Keresés

Menü

Ezeket kellene kérdezned online szállodai marketing tanácsadódtól

Marketing Professzorok

Online Marketing


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Ezeket kellene kérdezned online szállodai marketing tanácsadódtól

2018.05.31.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Ezeket kellene kérdezned online szállodai marketing tanácsadódtól

Ma már nem kérdés, a hotel marketing legfontosabb eleme az online marketing, mely azonban napról napra változik, fejlődik, így sok szálloda kiszervezi ezeket a folyamatokat online marketing tanácsadóknak. Rengeteg azonban a hamis arany, nézzük át együtt, milyen céget érdemes választanod! 


Ma sokkal több ember keres szálláslehetőségeket az interneten, mint korábban bármikor – ez a szám pedig egyre csak nő és nő.

 

Ennek ellenére mégis rengeteg olyan szállodatulajdonossal találkozhatunk, akik nem képesek felismerni az online marketing szerepét, vagy egyszerűen nem hajlandók segítséget kérni ahhoz, hogy létesítményük marketingjét felvirágoztassák az interneten.

 

Ez az elővigyázatosság valamilyen szinten érthető – az internetes marketing elmúlt éveiben rengetegen adták ki magukat „online marketing tanácsadónak” azzal a céllal, hogy kihasználják a gyanútlan, tapasztalatlan cégek felkészületlenségét. A pénzbeli veszteségek már önmagukban komoly érvágásoknak számítottak az ilyen cégek számára, de gyakran előfordult az is, hogy az szóban forgó „tanácsadó” több kárt tett egy vállalat webhelyén, mint amennyit segített.

 

Manapság szerencsére csökkent az ilyen kontárok száma, és rengeteg cég sokkal naprakészebb az online helyzetet illetően. Sokan azonban inkább saját maguk self PR kommunikációjában jeleskednek, mint az ügyfelek fellendítésében. A Google ma már sok mindenben segít, könnyű kideríteni, ki a valóban eredményeket elérő szakértő. Azonban ennek ellenére sosem árt elővigyázatosnak lenni a kevésbe szerencsés esetek elkerülése végett.

 

A következőkben olyan szakmai kérdéseket sorolunk majd fel, amelyekkel ellenőrizheted, hogy a magát online szállodai marketing tanácsadóként reklámozó személy vagy vállalat valóban megfelelő szaktudással rendelkezik, vagy több kárt csinál majd, mint amennyi segítséget valaha is nyújthatna.

 

0. Kérdés: Mit mondd róla a Google?

 

Ez a nulladik pont. Ha ezen megbukott, tovább se menj! Ma már a Google pontosan tudja, ki menyit ér (ez nem az Instagram, nem tolhatsz magadra mindig egy mindent takaró Valencia filtert). Nehéz becsapni az algoritmusát, a keresőoptimalizálás segítségével nem érhetsz el jó pozíciókat, ha nem vagy valóban jó az adott területen. Gyakran olvasom önéletrajzokban, weboldalak leírásaiban, hogy az adott ember vagy cég online marketing tanácsadónak vallja magát, azonban a Googleben rákeresve sehol sem találom. Ha a Google nem értékeli őt, te se tedd! VIGYÁZZ! Ne a fizetett találatokat nézd, kerüld el a hirdetéseket, csak az utána következő találatok vannak ott azért, mert relevánsak! 

 

1. Kérdés: „Mit csinálunk rosszul?”

 

Egy igazi online marketing tanácsadó minden szépítés nélkül megmondja majd, hogy például mi a baja a webhelyednek. Borzalmas a design, esetleg végtelenül lassú az oldal, rosszul keresőoptimalizálható, vagy nem biztonságos a webhelyed motorja, stb. Ez az őszinteség és a bizalom jele. Tény, hogy egy tanácsadó számára sem könnyű bevallani ezt, hiszen konfrotnálódnia kell az ügyféllel, de ez az a visszajelzés, amire szükséged lesz.

 

Lehet például, hogy szállodád Facebook oldala áll romokban, és hiába van rajta 20 ezer követő, senkit sem érdekelnek azok a dolgok, amiket megosztasz rajta. Esetleg a rosszul beállított Google AdWords kampányaid azok, amelyek minden nap egy lépéssel közelebb visznek a csődhöz.

 

Bármi is legyen a probléma, egy jó tanácsadó nem fél majd megemlíteni azt.

 

2. Kérdés: „Hogyan mérhető a siker?”

 

Ha egy online marketing tanácsadó szeretné igazán boldoggá tenni ügyfeleit, akkor ő lesz az, aki előbb felteszi nekik ezt a kérdést.

 

A legtöbb ügyfélnél általában a profitnövelésben merül ki a siker fogalma, míg mások azt szeretnék, hogy többen felismerjék márkájukat az interneten, esetleg hogy hatékonyabbak legyenek PPC kampányaik, nagyobb konverziós arányra vágynak, stb… Nem szabad azonban az eszközök sikerességét a projekt sikerességével összemérni. A siker igazából Számodra a szobafoglalás és a rendezvényhelyszín ajánlatkérés lesz. Mi ezt nevezzük konverziónak.

 

Egy jó online marketing tanácsadó először értelmezi a célt, majd megállapítja, hogy miként lenne képes saját módszereivel „lemérni a sikert”. Mivel a siker mérése meglehetősen összetett is lehet technikailag (ez az adott esettől függ), ezért nem feltétlenül kapsz majd meg minden részletet az összes adat közül – a legtöbb tanácsadó egyszerűsített formában mutatja majd be az eredményeket, egy jelentés formájában. Itt jön a következő (két) kérdésed…

 

3. Kérdés: „Hogy láthatom majd, hogy milyen munkát végez? Kapok majd valamilyen jelentést?”

 

Minden tanácsadó vagy tanácsadó iroda sajátos módon mutatja be egy adott időszak teljesítményét.

 

Vannak olyan tanácsadók, akik a személyes megbeszéléseken kívül gyakrabban kiküldött emailes jelentéseket is küldenek az ügyfeleknek, vagy telefonon, esetleg Facebook zárt csoporton keresztül veszik fel a kapcsolatot velük. A lényeg az, hogy olyan tanácsadót keress magadnak, aki képes és hajlandó egy általad preferált módon kommunikálni a szükséges információkat, méghozzá megfelelő gyakorisággal.

 

4. Kérdés: „Kiszervezik-e a munka egy részét?”

 

Az online marketinghez erős bizalomra van szükség – nem mindegy, hogy kinek biztosítasz hozzáférést márkád webhelyéhez, közösségi fiókjaihoz, AdWords kampányaihoz, stb. Ezek mind hosszú távú hatást gyakorolhatnak márkád teljesítményére és hírnevére. A kérdés csak az, hogy a végeredmény pozitív, vagy negatív.

 

A kiszervezés nem feltétlenül rossz dolog, de bizonyos esetekben kikerülhet a kezedből az irányítás. A fenti, kiszervezésre vonatkozó kérdést tehát az alábbi kérdésekkel érdemes folytatni:

 

  • Ki férhet hozzá a szálloda fiókjainak jelszavaihoz?
  • Ellenőrzik-e azt a munkát, amiket az erre vállalkozók végeznek?
  • Hogyan oldják meg a minőségellenőrzést?
  • Felvehetem-e a kapcsolat ezekkel az emberekkel, vagy minden kommunikáció a tanácsadókon keresztül történik majd?

 

Ezek a kérdések rendkívül fontosak, hiszen nem mindegy, hogy ki mekkora szabadságot kap webhelyeden és egyéb online fiókjaidban. A tanácsadó ezen kérdések után megerősítheti, hogy minden felelősséget ő (vagy az irodájuk) vállal-e.

 

Bizonyos esetekben a tanácsadó iroda nem szervez ki semmit, és minden munka (kutatás, tartalomkészítés, minőség-ellenőrzés, fiókok kezelése, stb.) „házon belül” zajlik. Így dolgozik pl. a Marketing Professzorok Kft. is.

 

5. Kérdés: „Minden kampány egyszerre fut, vagy van lehetőség egyszerre csak egyet elindítani?”

 

Meglehet, hogy a tanácsadó egy ötször akkora árajánlattal áll elő az összes kampányra, mint amennyit összesen költeni szerettél volna egy-egy hónapban.

 

Mi ilyenkor a teendő? Először is figyelembe kell venned, hogy melyek azok a kampányok, amelyek valóban gyors, rövidtávú eredményeket hozhatnak majd, és amelyeknek tényleg van értelmük. Nem érdemes például újracélozni azokat az ügyfeleket, akik egyszer már webhelyedre tévedtek, ha egyébként sem nézi azt senki.

 

Egy jó tanácsadó segít majd felállítani ezt a fontossági sorrendet, és a kampányokat nem csak egyszerre kínálja, hanem egy hosszútávú kampánytervbe sorolja majd őket, hogy egyszerre tényleg csak annyi fusson, amennyire szükség van, és amennyit költségvetésed megenged. Ha a későbbiekben látható a fellendülés, akkor meglehet, hogy további kampányokat is érdemes lesz majd beindítani.

 

6. Kérdés: „Mikortól lesznek láthatóak az eredmények?”

 

Ha a tanácsadó megemlíti, hogy már egy hónapon belül látható eredményeket hoz majd webhelyed konverzióiban, akkor kérdezz rá, hogy hogyan tervezi megvalósítani ezt.

 

Bizonyos módszerek, például a fizetett hirdetések azonnali eredményeket hozhatnak, de idővel tovább optimalizálhatók a további eredmények érdekében.

 

Léteznek persze ingyenes módszerek is, amelyeknek sokkal több időre van szükségük, hogy kibontakozhassanak. Itt rengeteg tényező játszik, és nem ritka, hogy akár fél, vagy egy évet kell várni arra, hogy az eredmények láthatóvá váljanak. Ilyen például az organikus keresés, a blogoptimalizálás, vagy a közösségi média is.

 

Az online marketingben is érvényes aranyszabály, miszerint jó munkához idő kell. A szállodád sem egy nap alatt épült fel, nem igaz?

 

7. Kérdés: „Pontosan mikre is megy el a hirdetési költségvetésem?”

 

A hirdetésekre költött összegből pontosan mennyit is fordít a tanácsadó (vagy az iroda) a hirdetésekre, és mennyi ebből a kezelési költség? A tanácsadónak biztosítania kell egy pontos és átlátható lebontást arról, hogy a hirdetésekre fordított összegből mennyi az, amennyit fiókkezelési költségként számítanak fel.

 

Ez minden tanácsadónál vagy irodánál más – egyes helyeken a hirdetésre fordított összeg egy bizonyos százaléka lesz a kezelési költség, míg máshol egy fix összeg, és így tovább.

 

Valójában nem feltétlenül az a lényeg, hogy milyen árképzési módszerrel dolgozik az adott tanácsadó, hanem az, hogy ennek minden részletével tisztában légy.
 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Marketing stratégia
Online vendéglátás és turizmus marketing – Amit egy igazgatónak tudnia kell

Online vendéglátás és turizmus marketing – Amit egy igazgatónak tudnia kell

2018-06-19

Komplett online marketing útmutató szállodáknak. Nem kérdés, a hotel marketing területén az online marketing a legtöbb foglalást hozó ág. Sokan...

Milyen adatokat tárol rólad a Google és a Facebook?

Milyen adatokat tárol rólad a Google és a Facebook?

2018-06-10

Nos, most biztosan meg fogsz lepődni, és megérted, miért esett neki az EU a Google-nek és a Facebooknak. Nézd meg te is, cikkünkben felsorolt linkkel, mennyi mindent tud rólad ez a...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!