Akárhogy is, a SEO-ra szükség van, de milyen irányból érdemesebb megközelíteni? Azoknak van igazuk, akik inkább technikai irányból közelítik meg a keresőoptimalizálás kérdését, vagy azok csinálják jól, akik első sorban tartalmaikra támaszkodnak a láthatóság fellendítéséhez?
Nos az igazság az, hogy bizonyos értelemben egyik tábor sem téved, de igazuk sincs teljesen. A trendek folyamatosan változnak, és manapság őrültség kizárólag csak technikai vagy csak tartalmi SEO-ra hagyatkozni a siker érdekében. Éppen ezért rántjuk le most a leplet a leghatékonyabb SEO technikáról, ami tökéletes harmóniában áll az értékes szövegírással.

A SEO és a szövegírás
Hogy az alábbiakban leírtak tökéletesen érthetők legyenek, először tisztázzuk e két fogalom jelentését.
A szövegírást igazából nem kell túlbonyolítani, hiszen szó szerint az, amit a neve is állít. A szövegírók feladata, hogy olyan szövegeket alkossanak, amelyek érdekesek, értékesek célközönségeik számára.
A SEO, vagyis keresőoptimalizálás célja, hogy egy tartalom (legyen az egy blogbejegyzés, egy landing oldal, vagy egy videó) fellelhetőbb legyen a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Minél jobban optimalizált egy tartalom, annál magasabb „rangsorolást” kap, és magasabb pozícióba kerül a találati oldalakon.
A SEO általában a szöveg (vagy más tartalom) elkészítése után történik, mielőtt az nyilvánosságra kerülne.
Miért fontos optimalizálni a szövegeket?
A szövegírás a tartalommarketing egyik ágazata, és ebből következik, hogy fontos párost alkot a keresőoptimalizálással. Nézzük, hogy milyen előnyei vannak egy jól „SEO-zott” szöveges tartalomnak.
Költséghatékony, eredményes marketingeszköz
Aki konyít valamit az üzlethez, az tudja, hogy a befektetések megtérülésének aránya fontos mutatónak számít. Kockázatot vállalni nem mindenki szeret, különösen ha nagy összegekről van szó (márpedig a marketingben gyakran találkozhatunk nagyon sok nullával egy szám mögött, főleg, ha a rossz marketing miatt elbukott bevételre gondolunk). A SEO szerencsére viszonylag kis befektetésnek számít (különösen a pénznyelő online hirdetésekkel szemben), mégis többszörösen képes megtérülni.
Segít fellendíteni egy webhely forgalmát és konverzióit
Egy webhely forgalma és konverziós aránya (mennyi ajánlatkérés/megrendelés érkezik) a tartalommarketing elsődleges mutatói közé tartoznak. Ez nem meglepő, hiszen a marketingesek és webmesterek azért dolgoznak olyan sokat webhelyeiken, hogy arra minél több érdeklődő látogató érkezzen, és lássa annak tartalmát.
A SEO elsődleges célja, hogy egy webhely tartalmait minél láthatóbbá, „fellelhetőbbé” tegye az online kereső felhasználók számára, ami több érdeklődő látogatót jelent, akik között persze több lehetséges konvertáló (és akár visszatérő) ügyfél is lehet.
Erősíti a márkatekintélyt és a márkahűséget
Hacsak nem foglalkozik egy cég valami igazán korszakalkotóval, akkor nagy valószínűséggel olyan termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínál, amihez hasonlót egy tucat másik márkától is megkaphatnak az emberek. A SEO-val paprikázott szövegírás segíthet kiemelkedni ebből a tömegből, többek között azzal, hogy szó szerint kiemelhetők vele a tartalmak a találati oldalakon.
Ennek köszönhetően egy minőségi, jól SEO-zott tartalmakat kínáló webhely elnyerheti az felhasználók tekintélyét és bizalmát. Ez logikus, hiszen minél többször látja valaki, hogy egy márka az első találatok között jelenik meg, annál inkább hiteles, megbízható forrásként fogadja el azt, és tér majd vissza rendszeresen webhelyére.
Maradandó jelenlétet biztosít
Az optimalizált szövegek tartós, hosszútávú marketingeszközöknek számítanak. A jó tartalmak akár évekig is az első találatok között maradhatnak, szimplán azért, mert olyan sokan hivatkoznak rájuk, és térnek vissza elolvasni őket rendszeresen.
A SEO és a szövegírás találkozása a gyakorlatban
Több győzködésre bizonyára senkinek nincs szüksége, hogy valóban érdemes-e egyszerre használni a SEO-t és a szövegírást. De mi az a dolog, ami a gyakorlatban is összeköti ezeket?
A kulcsszavak.
Bizony, habár a kulcsszavak a mesterséges intelligencia és egyéb fejlesztések miatt ma már valamilyen szinten a háttérbe szorultak, továbbra is nélkülözhetetlen eszközeit képezik a keresőoptimalizálásnak, és ebből következően a szövegírásnak is.
Ennek magyarázata egyszerű. A kulcsszavakkal történő optimalizálás segít, hogy a kereső felhasználók minél egyszerűbben rátaláljanak azokra a tartalmakra, amelyek iránt kereséseik alapján érdeklődnének, hiszen a keresőmotorok továbbra is használják a kulcsszavakat a rangsorolásban.
Fontos szempont továbbá, hogy a kulcsszavak optimalizált használatával el lehet kerülni, hogy a keresőmotorok halmozásnak, és ezzel spamnek tekintsék a tartalmakat.
A kulcsszavak ezen kívül szorosan kapcsolódnak a trendekhez, és segítnek a szövegíróknak, hogy mindig tudják, miről érdemes írni.
Kulcsszókutatás
Az optimalizálás általában kulcsszókutatással (https://www.matebalazs.hu/kulcsszokutatas-online-marketing.html) kezdődik. A kulcsszókutatás segítségével a szövegírók rátalálhatnak azokra a kulcsszavakra, amelyekre megéri tartalmakat írni. Ez általában egy külön erre kifejlesztett eszközzel történik – jó példa ezekre a Google AdSense Kulcsszótervezője, és a Google Trends (https://trends.google.com/trends/?geo=HU) is.
Gyakori hibák a SEO-zott szövegírásban
Egy kulcsszó használata
Egy jó tartalom nem egyetlen kulcsszóra épül. A keresőmotorok ma már elég intelligensek ahhoz, hogy egy szöveget több kulcsszóra is fel tudják mutatni találatként.
Más SEO módszerek elhanyagolása
A kulcsszavak szakszerű felkutatása és használata csupán a SEO egy része, és önmagában nem garantál semmilyen látható előrelépést. A SEO – mint tudjuk – több módszer összességét jelenti, amibe beletartozik a pozitív felhasználói élmény, és egy jó linkprofil összeállítása is. Soha nem szabad egyetlen módszerre hagyatkozni!
A minőség feláldozása a mennyiség érdekében
A kulcsszavakkal teleírt (halmozott) tartalmak többet árthatnak webhelyednek, mint amennyit segíthetnének. A keresőmotorok ma már könnyen kiszűrik, ha egy weboldal csak azért létezik, hogy SEO célokat szolgáljon. A Google azokat az oldalakat részesíti előnyben, amelyek tartalmai értékesek és valamilyen módon segítik a felhasználót.
Egy jó CTA szerepe
Persze egy jól optimalizált, könnyedén fellelhető tartalom sem ér sokat, ha nem konvertál. Ha sikerült meggyőző szöveget írnod, akkor fejezd be egy egyértelmű, csábító CTA-val, vagyis felhívással, amivel konverzióra ösztönözheted olvasóidat!