Ki árul fizetett hirdetéseket? Pl. a Google és a Facebook. Nos, kevés nagyobb marketing gépezet van, mint ami ennek a két cégnek a rendelkezésére áll. Mire használják ezt az erőt a leghatékonyabban? Meggyőznek marketing szakembereket arról, hogy használd a rendszerüket. Rengeteget költenek önreklámra, hirdetéseik eladásra. Az, hogy a Facebookon organikusan elérj embereket nem érdeke Zuckerbergnek, nem reklámozza, esetleg kényszerből engedi, hogy tedd. A Google is féltve őrzi a titkot, hogyan kerülhetsz organikusan a találati lista élére. Fizess inkább a hirdetéskért. Pedig az organikus elérések sokkal hatékonyabbak, mint a fizettettek, és ezt ma be is bizonyítom neked.
Sok marketingszakember továbbra is ragaszkodik a hagyományos módszerekhez kínálatuk vagy ügyfeleik népszerűsítésére – leginkább azért, mert nem értenek ahhoz, hogyan lehet organikusan elérni a potenciális vevőket. Sajnos azonban ezek a hirdetések mára már sokkal kevésbé hatékonyak, mint régebben, aminek több oka is van, ezeket felsorolom, és a cikk végén mutatom: példán keresztül kiszámolva a valóságot!

Miért nem olyan hatékonyak manapság a fizetett hirdetések?
Habár a fizetett hirdetések az online marketing klasszikus eszközeinek számítanak, a technológiák fejlődésével és az új trendek megjelenésével sokat veszítettek hatékonyságukból…
… a hirdetésblokkolók miatt
Ha az ember csupán néhány órát tölt minden nap az interneten (bármilyen erre alkalmas eszközön), számtalan hirdetéssel találja szembe magát. Sajnos ezek nagy része a mai napig rendkívül zavaró, és még kis mennyiségben is képesek csökkenteni a böngészés élményét.
Nem csoda, hogy több olyan böngésző kiegészítő is készült, amik képesek elrejteni ezeket a hirdetéseket, ezzel egy sokkal tisztább, nyugodtabb, természetesebb böngészési élményt nyújtva a felhasználóknak.
Az ilyen úgynevezett „hirdetésblokkolóknak” (amikről ITT írtunk korábban) köszönhetően egyre kevesebb hirdetés ér célba asztali és mobilkészülékeken is.
… az őszinteség hiánya miatt
A hirdetésekről mindenki tudja, hogy az adott márka fizetett értük. Egyértelmű, hogy a hirdetések célja kiemelni egy termék, szolgáltatás, vagy márka legelőnyösebb tulajdonságait, kényelmesen elhallgatva minden negatívumot a hirdetett dologról. A hirdetések nem egy teljes, őszinte képet festenek arról, amiről szólnak, ezért egyre kevesebben tartják őket megbízható információforrásoknak.
… a fizetéshez kötöttség miatt
A fizetett hirdetések csak addig maradnak láthatók az interneten, amíg a hirdető hajlandó fizetni értük. Ha elfogy a napi keret, vagy a hirdető úgy dönt, hogy kénytelen feladni néhány költségét, akkor a hirdetés azonnal eltűnik az internetről.
A SEO, avagy a legjobb alternatíva a fizetett hirdetésekre
Láthatod tehát, hogy a fizetett hirdetések nem feltétlenül a legjobb marketingeszközök. Persze sok modern marketingstratégiában megvan a helyük, és senkit sem próbálunk rávenni arra, hogy törölje összes fizetett kampányát (hiszen a közösségi médián szinte már csak így maradhat látható egy márka), de mégis érdemes szétnézni az alternatívák között – itt lép a színre a SEO.
Mi az a SEO?
A SEO a „search engine optimization”, magyarul keresőoptimalizálás rövidítése. A SEO lényegében olyan technikák, módszerek összessége, amelyek célja egy márka online láthatóságának fellendítése. Konkrétabb példával élve: a SEO segít, hogy webhelyed, weboldalaid magasabb pozícióban jelenjenek meg az olyan keresők (keresőmotorok) találatai között, mint például a Google találatai között.
Mivel a Google első találatai sokkal több figyelmet és kattintást kapnak, mint az alattuk lévők, elengedhetetlen, hogy egy webhelynek jó „SEO-ja” legyen, vagyis jól legyen optimalizálva keresőkre.
Miért érdemes használni a SEO-t?
Először is, a „SEO-zásra” (értsd: keresőoptimalizálásra) használt technikák szavatossága igen hosszú. Ez lényegében annak köszönhető, hogy amíg a webmesterek képesek pozitív felhasználói élményt nyújtani látogatóiknak, biztosítják a SEO alapjait webhelyükön.
A SEO az egyik leghatékonyabb digitális marketingeszköz, amit meglepően kevesen használnak ki, pedig a fizetett hirdetéssel szemben valójában egy teljesen ingyenes procedúráról van szó, így gazdaságosabb, mint a hirdetések, a közösségi média, vagy bármilyen más online marketingforma. Röviden: a SEO-ba fordított idő nagyobb látogatottságot, és több ügyfelet eredményezhet – kisebb költségből, és hosszabb távon.
A keresőmotorok népszerűsége is jelentős szempont. Csak a Google-on naponta többmilliárd keresést indítanak a felhasználók. Az emberek a legújabb pletykáktól kezdve a tudományos tényeken keresztül kedvenc süteményreceptjeikig mindenre az interneten keresnek rá, évről évre egyre nagyobb mennyiségben. Nem kérdés, hogy aki képes rendszeresen e felhasználók szeme elé kerülni, az komoly forgalmat biztosíthat webhelye számára.
Google keresés vs Facebook és AdWords (Google Ads) hirdetések
Mi a különbség aközött, ha a Facebookon hirdetsz, vagy ha a Google-ben talál rád valaki? Rengeteg. Vegyünk egy példát: tudod, hogy Budapest legjobb étterme a Városliget Café, és elmész a Városligetbe ebédelni: elmész a Robinson és a Gundel mellett, ahonnan eléd ugrik egy-egy ember , és az arcodba tartja az étlapot (déli országokban ez gyakori, szerencsére nálunk nem). De te a Városliget Café-t keresed. Ezek az előugró reklámok ugyan meggyőznek néhány kevésbé erős akaratú embert, de a legtöbbet csak zavarják, és elhajtják az előugró reklámokat. Vagy eleve látod, hogy előugrálnak ezek az emberek, és ezért átmész az oldal túloldalára, ne kelljen velük találkoznod (ez a hirdetésblokkoló).
Összegezve tehát a Facebookon te keresed meg a potenciális ügyfelet, a Google-ben ő keres téged. És itt persze nem arról beszélek, hogy ne használj közösségi médiákat, hiszen a hírnév megalapozására tökéletesek. De sokkal inkább az organikusan, jól vezetett Facebook és Instagram oldalak, mint az agresszívnek tűnő hirdetések. De nézzük a bizonyító erejű példát!
Google Analytics példa, mely bebizonyítja, hogy a SEO ráfordítások hozzák a legjobb megtérülést
Az alábbiakban egy bio-webshop analitikáját láthatod, 2018. május 1. és 2019. január 15. közötti időszakra szűkítve. A webshop havi szinten 100-100 ezer forintot költ AdWords (bocsánat, már Google Ads) és Facebook hirdetésekre. Ezeket egy CPC hirdetésekre szakosodott ügynökség kezeli. A weboldal SEO beállításait, feltöltését, és tartalommarketing stratégiáját mi alkottuk és vezettük régebben, egy ideje már nem. Nézzük tehát a számokat, melyek nem hazudnak!
Elemezhetnénk az oldal/munkamenetet, a visszafordulási arányt, vagy az oldalon töltött időt is, de egy cégvezetőt csak a végső eredmény, a bevétel érdekli, nézzük tehát meg azt, mennyi látogatóból mennyi bevétel született. Ezért cxsak a táblázat ezten két oszlopát nézzük meg.
Látható, hogy a 4. pont, azaz a direktben az áruházat felkereső emberek költenek a legtöbbet, ez érthető is, hiszen ők már azért jöttek ide, mert tudták, mit kaphatnak. Ezt segítheti elő egy pontgyűjtő program, egy hírlevél, vagy tudták, hogy a webáruház felületén érdekes, nekik való cikkek, információk vannak, ezért néha beírják a böngészőbe a webáruház webcímét. Ha arányt számolunk, láthatjuk, hogy itt egy látogató 78,4 forint bevételt termelt. A második azonban az organikus Googleből érkezők bevétele, amire szinte alig költött a webáruház. Itt már csak 26,6 forintot „ér” egy látogató, de az online marketing eszközök közül ez kiemelkedően magas. Hiába jöttek ugyanis többen a Google Adwords (Ads) rendszeréből és a Facebook fizetett hirdetésekből, ezek jóval kevesebbet vásároltak. Egy Google Ads-os látogató már csak 10 forintot költött látogatásonként, a Facebookos már csak 4.87-et.
Ha elgondolkodunk a kiadáson és a bevételen, látható, hogy az áruház nagyon veszteséges, ami egy kezdő webáruház esetében nem is biztos, hogy furcsa. Az viszont már megkérdőjelezhető, hogy nem lenne-e érdemesebb a tartalommarketinggel, a keresőoptimalizálással többet foglalkoznia, mint kiadni hirdetésekre ezt a hatalmas összeget? Ugye, hogy jobban megérné 26,6 forintot hozó látogatót ide vonzani mint a 4,87-et? És akkor még ehhez hozzájárulnak azok is, melyeket fent írtam, a SEO az hosszútávon épít, a hirdetés élete a kattintásnál véget ér.