notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Amit egy SEO szakembernek a keresőszándékról tudnia kell

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1_2 logo_2_2 logo_3_2 logo_4_2 logo_5_2 logo_6_2 logo_7_2 logo_8_2 logo_9_2 logo_10_2 logo_11_2 logo_12_2 logo_13_2 logo_14_2 logo_15_2 logo_16_2 logo_17_2 logo_18_2 logo_19_2 logo_20_2 logo_21_2 logo_22_2 logo_23_2 logo_24_2 logo_25_2 logo_26_2 logo_27_2 logo_28_2 logo_29_2 logo_30_2 logo_31_2 logo_32_2 logo_33_2 logo_34_2 logo_35_2 logo_36_2 logo_37_2 logo_38_2 logo_39_2 logo_40_2 logo_41_2 logo_42_2 logo_43_2 logo_44_2 logo_45_2 logo_46_2 logo_47_2 logo_48_2 logo_49_2 logo_50_2 logo_51_2
Főoldal > Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)


2019/09/21
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A keresőoptimalizálás óriási témakör, tele érdekes, de gyakran összetett fogalmakkal. Ilyen például a keresőszándék is, ami a modern keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, és amivel minden valamirevaló SEO szakembernek tisztában kell lennie a siker érdekében. A következőkben megnézzük, hogy mit is takar ez a fogalom, és hogy hogyan lehet optimalizálni rá!

Amit egy SEO szakembernek a keresőszándékról tudnia kell

Mi az a keresőszándék?

A keresőszándék lényegében azt takarja, amit egy kereső felhasználó szeretne elérni a keresésével. Néhány felhasználó szeretne választ kapni egy kérdésre, mások egy bizonyos témáról szeretnének többet tanulni, valaki éttermeket keres a hétvégi vacsorához, mások vásárolni készülnek valamit az interneten, és így tovább.

 

A Google az évek során egyre hatékonyabbá vált a keresőszándék meghatározásában, és értelemszerűen olyan találatokat mutat szívesen a kereső felhasználóknak, amelyek passzolnak azok szándékához a beírt keresés alapján. Ebből következik, hogy ha szeretnéd megcélozni ideális ügyfeleidet az organikus keresésben, akkor ki kell derítened, hogy milyen szándékkal keresnek, hogy ennek megfelelő tartalmakat kínálhass nekik.

 

Milyen kategóriái vannak a keresőszándéknak?

Pihengetünk?

Ezer felhasználó ezer más dologra kereshet rá, azonban ezeket a kereséseket néhány konkrétabb kategóriába sorolhatjuk a felhasználók szándéka szerint.

 

Információs szándék

Rengeteg felhasználó fordul a keresőmotorokhoz azért, mert információt keres valamivel kapcsolatban. Legyen szó a legújabb sporthírekről, az időjárásról, vagy a szakszerű kádtakarításról, aki ezek iránt érdeklődik, az információs szándékkal keres. A keresőkbe beírt kérdések is ebbe a kategóriába tartoznak.

 

Navigációs szándék

Akkor beszélünk navigációs szándékról, amikor a felhasználók egy bizonyos webhelyet keresnek. Ha valaki például azt írja be a keresőbe, hogy [youtube], akkor minden bizonnyal a YouTube-ra szeretne eljutni.

 

Az navigációs szándékú keresésre csak akkor előnyös magas rangsorolást elérni, ha az emberek valóban a te webhelyedet szeretnék megtalálni. Ha például jól rangsorolnál a [Google Ads] keresésre, de a felhasználók a valódi Google Ads platformot szeretnék megtalálni, akkor hiába jelenik majd meg találatod, nagyon kicsi lesz az átkattintási aránya, és nagyon magas a visszafordulási aránya.

 

Tranzakciós szándék

A harmadik kategória a tranzakciós szándék. Ide tartoznak azok a lekérdezések, amelyeknél a felhasználó vásárolni szeretne valamit az interneten.

 

Kereskedelmi szándékú kutatás

Természetesen vannak olyan felhasználók is, akik vásárolni készülnek, de még nem tudják pontosan, hogy mi lenne számukra a tökéletes választás, így az interneten próbálják kideríteni, hogy melyik lenne számukra a legtökéletesebb fűnyíró, a leghatékonyabb sampon, és így tovább. Bizonyos értelemben ezekben a keresésekben találkozik egymással az információs és a kereskedelmi szándék, hiszen az emberek információt keresnek olyan dolgokról, amikből vásárolni szeretnének.

 

Kulcsszószándék

A kulcsszavak fontos szerepet játszanak a keresőszándék értelmezésében, hiszen sokat elárulhatnak arról, hogy mi is a felhasználó célja. Az „akciós” (vagy „olcsó”) szó arra utal, hogy a felhasználó vásárlásban gondolkodik, de valószínűleg az átlag alatti árú termékek iránt érdeklődik, míg az „ingyenes” egyértelműen azt jelzi, hogy a felhasználó nem vásárolni szeretne, hanem valamilyen ingyenes megoldásra van szüksége.

 

Szintén árulkodó jel, ha a felhasználók konkrét termékekre vagy szolgáltatásokra keresnek rá, hiszen bizonyára érdeklődnek irántuk, és vásárlást fontolgatnak.

 

Ha egy felhasználó úgy kezdi a keresését, hogy „mi az a…”, „hol van a…”, vagy „kicsoda…” és így tovább, akkor kérdésről beszélünk, tehát minden bizonnyal információs szándékról van szó.

 

Hogyan optimalizálj keresőszándékra?

Mindenképpen biztosítanod kell, hogy landing oldalad passzoljon közönséged keresőszándékához. Ha az emberek információ után kutatnak, akkor ne termékoldalakra irányítsd őket, ha pedig vásárolni szeretnének, akkor pedig webáruházadba – logikus, nem igaz?

 

A termékoldalakat éppen ezért érdemes kifejezetten kereskedelmi jellegű kulcsszavakkal optimalizálni. Ha például növénymagokat forgalmazol, akkor optimalizálhatnál a [vetőmag vásárlás] kulcsszóra, amivel a tranzakciós szándékú keresőket célozhatod meg. Ha foglalkozol tartalommarketinggel (és remélhetőleg foglalkozol vele), akkor bizonyára van néhány hasznos cikkeid a növénytermesztésről – az egyiket optimalizálhatnád a [hogyan ültessünk XY növényt] kifejezésre, megcélozva ezzel az információs szándékú keresőket.

 

Persze a keresőszándékot nem mindig egyszerű meghatározni, azonban e nélkül nem tudhatod, hogy hogyan célozd meg hatékonyan célközönségedet. Megeshet az is, hogy a felhasználók szándéka nem pontosan az, amire a lekérdezésük utal, és így tévesen találnak rá tartalmadra (ez elsülhet jól és rosszul is).

 

Ha szeretnéd kideríteni ügyfeleid szándékát, akkor a legegyszerűbb, ha megkérdezed őket. Készíthetsz nekik például egy rövid, egy perc alatt kitölthető (opcionális, nem erőltetett) kérdőívet, amiben megtudakolod, hogy mit keresnek és hogyan találtak rá webhelyedre.

 

Egy másik lehetőség szétnézni a Google Search Console jelentései között, amikhez itt találsz egy átfogó útmutatót.

 

Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a yoast.com-on: https://yoast.com/search-intent/

SEO, keresőoptimalizálás

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 19

Átlagos értékelés: 4.6




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.10.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
429 303
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Linképítés

Mi az a linképítés? A linképítés (angolul „link...

Megosztott IP

Mi is az a megosztott IP? Egy megosztott IP címről egyszerre több feladó is...

Lehetőség

Mit is jelent a lehetőség? Minden vállalat számára más...

Találati oldal

Más néven keresőmotor találati oldal.

Email kampány

Mi az az email kampány? Az email kampány egy marketingüzenetekből...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.