notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk!

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > SEO vagy közösségi média? Mi kell Neked?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

SEO vagy közösségi média? Mi kell Neked?


2017/10/21
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk! 

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk!

Akik csak most kezdenek bele először marketing stratégiájuk kidolgozásába, azok számára kissé ijesztő lehet a megannyi szakkifejezés és a temérdek rendelkezésre álló eszköz, amelyek segíthetik őket céljaik elérésében. 

 

Tisztázzuk már a legelején – neked, mint marketingesnek három főbb feladatod van (persze csak ha nagyon leegyszerűsítjük a lépéseket): a tartalom elkészítése, a tartalom népszerűsítése, és a tartalom eredményességének mérése.

 

A tartalom népszerűsítésére mind a SEO, azaz a keresőoptimalizálás, mind pedig a közösségi média is alkalmas, ez a két módszer mégis merőben eltér egymástól. Jogosan merül fel tehát a kérdés: „melyiket válasszam?”

 

Cikkünk célja, hogy a SEO és a közösségi média összehasonlításával tisztább képet kapj erről a két népszerű marketing módszerről, és hogy a különbségek ismeretében könnyebben választhass a kettő közül.

 

Az alapok: SEO vs Social Media Marketing

Először is nézzük meg, hogy mi is az a SEO és a közösségi média marketing:

 

A SEO (Search engine optimization – keresőoptimalizálás) célja, hogy tartalmaid láthatóvá váljanak a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, és ezzel többen találjanak rá webhelyedre, termékeidre, stb.

 

Ezzel szemben a közösségi média marketing a célközönséggel való kapcsolatfelvételről szól, és itt nem a keresőmotorok, hanem a közösségi platformok (pl. Facebook, Twitter, stb.) biztosítják a webhelyre érkező forgalmat.

 

Láthatjuk tehát, hogy mindkét módszer célja hasonló, azonban, mint azt az alábbi összehasonlításokban látni fogjuk, szinte minden egyéb tekintetben különböznek egymástól. Lássuk, hogy miről is van szó.

 

1. Mi zajlik a közönség fejében?

Pihengetünk?

Talán a legalapvetőbb különbség a két csatorna között a közönségek gondolkodásmódja: míg az egyik csoport keres valamit, addig a másik egy egérrel vagy az ujjával görgeti a hírfolyamát.

 

Az első csoport a keresők csoportja. Ezt a csoportot nem ismered igazán, de tudod, hogy mi jár a fejükben. Ezek az emberek keresnek valamit, tehát céljuk sokkal inkább vásárolni, mint megosztani, vagy hozzászólásokat írni. Szükségük van valamire, vagy kérdésük van valamivel kapcsolatban.

 

 

Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva! 


 



Forrás: https://www.matebalazs.hu/egeszsegugyi-marketing-storytelling.html#ixzz4w888CZE6

 

A második csoport a közösségi médiás közönség. Ezeket az embereket jobban ismered (ebben a statisztikai eszközök segítenek), de hogy mit akarnak, az már fogósabb kérdés. Hogy miért? A közösségi oldalakon az emberek csak nézelődnek, kattintgatnak, amíg nem jön velük szembe valami hírfolyamukon. Éppen ezért nincs konkrét céljuk, de sokkal valószínűbb, hogy a tartalmaidat megosztják majd (persze csak ha érdekesnek találják őket), és ezzel növelik népszerűségedet.

 

2. Van aki Téged keres, van aki csak nézelődik. 

Nem mindegy, hogy tartalmaidat hol próbálod népszerűsíteni, ugyanis a különböző csatornák más és más témákra fogékonyabbak.

 

Optimalizálni azokra a tartamakra érdemes, melyekre rákereshetnek potenciális ügyfeleid, azok a problémák, melyekre a te terméked vagy szolgáltatásod megoldást nyújt. A termékek neve és a problémák leírásai a megoldással együtt, melyet a termék nyújt, ezek azok a kifejezések, melyekre optimalizálni  érdemes, ezek teljesítenek ugyanis általában a legjobban. A részletes útmutatók, leírások és gyakran feltett kérdésekre válaszoló irományok igen gyakran keresett tartalmak.

 

Ezzel szemben a közösségi oldalakon sokkal inkább azok a tartalmak szerepelnek jól, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki az emberekből, legyen az harag, ámulat, vagy meglepetés. Az aktualitások szintén nagyon felkapottak lehetnek.


3. Hogyan érdemes tálalni a tartalmakat a közösségi médiumokban és hogyan a SEO listákon?

A digitális világ magába foglalja mindazon tartalomtípusokat, amelyek elengedhetetlenek a modern és hatékony információközléshez, ideértve a videót, a képeket, vagy az egyszerű szöveges tartalmakat is. De melyik csatornán mi teljesít jobban?

 

Vizsgáljuk meg először ismét a SEO szemszögéből a dolgokat. Mivel Google-on jó rangsorolással rendelkező oldalak átlagosan több mint 1500 szóval rendelkeznek, így egyértelműen látszik, hogy a hosszabb, tartalmasabb szöveges tartalmak remekül teljesítenek. Mint már említettük, a kereső felhasználók választ szeretnének kapni egy kérdésre, vagy közelebbről meg szeretnének ismerkedni egy témával – a tartalmasabb leírások ezekben segíthetnek nekik.

 

Ha azonban áttérünk a közösségi médiára, akkor teljesen mást tapasztalunk. Mivel a bejegyzések látványos képeket és videókat tartalmazhatnak, így az emberek szinte elvárják, hogy a tartalmak ilyesmikkel legyenek kiegészítve – sőt! Az utóbb időben egyre jobban teljesítenek az olyan bejegyzések, amelyekben a vizuális elemeké a főszerep, és a szöveg az, ami kiegészítőként van mellékelve hozzájuk. A közösségi médiában fontos tehát megragadni az emberek figyelmét, hiszen a figyelemfelkeltő tartalmak azok, amik a legtöbb reakciót, hozzászólást, és megosztást generálnak.

 

4. Mikor várhatók az eredmények a SEO-tól és mikor az SMM-től?

Egy másik szempont, ahol óriási eltéréseket tapasztalhatsz a két csatorna között. Melyiket érdemes alkalmazni, ha sürget az idő?

 

Ilyen szempontból a SEO rövidtávon alulmarad a közösségi csatornával szemben. Még a releváns oldalaknak is napokba telhet, mire indexelésre kerülnek. Ha szeretnéd a legkeresettebb kulcsszavakat megcélozni, és jó helyezést elérni rájuk, akkor rengeteg munkára és időre lesz szükséged, hogy az elsők közé kerülhess. Előny azonban, hogy az idő múlásával webhelyed hitelessége és befolyása egyre erősödhet, ami hosszútávon előnyt jelenthet a közösségi médiával szemben. Ezt az időszakot azonban áthidalhatod mondjuk egy Adwords hirdetés segítségével. A landing oldalak úgyis készülnek a keresőoptimalizálás végett. 

 

Habár egy közösségi médiás követőbázis felépítése szintén nem csettintésre történik, az itt megjelenített tartalmak perceken belül juthatnak el több száz, vagy akár több ezer felhasználóhoz, így a befektetett munka eredményei szinte azonnal meglátszódnak majd. A közösségi média azonban folyamatos karbantartást igényel, és egy kétéves bejegyzés soha nem fog annyit érni, mint egy jól optimalizált, kétéves, tartalmas cikk. A Marketing Professzorok több mint 2 milliós Facebook rajongói bázisa ezért tud szinte azonnal minden új ügyfelünknek hatalmas látogatottságot biztosítani, új weblapjára is. 


5. A határ a csillagos ég?

Milyen sikerre számíthatsz? Túlszárnyalhatja-e az egyik módszer a másikat? Amilyen fontosak ezek a kérdések, olyan kevesen teszik fel maguknak.

 

A keresőmotorokból származó forgalom sosem lesz több az adott témáért érdeklődő, és arra rákereső emberek számánál. Az adott téma iránti érdeklődés tehát egyenesen arányos a SERP-ekről (keresőtalálati oldal) beérkező látogatók számával. Azzal azonban, ha az idő előrehaladtával minden egyes kifejezést felteszel a weboldaladra, és dolgozol raja, hogy ezekre az első legyél a találati listán, szinte mindenkit elérhetsz, aki a te termékeid, szolgáltatásaid iránt érdeklődik. Ez az úgynevezett horizontális keresőoptimalizálás

 

Ezzel szemben a közösségi oldalakon megosztott tartalmak esetén az érdeklődők száma nem korlátozza az elérhető személyek számát. A felkapottabb tartalmak órák leforgása alatt ezreket, tízezreket érhetnek el. Nagy lesz azonban a szórás, nem csak a vevőidet éred el a Facebookon megosztott tartalmakkal mondjuk. Míg a SEO-ból érkezők nagy része vásárló, addig ez a Facebookról érkezők esetében csak 1-2% lesz. 

 

6. Meddig élvezhető a siker?

Mint ahogy már korábban említettük, egy hosszú életű tartalom több lehetőséget tartogathat magában.

 

Ha egy webhelyet vagy weboldalt sikerül rangsoroltatni SEO-val, akkor tartós láthatóságot érhetsz el vele. Az előkelő helyezést elérő oldalak akár hetekig, vagy hónapokig is a listák élén maradhatnak, ami tartós forgalomforrást jelent. Természetesen ezen is munkálkodni kell, de sokkal kevesebbet, mint a jó hely elérésén. 

 

A közösségi bejegyzésekkel végzett aktivitások (reakciók, hozzászólások, megosztások) ezzel szemben általában a közzétételt követő percekben, vagy órákban le is zajlanak. Még ha egy videó, kép, vagy cikk népszerűvé is válik, a közösségi oldalakon rendszeresen új tartalmakat kell publikálni, hogy az oldal releváns maradjon a követők szemében.

 

7. Miben és hogyan mérhető a siker?

A Google ingyenes analitikai eszköze, a Google Analytics segít összemérni a közösségi és a keresési forrásból származó forgalmakat. Mi tehát a teendő? A két csatorna közötti különbség az elérések és az aktivitás mérhetőségében mutatkozik meg.

 

Keresőoptimalizálás esetén egyszerűen mérhető le, hogy hány felhasználót sikerült elérni, de az aktivitás pontos megállapítása már nehezebb feladat. A láthatóság és a keresésből származó forgalom a Lekérdezések menüpontban vizsgálható meg, ahol megtekinthetőek a keresett kulcsszavak, megjelenítések és kattintások. Itt megnézheted, hogy mely kulcsszóra milyen jól teljesít webhelyed, azonban azt, hogy a különböző kulcsszavakra kereső felhasználók mit tevékenykednek webhelyeden, már nem láthatod.

 

A Facebook ennek éles ellentéte: míg itt rendkívül egyszerű megállapítani a közösségi aktivitást (megosztások, reakciók, hozzászólások), lehetetlen pontosan megmérni, hogy a tartalom hány embert ért el. Habár minden közösségi platform rendelkezik saját statisztikai eszközzel a különböző adatok mérésére, az ilyen oldalak sokszínűsége megnehezíti a pontos jelentések összeállítását.

 

8. Nem látogatót, vásárlót szeretnél, ugye?

Honnan tudod, hogy egyre közelebb kerülsz céljaid megvalósításához? Mind a közösségi tevékenységek, mind az optimalizálás során más és más teljesítménymutatókat kell megvizsgálnod.

 

A keresőoptimalizálás Szent Grálja a linképítés – az egyre gyarapodó hivatkozások száma a sikerre utal, de nem ez az egyetlen dolog, amire érdemes odafigyelni. Viszont a linkek mit sem érnek, ha nem javítják a rangsorolásodat. De tovább megyünk: még a helyezés sem a végső célod. Sőt a  SEO legfontosabb mérőszáma nem is a látogatók mennyisége, hanem a konverziók, a vásárlások száma. Ebben pedig a SEO verhetetlen!

 

A közösségi médiában ilyen szempontból is más a helyzet. A legegyszerűbben mérhető számadat egyértelműen a kedvelők, az oldalt követők száma, de a történet itt is többről szól. A közösségi médiás hálózat építéséhez hozzátartozik az értékes kapcsolatok kiépítése is. A látogatók vonzására is rendkívül alkalmas a közösségi média, különösképpen a Facebook (az Instagram abszolút nem), de a konverziós arány sokkal rosszabb, mint a keresőoptimalizálásból érkezők esetében. 

 

Az alábbi ábrán egy olyan ügyfelünk analitikájából ollóztuk ki az idei éves látogatások majd a következő ábrán a konverziók forrásait, akinek több, mint 84.000 saját Facebook rajongója van és a mi 2 millió követőnk is folyamatosan mögöttük áll. Az arányok megdöbbentőek! A látogatásban a Facebook messze veri a Google-t, mint forrást, a konverziók terén azonban teljesen megfordul a helyzet. 

 

Látogatók forrása SEO vs közösségi média marekting

 

Látogatók forrása SEO vs közösségi média marketing

 

9. Hol találkozik egymással a a SEO és az SMM csatorna?

 

Tény ugyan, hogy a közösségi aktivitások SEO szempontjából nem befolyásolják közvetlenül a tartalmak értékét (és ezzel helyezését), de a közösségi média marketing ettől függetlenül fontos részét képezi a keresőoptimalizálásnak.

 

A SEO szakemberek jól tudják, hogy az elhelyezett linkek, megemlítések és az ezekből származó rangsorolás a jó kapcsolatok eredményei. A bloggerekkel való kapcsolattartás, a PR és a hasonló taktikák valójában nagyon is közösségi jellegű tevékenységek. A listaépítés, a kapcsolatépítés és sok más készség is elengedhetetlen a sikeres SEO-hoz.

 

A keresésből származó láthatóság hosszútávon több közösségi aktivitáshoz is vezet. Ha az ember egy jó rangsorolású tartalmat olvas az interneten, akkor jó eséllyel látogat majd el a szerző Facebook oldalára, hogy kedvelhesse és a továbbiakban is követhesse azt. A közösségi profilok továbbá gyakran jelennek meg a keresőtalálati oldalak elején.

 

Az egészet persze érdemes a fizetési rendszer remarketing moduljával összekötni, így válik komplexé az online marketing stratégia.

 

Tehát akkor SEO vagy SMM? Melyiket válasszam?

A fenti ábrákból kiderül, hogy egy egységnyi Facebook-os látogatóból sokkal kevesebb vásárló lesz, mint a keresőoptimalizálás révén érkezettekből, tehát sokkal drágább a közösségi média marketinges vásárlószerzés. Hagyjuk akkor a Facebook kommunikációt a csudába? Nem, dehogy. A komplex online marketingben mindkettőnek meg van a maga helye, de a Facebookot és (nem is beszélve az Instagramról) nagyon túlértékelik ma az emberek. Komplex online marketing kommunikációba illesztve mindkettő tökéletesen szerepel majd! Részletesebben erről ITT olvashatsz! 
 

Online marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 115

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.09.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
385 265
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Fogyasztó

Ki is az a fogyasztó? A fogyasztó egy olyan személy, aki valamilyen terméket használ, vagy...

Keresztértékesítés

Mi is az a keresztértékesítés? Az a...

HTML email

Mi is az a HTML email? A HTML email használata egy kreatívabb, gazdagabb design...

Lekérdezés

Mi az a lekérdezés? A lekérdezések az informatikában...

Célzás

A célzás definíciója A célzás lehetővé teszi,...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.