Keresés

Menü

Így hangolhatók össze egymással a horgonyszövegek és a SEO

Marketing Professzorok

Így hangolhatók össze egymással a horgonyszövegek és a SEO

2018.05.14.

Így hangolhatók össze egymással a horgonyszövegek és a SEO

Bizonyára senkinek nem újdonság, hogy a keresőoptimalizálás számtalan kisebb és nagyobb feladatból, technikából áll össze, és csak akkor lehet sikeres, ha ezek mind harmóniában működhetnek egymással. Az ilyen SEO feladatok közé tartozik a visszahivatkozások horgonyszövegeinek optimalizálása is, amely a Google Penguin (Pingvin) egyik korábbi frissítése óta sokkal fontosabbá vált, mint korábban bármikor.
 


Habár ez a frissítés évekkel ezelőtt történt, sok webhely a mai napig nem tesz eleget az új elvárásoknak, vagyis nem figyel oda a horgonyszövegek megfelelő optimalizálására, pedig ez komoly pozícióeséseket eredményezett a legtöbb webhely számára.

 

Nézzük, hogy mit is érdemes tudni a horgonyszövegek és a SEO kapcsolatáról a pingvinek online világában.

 

Hogyan vizsgálja a Penguin a horgonyszöveget?

 

A fenti állítás talán némi magyarázatra szorul, így mielőtt belevetnénk magunkat a horgonyszövegek rejtelmeibe, először vessünk egy pillantást arra, hogy miként is működik a Google Penguin.

 

A Google algoritmusának ezen része folyamatosan keresi és bünteti a spam jellegű hivatkozásokat, ehhez pedig többféle szempontot is megvizsgál. Ilyen szempontok például az elhelyezés és a relevancia, minket azonban most főképpen a hivatkozáshoz használt horgonyszöveg érdekel.

 

A Google célja meggyőződni arról, hogy a webhelyedre mutató visszahivatkozások természetesek, és hogy az emberek azért helyezik el őket, mert valóban értékesnek tartják tartalmaidat, nem pedig azért, mert fizettél nekik ezért.

 

A Penguin frissítést követően a Microsite Masters végzett egy kis kutatást azokkal a webhelyekkel kapcsolatban, amelyeket valamilyen módon érintett a változás. Mint kiderült, minden egyes megbüntetett webhely pontos egyezésű horgonyszöveget használt a befelé mutató hivatkozásaik legalább 60%-ában.

 

Továbbra is a természetes horgonyszövegek kapcsán tételezzük fel, hogy van egy oldalad, amit egy bizonyos kulcsszóra optimalizáltál, például „email marketing”. Az erre tartalomra mutató természetes hivatkozások horgonyszövege nem tartalmazza pontosan ezt a két szót. Persze a szöveg egyéb részeiben megjelenhetnek, és LSI szavak illetve kifejezések is szerepelhetnek mellettük, de egy igazán természetes horgonyszöveg nem tartalmazza pontosan ezt a két szót (legalábbis nem minden alkalommal).

 

Mindebből azt kell leszűrni, hogy a Google Penguin büntetést szab majd ki a webhelyedre, ha az arra mutató hivatkozások horgonyszövegei pontosan egyeznek a céloldalon megcélzott kulcsszavakkal. Ez azért van, mert ezek a hivatkozások nem lehetnek igazán természetesek, ezért a Google spamnek tekinti majd őket.

 

A leggyakoribb horgonyszöveg-típusok

 

Pontos egyezésű

Valószínűleg webhelyed legtöbb oldala optimalizálva van egy-egy egyéni kulcsszóra. Ha a fenti példát folytatjuk, akkor van egy oldalad, amin az „email marketing” kifejezést céloztad meg. Ebben az esetben azok a horgonyszövegek számítanak pontos egyezésűnek, amelyek csupán ebből a két szóból állnak: email marketing.

 

Bizonyos esetekben a pontos egyezésű horgonyszövegek segíthetnek a rangsorolásban, azonban a legtöbbször sokkal nagyobb az esély arra, hogy büntetést vonnak maguk után.

 

Részleges egyezésű

A pontos egyezés helyett a megcélzott kulcsszavak valamilyen variációjáról van szó, ami általában sokkal természetesebbként hat.

Maradjunk az eddigi példánknál: a „legjobb email marketing tippek” vagy „email marketing kezdőknek” horgonyszövegek sokkal könnyebben beépíthetők egy szövegbe, így sokkal természetesebbeknek is tűnnek majd a Google szemében.

 

Branded

A márkanév használata egy biztonságos és hatékony módszer. Itt nincs igazán mit ragozni – lényegében a márka nevének valamilyen variációját használjuk ilyenkor a horgonyszöveg részeként.

 

A márkanév is szerepelhet részleges egyezéssel, tehát nem csak önmagában, hanem néhány extra szó hozzáadásával (mint az előző példában).

 

Sima URL

A sima URL-eket „pucér hivatkozásokként” is szokás emlegetni, ugyanis nem fedi őket egyéni horgonyszöveg. Ilyenkor egyszerűen csak van egy URL cím, amit beillesztesz a tartalomba, és kész.

 

Általános

Az általános horgonyszövegekre szinte végtelen számú példát láthatunk az interneten. Ezek a tipikus „Kattints ide”, „Tudj meg többet” és hasonló szövegek. Teljesen biztonságosak és elfogadottak, de a SEO-ban nem segítenek.

 

Kép alt szöveg

Amikor egy képhez adsz hozzá hivatkozást, akkor is állíthatsz be horgonyszöveget neki, méghozzá az alt text (szöveg) segítségével.

Habár nem kötelező alt textet megadni, elhagyása nem javasolt, hiszen e nélkül a kép nem járul hozzá az oldal SEO-jához (habár így nem is árthat neki).

 

Hogyan írj SEO barát horgonyszövegeket

 

1. Használj kreatív horgonyszövegeket

 

Fent már többszörösen is túlragoztuk, hogy a pontos egyezésű horgonyszövegek használata komoly veszélyekkel jár, mert büntetést vonhatnak maguk után a Google Penguintől.

 

Lényegében minden más horgonyszöveg-típus biztonságosabb a pontos egyezésűeknél, és minél többet használsz belőlük, annál természetesebbnek tűnik majd a tartalom. Próbáld eldönteni, hogy az adott tartalomtípushoz milyen horgonyszövegek illenének, és igyekezz főképpen (de ne kizárólag) olyanokat használni. A változatosság a siker kulcsa!

 

2. Tudd, hogy mikor szabad pontos egyezést használni

 

A pontos egyezés rizikós, de nagyon eredményes is lehet, ha józan ésszel használod őket, és persze tudod, hogy mikor van rájuk szükség.

 

Ha például írsz egy vendégbejegyzést, és csak egyetlen visszahivatkozást engednek elhelyezni a szövegében, akkor a legjobb opció keresni egy részt, ahol pontos egyezésű horgonyszöveget használhatsz.

 

Minél kevesebb ilyen horgonyszöveg szerepel a tartalmadban, annál nagyobb hatásuk lesz, és annál kisebb az esély arra, hogy büntetést kapsz a Google-tól.

 

3. Rendszeresen ellenőrizd a visszahivatkozásaidat

 

Minden egyes új visszahivatkozást érdemes megfigyelni, hogy láthasd, miként hatnak ki webhelyed teljesítményére.

 

Ehhez egy olyan eszközre lesz szükséged, ami kilistázza az összes webhelyedre mutató visszahivatkozást. Egy bizonyos segítség  ingyenes Backlink Checker eszközben, ami erre  egy remek választás.

 

Ha rendszeresen ellenőrzöd visszahivatkozás-profilodat, akkor időben elcsípheted azokat a linkeket, amelyek esetleg árthatnak webhelyed hírnevének és SEO-jának.

 

4. Kerüld a pontos egyezést a vendégposzt biokban és a hozzászólásokban

 

Ahogy azt már említettük, bizonyos esetekben a pontos egyezésű horgonyszövegek segíthetik SEO-dat. 

 

Azonban nem ez a helyzet a vendégbejegyzésekhez mellékelt rövid szerzőismertetőkkel (bio) és a blogbejegyzésekhez írt hozzászólásokkal. A Google ugyanis sokkal szigorúbban bírálja ezeket a mezőket, ezért úgy ahogy van kerüld a pontos egyezésű horgonyszövegek használatát bennük.

 

5. Figyelj a belső hivatkozásokra is

 

Amikor megkérdezték Matt Cutts-t, a Google spamszűrésért felelő csapatának egykori vezetőjét, hogy jár-e büntetés a webhelyen belüli hivatkozások pontos egyezésű horgonyszövegeiért, a válasza az volt, hogy általánosságban ezek nem jelentenek problémát.

 

Azonban ezekkel is megéri óvatosan bánni, mert lehet ugyan, hogy a Google kevésbé szigorúbban bírálja ezeket, ha spamelésnek látja a belső hivatkozásokat, akkor szintén jár a büntetés.

 

A belső linkek esetén is igyekezz követni az első tippünket.

6. A relevancia is fontos

A jó horgonyszöveg önmagában nem segíti majd a SEO-dat, ha minden más szempontot elhanyagolsz. Az egyik ilyen szempont – és talán az egyik legfontosabb is – a hivatkozással összekötött két oldal egymáshoz viszonyított relevanciája.

Ha tehát webhelyedre olyan webhelyek hivatkoznak, amelyek tartalmainak semmi közük nincs saját tartalmaidhoz, akkor azt a Google egyértelmű spamnek tekinti majd.
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: SEO, keresőoptimalizálás
2018 legfontosabb keresőoptimalizálási irányelvei

2018 legfontosabb keresőoptimalizálási irányelvei

2018-05-19

Az online marketingre és a keresőoptimalizálásra mindig is egyfajta dinamika volt jellemző. Az elmúlt évek során többször is előfordult, hogy bizonyos webhelyek egyetlen...

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

Minden, amit egy marketingesnek a Google büntetéseiről tudnia kell

2018-05-17

A Google büntetései már évek óta rettegésben tartják a webmestereket, sokan pedig igazi pánikba esnek, ha valamilyen okból a keresőóriás...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!