Keresés

Menü

Mi az a szűrőbuborék, vagyis filter bubble?

Marketing Professzorok

Szűrőbuborék


A „filter bubble” (filter/szűrőbuborék) egy olyan intellektuális elkülönítés, ami a webhelyek algoritmusai alapján történik. Az ilyen algoritmusok feladata a felhasználók korábbi böngészési szokásai alapján feltételezni, hogy mit szeretnének látni, és ilyen információkat kínálni nekik.
 
A webhelyek olyan korábbi böngészési szokásokat használnak a feltételezés alapjául, mint például a korábbi kattintások, böngészési előzmények, keresési előzmények, illetve a tartózkodási hely. Ennek köszönhetően a webhelyek valószínűbb, hogy csak olyan információkat mutatnak a felhasználónak, ami megfelel nekik a korábbi szokásaik alapján.
 
A szűrőbuborék tehát egyfajta intellektuális elkülönítés, amit az okoz, hogy a felhasználók lényegesen kevesebb olyan tartalmat látnak, amelyek szembe mennek a véleményeikkel.
 
A személyre szabott Google találati oldalak és Facebook hírfolyamok tökéletes példái ennek a jelenségnek
 
A „filter bubble” kifejezés Eli Parisertől származik, aki a 2011-ben megjelent „Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You” (Filterbuborék: Amit az internet rejteget előled) című könyvében említett meg.
 
Pariser egy olyan esetet hoz fel példaként, amiben a felhasználó a BP kifejezésre keres rá a Google-ban, és befektetési híreket kap találatként a Britis Petroleummal kapcsolatban, míg egy másik felhasználó a Deepwater Horizon [egy katasztrófát szenvedett olajfúró torony] olajszivárgásával kapcsolatos találatokat kap.
 
E két találat észrevehetően különbözik egymástól, és befolyásolhatja, hogy a kereső elé milyen kép épül fel a BP-vel kapcsolatos hírek alapján. Pariser szerint ez a buborék effektus káros hatással lehet a közösségi diskurzusokra, míg mások szerint ez a behatás elenyésző.
címkék: Online marketing
Így növelheted meg Instagram követőid számát egyetlen hónap alatt

Így növelheted meg Instagram követőid számát egyetlen hónap alatt (1. rész)

2018-10-14

Az Instagram népszerűség-hulláma már évekkel ezelőtt elkezdődött, és a mai napig is tart. Sokan azonban nem tudják, hogyan szerezzenek cégüknek vagy akár személyesen maguknak több Instagram követőt. Mutatjuk!

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

2018-10-13

20 pontban összeszedtük a világból a legfontosabb témakörökben megjelent publikációk eredményeit, melyek egyértelműen megmutatják, mit, hogyan csinálj. Közösségi média marketing, keresőmarketing, email marketing és mobil marketing trendek miért TÉNYEK alapján.   

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!