerkedj meg a szülői felügyeleti funkciókkal

Még az ártalmatlan keresések is feldobhatnak káros, veszélyes találatokat, ezért jó, ha ismered a keresőmotorok (pl. a Google), a webböngészők, illetve az eszközök szülői felügyeleti funkcióit. A Google Biztonságos keresés funkciója például elrejti a találatok közül a felnőtt tartalmakat. Persze még így is előfordulhat, hogy egy-egy webhelyen nem nekik való tartalommal találkozhatnak a gyerekek, de az efféle felügyeleti funkciók sokkal biztonságosabbá és békésebbé tehetik a böngészést számukra.


Nézz utána, hogy a gyermeked által használt okostelefon, böngészők és online keresőmotorok milyen felügyeleti eszközöket nyújtanak a szülők számára, és használd őket.

 

4. Tudd, hogy kikkel barátkozik gyermeked az interneten

Felnőttként természetes dolog számodra, hogy az interneten nem mindig tudhatjuk, hogy kit is rejt valójában egy profilkép vagy egy becenév. A gyermekek, különösen a fiatalabb korúak persze még nem rendelkeznek efféle tapasztalatokkal, és sajnos nagyon könnyedén befolyásolhatják őket olyan veszélyes felhasználók, akik velük egykorú gyermekeknek adják ki magukat.


Ez olyasmi, amiről mindenképpen sokat kell beszélned gyermekeddel, attól a perctől kezdve, hogy először használni kezdi az internetet. Természetesen ez sem olyasmi, amit minden percben felügyelhetsz, de már az is sokat segít, ha minden platformon ismerősnek jelölöd/követni kezded/egyéb kapcsolatot teremtesz gyermekeddel, hogy (valamennyire) láthasd, kikkel barátkozik.

5. Magyarázd el gyermekednek, hogy hogy működnek az internetre posztolt tartalmak

Amennyiben gyermeked a közösségi médiát is rendszeresen használja (ami valljuk be, hogy manapság elkerülhetetlen), fontos, hogy tisztában legyen a megosztott tartalmak (képek, videók, szöveges bejegyzések, hozzászólások) következményeivel. Ha valami egyszer kikerül az internetre (főleg nyilvánosan), akkor annak nagyon is valós következményei lehetnek.

 

A gyermekek persze még nem tudják, hogy mit is vonhat maga után, ha személyes információkat osztanak meg magukról (vagy másokról!) a világhálón. Tanítsd tehát arra gyermekedet, hogy mindig gondolkodjon el alaposan, mielőtt megosztana valamit bárkivel az interneten. Szoktasd hozzá, hogy ne osszon meg semmit, amit egy idegennek sem adna oda személyesen (a nevét, a telefonszámát, egy saját magát vagy a házat/utcát ábrázoló fényképet, a címét stb.)

 

6. Ügyelj családod digitális lábnyomára

Minden olyan személyes fénykép és információ, amit valaki feltölt a közösségi médiára, egy fórumra, vagy bármilyen más online felületre, hozzájárul az adott személy digitális lábnyomához. Amint valami kikerül az internetre, azt onnan bárki mentheti magának, és felhasználhatja ellened – ebbe már nem lesz beleszólásod.

 

Mindemellett, érdemes mindenről azt feltételezni, hogy ha egyszer kikerül az internetre, akkor sosem lehet (végleg) eltávolítani onnan. Persze egy Facebook bejegyzés törölhető, de az előtt bárki lementhette, lefényképezhette, tehát az információ onnantól kezdve saját életet él majd az interneten.

 

Éppen ezért fontos, hogy a gyermekek semmilyen olyan fényképet vagy információt ne osszanak meg magukról senkivel az interneten, ami alapján beazonosíthatók lennének, vagy amit valaki felhasználhat ellenük.
Tanítsd meg gyermekednek ezt, és hogy mi mindenre ügyeljen. Ez olyasmi, amire a szülők is oda kell figyeljenek, amikor gyermekeikről osztanak meg képeket vagy más információkat a világhálón.

 

 

7. Tanítsd meg gyermekednek, hogy mindig tartsa titokban tartózkodási helyét

A legtöbb modern eszköz (például minden okostelefon) rendelkezik GPS-szel, ami segít meghatározni a készülék helyét. Ez olyan hasznos funkciókat biztosít a felhasználó számára, mint az útvonaltervezés és az eligazodás, azonban megvannak a maga veszélyei is.


A legtöbb okostelefon kamera alkalmazása lehetővé teszi az aktuális GPS koordináták hozzáadását az elkészített fényképekhez, amit aztán könnyedén ki lehet nyerni ezekből, ha nem megfelelően osztják meg őket az interneten (ezek az úgynevezett GPS metaadatok). Egyes közösségi platformok automatikusan törlik ezeket az adatokat a feltöltött képekből, de nem mindegyiknél lehet erre számítani. A legjobb, ha minden fényképezésre használt alkalmazásban kikapcsolod ezt a funkciót, így a képekbe eredetileg bele sem kerülnek a GPS információk.

8. Ügyelj az interneten töltött időre

Az 5 és 17 év közötti gyermekek számára napi legfeljebb 2 órányi képernyő előtt töltött idő javasolt. Fontos tehát ügyelned rá, hogy gyermeked mennyit internetezik naponta, különösen fiatalabb korban. Beszéljetek meg egy észszerű időtartamot, például 4x30 percet, vagy 2x60 percet naponta, és állíts be egy időzítőt telefonodon, ami emlékeztet az idő lejártára.

 

Hasznos lehet néha egy-egy internetmentes napot is bevezetni, amikor gyermekedet más, fizikailag aktívabb elfoglaltságokra ösztönzöd.

 

9. Ismerkedj meg a közösségi médiák működésével

Ha szeretnéd megmutatni gyermekednek, hogy hogyan használja biztonságosan a közösségi médiát, akkor először neked is ki kell ismerned ezt a világot. Regisztrálj azokra a platformokra, amiken gyermeked is jelen van, és ismerkedj meg a biztonsági beállításaikkal.


Beszélj vele arról, hogy hogyan maradhat biztonságban ezeken a platformokon. Legyen valaki, akivel nem fél beszélni, ha aggódik valami miatt, és tudja, hogy hogy kell felismerni az online zaklatást.
Tanuld meg, és tanítsd meg gyermekednek, hogy hogyan lehet letiltani a zavaró felhasználókat, jelenteni a kéretlen tartalmakat, illetve biztonságosan kezelni a privát információkat.

 

10. Mutass jó példát

Mindig viselkedj úgy az interneten, hogy példát mutass azzal gyermekednek. Ha azt látja tőled, hogy óvatos vagy és körültekintő, akkor ő is ezt próbálja majd utánozni. Továbbá ne várd el tőle, hogy csak napi 1-2 órát üljön a képernyő előtt, ha tőled is ezt látja.


Persze mindennek nem az a célja, hogy minden áron távol tartsd gyermekedet az internettől, hiszen a világhálón temérdek új, érdekes, hasznos dolgot lehet találni, és egy nagyszerű kommunikációs eszköz azok számára, akik nem találkozhatnak személyesen egymással. Csak győződj meg róla, hogy gyermeked ismeri a határokat, és tudja, hogy hogyan vigyázzon saját biztonságára a világhálón.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!