notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében


2018/05/16
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Google Penguin (Pingvin) technológiája már évek óta a központi keresőrangsorolási algoritmus részét képezi, akik pedig valaha végeztek már keresőoptimalizálást, azok jól tudják, hogy a Google algoritmusának ezen része a spam jellegű visszahivatkozásokat igyekszik felkutatni és kiszabni értük a webhelyeknek járó büntetéseket.
 

Negatív visszahivatkozások kizárása a SEO javítása érdekében

A közhiedelemmel ellentétben ugyanis nem minden visszahivatkozás segíti az oldal rangsorolását, néhányuk pedig egyenesen rontja azt a bizonyos tekintélyt, amit oly sok éven át építget az ember webhelye számára.

 

Mivel a visszahivatkozások a keresőoptimalizálás egyik alappillérét képezik, így különösen fontos, hogy webhelyedre csak jó minőségű, hiteles, tekintélyes oldalakról származó linkek mutassanak, és hogy képes legyél felkutatni, azonosítani és kizárni azokat a hivatkozások, amelyek csak ronthatnak rangsorolásodon.

 

A következőkben bővebben is elemezzük ezt a témát.

 

Miért olyan fontosak a visszahivatkozások?

 

Nem minden arany, ami fénylik – ez a közmondás tökéletesen igaz a visszahivatkozásokra is. Míg a legtöbben azt hiszik, hogy még a legjelentéktelenebb webhelyekről származó linkek is segítik a rangsorolást, valójában nem is állhatnának messzebb az igazságtól.

 

Léteznek ugyanis úgynevezett spam visszahivatkozások is, amelyek lényegében rossz minőségű, irreleváns, semmilyen értékes tartalmat nem kínáló webhelyekről mutatnak saját webhelyedre, általában valamilyen pocsék horgonyszöveggel ellátva.

 

A Google és más keresőmotorok szemében pedig ezek a hivatkozások rossz színben tüntetik fel webhelyedet, amelynek te minden erővel próbálod fenntartani jó hírnevét az interneten.

 

Nem ritkák azok az esetek, amikor kínai (.cn) vagy orosz (.ru) domainekről mutató linkzáporok érkeznek webhelyedre. Ezek értelemszerűen nem számítanak jó pontnak a Google számára – tehát rossz minőségű visszahivatkozásokról van szó.

 

Fontos szempont a mennyiség is – valószínűleg már most is mutat néhány spam visszahivatkozás a webhelyedre, de ha túl sok gyűlik össze belőlük, akkor a keresőmotorok gyanakodni kezdhetnek, hogy talán black hat SEO taktikákkal próbálkozol javítani rangsorolásodon.

 

Amint a Google Penguin megérzi a vérszagot, máris akcióba lendül. Habár a Penguin feladata a rossz visszahivatkozások kiszűrése (és ezzel az internet megtisztítása) a folyamat gyakran az ártatlan, hiteles oldalakat is magával ránthatja a SEO süllyesztőjébe, ahonnan nagyon nehéz lesz kimászni.

 

Honnan érkeznek a spam visszahivatkozások (avagy a negatív SEO)

 

Amikor a Google évekkel ezelőtt rájött, hogy az emberek ilyen taktikákkal próbálják manipulálni PageRank rangjukat, kijelentette, hogy ezeket a taktikákat linkcselezésnek minősíthetik, ami egyértelműen szembe megy a Google webmesterek számára kiadott szabályzatával.

 

Ez olyan büntetéseket vonhat maga után, mint például egy webhely kizárása a keresőtalálatok közül.

De egyáltalán kell neked aggódnod, ha webhelyed nem használ semmilyen „illegális” SEO módszert? Ha sosem vettél visszahivatkozást senkitől, akkor a Google nem tud fogást találni rajtad, igaz? A rémisztő igazság az, hogy csinálhatsz mindent törvényszerűen, akkor is veszélyben vagy.

 

Létezik ugyanis az úgynevezett „negatív SEO”, ami lényegében azt jelenti, hogy egy webhely black hat módszerekkel próbálja aláaknázni egy másik webhely SEO teljesítményét. A szándékosan más webhelyekre irányított rossz minőségű linkek is negatív SEO-nak számítanak.

 

A legrosszabb az egészben az, hogy lehetetlen megállapítani, hogy pontosan ki is indítja ezeket a támadásokat, de jó hírünk is van, ugyanis védekezhetsz ellenük.

 

A „negatív SEO” lényegében a pozitív (tehát hétköznapi, legális, white hat) SEO ellentéte. Negatív SEO lehet például, amikor egy versenytárs meghackeli a webhelyedet és szándékosan belenyúl az optimalizálásodba; jelentgetni kezdi azt a Google-nak vagy rossz minőségű hivatkozásokat irányít rá egy másik oldalról, hogy lerontsa annak rangsorolását.

 

Ha a teljesítményed csökkenése alapján gyanítod, hogy ilyen negatív SEO támadások áldozatává váltál, akkor fontos minél előbb azonosítani a problémát és megtenni a szükséges védelmi lépéseket ellene. A leggyakoribb, rossz minőségű visszahivatkozásokat használó támadás szerencsére a legegyszerűbben semlegesíthető is egyben, persze csak ha tudod, hogy mit kell tenned hozzá.

 

Mit kell tenned, ha webhelyedet spam visszahivatkozásokkal célozták meg?

 

Először is nyugodj meg, mert ez még nem a világ vége. Első lépésként nézd át visszahivatkozásaidat, és jelentsd a spam jellegűeket a Google-nak a biztonság kedvéért. Aggodalomra semmi ok, hiszen a legtöbb webhelyre gyakran mutat néhány kéretlen hivatkozás, és a Google ezért még nem fog eltávolítani a rangsorolásból.

A lényeg az, hogy rendszeresen ellenőrizd visszahivatkozás-profilodat, és zárd ki a spameket, amelyek bemocskolhatják azt.

 

Ez a folyamat három lépésből áll (ezeket lejjebb részletesebben is kitárgyaljuk):

  1. A webhelyedre mutató spam visszahivatkozások azonosítása.
  2. A spam domainek összegyűjtése egy .txt formátumú szövegfájlba.
  3. Az összegyűjtött spam domainek visszautasítása a Google linkvisszautasító eszköze segítségével (vagy a kérdéses hivatkozások jelentése a Google-nak, hogy a későbbiekben figyelmen kívül hagyja őket).

 

Kezdjük máris az első lépéssel

 

A webhelyre mutató spam visszahivatkozások azonosítása

Ez az egész folyamat legmunkaigényesebb része. A legalaposabb módszer a rossz visszahivatkozások sajátkezű átvizsgálása. A kérdés az, hogy hogyan?

 

A legegyszerűbb módszer külön erre a célra fejlesztett SEO eszközök használata. Ilyenek az Ahrefs, a Moz, a SEMrush és a Majestic is, amelyeket világszerte számos kisebb és nagyobb cég is használ visszahivatkozásaik és webhelyük állapotának figyelésére.

 

A következőkben az Ahrefsen keresztül mutatjuk be a folyamatot, de általánosságban a legtöbb SEO eszköz hasonló lépésekkel működik. Fontos továbbá megjegyezni, hogy nincs olyan eszköz, ami automatikusan képes minden lépést elvégezni helyetted, ezért minden esetben szükséged lesz némi sajátkezű beavatkozásra is.

 

Fontos: Mielőtt hozzákezdenél a rossz domainek kilistázásához, készíts egy .txt fájlt, amelybe kigyűjtheted őket, és amit majd feltölthetsz a Google visszautasító eszközébe.

 

1. Módszer: Rossz minőségű, rád hivatkozó webhelyek felkutatása

Mostanra bizonyára már egyértelmű, hogy a rossz minőségű visszahivatkozások rossz minőségű webhelyekről érkeznek. A feladat tehát rátalálni ezekre a webhelyekre.

 

A különböző SEO eszközök más és más mérőszámok segítségével állapítják meg a különböző domainek minőségét. A Moznál ez a Domain Authority (hitelesség), a SEMrushnál Domain Score (pontszám), és így tovább. Az Ahrefs esetén Domain Ratingről (minősítés) beszélünk.

 

Lássuk tehát, hogy mi a teendő az Ahrefs felületén!

 

  1. Először is másold be domainedet („weboldalam.hu”) az oldal Site Explorer keresőmezőjébe és nyomj rá az Explore gombra. Ez után a bal oldalon látható menüben keresd meg a „Referring domains” jelentést, ami felsorolja azokat a webhelyeket, amelyek sajátodra hivatkoznak.
  2. A következő lépés a rád hivatkozó webhelyek sorba rendezése a Domain Rating (DR) érték alapján. Ehhez nincs más dolgod, mint a DR oszlopra kattintani.
  3. Mielőtt minden gyenge minősítésű (alacsony DR-rel rendelkező) domaint azonnal kizárnál a hivatkozó webhelyek közül, először vizsgáld meg őket, hogy valóban spam jellegűek-e. Keresd a leggyakoribb spamre utaló árulkodó jeleket, mint például a spamnek hangzó domain neveket; a külföldi domaineket (kínai - .cn, orosz - .ru, és így tovább); az olyan webhelyeket, amelyeknek semmi közük nincs a piacodhoz, stb.
  4.  Ha találsz egy gyanús domaint, akkor kattints arra a számra, ami a Backlinks oszlopban jelenik meg mellette, hogy részletesebben is megvizsgálhasd az onnan webhelyedre mutató visszahivatkozásokat. Vess egy pillantást minden horgonyszövegre (anchor text) – ha nem hangzanak természetesnek, és nem kapcsolódnak a réspiacodhoz, akkor nagy valószínűséggel spam linket és domaint találtál. A rossz horgonyszövegek a legbiztosabb árulkodó jelek.


2. Módszer: A spam jellegű horgonyszövegek azonosítása

 

A spam visszahivatkozásokat úgy is felkutathatod, ha máris közvetlenül a horgonyszövegeket vizsgálod meg.

 

Ha például sok ugyanolyan horgonyszöveget találsz, amelyeknek nincs közük annak az oldaladnak a tartalmához, amire mutatnak, akkor az azonnali vörös jelzést jelent. Ezek ugyanis biztosan spam hivatkozások és könnyedén súlyos büntetéseket okozhatnak webhelyednek.

 

Ezek felkutatásában szintén sokat segítenek a fejlett SEO eszközök, hiszen legtöbbjük külön jelentést kínál az adott webhelyre mutató hivatkozások horgonyszövegeiről.

 

Az Ahrefs Site Explorerében ezt a jelentést a bal oldali menüben az Anchorsra kattintva találod. Ha szeretnéd megtekinteni azokat a visszahivatkozásokat (és lehetséges spam domaineket) amelyek az adott horgonyszöveget használják, akkor kattints a jobb oldali Details gombra.

 

A spam visszahivatkozások visszautasítása

 

A nehezén lényegében túl is vagy. Megvan a .txt fájlod, amiben fel vannak sorolva azok a domainek, amelyeket spamelésen kaptál. A legtöbb fejlett SEO eszköz képes elkészíteni ezt a .txt fájlt az általad megjelölt domainek listájából – ez a funkció minden eszköznél más helyen található meg.

 

Az utolsó lépés jelenteni a Google-nak, hogy ezeket a domaineket ne vegye figyelembe webhelyed minőségének elbírálásakor és a rangsoroláskor.

 

Navigálj a Google linkvisszautasító eszközének oldalára, válaszd ki a domaineket tartalmazó szövegfájlt és küldd be a Googlenak.

 

Ne feledd, hogy ez az eszköz lehetővé teszi, hogy kizárhass egész domaineket (mint ahogy most is csináltad), vagy különálló egyéni hivatkozásokat is.

 

A Google rövidesen feldolgozza a beküldött címeket és kizárja őket webhelyed elbírálásából.
 

Pihengetünk?

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.11.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
483 332
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Spam

Jelenthet emailen keresztül küldött adatot vagy keresőmotorok megvezetése...

Kulcsrakész üzlet

Kulcsrakésznek nevezzük azokat a termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyeket a vásárló...

simaa

Mit is jelent az ABC? Az értékesítés világában az ABC...

Partner

Egy partner olyan személy, aki egy második személytől (cégtől,...

Tesztelés

A tesztelés általános értelemben véve az a folyamat, amelynek célja egy munka vagy termék...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.