Nagy a baj a Facebook háza táján...

Keresés

Menü

Nagy a baj a Facebook háza táján...

Marketing Professzorok

Facebook


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Nagy a baj a Facebook háza táján....

2018.04.02.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

A Facebook haldoklik? Az adatvédelmi botrányok, az oldalak folyamatosan csökkenő elérése, mind a magán felhasználókat mind a cégeket elűzik a Facebookról. Ráébred-e Mark Zuckerberg, hogy rossz úton jár, és megtalálja-e azt az utat, amin a Google jár: Élni

A Facebook haldoklik? Az adatvédelmi botrányok, az oldalak folyamatosan csökkenő elérése, mind a magán felhasználókat mind a cégeket elűzik a Facebookról. Ráébred-e Mark Zuckerberg, hogy rossz úton jár, és megtalálja-e azt az utat, amin a Google jár: Élni és élni hagyni! 


A Facebook már hosszú évek óta az első számú közösségi hálózat, amely mára már több mint kétmilliárd aktív felhasználót szolgál ki minden egyes hónapban. A folyamatosan fejlesztett platform nem csak az egyszerű felhasználók, hanem a Facebookot hirdetésre használó marketingesek körében is a hétköznapok szerves részévé vált.

 

Amikor 2012-ben egy nagy, nemzetközi szépségipari cég tenderén vettem részt a Marketing Professzorok Kft. képviseletében, azt kérték tőlünk, csak Facebook oldalakkal számoljunk, a brandeknek ők már nem akarnak weboldalakat. Hiába magyaráztam, hogy a Facebook nem a cég tulajdona, míg egy weboldal mindig is az marad, az aktuális divatnak, a közösségi média marketing őrületnek hódolva nem voltak hajlandóak lemondani erről a tervükről, így szakmaiatlanság miatt nem voltunk hajlandóak indulni a tenderen. Ma, 2018-ban már egy jól keresőoptimalizált, értett, ismert weboldaluk lenne, nagy látogatottsággal. Helyette szinte nulla elérésű, értéktelen Facebook oldalaik vannak. A Facebook folyamatosan csökkentette az eléréseket, ahogy az egyetemi hálózatot kiépítő fiatal srácból, Mark Zuckerbergből egy harácsoló, a felhasználókból, a cégekből minden fillért kihúzó milliárdos lett. 

 

Az utóbbi időben mind a felhasználóknak, mind a Facebookon hirdető cégeknek is meggyűlt a bajuk a közösségi hálók királyával. Ez egy nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentésből látható – a statisztikák arra engednek következtetni, hogy a felhasználók átlagosan 24%-kal kevesebb időt töltenek a Facebookon, mint korábban. Ez egy cseppet sem elhanyagolható esés – inkább már zuhanásnak nevezhető. De mit is várhatnánk, ha a tartalomkészítőktől, az oldalak vezetőitől el kell búcsúzzunk, hiszen nem éri meg nekik a tartalomgyártás a Facebookon, mert folyamatosan csökkenti elérésüket az algoritmus? A Facebook magán jellegű felhasználói is hozzászoktak az érdekes tartalmakhoz, színes hírekhez. A felhasználói összetétel az idősebb korosztály felé tolódik el, hiszen őket érdekli leginkább a szomszéd thaiföldi utazása és azok az unalmassá vált sablonos tartalmak, melyeket most a Facebook ránk erőltet. 

 

A közösségi média függőivé váltunk

Pedig sokak számára a mindennapok elmaradhatatlan részévé vált a közösségi média használata, legyen szó akár tartalmak nézegetéséről, megosztásáról, vagy csak beszélgetésekben való részvételről a kommentszekciókban. Mindig van valami új őrület, ami az embereket újra és újra a közösségi platformokhoz vonzza, akárcsak egy digitális mágnes.

 

Ez nem véletlen.

 

A közösségi média szándékosan úgy van kialakítva, hogy függőséget okozzon az emberekben. Mindezt olyan apróságokkal próbálja elérni (sikeresen), mint a különböző tevékenységekről küldött értesítésekkel. Egyre több értesítés, egyre több irányított forgalom szükséges a rendszer életben tartásához. Hol vannak már azok a szép idők, amikor egy bajba jutottnak pillanatok alatt összeszedtük a hiányzó, különleges vércsoporthoz tartozó vért az átömlesztéshez. 

 

De mi a helyzet azokkal, akik számára a közösségi média a munkát jelenti?

Itt válik súlyosabbá a történet. Egy egyszerű felhasználó megengedheti magának, hogy egy-két napig ne nézzen rá közösségi fiókjára – attól még nem dől össze a világ. Azonban ha az ember a közösségi médián végzi munkája egy részét, akkor már sokkal fontosabbá válik, hogy az mennyire szolgálja ki a digitális szükségleteit a függőséget okozó manipulatív trükkök helyett.

 

A Facebook talán a legnagyobb „ludas” minden ilyen hálózat közül. A platform már évek óta szándékosan visszafogja azon hirdetők organikus eléréseit, akik nem hajlandók pénzt fizetni a nyilvánosságért. A legnagyobb probléma az, hogy mindez unfair előnybe helyezi azokat, akik többet hajlandóak fizetni az elérésekért.

 

Számtalan tisztességes Facebook oldal került a háttérbe csak ezért – mert a Facebook több pénzt akar kisajtolni az oldaltulajdonosokból. Aki nem fizet, az az egykori organikus elérései töredékére számíthat csupán.

 

A legtöbb felhasználó pedig észre sem vette, hogy szeretett közösségi platformjukból hirdetési platform lett.

 

Nincs mentség

Más keresőrendszerek stratégiáját elnézve a Facebooknak nincs mentsége erre a viselkedésre. 

 

Példának okáért ott van a Google. Mindenki tudja, hogy a Google is fizetett hirdetéseket jelenít meg a keresőtalálati oldalain, azonban a webhelyeknek keresőoptimalizáláson keresztül esélyük van príma organikus eléréseket szerezniük. A Google nem kényszeríti a webhelyeket arra, hogy fizessenek a láthatóságukért. A fizetett hirdetések kiemelt pozícióban jelennek meg, de az organikus találatok rangsorolása nem befolyásolható pénzzel.

 

A Twitter már közelebb áll a Facebook stratégiájához, de még ők sem lökték annyira a háttérbe az organikus bejegyzéseket, mint a „közösségi platformok királya”.

 

Mit hoz a jövő?

Jó kérdés. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Facebookon egyre nehezebb érvényesülni, ha az ember nem szeretne komoly pénzeket beleölni a hirdetésekbe. A hatékony, nagyon kreatív posztolás még hozza az eredményeket, de ki tudja meddig? Több, mint 2 millió Facebook rajongót gyűjtöttünk össze oldalainkon, melyek érdekes hírekkel teli újságokat is kiszolgálnak, mint pl. az Agrároldal.hu, a Vitorlazas. hu vagy a Magyarorszagom.hu. Nem like oldalak, nem álhírekkel vannak tele. Sokan szeretik, olvassák őket. Bár a keresőoptimalizálásnak, a hírlevél adatbázisnak köszönhetően a Facebookon kívül is sok embert elérnek, mégis érzékeny veszteség lesz számukra a közösségi média megszűnése, ha egyszer ide jutunk. A 24%-os zuhanás szintén aggasztó, azonban fontos megjegyezni, hogy sokan már lassan egy egész évtizede használják a Facebookot, és eszük ágában sincs teljesen „átköltözni” egy másik platformra.

 

Nem is kell ezt tenniük – hiszen az emberek egyszerre több közösségi hálózaton is jelen lehetnek, a legtöbb más és más lehetőségeket és funkciókat biztosít számukra.

 

Pontosan ez az, amit a marketingeseknek is meg kell érteniük – nem a Facebook a világ közepe. Minél több platformon vagy naprakész tartalmaiddal, annál könnyebben érheted majd el közönségedet ott, ahol a legszívesebben töltik a digitális közösségi idejüket – legyen az az Instagram, a Snapchat, a LinkedIn, vagy bármi más. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a keresőoptimalizált weboldal még mindig az online marketing alapja és csúcsa is egyben. 

 

Ha szeretnél egy, a Facebookon is túlmutató online marketing stratégiát, kattints ide! 
 

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Facebook
A Facebook többet tud rólad, mint gondolnád - A Facebook nem felejt!

A Facebook többet tud rólad, mint gondolnád - A Facebook nem felejt!

2018-08-21

Bizonyára senkit nem lep meg a tény, hogy a Facebook rengeteget tud felhasználóiról. A közösségi hálózat már évek óta gyűjti az adatokat...

Facebook Live utazási irodáknak, hoteleknek, éttermeknek – Mit, miért, hogyan

Facebook Live utazási irodáknak, hoteleknek, éttermeknek – Mit, miért, hogyan

2018-08-09

Valószínűleg tisztában vagy vele, hogy utazási irodád, éttermed vagy hoteled  Facebook oldalán élő videóközvetítéseket is indíthatsz....

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!