notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Online marketing tanácsadót alkalmazni ma nagy kockázat

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Online marketing tanácsadót alkalmazni ma nagy kockázat

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Online marketing tanácsadót alkalmazni ma nagy kockázat


2019/04/13
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Érdemes-e, szabad-e online marketing tanácsadót foglalkoztatnod ma, 2019-ben? Sokan megbánták, hogy ezt tették, nem véletlenül, rengeteg a kókler, az önjelölt guru, aki csak rombol. 
 

Online marketing tanácsadót alkalmazni ma nagy kockázat

Az online marketing tanácsadói szakma mély válsága – a kezdetek

1998-ban kezdtem el foglalkozni marketinggel, első, saját tanácsadó cégem, 1998. december 15.-én alapítottam. Akkor még összemosódott a vezetési tanácsadás és a marketing egy cégben, mely egy kis idővel később a honlapkészítéssel is kiegészült. A 2000-es évek közepén aztán kialakult a külön online marketing tanácsadó kifejezés, melyet Damjanovich Nabojsa, „Keresőmarketing” (2003) című könyvében fogalmazott meg, talán először. Ott, a keresőoptimalizálásról írva elmondta, az ember legyen első a Googleben arra, amit csinál. Ez a fontos a SEO-ban, minimum ezt el kell elérned vele. Nos, több sem kellett nekem, weboldalamat, a matebalazs.hu-t elkezdtem optimalizálni az online marketing tanácsadó kifejezésre. Hamarosan első lett rá a weboldal. 

 

Az első online marketing tanácsadó Magyarországon

Pihengetünk?

2006. decemberében aztán a GSK (GlaxoSmithKline), a világ egyik legnagyobb gyógyszergyára online marketing beszállítót keresett, tendert írt ki. Indultunk, az akkor már 8 fős cégemmel. A döntőbizottságban ott ült Nebojsa. A brand managerek az online marketing PR-re gyakorlolt hatásáról kérdeztek, és itt elmondtam, szerintem jól nézne ki, ha a gsk.hu az elsők között jönne a betegség vagy a gyógyszer szóra. Nebojsa ekkor hitetlenkedve csóválta a fejét: úgy gondolod, egy ilyen nehéz kifejezésre is az elsők közé tudjátok juttatni a gsk.hu-t? A válaszom meggyőzte a bizottságot, megkaptuk a munkát, 5 éven keresztül a GSK online marketing ügynöksége voltunk (az, hogy ma miért nem dolgozunk nekik egy másik érdekes story, egyszer azt is elmesélem). Azt kérdezed, hogy mit mondtam a bizottság előtt? „Nebojsa, minden tiszteletem a Tied, sokat tanultam könyvedből. De ebben a könyvben, Te a magyar keresőmarketing szakma megteremtője azt mondtad, mindenki legyen első arra, amit csinál. Így Te az online marketing tanácsadó kifejezésre optimalizálsz. Nézzük meg, most ki az első erre a kifejezésre a Googleben?” A matebalazs.hu volt. 

 

Napjaink online marketing tanácsadói

Bár alapvégzettségem szerint nem voltam marketinges, a doktori iskolát már a SZIE Gazdaságtudományi Karán, a marketing doktori iskolában végeztem. Ezzel nem mondom azt, hogy egy online marketing tanácsadó feltétlenül marketing végzettséggel kell rendelkezzen, bár szerintem azért nem árt, ha az alapfogalmakkal is tisztában van, nem csak azzal, hogy mi kell egy WordPress alapú webáruház összedobásához. A marketing végezettség sem elég persze, ha nem társul hozzá gyakorlat. Nem lesz valakiből tanácsadó az egyetemi padból kiesve, hiszen nem csak lexikális tudás, rengeteg tapasztalat is kell ahhoz, hogy valóban minden helyzetben tudja, mi a helyes út. Mindkét oldalon legyen erős egy valódi online marketing tanácsadó. 

 

Ezzel szemben mit látunk ma? Pincérekből és fegyverkereskedőkből lesznek online marketing tanácsadók, de a másik pólus is igaz, a 2 hónapos egyetemi gyakorlatát nálunk befejező frissdiplomás SEO guruként hirdeti magát a LinkedInen. Persze, miért ne érthetne egy pincér ahhoz, hogyan kell beállítgatni egy Google Ads kampányt, hiszen ez csak gyakorlás kérdése. Ez rendben is van, azonban azokat a mélyebb összefüggéseket, amit az egyetemen tanítanak, biztosan nem fogja ismerni. Ahogy a frissdiplomás sem tudja majd, mit kezdjen egy hirtelen előállt krízissel. Bár az előbbi LinkedInes példában említett tanácsadó kolléga 3 hónapig bírta a freelancer SEO guru létet, aztán beállt az egyik konkurensemhez alkalmazottnak. 

 

Miért is van válságban tehát ma az online marketing tanácsadó szakma?

 

Az online marketing tanácsadóban csalódott ügyfelek

Miért mondja minden második ügyfél, ahol marketing auditot tartunk, hogy már megevett 3-5 online marketing tanácsadót, és mindegyik csak a markát tartotta, eredmények nélkül? Nos azért, mert az online marketing tanácsadói szakma felhígult. Bárki, aki beül a Google Groundra egy Ads tanfolyamra, kilépve a kapun, átmegy a Corvin Plázába és készíttet magának egy névjegyet, melyen az online marketing tanácsadó titulus szerepel. De az Google Ads, AdWords alapismeretek, vagy az, hogy sikeresen működtetek egy pár Facebook oldalt, nem csinál senkiből online marketing tanácsadót. Ez a szakma egy komplex, összetett folyamatokból álló munka. Minden-mindennel összefügg. A SEO a fizetett hirdetésekkel, a social a tartalommarketinggel, a linkmarketing a PR-el. Minden részét ismerni, tudni kell. 

 

Vettem át úgy 2 csillagos villányi szálloda (inkább munkásszálló) marketing kommunikációját, hogy az egyik legnevesebb magyar PPC tanácsadó cég által működtetett Googel Ads kampányban a wellness hotel szóra ment el a legtöbb pénz, miközben a szobák inkább Kim Dzsongun börtöneire hasonlítottak.  Láttam kétségbeesett cégtulajdonost, aki rengeteget költött keresőoptimalizálásra, Google Adsre, Facebookra, volt is szép látogatottsága weboldalának, de vásárlója alig. Azt azonban senki nem vizsgálta, hogy termékeinek, szolgáltatásainak van-e USP-je, mit ad a konkurencia, és meggyőzi-e majd a weboldal, a termék a vevőt, hogy itt vásárolnia kell. Hát nem győzte meg. 

 

A WordPress bűne

Sokan azt gondolják, én zsigerből gyűlölöm a WordPresst. Nem, vannak nagyon jó WordPress alapú honlapkészítők, akik valóban minőségi munkát adnak ki a kezükből, és maga a WordPress is lehet egy szuper jó alap, ha megfelelő szakember készíti és tartja karban. Csakhogy ez olyan ritka, mint a fehér holló, és olyan drága, mint az arany. Mi a gyakorlat? Valaki megtanul összakattingatni egy WordPress oldalt, ami ugye messze nem programozás, hanem csak kattintgatás, és kiadja magát honlapkészítőnek. Ad hozzá Google Ads kampányt, beállítgat egy-két forráskódba írható kifejezést és már is kijelenti, hogy ő keresőoptimalizálta a honlapot, és ő az online marketing tanácsadó. 

 

Minap írtam egy cikket a WordPress hibáiról, melyben összehoztam 15 érvet a WordPress ellen. Olyan érveket, melyeket láttam, tapasztaltam a mai magyar valóságban. Az egész magyar WordPress honlapkészítő társadalom felugrott, hogy jujj, micsoda szemét (mondjuk az is szépen minősítette őket, ahogy nyilatkoztak a zárt Facebook csoportjukban, de máshol is a Facebookon a témáról, vagy az, hogy megpróbálták feltörni a honlapomat). Nos, beszéltem több WordPress honlapkészítővel is ezután, és egyben igazuk van, ezzel is kezdtem a mondandómat. Vannak jó WordPress honlapkészítők, akik igényes munkát végeznek. De nagyon kevés. Nagyon nagyon. Igaz, náluk 1 millió felett kezdődik egy honlap. De ők nem követnek el olyan hibákat, mint az egyik budapesti étteremnél láttam, hol lecserélték a weboldalt WordPressesre, és a zseniális honlapkészítő noindexet tett a weboldalra, teljesen kizárva ezzel a Google-t onnan. Az addig kiválóan seozott honlap talán soha nem nyeri vissza korábbi teljesítményét, a honlapkészítő milliós károkat okozott az étteremnek az elmaradt megkereséseken keresztül. Szóval mindaz, amit a cikkbe leírtam, nem törvényszerű, azonban ez a gyakorlat ma Magyarországon. 

 

De mi is a WordPress bűne? Korábban valódi programozó, valódi szakember kellett legalább ahhoz, hogy egy honlapot összerakjunk. Ma már a szomszéd kissrác készít elfogadható kinézetű honlapokat, és bárki eldicsekedhet azzal, hogy nézd, ezt én csináltam. Ezek a kissrácok teszik tönkre a WordPress honlapkészítők hírnevét. Őket kellene egy WordPress szakmai szövetségnek kizárnia maguk közül, vagy legalább értékelni őket, hogy ne a hozzá nem értő ügyfélnek keljen, már akkor, amikor rengeteget vesztett rajta. 

 

Mit jelent valóban online marketing tanácsadónak lenni?

Nem csak mi vagyunk ma Magyarországon online marketing tanácsadók. Van jó pár kollégám, konkurenciám, akit elismerek és tisztelek. Mi jellemzi őket, mi jellemez minket, azt, aki valódi online marketing tanácsadó, aki valóban tud segíteni egy cég fejlődésében? Először is a komplexitás. Kezdjünk úgy egy projektet, hogy megismerjük az ügyfél munkáját, ügyfeleit, céljait. Nézzük meg azt, hogy mit tett meg eddig, Mi az, amit jól csináltak (ebből tanulhatunk akár mi is), és mi az, amit nem. Vizsgáljuk át az online marketing eszközök jelenlegi állapotát, vizsgáljuk meg teljesítményüket. Ezt nevezzük mi online marketing auditnak. Az itt begyűjtött adatok alapján készítsünk egy komplett online marketing stratégiát, mely minden létező, és az adott ügyfélnél hasznos eszközt használ, és koncentráljunk a konverzióra. Azaz arra, hogy az ügyfél céljait érjük el, legyen ez ajánlatkérés, megrendelés, szobafoglás, asztalfoglalás, vagy időpontkérés egy konzultációra. Vagy csak annyi, hogy szeretné, ha sokan megismernék. Ha ilyen online marketing tanácsadót választasz, nincs kockázatod, hiszen csak az érdekli, ami neked eredményt hoz. 

 

Amit én a kókler online marketing tanácsadóknak köszönhetek

Kényelmesek voltunk. Sok éven keresztül csak dolgoztunk ügyfeleinknek, folyamatosan áramlott a munka, saját marketing és PR kommunikációnk nulla volt. Suszternek a cipője. Eredményeink alapján kézről kézre adtak minket. És amikor egy nagyobb ügyfelem úgy döntött, hogy az egyik tanácsadómat (aki egyébként a szomszédom, barátom is volt, és ezért nem írattam alá vele olyan szerződést, hogy nem mehet el ügyfélhez dolgozni) elcsábította magához dolgozni, hogy alkalmazottként végezze a mi know-how-nk alapján ugyan azt a munkát, amit mi vállalkozóként. Akkor egy pillanatra kevesebb munkánk volt, mint akartuk. Életemben először, saját cégünkön alkalmaztam azokat a technikákat, melyek másoknál beváltak. Pontosabban blogolni már régóta blogoltam, de teljeskörű online marketingre soha nem volt időm és igazából szükségem sem. Felráztuk a marketinget és a PR-t, és egy év alatt a matebalazs.hu lett a leglátogatottabb online marketing blog. Az ajánlatkérések elkezdtek dőlni. Erről itt írtam is. Vagyis forgattunk egy vlogot, mert abba is belekezdtem. Végeztem egy benchmarkingot, megvizsgáltam a konkurenciákat, és rájöttem, olcsón is dolgoztunk. Ma is tele van a piac önjelölt online marketing tanácsadókkal, de azok a valóban értékes és jól működő online marketing technikák, az a know-how amit összeszedtünk az elmúlt 20 évben, saját cégünkön is segített. Ezért köszönet ját mindenkinek, aki ehhez hozzájárult. 
 

egészségügyi marketing étterem marketing Facebook Google growth-hacking Hatékony honlapüzemeltetés Honlapkészítés hotel marketing influencer marketing Instagram LinkedIn linkmarketing Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás SMM vendéglátás és turizmus marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 140

Átlagos értékelés: 4.9




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.08.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
334 490
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Értékesítési levél és értékesítési oldal

Az értékesítési levél általában az online értékesítési folyamat legfontosabb része. Az...

URL

Az oldal URL-je lényegében az oldal webcímét jelenti. Az URL a „Uniform Resource...

affiliate marketing

Mi az az affiliate marketing? Az affiliate marketing a marketing egy olyan formája, amely...

ATL

Az ATL kommunikáció magyarázata jelentése, értelme Az angol Above The Line (vonal fölött)...

Legfelső szintű tartomány

A kifejezést gyakran TLD-nek (Top Level Domain) szokás rövidíteni. A TLD-t...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.