Vásárlási döntést befolyásoló érzelmi állapotok

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Így befolyásolja érzelmi állapotunk a vásárlási döntéseinket

Máté Beatrix

Marketingesként elengedhetetlen, hogy ismerjük, vagy legalább tanulmányozzunk a célcsoportunk döntéshozatali folyamatait. Számos kutatás bebizonyította hogy az érzelmek játsszák a legfontosabb szerepet a döntéshozás folyamatában, ráadásul annak minden egyes szakaszában jelen vannak. Bármennyire is azt hisszük, hogy egy-egy döntést jól átgondolt, ész érvek alapján , az összes lehetőség összehasonlításával hoztunk meg, az igazság az, hogy érzelmeink nagy százalékban befolyásolták a végső döntést.

Vásárlói döntések

A döntéseket lehetetlen kizárólag logika alapján meghozni, hiszen mindkét oldalnak vannak előnyei és hátrányai, és a dilemma egyszerűen túl összetett. Egyszerűen nincs elég idő ahhoz, hogy az ember minden egyes információt feldolgozzon, és az összes létező paramétert összevesse egymással. Itt lépnek színre az érzelmek, amelyek tudatosan, vagy tudat alatt segítenek abban, hogy mit is kéne tennünk és választanunk.

 

A SMITH, egy kísérleti kereskedelemmel foglalkozó ügynökség kiderítette, hogy 8 olyan érzelmi állapotunk van, amelyek az emberek vásárlási döntéseire hatással vannak. Vannak olyan emberek, akik vásárlói utazásuk során egyetlen érzelmi állapotban maradnak, míg mások különféle gyakoriságokkal lépnek át egyikből a másikba. Ahhoz, hogy optimalizált, és személyre szabott vásárlási élményeket nyújthass lehetséges ügyfeleidnek, amelyek ténylegesen beszélnek hozzájuk, és ezzel ne csak tényleges ügyfelekké, hanem hűséges, visszatérő márkakövetekké válhassanak, ismerned kell ezeket az érzelmi tényezőket, amelyek kihatnak vásárlóid szükségleteire, kívánságaira, és gondolkodásmódjukra.


A szükségletek kielégítése 


A „szükséglet-kielégítő” vásárlókat egy szükséglet vezényel döntéshozásuk során. Gyakran kételkednek és félnek attól, hogy rossz döntést hoznak, ami megnehezíti számukra a döntést. Az ilyen vásárlók mások véleményei után kutatnak, és befolyásolják őket a szakértői vélemények.

 

Mit tehetsz?

 

A felhasználói vélemények, a közösségi médián folytatott beszélgetések, és a te szakértői tanácsadásod fontos szerepet játszik az ilyen vásárlók döntéshozatalában. Segíts az ilyen vevőknek döntést hozni összehasonlító útmutatókkal, amelyeket a vásárlói utazás kulcsfontosságú érintkezési pontjain helyezel el.

 

Választási szorongás 


Ezek az emberek túlterheltnek érzik magukat, amikor vásárolnak, amiért a bőség zavara a hibás. Egyszerűen túl sok minden közül választhatnak, aminek ez a negatív mellékhatása. A választási szorongást tapasztaló emberek tudják, hogy választaniuk kéne, de nem képesek olyan mértékben felmérni a helyzetet és összevetni az opcióikat, hogy elég információjuk legyen egy megalapozott döntéshez. Hajlamosak ilyenkor vagy elhamarkodottan dönteni, vagy egyáltalán nem dönteni, és nem választani semmit.

 

Mit tehetsz?

 

Ne bombázd az embereket technikai funkciókkal, mert azzal csak még jobban összezavarod őket. Egy választási szorongást megléő vásárlónak segítségre és útmutatásra van szüksége, hogy felülkerekedjen kételyein és az olyan tényezőkön, amelyek elvonják a figyelmét a vásárlásról. Kínálj nekik testreszabott kereséseket, add a kezükbe az irányítást, segíts nekik az opciók összehasonlításában, és kínálj nekik egy egyszerűsített vásárlói utazást, amivel megszabadíthatod őket kételyeik egy részétől, hogy a vásárlásra koncentrálhassanak.



Különleges vagyok


Ezek a vásárlók szeretik különlegesnek, egyedinek érezni magukat. Kiváló vásárlói élményre vágynak, amelyek tökéletesen az ő vásárlási szokásaikhoz szabottak, és amelyek az ő szükségleteiket helyezik előtérbe. A „különleges vagyok” csoport valószínűleg a közösségi médián értesül termékeidről, és előszeretettel osztja meg vásárolt termékeit saját, személyes hálózatával is. Sokszor ők azok, akik az elsők között kezdik el használni termékeidet, és egyben ők influencereid is, akik segítenek, hogy márkádról minél többen halljanak.

 

Mit tehetsz?

 

Tekintve hogy ezek az emberek szeretik különlegesnek érezni magukat, biztosítanod kell, hogy az általad kínált vásárlói élmény ezt az érzést váltsa ki belőlük. Ügyelj a személyre szabottságra, kínálj nekik exkluzív tagságokat, limitált kiadású termékeket, és egyebeket, amik nekik szólnak. Ezzel hathatsz az egójukra és feltüzelheted bennük a fontosságérzetet. Kínálj nekik ingyenes ajándékokat, és garantáltan rendszeresen visszatérnek majd.

 

Elsőnek kell lennem 


Ezek a vásárlók felsőbbrendűnek szeretnék érezni magukat, és legfőbb hajtóerejük, hogy ki akarnak tűnni a tömegből, és ezt mindenkinek szeretnék megmutatni. Ők azok a fanatikusok, akik képesek 24 órányit sorban várakozni egy-egy új termék megjelenésekor, hogy a legeslegelsőként csaphassanak le arra. Habár a termék minősége és stílusa mindenképpen szempontok, az ilyen embereket csak az érdekli, hogy az adott termék mennyiben járul hozzá ahhoz, hogy egy ideális képet mutathassanak magukról másoknak – akár a közösségi médián, akár személyesen.

 

Mit tehetsz?

 

Gondolj bele abba, hogy milyen érzést vált majd ki az ügyfélből egy terméked. Ha szeretnéd megcélozni e csoport képviselőit, akkor éppen annyi figyelmet és gondot kell fordítanod terméked megalkotására, mint amennyit a reklámozására is. Ne a tulajdonságokat emeld ki, hanem azt a stílust mutasd be, amit képviselnek termékeid.

 

Mindentudó 


Ezek az emberek igazi kutatóprofesszorok. Szívesen néznek utána a dolgoknak, és döntéseik fő mozgatóeleme, hogy egy megbízható szakértővé szeretnének válni társaik, barátaik és kollégáik szemében, akinek mindenre van valami jó tanácsa. Ezek az emberek a mindentudók – vagy legalább is azok, akik mindent szeretnének tudni. Sokszor még akkor is böngészgetik a kínálatokat, amikor eszük ágában sincs vásárolni, mert csak minél több információt szeretnének begyűjteni egy adott dologról.

 

Mit tehetsz?

 

A mindentudók sok időt töltenek webhelyeden és más, hasonló jellegű webhelyeken, a legújabb hírekről illetve felfedezésekről szóló mély, részletes tartalmakat böngészgetve. Minél több ilyen felhasználó elsődleges hírforrásává sikerül válnod, annál valószínűbb, hogy influencerekké alakíthatod őket.

 

Megveszem, és kész


Ezeket az embereket könnyű kihozni a sodrukból, amikor vásárolnak, és rájuk is rossz hatással van a bőség zavar. Az ilyen érzelmi állapotban lévő emberek a lehető legkevesebb időt szeretnék a vásárlással tölteni, és általában nem igazán élvezik annak folyamatát. Nem szívesen keresgélnek egy üzletben, hogy rátaláljanak a számukra megfelelő termékre.

 

Mit tehetsz?

 

Segítsd őket keresgélésükben és próbáld minimalizálni a vásárlásból származó frusztrációjukat. Biztosíts önkiszolgáló lehetőségeket üzleteidben, hogy könnyedén rátalálhassanak az információra, amit keresnek, és egy eladó nélkül oldhassák meg problémáikat.

 

Szórakozni akarok 


Vannak emberek, akik csak saját szórakoztatásukra mennek el vásárolni. Ezt „dopaminböngészésnek” is nevezik – az erre hajlamos emberek számára a vásárlás jelenti a jutalmat és az ihletforrást. Sokuk ért a technológiához, és szívesen használ különféle digitális technológiákat mind az üzletekben, mind az interneten. Ezek az emberek nem csak szeretnek, hanem imádnak vásárolni. Ez a hobbijuk, a szórakozásuk, vagy éppen ezzel próbálnak elmenekülni problémáik elől.

 

Mit tehetsz?

 

Ezeket a vásárlókat aktivizálni kell, és azonnali kielégülésre vágynak. Szeretnek szórakozni és saját maguk felfedezni az új árucikkeket. Kínálj nekik személyre szabott, egyedi, és interaktív vásárlási élményt, hogy megadd mindezt nekik.

 

A megbánás elkerülése 


Ezek az emberek csak egy mindennapi fáradalomnak tartják a vásárlást, és mindig a legegyszerűbb és legmegbízhatóbb módon igyekeznek elintézni azt. Azok a vásárlók, akik szeretnék elkerülni a megbánást, olyan márkáktól szeretnek vásárolni, amelyek az ő személyes értékrendjüket türközik, vagy szimplán csak azt veszik, amit mindig is vettek, és amihez hozzászoktak, mert tudják, hogy az a biztonságos választás.

 

Mit tehetsz?

 

Ezeket az embereket nehéz letéríteni a kijárt ösvényről, és lehetetlen rájuk erőltetni a vásárlást. Emlékezetesnek kell lenned, és meg kell oldanod, hogy üzleti élményük többről szóljon, egy termék megvásárlásánál. Ezt megoldhatod például érintőképernyős automatákkal, vagy éppen interaktív segédekkel, amelyek segítenek nekik felfedezni kínálatod többi részét is.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!