Hogyan írjak jó blogot?

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
Főoldal > Hogyan írjak jó blogot?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Hogyan írjak jó blogot?


2019/01/09
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Ha bennend is felmerült, hogy szeretnél blogot írni, de még nem tudod, hogyan kezdj neki, akkor olvasd el ezt a cikket. 15 éve írom marketing blogomat, lesz egy-két tanácsom. 

Hogyan írjak jó blogot?

Nagylányom múltkor azt a feladatot kapta az iskolában, hogy írjon egy esszét arról, mi is az a blog. Meglepődve jött ki a szobájából: “Apa – rákerestem arra, mi is az a blog, és a Te blogodra kattintottam a Googleben, pedig meg sem néztem, hogy az a tied…” Sokszor találkozok azzal, hogy valaki az én blogomat találja meg, ha keres valamit. Esetleg egyéb oldalaimat. De ez különösen jól esett. Már csak ezért is érdemes blogot írni. De még rengeteg minden másért is. 

 

Marketing konzultáció és audit

Hogy miért is írj blogot? 

Azt már biztosan többször is hallottad, hogy egy blog milyen sokat segíthet céged vagy tevékenységed fellendítésében. Egyes vállalkozások számára elengedhetetlen, hiszen egy blog nélkül képtelenek olyan tartalmakat előállítani, amelyeket optimalizálni lehetne a keresőkre és meg lehetne osztani a közösségi oldalakon. Minden egyes blogbejegyzés lehetőséget kínál a blog vezetőjének, hogy felhívja az olvasók figyelmét egy ajánlatra vagy lehetőségre. Reméljük, hogy ennél több győzködésre senkinek nincs szüksége.

 

A blogírásról azonban könnyebb beszélni, mint ténylegesen csinálni azt – vagy mégsem? A nagy igazság az, hogy szó szerint bárki képes blogbejegyzéseket írni, ráadásul te, mint területed egyik szakértője minden olyan háttértudással rendelkezel, ami egy kiváló bejegyzéshez kell.

 

A blogbejegyzések és a hatékony blogbejegyzések között azonban óriási a különbség, de ha elolvasod az alábbi útmutatód, akkor mindez a kisujjadban lesz. Kezdhetjük?

 

1. Ismerkedj meg olvasóiddal

Mielőtt egyetlen betűt is leírnál, tudnod kell, hogy kiknek írsz. Mi az, ami érdekelheti olvasóidat? Milyen információk lennének hasznosak számukra? Ha korábban készítettél már néhány vásárlói perszónát, akkor máris remek képed van egy ideális olvasóról. Vásárlóid érdeklődési körei és közös jellemzőik mind segíthetnek abban, hogy előállj a tökéletes bejegyzés témával.

 

Tegyük fel, hogy például olyan fiatalokat szeretnél megcélozni, akik saját vállalkozást akarnak indítani. Ebben az esetben felesleges a közösségi média alapjait ecsetelni nekik, hiszen lényegében abban nőttek fel. Az azonban már más kérdés, hogy tudják-e, hogyan használhatják a közösségi platformok eszközeit üzleti célokra, üzleti kapcsolatok kiépítésére, hirdetések futtatására, stb. Ezek az igazán hasznos információk számukra.

 

Keress tehát olyan témákat bejegyzéseidhez, amelyek szorosan kapcsolódnak olvasóid szükségleteihez és/vagy érdeklődési köreihez.


2. Találj ki egy témát és vedd át a lehetséges címeket hozzá

Kezdhetjük az írást. Először választanod kell egy általános témát. Ez lehet bármilyen általános téma lehet, például (ha digitális marketinggel foglalkozol) keresőoptimalizálás. Később aztán több konkrétabb címet is kitalálsz majd ehhez, például „A közösségi média és a SEO kapcsolata” vagy „SEO alapok kezdőknek” stb. Ezek segíthetnek tovább szűkíteni az első körben kitalált, általános témádat, így könnyebb lesz csak egy területre összpontosítani bejegyzésedben.

 

Egy idő után nagyon gyorsan eljutsz majd a témától a végleges címig, és egyre kevesebb átmeneti címet kell majd bejárnod, hogy rátalálj erre. Ebben a fázisban azonban nagyon hasznos lehet az ötletelés, hiszen további címeket találhatsz ki későbbi bejegyzésekhez.

 

3. Bevezetés a bevezetőírásba

Sok bejegyzés legfontosabb része (a hangzatos cím után) a bevezető. A bevezetőnek meg kell tartania azt a kezdeti érdeklődést, amelyet a cím felkeltett az olvasóban. Ennek már az első néhány bekezdésben (vagy akár sorban) meg kell történnie, különben végleg elveszíted látogatóidat.

 

Többféleképpen is megragadhatod őket: például egy rövid (de kapcsolódó) történettel, egy viccel vagy humoros megjegyzéssel, de lehetsz hivatalosabb is, és felsorolhatsz néhány érdekes tényt vagy statisztikát. Mindez attól függ majd, hogy kiknek írod bejegyzéseidet.

 

Ez után fejtsd ki, hogy a bejegyzés célja és magyarázd el, hogy miként kínál megoldást az olvasó egy fennálló problémájára. Ez jó okot ad majd arra, hogy tovább olvassák bejegyzésedet, hiszen már az elején közölted velük, hogy miként hasznosíthatják megszerzett tudásukat.

 

4. Figyelj a rendezettségre

A blogbejegyzések ijesztő mennyiségű információt tartalmazhatnak az olvasónak és az írónak egyaránt. A cél az, hogy ezt az információt olyan formában foglald össze és rendszerezd, ami átlátható az olvasók számára (különben néhány bekezdés után búcsút intenek blogodnak). Ez a rendezettség megjelenhet felsorolások, alcímek, tippek, stb. formájában – csak legyen rendezett!

 

A kulcs egy átfogó, logikus vázlatot készíteni bejegyzésedhez, mielőtt még elkezdenéd megírni annak fő tartalmát. Így nem írás közben kell majd eldöntened, hogy mit is említs meg a következő bekezdésben, hanem már az elejétől tudni fogod, hogy minek milyen sorrendben kell következnie.


5. Mehet az írás!

Végre elérkeztünk a bejegyzés fő tartalmának megírásához. Ezt a pontot fura lett volna kihagyni, nem igaz?

 

Van tehát egy témád, egy címed és készítettél egy részletes vázlatot bejegyzésedhez. Haladj a vázlat szerint, és fejts ki minden megemlített pontot és gondolatot, amit előzetesen összegyűjtöttél benne. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy egy-két dolognak utána kell nézned. Ilyenkor ne feledd, hogy a külső forrásokat mindig meg kell jelölnöd.

 

6. Ellenőrizd és egészítsd ki írásodat

A szöveg megvan, de még nem áll készen (ne félj, közel jársz). A következő lépés bejegyzésed szerkesztése. Mivel azonban saját munkádat kifejezetten nehéz kritikus szemmel olvasni, kérd meg egyik munkatársadat, hogy olvassa át és javítsa ki az esetleges hibákat, amikkel találkozik. Persze ha egyedül vezeted blogodat, akkor csak saját magadra számíthatsz ebben.

 

De mi a helyzet a „kiegészítéssel”? Itt a különböző formázási szempontokról van szó, amelyek szerves részét képezik a blogírásnak, ezért soha nem szabad elhanyagolni őket:

 

A csatolt kép

Minden esetben válassz egy mutatós, a témához kapcsolódó képet bejegyzésedhez. Ez egyrészt igényesebbé teszi tartalmadat, de ami még fontosabb – a közösségi oldalakon a képekkel kiegészített bejegyzések sokkal (94%-kal) népszerűbbek, mint azok, ahol a kép nem kapcsolódik a tartalomhoz, vagy egyáltalán nem is létezik. Ne felejtsd el az régi marketing törvényt, a sex (itt most inkább csinos lányokra és helyes fiúkra gondolunk a képeken, nem igazi sexre…) és a gyerek mindent elad. Persze, csak akkor, ha tudod csatolni a témádhoz. Én például gyakran alkalmazok bevezető képnek lányokat, de csak úgy, ha meg tudom indokolni. Legkönnyebben a hotel marketing témában tudok elfogadható indokkal csinos lányokat csatolni cikkeimhez. És láss csodát, ezek a cikkek valahogy sokkal több likeot kapnak, mint azok, melyeket egy grafikával kísérek csupán :)


Megjelenés

Egy blogbejegyzést nem csak a képek tesznek igényessé és elegánssá. Ugyan ilyen fontos a formázás és a rendezettség is (itt most a vizuális elrendezésről van szó).

 

Egy gondosan formázott bejegyzésben egyértelműen látszódnak a fejlécek és az alfejlécek, amik segítenek több kisebb, könnyedén „emészthető” adagra bontani a szöveget. Ezen fejlécek persze hasonló stílusúak, de mégis megkülönböztethető kell, hogy legyenek.

 

Címkék, a kategóriák

A címkék (tagek) a bejegyzésekhez tartozó nyilvános kulcsszavak, amelyek segítenek az adott bejegyzés körvonalazásában. A címkéket afféle kategóriákként is kezelheted: minden bejegyzéshez több címke is tartozhat, és egy címke több bejegyzésnél is szerepelhet. Segítségükkel az olvasók pillanatok alatt rátalálhatnak blogod összes hasonló bejegyzésére.

 

7. Buzdítsd olvasóidat!

Blogbejegyzéseidet érdemes egy CTA-val (Call To Action – cselekvésre buzdító felhívás) zárni, amivel olvasóidat rávezetheted a következő lépésre, amit szeretnél, hogy megtegyenek. Ez lehet hírleveledre való feliratkozás, egy e-könyv letöltése, esetleg árajánlatkérés egy szolgáltatásodhoz, termékvásárlás, stb. A CTA célja úgynevezett lead-eket generálni, akik lényegében olyan olvasók, akik komolyan érdeklődnek kínálatod iránt. A CTA-ban akár más, kapcsolódó témájú tartalmakat is felsorolhatsz az olvasók számára.

 

8. Jöhet a keresőoptimalizálás

Már a cikk elején is említést tettünk róla, hogy egy blog (és a bejegyzések) mennyire fontos szerepet játszik az optimalizálhatóságban. Erre első sorban azért van szükséged, hogy tartalmaid (és ezzel együtt céged) láthatóbbá váljanak az interneten kereső felhasználók számára.

 

Nem érdemes azonban túlgondolni a kulcsszavazást. Csak használd őket természetesen, amikor a szövegkörnyezet ezt megindokolja – ne áldozd fel emiatt az olvashatóságot. Ha például a bejegyzés URL címét is lerövidítheted (és talán egy kulcsszót is elhelyezhetsz benne), akkor érdemes kihasználni a lehetőséget. A Google könnyedén kiszűri, ha az emberek csak a SEO miatt használják újra és újra a kulcsszavakat – ne próbálj túl járni az eszén!

 

Az alábbi mezőket mindig érdemes optimalizálni (természetesen a bejegyzés központi tartalma mellett):

 

Meta leírás

A meta leírások azok a szövegek, amelyek a Google találatai között megjelenő cikkek címei alatt olvashatók. Ezek rövid összefoglalók a kereső felhasználók számára, és segítik eldönteni, hogy az adott tartalom hasznos lehet-e számukra. Érdemes ezt 150-160 karakteresre megírni. A meta leírást ugyan a Google már nem veszi figyelembe a rangsoroláskor, de a felhasználók számára még mindig fontos elemnek számít, ezért gondolkodj azon, hogy miként ragadhatod meg a figyelmüket ezzel a szöveggel. Ha rákeresel arra, amire a lányom: Mi az a blog?, akkor nem az én oldalam lesz az első. Ő mégis erre kattintott ismeretlenül is, mivel tetszett neki a jól megírt meta leírás.

 

Az oldal címe és a fejlécek

A cím tartalmáról és a fejlécek rendszerezéséről már szót ejtettünk, de azt nem említettük meg, hogy ezek is fontos elemei a SEO-nak. Persze ha releváns címet választottál bejegyzésedhez, akkor nagy valószínűséggel már eredetileg is tartalmaz egy fő kulcsszót (legyen az „fűnyíró”, „marketing” vagy „építészet”).

 

Nem javasolt túlbonyolított, kulcsszavakkal teleerőltetett címeket írni, mert ezek mind a természetes megfogalmazás és az olvashatóság kárára mennek. Persze ha címedbe és fejléceidbe egy-két helyen logikusan beilleszthető a megcélzott kulcsszavad, akkor ne fogd vissza magad.

 

Horgonyszöveg

A horgonyszöveg egy olyan szó, vagy több szóból álló kifejezés, amely egy másik oldalra hivatkozik webhelyeden belül vagy azon kívül. Érdemes megfontolni, hogy mely szavakat alakítod hivatkozásokká, mert a Google ezt is figyelembe veszi, amikor egy adott kulcsszóra rangsorolja oldaladat.

 

Számít az is, hogy mely oldalra hivatkozol. Érdemes olyanokra irányítani ezeket a kulcsszavakat, amely oldalakat szeretnél rangsoroltatni az adott kulcsszóra.

 

9. Optimalizálj mobilra is! 

Az átlagos felhasználók interneten töltött idejének 66%-a mobilkészülékekről történik, ezért a mobilra való optimalizálás egyre fontosabbá válik. Ezzel két legyet üthetsz egy csapásra: egyrészt egy pozitív felhasználói élményt biztosítasz azok számára, akik mobiljukról böngészik blogodat, másrészt a Google szemében is plusz „SEO pontokat” szerezhetsz magadnak (és nem is keveset).

 

Fogalmazzunk másképp: a Google folyamatosan fejlődő algoritmusa 2015 óta konkrétan „lefokozza” azokat a webhelyeket (beleértve a blogokat is), amelyek nincsenek megfelelően optimalizálva mobilkészülékekre. Ez elég meggyőző?

 

10. Módosítsd címedet egy utolsó alkalommal

Mielőtt a bejegyzést elérhetővé tennéd a nagyvilág számára, még egy utolsó alkalommal lehetőséged adódik munkacímed módosítására (a cím persze később is bármikor megváltoztatható, de erősen ajánlott már az első pillanattól kezdve a végleges, hatékony címet használni).

 

Ne feledd, a cél az, hogy a cím felkeltse a megcélzott olvasók figyelmét, de ha egy kulcsszót is el tudsz helyezni benne (természetes módon), akkor az csak pozitívum.

 

A cikk elején tehát kezdj egy általános címmel, amit aztán egy átmeneti munkacím követ. A bejegyzés írása és szerkesztése során módosítsd annyiszor, amennyiszer csak szükségesen látod, de mindig kapcsolódjon a bejegyzés témájához és maradjon olvasható. Az optimalizálás opcionális, de sokat segíthet, ha meg tudod oldani. Próbáld továbbá rövidre fogni – a Google a 65 (vagy kevesebb) karakteres címeket „kedveli” leginkább, ugyanis az ennél hosszabbak végét már nem jeleníti meg a találatok között.
 

egészségügyi marketing étterem marketing Hatékony honlapüzemeltetés hotel marketing influencer marketing Marketing stratégia Online marketing SEO, keresőoptimalizálás SMM vendéglátás és turizmus marketing

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 96

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2019.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Marketing konzultáció és audit
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
108 008
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Közkincs

Közkincsnek nevezzük azokat a szerzői tartalmakat vagy szoftvereket, amelyeket nem...

Értékesítési folyamat

Mit is jelent az értékesítési folyamat? Az értékesítési folyamat az a több lépésből...

Vásárlói jelzés

Mi is az a vásárlói jelzés? A vásárlói...

Újracélzás

Az újracélzást leginkább ártalmatlan...

Guru

A guru szó egy régi indiai nyelvből, a szanszkritból származik. A hindu és a buddhista...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok BTL Kommunikációs ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.