Keresés

Menü

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk!

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

SEO vagy közösségi média? Mi kell Neked?

2017.10.21.

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk!

A keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing (Facebook, Instagram, Youtube) hozza-e a több vásárlót, konverziót weboldaladnak? Példákon keresztül mutatjuk! 


Akik csak most kezdenek bele először marketing stratégiájuk kidolgozásába, azok számára kissé ijesztő lehet a megannyi szakkifejezés és a temérdek rendelkezésre álló eszköz, amelyek segíthetik őket céljaik elérésében. 

 

Tisztázzuk már a legelején – neked, mint marketingesnek három főbb feladatod van (persze csak ha nagyon leegyszerűsítjük a lépéseket): a tartalom elkészítése, a tartalom népszerűsítése, és a tartalom eredményességének mérése.

 

A tartalom népszerűsítésére mind a SEO, azaz a keresőoptimalizálás, mind pedig a közösségi média is alkalmas, ez a két módszer mégis merőben eltér egymástól. Jogosan merül fel tehát a kérdés: „melyiket válasszam?”

 

Cikkünk célja, hogy a SEO és a közösségi média összehasonlításával tisztább képet kapj erről a két népszerű marketing módszerről, és hogy a különbségek ismeretében könnyebben választhass a kettő közül.

 

Az alapok: SEO vs Social Media Marketing

Először is nézzük meg, hogy mi is az a SEO és a közösségi média marketing:

 

A SEO (Search engine optimization – keresőoptimalizálás) célja, hogy tartalmaid láthatóvá váljanak a keresőmotorok (pl. Google) találatai között, és ezzel többen találjanak rá webhelyedre, termékeidre, stb.

 

Ezzel szemben a közösségi média marketing a célközönséggel való kapcsolatfelvételről szól, és itt nem a keresőmotorok, hanem a közösségi platformok (pl. Facebook, Twitter, stb.) biztosítják a webhelyre érkező forgalmat.

 

Láthatjuk tehát, hogy mindkét módszer célja hasonló, azonban, mint azt az alábbi összehasonlításokban látni fogjuk, szinte minden egyéb tekintetben különböznek egymástól. Lássuk, hogy miről is van szó.

 

1. Mi zajlik a közönség fejében?

Talán a legalapvetőbb különbség a két csatorna között a közönségek gondolkodásmódja: míg az egyik csoport keres valamit, addig a másik egy egérrel vagy az ujjával görgeti a hírfolyamát.

 

Az első csoport a keresők csoportja. Ezt a csoportot nem ismered igazán, de tudod, hogy mi jár a fejükben. Ezek az emberek keresnek valamit, tehát céljuk sokkal inkább vásárolni, mint megosztani, vagy hozzászólásokat írni. Szükségük van valamire, vagy kérdésük van valamivel kapcsolatban.

 

 

Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva! 


 



Forrás: http://www.matebalazs.hu/egeszsegugyi-marketing-storytelling.html#ixzz4w888CZE6

 

A második csoport a közösségi médiás közönség. Ezeket az embereket jobban ismered (ebben a statisztikai eszközök segítenek), de hogy mit akarnak, az már fogósabb kérdés. Hogy miért? A közösségi oldalakon az emberek csak nézelődnek, kattintgatnak, amíg nem jön velük szembe valami hírfolyamukon. Éppen ezért nincs konkrét céljuk, de sokkal valószínűbb, hogy a tartalmaidat megosztják majd (persze csak ha érdekesnek találják őket), és ezzel növelik népszerűségedet.

 

2. Van aki Téged keres, van aki csak nézelődik. 

Nem mindegy, hogy tartalmaidat hol próbálod népszerűsíteni, ugyanis a különböző csatornák más és más témákra fogékonyabbak.

 

Optimalizálni azokra a tartamakra érdemes, melyekre rákereshetnek potenciális ügyfeleid, azok a problémák, melyekre a te terméked vagy szolgáltatásod megoldást nyújt. A termékek neve és a problémák leírásai a megoldással együtt, melyet a termék nyújt, ezek azok a kifejezések, melyekre optimalizálni  érdemes, ezek teljesítenek ugyanis általában a legjobban. A részletes útmutatók, leírások és gyakran feltett kérdésekre válaszoló irományok igen gyakran keresett tartalmak.

 

Ezzel szemben a közösségi oldalakon sokkal inkább azok a tartalmak szerepelnek jól, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki az emberekből, legyen az harag, ámulat, vagy meglepetés. Az aktualitások szintén nagyon felkapottak lehetnek.


3. Hogyan érdemes tálalni a tartalmakat a közösségi médiumokban és hogyan a SEO listákon?

A digitális világ magába foglalja mindazon tartalomtípusokat, amelyek elengedhetetlenek a modern és hatékony információközléshez, ideértve a videót, a képeket, vagy az egyszerű szöveges tartalmakat is. De melyik csatornán mi teljesít jobban?

 

Vizsgáljuk meg először ismét a SEO szemszögéből a dolgokat. Mivel Google-on jó rangsorolással rendelkező oldalak átlagosan több mint 1500 szóval rendelkeznek, így egyértelműen látszik, hogy a hosszabb, tartalmasabb szöveges tartalmak remekül teljesítenek. Mint már említettük, a kereső felhasználók választ szeretnének kapni egy kérdésre, vagy közelebbről meg szeretnének ismerkedni egy témával – a tartalmasabb leírások ezekben segíthetnek nekik.

 

Ha azonban áttérünk a közösségi médiára, akkor teljesen mást tapasztalunk. Mivel a bejegyzések látványos képeket és videókat tartalmazhatnak, így az emberek szinte elvárják, hogy a tartalmak ilyesmikkel legyenek kiegészítve – sőt! Az utóbb időben egyre jobban teljesítenek az olyan bejegyzések, amelyekben a vizuális elemeké a főszerep, és a szöveg az, ami kiegészítőként van mellékelve hozzájuk. A közösségi médiában fontos tehát megragadni az emberek figyelmét, hiszen a figyelemfelkeltő tartalmak azok, amik a legtöbb reakciót, hozzászólást, és megosztást generálnak.

 

4. Mikor várhatók az eredmények a SEO-tól és mikor az SMM-től?

Egy másik szempont, ahol óriási eltéréseket tapasztalhatsz a két csatorna között. Melyiket érdemes alkalmazni, ha sürget az idő?

 

Ilyen szempontból a SEO rövidtávon alulmarad a közösségi csatornával szemben. Még a releváns oldalaknak is napokba telhet, mire indexelésre kerülnek. Ha szeretnéd a legkeresettebb kulcsszavakat megcélozni, és jó helyezést elérni rájuk, akkor rengeteg munkára és időre lesz szükséged, hogy az elsők közé kerülhess. Előny azonban, hogy az idő múlásával webhelyed hitelessége és befolyása egyre erősödhet, ami hosszútávon előnyt jelenthet a közösségi médiával szemben. Ezt az időszakot azonban áthidalhatod mondjuk egy Adwords hirdetés segítségével. A landing oldalak úgyis készülnek a keresőoptimalizálás végett. 

 

Habár egy közösségi médiás követőbázis felépítése szintén nem csettintésre történik, az itt megjelenített tartalmak perceken belül juthatnak el több száz, vagy akár több ezer felhasználóhoz, így a befektetett munka eredményei szinte azonnal meglátszódnak majd. A közösségi média azonban folyamatos karbantartást igényel, és egy kétéves bejegyzés soha nem fog annyit érni, mint egy jól optimalizált, kétéves, tartalmas cikk. A Marketing Professzorok több mint 2 milliós Facebook rajongói bázisa ezért tud szinte azonnal minden új ügyfelünknek hatalmas látogatottságot biztosítani, új weblapjára is. 


5. A határ a csillagos ég?

Milyen sikerre számíthatsz? Túlszárnyalhatja-e az egyik módszer a másikat? Amilyen fontosak ezek a kérdések, olyan kevesen teszik fel maguknak.

 

A keresőmotorokból származó forgalom sosem lesz több az adott témáért érdeklődő, és arra rákereső emberek számánál. Az adott téma iránti érdeklődés tehát egyenesen arányos a SERP-ekről (keresőtalálati oldal) beérkező látogatók számával. Azzal azonban, ha az idő előrehaladtával minden egyes kifejezést felteszel a weboldaladra, és dolgozol raja, hogy ezekre az első legyél a találati listán, szinte mindenkit elérhetsz, aki a te termékeid, szolgáltatásaid iránt érdeklődik. Ez az úgynevezett horizontális keresőoptimalizálás

 

Ezzel szemben a közösségi oldalakon megosztott tartalmak esetén az érdeklődők száma nem korlátozza az elérhető személyek számát. A felkapottabb tartalmak órák leforgása alatt ezreket, tízezreket érhetnek el. Nagy lesz azonban a szórás, nem csak a vevőidet éred el a Facebookon megosztott tartalmakkal mondjuk. Míg a SEO-ból érkezők nagy része vásárló, addig ez a Facebookról érkezők esetében csak 1-2% lesz. 

 

6. Meddig élvezhető a siker?

Mint ahogy már korábban említettük, egy hosszú életű tartalom több lehetőséget tartogathat magában.

 

Ha egy webhelyet vagy weboldalt sikerül rangsoroltatni SEO-val, akkor tartós láthatóságot érhetsz el vele. Az előkelő helyezést elérő oldalak akár hetekig, vagy hónapokig is a listák élén maradhatnak, ami tartós forgalomforrást jelent. Természetesen ezen is munkálkodni kell, de sokkal kevesebbet, mint a jó hely elérésén. 

 

A közösségi bejegyzésekkel végzett aktivitások (reakciók, hozzászólások, megosztások) ezzel szemben általában a közzétételt követő percekben, vagy órákban le is zajlanak. Még ha egy videó, kép, vagy cikk népszerűvé is válik, a közösségi oldalakon rendszeresen új tartalmakat kell publikálni, hogy az oldal releváns maradjon a követők szemében.

 

7. Miben és hogyan mérhető a siker?

A Google ingyenes analitikai eszköze, a Google Analytics segít összemérni a közösségi és a keresési forrásból származó forgalmakat. Mi tehát a teendő? A két csatorna közötti különbség az elérések és az aktivitás mérhetőségében mutatkozik meg.

 

Keresőoptimalizálás esetén egyszerűen mérhető le, hogy hány felhasználót sikerült elérni, de az aktivitás pontos megállapítása már nehezebb feladat. A láthatóság és a keresésből származó forgalom a Lekérdezések menüpontban vizsgálható meg, ahol megtekinthetőek a keresett kulcsszavak, megjelenítések és kattintások. Itt megnézheted, hogy mely kulcsszóra milyen jól teljesít webhelyed, azonban azt, hogy a különböző kulcsszavakra kereső felhasználók mit tevékenykednek webhelyeden, már nem láthatod.

 

A Facebook ennek éles ellentéte: míg itt rendkívül egyszerű megállapítani a közösségi aktivitást (megosztások, reakciók, hozzászólások), lehetetlen pontosan megmérni, hogy a tartalom hány embert ért el. Habár minden közösségi platform rendelkezik saját statisztikai eszközzel a különböző adatok mérésére, az ilyen oldalak sokszínűsége megnehezíti a pontos jelentések összeállítását.

 

8. Nem látogatót, vásárlót szeretnél, ugye?

Honnan tudod, hogy egyre közelebb kerülsz céljaid megvalósításához? Mind a közösségi tevékenységek, mind az optimalizálás során más és más teljesítménymutatókat kell megvizsgálnod.

 

A keresőoptimalizálás Szent Grálja a linképítés – az egyre gyarapodó hivatkozások száma a sikerre utal, de nem ez az egyetlen dolog, amire érdemes odafigyelni. Viszont a linkek mit sem érnek, ha nem javítják a rangsorolásodat. De tovább megyünk: még a helyezés sem a végső célod. Sőt a  SEO legfontosabb mérőszáma nem is a látogatók mennyisége, hanem a konverziók, a vásárlások száma. Ebben pedig a SEO verhetetlen!

 

A közösségi médiában ilyen szempontból is más a helyzet. A legegyszerűbben mérhető számadat egyértelműen a kedvelők, az oldalt követők száma, de a történet itt is többről szól. A közösségi médiás hálózat építéséhez hozzátartozik az értékes kapcsolatok kiépítése is. A látogatók vonzására is rendkívül alkalmas a közösségi média, különösképpen a Facebook (az Instagram abszolút nem), de a konverziós arány sokkal rosszabb, mint a keresőoptimalizálásból érkezők esetében. 

 

Az alábbi ábrán egy olyan ügyfelünk analitikájából ollóztuk ki az idei éves látogatások majd a következő ábrán a konverziók forrásait, akinek több, mint 84.000 saját Facebook rajongója van és a mi 2 millió követőnk is folyamatosan mögöttük áll. Az arányok megdöbbentőek! A látogatásban a Facebook messze veri a Google-t, mint forrást, a konverziók terén azonban teljesen megfordul a helyzet. 

 

Látogatók forrása SEO vs közösségi média marekting

 

Látogatók forrása SEO vs közösségi média marketing

 

9. Hol találkozik egymással a a SEO és az SMM csatorna?

 

Tény ugyan, hogy a közösségi aktivitások SEO szempontjából nem befolyásolják közvetlenül a tartalmak értékét (és ezzel helyezését), de a közösségi média marketing ettől függetlenül fontos részét képezi a keresőoptimalizálásnak.

 

A SEO szakemberek jól tudják, hogy az elhelyezett linkek, megemlítések és az ezekből származó rangsorolás a jó kapcsolatok eredményei. A bloggerekkel való kapcsolattartás, a PR és a hasonló taktikák valójában nagyon is közösségi jellegű tevékenységek. A listaépítés, a kapcsolatépítés és sok más készség is elengedhetetlen a sikeres SEO-hoz.

 

A keresésből származó láthatóság hosszútávon több közösségi aktivitáshoz is vezet. Ha az ember egy jó rangsorolású tartalmat olvas az interneten, akkor jó eséllyel látogat majd el a szerző Facebook oldalára, hogy kedvelhesse és a továbbiakban is követhesse azt. A közösségi profilok továbbá gyakran jelennek meg a keresőtalálati oldalak elején.

 

Az egészet persze érdemes a fizetési rendszer remarketing moduljával összekötni, így válik komplexé az online marketing stratégia.

 

Tehát akkor SEO vagy SMM? Melyiket válasszam?

A fenti ábrákból kiderül, hogy egy egységnyi Facebook-os látogatóból sokkal kevesebb vásárló lesz, mint a keresőoptimalizálás révén érkezettekből, tehát sokkal drágább a közösségi média marketinges vásárlószerzés. Hagyjuk akkor a Facebook kommunikációt a csudába? Nem, dehogy. A komplex online marketingben mindkettőnek meg van a maga helye, de a Facebookot és (nem is beszélve az Instagramról) nagyon túlértékelik ma az emberek. Komplex online marketing kommunikációba illesztve mindkettő tökéletesen szerepel majd! Részletesebben erről ITT olvashatsz! 
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: Online marketing
Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?

Hogyan legyél sikeres vlogger 2018-ban?

2017-11-20

Úgy érzed, a kamera előtt a helyed? Azt gondolod, te is tudnál olyan Youtube videókat forgatni, mint sok mai vlogger? Igen, én is ezt gondolom! Mutatjuk, melyek az alapok!   

Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére

Három konverziós tipp éttermeknek az online rendelések fellendítésére

2017-11-02

Éttermi marketingben, gasztromarketingben otthon vagyunk, mutatják ezt online marketing referenciáink is. Tapasztalatainkat az alábbi cikkben mondjuk el! 

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!