Keresés

Menü

Visszahivatkozások figyelése és negatív SEO elhárítása a Google Search Console segítségével

Marketing Professzorok

Visszahivatkozások figyelése és negatív SEO elhárítása a Google Search Console segítségével

2018.05.16.

Visszahivatkozások figyelése és negatív SEO elhárítása a Google Search Console segítségével

A Google Search Console számos hasznos webmesteri feladat elvégzését teszi lehetővé, úgymint például a visszahivatkozások nyomonkövetését. Erre több okból is szüksége lehet egy webhelytulajdonosnak, most azonban első sorban az úgynevezett negatív SEO-ból származó problémák megoldásáról lesz szó.
 


 

Hogy mi az a negatív SEO, miért ártalmas, és mit lehet tenni ellene? Ne is szaporítsuk a szót, kezdjük!

 

Mi az a negatív SEO?

 

Akkor beszélünk negatív SEO-ról, amikor egy cég megpróbálja illegális SEO technikákkal aláaknázni egy másik cég webhelyét. Lényegében olyan tiltott SEO módszerekkel célozzák meg az „áldozat” webhelyet, amelyek láttán a Google algoritmusa azt hiszi majd, hogy az adott webhely nem tiszta (black hat) stratégiával próbál magasabb rangsorolást elérni.

 

A legtöbb esetben a cél az, hogy a megcélzott webhelyre haragítsák a Google Penguin algoritmusát, amely a visszahivatkozások hitelességét ellenőrzi a webhelyek között. Habár egy korábbi frissítésnek köszönhetően a Penguin már nem bünteti azokat a webhelyeket, amelyek ezeket a hivatkozásokat tartalmazzák (ehelyett csökkenti a linkek értékét), mégis érdemes résen lenni az ilyen módszerek miatt.

 

De miért ilyen fontos a hivatkozások szerepe?

 

A Google eredetileg arra az elképzelésre alapoz, miszerint a más webhelyekről mutató hivatkozások a bizalmat jelképezik. A Google eleinte ezen hivatkozások alapján értékelte a webhelyek relevanciáját és befolyását. A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek hamar megtalálták a kiskapukat, és ki is használták azokat, többnyire spames, rossz minőségű hivatkozások formájában.

 

A Google-nak persze idővel fel kellett lépni az ilyen technikák ellen, hiszen túl egyszerű volt manipulálni velük az eredményeket. 2012 áprilisában bevezették a Penguin algoritmus frissítést, amely lényegében ezen kérdéses hivatkozások kiszűrésére és az azokat használó webhelyek megbüntetésére jött létre.

 

A Penguin pedig egyre szigorúbban bírálja a rossz minőségű linkeket, éppen ezért egyre könnyebb súlyos károkat okozni a negatív SEO (NSEO) módszerekkel, és habár a Google állítása szerint az algoritmus igyekszik felismerni a szándékos tekintélyrontást, a webmestereknek még mindig meggyűlik a bajuk a feketekalapos támadókkal. 

 

Mit lehet tehát tenni?

 

Hogyan akadályozható meg a negatív SEO?

 

A negatív SEO a hivatkozásokra épül, ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizd a webhelyedre mutató linkeket. Erre számos külső SEO eszköz áll a webmesterek rendelkezésére, mi most azonban csak a Google Search Console eszközre összpontosítunk, amely mindenki számára elérhető és ingyenes is.

 

1. Lépés: Keresd fel a Search Console-t

Először is irány a Google Search Console (https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu). Itt kattints arra a webhelyre a listából, amely visszahivatkozásait ellenőrizni szeretnéd.

 

2. Lépés: Keresd meg a visszahivatkozásokat

Kattints a bal oldali oszlopban a Keresési forgalom > Az Ön webhelyére mutató linkek menüpontra.

Az ekkor megjelenő oldal egy általános áttekintést nyújt a webhelyedre mutató hivatkozásokról. Ha több információt szeretnél, akkor kattints az „Egyebek” linkre a listák alatt.

 

3. Lépés: Töltsd le a legfrissebb hivatkozásokat

Ha a „Ki linkeli a legtöbbször” és a „Legtöbbször linkelt tartalma” listák alatt választod az „Egyebek” linket, akkor egy hosszabb, részletesebb felsorolást kapsz.

 

Ha szeretnéd a legtöbbet kihozni a Search Console által biztosított információkból, akkor a fent megjelenő  „Legfrissebb linkek letöltése” gombra kattintva letöltheted a szükséges adatokat.

 

A negatív SEO elleni védekezéshez a „Ki linkeli a legtöbbször” listát kell letöltened. Válaszd a CSV fájlt, ha az adatokat Excelben szeretnéd megvizsgálni, vagy a Google Docs-ot, ha abban dolgozol.

 

Nézzük először az Excel (CSV) változatot.

 

4.1 Lépés: Legfrissebb hivatkozások az Excelben

Nyisd meg a letöltött fájlt az Excelben. Az olvashatóság érdekében húzd ki az A oszlopot, hogy láthatóbbá váljanak a domainek és a teljes URL. A B oszlopban található ###### jelek szintén egy kis oszlopbővítéssel fedhetők fel.

 

Az olvashatóság érdekében érdemes rögzíteni a felső sort és egy színnel megjelölni azt. Kattints a Nézet menüben a Panelek rögzítése gombra, és válaszd a Felső sor rögzítése opciót. Ezentúl ha lejjebb görgetsz, az első sor mindig az ablak tetején marad majd.

 

4.2 Lépés: Legfrissebb hivatkozások a Google Docsban

A Google Docs szintén képes megjeleníteni a letöltött hivatkozásokat, ráadásul több kompatibilis eszközről is használható, tökéletesen működik természetesen az Apple készülékek esetében is. A Google Docsban (pontosabban a Google Táblázatokban) hasonló a helyzet – ha nem elég szélesek az oszlopok, akkor szét kell húzni őket, az első sor pedig a Nézet > Rögzítés > 1 sor opcióval rögzíthető.

 

5. Lépés: Az adatok megvizsgálása – Először felfedezve oszlop

 

Ezek tehát a legfrissebb webhelyedre mutató hivatkozások. Nincs más dolgod, mint átvizsgálni őket.

 

A Google két oszlopot kínál ehhez: az egyik az URL, a másik pedig az a dátum, amely a hivatkozás első felfedezésének dátumát tartalmazza.

 

Az első felfedezés dátuma két okból fontos:

  • A negatív SEO általában egyszerre több száz rossz minőségű linket irányít egy webhelyre.
  • Egyszerűbb megnézni a dátumokat, mint minden hivatkozás minőségét egyenként leellenőrizni.

 

Ha a konzol sok hivatkozást fedezett fel egy napon, és ezen hivatkozások címei természetellenesek, akkor meglehet, hogy NSEO támadás áldozata lettél. Az ilyen „linkburjánzás” könnyedén észrevehető a dátumok és a hozzájuk tartozó URL-el áttekintésével.

 

6. Lépés: Az adatok megvizsgálása – Linkek oszlop

Ha a dátumok alapján úgy tűnik, hogy néhány link gyanús eredetű lehet, akkor ideje megvizsgálni, hogy milyen webhelyekről mutatnak rád.

 

Ehhez fel kell keresned azokat a Linkek oszlopban található URL-eket, amelyek kérdéses eredetűnek tűnnek.

 

Itt olyan szempontokat kell észben tartanod, mint a linkek minősége, relevanciája, típusa, befolyása, stb.

 

Néhány webhelyet a Google tévesen sorol fel a rád hivatkozók között – ezek egyáltalán nem tartalmaznak a webhelyedre mutató hivatkozásokat. Ezek előfordulhatnak oldalsáv-modulok, frissülő hírfolyamok, új oldalszintű hivatkozások és duplikált tartalmak miatt.

 

A téves hivatkozások gyakran előfordulnak akkor, amikor egy webhelyen csak átmeneti ideig van jelen egy rád mutató hivatkozás egy olyan elemben, ami több oldalon is megjelenik. Például ha egy webhelyedre mutató link megjelenik egy oldalsávban elhelyezett „Legutóbbi hozzászólások” modulban, az a modul pedig 100 aloldalon szerepel, akkor egy indexelés során 100 hivatkozás mutat majd (a Google szerint) a webhelyedre arról a webhelyről, pedig lehet, hogy egy óra múlva már ott sincsenek.

 

Ebből következik, hogy nem minden esetben muszáj használnod a linkvisszautasító eszközt. De mikor érdemes? Amikor az alábbiak valamelyikére bukkansz rá a hivatkozásokat követve:

  • Törölt tartalmak
  • Nem természetes, oldalszintű hivatkozások
  • Nem releváns tartalmak
  • Rövid, minimális értéket kínáló tartalmak
  • Olyan tartalmak, amelyek rossz minőségű oldalakra hivatkoznak
     

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: SEO, keresőoptimalizálás
2018 legfontosabb keresőoptimalizálási irányelvei

2018 legfontosabb keresőoptimalizálási irányelvei

2018-05-19

Az online marketingre és a keresőoptimalizálásra mindig is egyfajta dinamika volt jellemző. Az elmúlt évek során többször is előfordult, hogy bizonyos webhelyek egyetlen...

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

2018-05-17

A Google büntetései már évek óta rettegésben tartják a webmestereket, sokan pedig igazi pánikba esnek, ha valamilyen okból a keresőóriás...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!