Keresés

Menü

Ami túlmutat a kulcsszavakon: 7 koncepció a haladó szintű On-Page SEO működtetéséhez 2. rész

Marketing Professzorok

Ami túlmutat a kulcsszavakon: 7 koncepció a haladó szintű On-Page SEO működtetéséhez 2. rész

2014.11.15.

Ami túlmutat a kulcsszavakon: 7 koncepció a haladó szintű On-Page SEO működtetéséhez 2. rész
A keresőoptimalizálás magas szintű technikáiról írtunk cikkünk első részében, melyet ebben a részben a SEO újabb trükkjeivel egészítünk ki. Vigyázat, csak haladóknak! 
 

 
 
 
 
 

Az oldal szegmentációja

Az, hogy pontosan hova helyezed el a szavakat a weboldaladon, majdnem olyan fontos momentum, mint maguk a szavak.
 
Minden egyes weboldal különböző részekre van felosztva – fejlécre, lábjegyzetre, oldalsávra, stb… A keresőmotorok azon is dolgoznak, hogy megállapítsák, melyik része a legfontosabb a weboldaladnak. A Microsoft és a Google is rengeteg olyan mintával rendelkezik, ami alapján megállapítja, hogy a feltöltött tartalmad melyik része a leghangsúlyosabb.
 
A középen elhelyezett tartalmak általában sokkal fontosabb szerepet töltenek be a honlapokon, mint az oldalsávban, vagy más egyéb helyen elhelyezettek – ezért az ilyen mellékes helyekre feltöltött szövegek megírásakor kalkulálni kell arra, hogy kisebb lesz a jelentősége.
 
Ez a felosztás még inkább felértékelődik, ha mobil platformon nézünk egy-egy weboldalt, hiszen ez a felület a kevésbé fontosnak tartott részeket gyakran elrejti, nem jeleníti meg. A keresőmotorok algoritmusai arra törekszenek, hogy a felhasználóknak olyan weboldalakat juttassanak el, amelyek láthatók és érdekesek is számukra, ezért ezek a részek a honlapon különleges figyelmet érdemelnek.
 
 

Többet szeretnél tudni az online marketingről? Szeretnéd tudni, hogyan lehet az Internetből igazán hatékonyan "pénzt csinálni"? Gyere el tanfolyamainkra, 16 év tapasztalatával mi biztosan neked is tudunk segíteni! Kattints ide most! 
 

 

Jelentésbeli távolságok és a kifejezések kapcsolata 

Amikor az On-Page optimalizálásról beszélünk, a jelentésbeli távolság a szövegben szereplő szavak és kifejezések kapcsolatára utal – tehát nem a fizikai távolságra, amely a két szó között található. Arra koncentrál, hogy egy-egy szó hogyan viszonyul a szöveghez, a paragrafusokhoz, vagy más HTML elemhez.
 
De honnan tudja a keresőmotor, hogy a Labrador szó a kutya fajtákhoz tartozik, amikor a két kifejezés nem szerepel egy mondatban?
 
A keresőmotorok ezt úgy oldják meg, hogy a szavak és kifejezések távolságát mérik már HTML elemekkel összevetve. Szemantikailag minél közelebb állnak egymáshoz ezek a kifejezések, annál inkább hajlamos a motor relevánsnak ítélni a kapcsolatot. Például az egy bekezdésben szereplő szavakat sokkal inkább összetartozónak érzékeli, mint a külön bekezdésben szereplő kifejezéseket.
 
Továbbá, a HTML elemek gyakran lerövidítik ezeket a távolságokat azzal, hogy összevonják őket. Például egy lista elemeit egyenlő távolságúnak érez független attól, hogy a lista elején vagy végén helyezkedik el a szó, és ugyan így a dokumentum címét az egész tartalomhoz csatolja.
 
Ebben a témakörben teszünk egy kis kitérőt, hogy megemlítsük a Schema.org weboldalt. Ez az oldal lehetőséget nyújt számodra, hogy az egyes szavak jelentései közti távolságot úgy építsd fel a weboldaladon, hogy az nyilvánvalóan definiálja a köztük lévő kapcsolatot. A pozitívum ebben a kis programban az az, hogy nem hagy lehetőséget a keresőmotoroknak a találgatásra, esetleg tévedésre – hanem egyértelműen jelzi, hogy melyik szavak tartoznak össze. A kutatások kevésbé ismerik el ezt a módszert. 
 

Előfordulások kapcsolata, és kifejezés-központú indexelés

Eddig a pontig a különálló kulcsszavakat vizsgáltuk, és a köztük lévő kapcsolatokat. A keresőmotorok azonban olyan metódusokat is alkalmaznak, amelyeknél az indexelés komplett kifejezéseken alapul, és így a weboldalak besorolásának a hosszabb kifejezéseket is figyelembe veszik.
 
Ez a kifejezés-alapú indexelés. 
Nem az a legérdekesebb ebben a folyamatban, hogy a Google hogyan determinálja a fontosabb kifejezéseket, hanem hogy hogyan tudja ezeket felhasználni a weboldalak besorolása során. 
 
Az együtt előfordulások koncepcióját alkalmazva a keresőmotorok képesek rá, hogy a beírt kifejezésekből megjósolják a kifejezés lehetséges befejezését. Ha a fő témaköröd megcélozza a Hajdú Péter kifejezést, mivel az sokszor fordul elő a „frizbi” kifejezéssel, vagy az TV2 szóval, ezért nagyobb eséllyel kapsz eredményül olyan oldalakat, amelyek ezeket is tartalmazzák, mint azokat, amelyekből ez hiányzik. 
 
Ha ehhez még hozzávesszük az olyan linkeket, amelyek szintén erős kapcsolatot mutatnak az említett kifejezésekkel, máris egy nagyon erős kontextust kapunk, amelyet a keresőmotor nagy eséllyel sorol be jó helyre a találati listában.
 

Létező dolgok jellegzetességei

Ha a jövőbe tekintünk egy kicsit, várható, hogy a kereső motorok a tényleges, valós dolgok közti kapcsolatokat is feltérképezik, és bevezetik algoritmusaikba. 
 
Ez a technika olyan hagyományos módszereket alapul, mint a TF-IDF, amely segítségével releváns kifejezéseket talál egy-egy adott, létező dologra a köztük lévő kapcsolat alapján. Ez a dolog bármi lehet, ami a való életben létező és megfogható, például egy személy, vagy egy filmbeli hős, stb…
Minél erősebb a kapcsolat a létező dolog és az oldalon található kifejezések között, annál relevánsabbnak tartja a keresőmotor azt a dolgot a témakörben.
 

Praktikák a jobb On-Page optimalizálás kialakításához

Beszéltünk olyan alapvető dolgokról, mint a kulcsszavak elhelyezése, vagy a már haladó jellegű praktikákról, mint a téma megcélzása – amelyeket alapvetően viszonylag egyszerű a weboldalad tartalmába belefoglalni. Bár a legtöbbünknek nem áll rendelkezésére olyan eszköz, amellyel a kifejezések közti kapcsolatokat tudjuk mérni a weboldalunkon, azért van néhány egyszerű lépés, amelyet érdemes betartanunk, amikor tartalmat készítünk az oldalunkra:
 
  1. Kulcsszó kutatás a weboldalad részére: habár azt már leírtuk, hogy önmagában a kulcsszavak dobálása nem vezet igazán eredményre, a tervezés mégis itt kezdődik. Kutass utána, hogy mely szavak lehetnek a Te kulcsszavaid, és melyek azok, amelyekre a leginkább rákeresnek az emberek. Nézd meg, hogy milyen kifejezéseket szeretnél megcélozni, és melyek azok, amelyek ehhez közel állnak, és populárisak az olvasók körében. A cél az, hogy olyan keresőszavakra optimalizálj, amelyre leginkább rákeres célközönséged.
  2. Keresgélj a témakörök és kifejezések között: kicsit hagyd el a tőszavakban való keresgélést, és nézz utána, hogy milyen témakörökben kereshető a tartalmad. Keress minden egyes kulcsszavadhoz egy másikat, amely nagyon közel áll hozzá. Ha az emberek a témádról beszélnek, milyen szavakkal írják le azt? Milyen tulajdonságokkal rendelkezik a témaköröd? Ezeket a kiegészítő szavakat használd fel, amikor a központi témaköröd köré építesz tartalmat. 
  3. Amikor a tartalmadat tervezed meg, válaszolj meg annyi kérdést, amennyit csak tudsz: a jó tartalom jó kérdésekre ad választ, és a hozzá közel álló tartalmak is reflektálnak erre. Ha jó helyre sorol be a kereső egy-egy problémakör kapcsán az azt jelenti, hogy úgy gondolja, a te leírásodban a kérdésre ott a válasz. Amikor a témád köré építesz tartalmat, azt csináld úgy, hogy valóban megérdemelje az első helyet a keresési listákon, és valóban adj választ a felmerülő problémákra.
  4. Használj egyszerű nyelvezetet, és szinonimákat: amikor a kulcsszavaid próbálod meghatározni, nagyon hasznos ha belegondolsz, hogy milyen más módon kereshetnek rá az emberek a tartalmadra, és ezeket a kifejezéseket is integráld. 
  5. A legfontosabb tartalmat az oldal legjelentősebb pontjára helyezd el: ha valami tényleg fontos tartalmat töltesz fel, azt ne a lábjegyzetbe vagy az oldalsávra tedd. Ne próbáld meg átvágni a keresőmotort JavaScript és CSS trükkökkel, a fontos tartalmaknak ott a helye, ahol a leginkább szem előtt van.
  6. Építsd fel a tartalmat tudatosan: a fejlécek, a bekezdések, a listák és a különböző táblák mind segítik a keresőmotorokat, hogy megértsék a témaköröd. Egy átlátható weboldalnak nagyjából úgy kell kinéznie, mint egy egyetemi tananyagnak. Fogalmazz bele instrukciókat, magyarázatokat, konklúziókat, foglald bekezdésekbe az összetartozó dolgokat, és figyelj a helyesírásra is.
  7. Ahhoz, hogy nagyszerű tartalmat készítsünk nincs szükség szuper számítógépre. Ha úgy írunk, mintha ember az emberrel akarna közölni valamit, az oldalunk optimalizáltsága nagyon effektív eredményeket hozhat.  
 
 
 

Még több haladó SEO trükk cikkünk első részében! Kattins ide: Ami túlmutat a kulcsszavakon: 7 koncepció a haladó szintű On-Page SEO működtetéséhez 1. rész

 

 
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: SEO, keresőoptimalizálás
Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

2017-04-05

Az Instagram nem csak a magukat szépnek képzelő lányok selfieiről szól, marketing eszközként is kiváló, ha tudod, hogyan cégesen kell kezelni. Megmutatjuk!  

Ha úgy érzed, jól fogalmazol, írott anyagokat könnyen fordítasz angolból magyarra és szeretnél sok mindent megtanulni az online újságírásról, az online marketingről, akkor érdemes jelentkezned hozzánk!

Újságíró asszisztenst keresnek a Marketing Professzorok!

2017-02-18

Ha úgy érzed, jól fogalmazol, írott anyagokat könnyen fordítasz angolról magyarra és szeretnél sok mindent megtanulni az online újságírásról, az online marketingről, akkor érdemes jelentkezned hozzánk!   

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!