Keresés

Menü

A Facebook Messenger Chatbot-ok forradalmasítják az online marketinget?

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

A Facebook Messenger Chatbot-ok forradalmasítják az online marketinget?

2016.12.23.

A Facebook Messenger Chatbot-ok forradalmasítják az online marketinget?

A Chatbot-ok megjelenése a Facebook Messengerben minden eddiginél nagyobb felhasználói kör elérhetését teszik lehetővé. A nagy vállalatok már lecsaptak az új fejlesztésre, és aktívan tesztelik a különböző alkalmazási területekben rejlő potenciálokat.

 

A bot-ok széles körű elterjedése várható, ezért érdemes figyelemmel követni a fejlődésüket, mert a kis és közép vállalkozások számára értékes lehet a használatuk.


Mi a Chatbot?

 

A Chatbot a chat és a robot szó összeolvadásából jött létre, és tulajdonképpen egy olyan szolgáltatás mely mögött előre meghatározott szabályok, vagy mesterséges intelligencia áll, és chat felületeken léphetnek velünk interakcióba. 

 

Mit jelent ez a valóságban?

 

Szeretnénk rendelni egy ruhát internetes webáruházból, és meg akarjuk tudni, mikor fogják kiszállítani a terméket. A Messenger-en keresztül írunk az ügyfélszolgálatnak, akitől hamarosan meg is kapjuk üzenetben a választ. A tartalmat nem egy ember írta meg nekünk: egy robot volt, aki felvette velünk a kapcsolatot.

 

Miért van ekkora jelentősége a Chatbot-nak?

 

1964-ben Joseph Weizenbaum fejlesztette ki az első beszélgető programot az ELIZA-t, de ekkor még nem igazán lehetett tudni, hogy mekkora potenciál van a mesterséges intelligencia használatában. A legnagyobb szoftverbirodalmak évek óta rengeteg pénzt, és energiát fektetnek kutatásokba és fejlesztésekbe.

 

Chatbot-ok már léteznek jó pár éve, és a legnagyobb chat felületeken használták őket.  A Facebook Messenger közel 900 millió felhasználójának, azonban még csak rövid ideje van lehetősége erre. Mark Zuckerberg áprilisi bejelentése, miszerint megnyitják más cégek számára a Messenger platformot, és a beszélgetésekbe akár egy harmadik fél- egy mesterséges intelligencia is beléphet, teljesen átrajzolhatja a marketing kommunikációs térképet.

 

A Facebook újítása jól összefoglalja mi is a végső cél: a botok tudják értelmezni és feldolgozni az írott vagy akusztikus információkat, és releváns választ adni rá. Tehát ha két partner beszélget a Messengerben, és az egyik fél azt írja, gyere át hozzám együnk meg egy pizzát- akkor a bot tudja értelmezni ezt a szöveget, és válaszolni rá akár írásos vagy beszéd formájában - és megkérdezze, hogy honnan rendeljen pizzát, milyet, és mikorra hívja a taxit.

 

El tudjuk képzelni, mekkora üzleti potenciál van ebben? Még egyenlőre futurisztikusnak érezzük, de ezek az innovációk a közeljövőben meg fognak valósulni.

 

 

Milyen Chatbot-ok léteznek jelenleg?

 

A teljesség igénye nélkül:

 

  • pénzügyi tanácsadó bot- tippek ad pld. hogyan takarékoskodjunk
  •  
  • élet tanácsadó bot- életvezetési problémákra ad tanácsot
  •  
  • hír bot- értesít minket azokról a hírekről, amik érdekelnek minket
  •  
  • időjárás bot – a helyi időjárásról tájékoztat minket
  •  
  • bevásárló bot- segít a termék kiválasztásában, és megvásárlásában
  •  

 

Mivel bármilyen bot fejleszthető, csak a képzeletünk szabhatja meg a határt.

 

 

Chatbot-ok üzleti célú felhasználási lehetőségei

 

A bot-ok használatával egyszerűen, hatásosan, és költséghatékonyan érhetjük el célközönségünket. De ezenkívül számos előnnyel rendelkezik alkalmazásuk.

 

 

#1 Értékesítés korszerűsítése

 

 Értékesítési folyamatunkat automatizálhatjuk, például ha éttermünk van, egy bot segítségével lehetővé tehetjük vásárlóinak, hogy egyszerű és gyors üzenettel megrendeljék az általuk kiválasztott ételt, a kifejlesztett alkalmazáson keresztül.

 

#2 Ügyfélszolgálatok kiváltása

 

Egy mesterséges intelligenciával rendelkező Chatbot hadba állításával, aki megválaszolja a vásárlói kérdéseket, jelentős humán erőforrás szabadul fel cégünknél, ezenkívül költségcsökkentő hatással is bírhat – azzal, hogy kiváltja a humán ügyfélszolgálatosok munkáját. A mesterséges intelligenciával rendelkező bot az emberekkel lefolytatott beszélgetésekből folyamatosan tanul, tehát működése során egyre eredményesebben fogja megválaszolni a felmerülő kérdéseket.

 

#3 Vásárlási döntések befolyásolása

 

Nagyon sok vállalkozásnak gondot okoz, hogy kellő figyelmet szenteljen minden ügyfelének – és ez a partnerek elveszítését eredményezheti. A Chatbot-ok kiküszöbölhetik ezt a problémát. A H&M például Chatbot-okat használ az értékesítés befolyásolására. Az egyik ilyen bot a preferált öltözködési stílusra kérdez rá, és ez alapján válogat össze termékeket, melyekből a user szabadon választhat. A bot a kapott válaszokat értékeli, és további árukat kínál megvásárlásra- a felhasználó ízlésének megfelelően.

 

# 4 Fizetési módok leegyszerűsítése

 

A megvásárolt szolgáltatások, áruk ellenértékének teljesítése mindig gondot okoz, annak körülményessége miatt. A Snapchat kifejlesztette a Snapcash-t, mely egy olyan virtuális pénztárca, amely tárolja a felhasználó bankkártyájának adatait, és azonnali átutalási lehetőséget biztosít az üzenőfelületen keresztül. Az ehhez hasonló eszközök használata akár a kisebb webáruházak esetén is nagymértékben fellendítheti az értékesítést.

 

#5 Aktív közönség építése

 

A Messengeren belül fejleszthetőek olyan bot-ok, melyek segítségével bármilyen interaktív játék lebonyolítható, automatizált értesítésekkel, így a játékosok érdeklődését folyamatosan fenntarthatjuk, anélkül, hogy Facebook posztok megosztására buzdítanánk őket. A felhasználók ezenkívül feliratkozhatnak a vállalkozás Messenger csatornájára, és számukra automatizált promóciós üzenetek küldhetünk. Ez a funkció a jövőben akár teljesen ki is válthatja a klasszikus e-mailben küldött DM levelek funkcióját.

 

 

Láthatjuk, hogy a Facebook Messengerben használható Chatbot-ok alkalmazási területe határtalan, és minden vállalkozásnak ki kell tapasztalnia, hogy milyen bot-okat, és milyen céllal érdemes használnia.

 

Hogyan működnek a Chatbot-ok gyakorlatban?

 

Íme, a Burger King Chatbot-ja használat közben. A videót a Digital Buzz töltötte fel.

 

 

Szerző: Tóth Beáta

címkék: Facebook
A közösségi média marketing nagyágyúja még mindig a Facebook, és még mindig lehet organikus elérésekkel milliós nagyságrendű embert elérni.

Hatékony Facebook marketing 2018. Komplett útmutató.

2017-10-25

A közösségi média marketing nagyágyúja még mindig a Facebook, és még mindig lehet organikus elérésekkel milliós nagyságrendű embert elérni.

Tavasszal a Facebook belekezdett az álhírek elleni harcba. Tudnod kell, mit NEM tehetsz, ha nem szeretnéd, hogy cikked álhírnek minősüljön. Az online marketing tanácsadó válaszol.

Nézheti a Facebook álhírnek a posztjaidat?

2017-09-24

Tavasszal a Facebook belekezdett az álhírek elleni harcba. Tudnod kell, mit NEM tehetsz, ha nem szeretnéd, hogy cikked álhírnek minősüljön. Az online marketing tanácsadó...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!