Miért fontosak a strukturált adatok a keresőoptimalizálásban?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Mik azok a strukturált adatok, és mi közük van a SEO-hoz?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A strukturált adatokról bizonyára hallottál már, és talán már a JSON-LD, vagy a Schema kódok is szóba jöttek. Ezek a kifejezések nem kevés haladó SEO szakembert is fejvakarásra késztetnek – vajon mit jelentenek? Mire jók? Miért van szükség strukturált adatokra, vagy egyáltalán mik azok? Mi köze van mindennek a keresőoptimalizáláshoz? Cikkünkben ezekre, és hasonló fontos kérdésekre szeretnénk választ adni!

Miért fontosak a strukturált adatok a keresőoptimalizálásban?

Mik azok a strukturált adatok?

A strukturált adatok olyan adatok, amelyek egy speciális formátumban vannak megadva egy weboldalon – ez a speciális formátum lehetővé teszi a keresőmotorok számára, hogy értelmezni tudják a strukturált adatokat, és olyan keresőtalálatokat jelenítsenek meg, amelyekben az alapvető információn kívül ilyen többletadatok is szerepelnek. A strukturált adatok kódja a weboldal forráskódjában szerepel. A strukturált adatok oldalon való elhelyezését „jelölésnek” vagy „megjelölésnek” nevezzük.

 

Gyakori példák a strukturált adatok szemléltetésére a különböző receptoldalak. Egy receptoldalon többek között például arra lehet használni ezeket az adatokat, hogy megjelöld a recept elkészítési idejét, vagy éppen a kalóriaértékét. Ez a jelölés nem a felhasználóknak, hanem a keresőmotoroknak szól. A megfelelően strukturált adatok megjelennek a keresőtalálat előnézetében:

 

A strukturált adatok ilyen úgynevezett bővített találatokat eredményeznek. A cím, az URL, és a meta leírás mellett láthatjuk a recept elkészítéséhez szükséges időt (55 perc) és a kész fogás kalóriaértékét is (739 kalória). Attól függően, hogy milyen adatok vannak megjelölve az oldalon, más és más releváns információk jelenhetnek meg – például egy 5 csillagos skálán ábrázolt értékelés, termékárak, stb. A megjelölt adatok attól függenek, hogy milyen jellegű tartalomról van szó.

 

Érdemes megjegyezni, hogy habár a Google is támogatja a strukturált adatokat, nincs rá garancia, hogy tartalmaid bővített találatokként jelennek majd meg a keresőben. Természetesen mindenképpen érdemes megjelölni ezeket webhelyeden, de innentől kezdve csak annyit tehetsz, hogy reméled, a Google használja is majd ezeket.

 

Mihez kezdhetsz te a strukturált adatokkal?

A strukturált adatok lehetővé teszik számodra, hogy kommunikálj a keresőmotorokkal. Megmondhatod a keresőmotoroknak, hogy milyen hozzávalók kellenek a recepthez, amiről a tartalom szól, vagy hogy mennyi ideig készül, hány kalória van benne, stb. Természetesen vannak strukturált adatjelölések más dolgokhoz is – rendezvények, könyvek, éttermek, stb. – a lista rendkívül hosszú!

 

Miután a keresőmotorok észreveszik ezt az információt az oldal átvizsgálása során, eldönthetik majd, hogy megjelenítik-e a keresésekre, vagy sem.

 

Mi az a Schema.org?

A Schema.org egy online projekt, amely célja egy egységes, minden keresőmotor által támogatott, úgynevezett jelöléslistát biztosítani a strukturált adatok megjelölésére. A Schema lényegében számos strukturált kódrészlet gyűjteménye, amivel szinte bármilyen jellegű adatot megjelölhetsz tartalmaidban.

 

A Schema.org webhelyén rengeteg kódrészletet megtalálsz. Például ha webhelyeden nadrágokat árusítasz, akkor megadhatod, hogy milyen színekben kaphatók nálad az adott ruhadarabok, vagy éppen hogy milyen anyagból készültek, és ezek az adatok aztán a Google keresőtalálatai között is megjelenhetnek majd. Ehhez a Product, vagyis „Termék” kategória kódrészletei között érdemes szétnézni, de számos más kategória közül is válogathatsz, és több közül is összeszedheted az adott tartalomnak megfelelő részleteket.

 

Mi az a JSON-LD?

A JSON-LD a Schema.org egyik jelölése. Lényegében a kód megírásának egy formája. A Schema.org-on más jelölések is találhatók, például RDFa vagy Microdata. A JSON-LD-t érdemes használni, egyrészt mert a Google is ezt javasolja, másrészt pedig mert ez a fajta jelölés stabilabb, és kevésbé valószínű, hogy problémákat okoz a webhelyen. A JSON-LD ráadásul az egyetlen jelölés, amelyet a Google Tag Manager is támogat.

 

Miért fontosak a strukturált adatok keresőoptimalizálás szempontjából?

A strukturált adatok nem számítanak konkrét rangsorolási szempontnak, de ettől független fontos szerepük van a SEO-ban. A strukturált adatok segítségével több információt biztosíthatsz a keresőmotoroknak, arról, hogy miről is szól az adott oldal. Minél több információt szolgáltatsz a Google-nak, az annál több releváns keresésre jelenítheti majd meg előkelő pozícióban tartalmaidat.

 

Ezen kívül fontos szempont az is, hogy a strukturált adatok megváltoztatják keresőtalálataid megjelenését, amelyekben – mint azt fentebb már a receptes példával ábrázoltuk is – több adat jelenik majd meg az alapvető címen, URL-en, és leíráson kívül. Ezek a találatok sokkal igényesebbnek tűnnek a felhasználók szemében, és megeshet, hogy az emberek szívesebben kattintanak rájuk, még akkor is, ha nincsenek a legelső pozícióban.

 

Ha nem megy a kódolás, használj beépülő modult

Rengeteg strukturált adatot jelölhetsz meg webhelyeden beépülő modulok, vagy más néven pluginek segítségével. A Yoast SEO beépülő modulja képes hozzáadni a legfontosabb ilyen adatokat webhelyedhez. A Yoast helyi SEO pluginje például strukturált adatok használatával képes megjeleníteni egy cég áruházainak elhelyezkedését.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | Ez a cikk eredetileg a Yoast.com-on jelent meg: https://yoast.com/what-is-structured-data/

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!