Keresés

Menü

Rajongó vagy követő – neked melyik van a Facebookon?


Rajongó vagy követő – neked melyik van a Facebookon?

2013.09.22.

El szoktam mesélni hallgatóimnak az egyetemeken, ahol tanítok, hogy amikor bejött a közösségi média Magyarországra, rajongónak fordították a Facebook Fan kifejezést. Ez nagy felháborodást keltett, mely szerint ez tükör fordítás, magyartalan, hogyan lehetn
El szoktam mesélni hallgatóimnak az egyetemeken, ahol tanítok, hogy amikor bejött a közösségi média Magyarországra, rajongónak fordították a Facebook Fan kifejezést. Ez nagy felháborodást keltett, mely szerint ez tükör fordítás, magyartalan, hogyan lehetnének rajongói egy cégnek. Mindenki elkezdte hát alkalmazni a „követők” kifejezést a rajongókra. Azt gondolom azonban, ha egy cég jól vezeti az oldalát, akkor ma is rajongói vannak, nem követői, legyen az bármilyen cég, bármilyen iparágból, bármilyen tevékenységgel. Nem csak egy sztárnak lehetnek rajongói, neked is, elmondom, mi kell hozzá!
 

 

 

Miért fontos az, hogy rajongód legyen a Facebookon, ne követőd?

Mit értek rajongó alatt? Mutatok egy példát. Saját Facebook oldalamat mindig igyekeztem úgy kezelni, hogy ne csak kövessék, tagjai legyenek az oldalnak, hanem valóban szeressék is azt. Saját szakmai karrieremen túli példát szeretnék hozni erről az oldalról. Nem azért, mert a saját üzletemet nem hajtja jól a közösségi média marketing, hiszen más marketing eszközt nem használok, fizetett hirdetésekre nem költök, viszont válogatunk az ügyfelekben, csak azt vállaljuk el, aki valóban komolyan gondolja. Sőt meglévő ügyfélkörünkből is küldünk el, ha nem megfelelő a kapcsolat…  Szóval egy, az Internet Marketing Advisertől független példa. Feleségem Golfját el akartuk adni. Feltettem egyik autós ügyfelem weboldalának használtautó menüpontjába, majd megosztottam a linket „rajongóimmal”, és megértem őket, hogy segítsenek egy megosztással. Az eredményen azonban magam is meglepődtem! 48 órán belül 178 megosztása volt a Golfnak. Egy héten belül elment. Miért érdekes ez a példa? Ha belegondolsz, rajongóim nem egy használtautó értékesítő oldalhoz csatlakoztak. Semmi érdekünk nem volt abban, hogy a kocsit eladjam. Nem kínáltam érte jutalékot, ajándékot, semmit. Egyszerűen csak megkértem őket. Ők pedig segítettek. Azért segítettek, mert szeretik az oldalamat, szeretik, ahogy kommunikálunk velük, valószínűleg úgy érzik, kapnak valamit, amiért a „jólelkű” része még adni is hajlandó. Nos, ezt nevezem én rajongónak. Nem arról beszélek tehát, hogy arra vágyok, aláírásokért lepjenek meg az utcán, hanem arról, tudjak annyit adni „követőimnek”, hogy szeressék azt, amit csinálunk, azt az oldalt, ahol ezt tesszük, és ezzel „rajongóvá” váljanak. A szeretet és a befektetett munka tehát megtérül. Nem csak úgy, ahogy „rajongóimtól” én is szeretetet kapok viszonzásul (ezer üdvözlet az esküvőnkre stb) és ez jó érzés, hanem abban is, ahogyan segítenek nekünk üzleti sikereink elérésében. Saját és ügyfeleink eredményei pedig magukért beszélnek. 
 

Hogyan legyenek rajongóid a Facebookon?

Egy későbbi cikkemben részletesen tárgyalom azt, mennyi az elegendő számú rajongó, de még mielőtt ez a szám összejönne, már a kezdetekkor érdemes elkezdeni úgy kommunikálni az oldalunkon, hogy a meglévők is segítsenek az újak megszerzésében. A jól kezelt, rajongókkal rendelkező oldal ugyanis magától is gyarapodik, hiszen a „rajongók” előszeretettel osztják meg posztjait. Mit jelent a jól kezelt? Először is, meg kell néznünk, mi a Facebook. Ez itt nem a LinkedIn, ide az emberek nem vásárolni, nem szakmai blogokat olvasni jönnek. A Facebookon azért vannak az emberek, mert a barátaikkal szeretnék hatékonyan tartani a kapcsolataikat. Van, aki csak figyel, és nem szól, nem lájkol, nem látszik, hogy ott van. De ott van, és érdekli, mi történik. De ő sem azért jött ide, hogy promóciódat megnézze, vagy mert a terméked érdekli. Ha rá akarsz tukmálni bármit is, bezárkózik, elmenekül. De ha az oldalad, a céges megjelenési forma is barátként, ismerősként kezeli, megnyílik. Egy-egy Jó reggelt poszt, egy-egy személyes üzenet, kedves gondolatok, és főleg egyértelmű stílusjegyek, ezek melyek emberivé tesznek egy oldalt. Reagálj, esetleg vitatkozz, légy önmagad, vagy valami, ami karakteres. Mint egy barát. Ha így teszel, része leszel rajongóid életének, nem egy hideg cég, egy posztolgató oldal, sokkal inkább egy, az ismerősök közül. Az ismerősöknek az ember pedig szívesen segít, elfogadja ajánlásaikat, javaslataikat, megbízik bennük. Ők ismeretlenül barátaid, rajongóid, a barátok közti kapcsolat pedig jó. Ha lehet, valaki olyantól rendelek, aki a barátom, ismerősöm, ugye? Sőt, ha jó barátom, nem csak én rendelek tőle, hanem ajánlom másnak is. Nos, én azt javaslom, felejtsd el a követőket, legyenek rajongóid!
 
 
Ha egyedül nem megy, szeretnéd, ha hatékonyan vezetnénk Facebook oldaladat, kreatív egyedi kampányokat találnánk ki neked, valódi vevőidből szeretnél összerakni egy rajongótábort, ha szeretnéd felhasználni 1,3 millió Facebook rajongónk kezelésében szerzett tapasztalatainkat, kérd ajánlatunkat itt! 
 
 
 
 

Szerző: Máté Balázs, marketing tanácsadó

címkék: Facebook, Online marketing, SMM
Gyors weboldal

Gyors weboldalt szeretnél? Segítünk hogyan érheted el

2017-03-28

A mai rohanó világban elengedhetetlen, hogy weboldalunk gyorsan és hibátlanul működjön – íme öt módszer, amikkel megakadályozhatod weboldalad lelassulását! Weboldalad sebessége és teljesítménye...

Ingyenes webgrafikai eszközök

A legjobb ingyenes online eszközök webgrafikák készítéséhez

2017-03-22

Minden valamire való prezentációban, vagy modern weboldalon nélkülözhetetlenek a vizuális elemek. Gyerekkorunkban is azok a könyvek voltak a kedvenceink, amelyek tele voltak színes képekkel. Mint azt már a tudomány is...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!



Tanfolyamok