Keresés

Menü

Az email marketing alapjai éttermeknek - gasztromarketing és email kezelés

Marketing Professzorok

Online Marketing


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Az email marketing alapjai éttermeknek

2018.04.17.

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Hatékony email marketing néhány lépésben éttermeknek

Nem hiszel a hírlevélben, igaz? Azt gondolod, az email marketing kihalt a közösségi média marketing miatt? Sosem voltak jó tapasztalataid a hírlevél küldéssel kapcsolatban? Azt hiszed, a Facebook vagy az Instagram jobb marketing eszköz, mint az email? Tévedsz. Most figyelj, elmondjuk, hogyan csináld jól!


Ha csak egy rövid ideje is foglalkozol marketinggel, akkor tudod, hogy a marketing bizony pénzbe és/vagy időbe kerül, legyen szó bármilyen apró fogásról vagy nagyobb kampányról. Persze az összes cégtulajdonos nagyon jól tudja, hogy a marketing elengedhetetlen vállalata túléléséhez és növekedéséhez – ez különösen igaz az éttermekre, és más vendéglátási szektorban működő létesítményekre.

 

A kérdés nem az, hogy szükség van-e a marketingre, hanem hogy miként hozható ki a legtöbb eredmény a legkevesebb költség befektetésével. A válasz egyszerű: komplett online marketing stratégia, melynek szerves és jelentős része a GDPR barát email marketing is! A GDPR-ről itt írtunk. 

 

Ha hiszed, ha nem, az email marketing egy rendkívül hatékony kommunikációs csatorna az olyan cégek számára, amelyek szeretnék testreszabott marketing üzenetüket gyorsan, olcsón és hatékonyan eljuttatni célközönségük különböző szegmenseihez. Volt ebben a hatékonyságban egy kis hullámvölgy, úgy 2013 tájékán, amikor a közösségi média még dübörgött. De ennek ma már vége. Mondom én, 2,2 millió saját Facebook rajongóval, saját, 20 oldalunkon keresztül…

 

De akkor neked miért nem ment a hírlevelezés? A kulcsszó itt a „testreszabott”! Az email szó láttán bizonyára kételkedni kezdtél a módszer hatékonyságában, de ez teljesen érthető. Naponta olvasatlan levelek ezrei kerülnek a kukába, de ha képes vagy üzeneteidet személyesebbé tenni, azzal látható eredményeket érhetsz majd el.

 

Mindemellett érdemes észben tartani, hogy az email marketing (legalább is ha tisztességesen végzik) kizárólag a felhasználók engedélyével történhet – az embereknek fel kell iratkozniuk hírleveledre, ami azt jelenti, hogy engedélyt adnak arra, hogy promóciós anyagokat küldj nekik.

 

Az alábbiakban átnyújtjuk azt az alapvető tudást, amire szükséged lesz email kampányaid beindításához.

 

Email marketing alapok

Az email kampányok sikeréhez egy jól karbantartott email listára, az üzenetek testreszabására és egy fejlett emailező szoftverre, vagy egy képzett marketing csapatra lesz szükséged. Ezt persze ki is szervezheted. Hogy mit tehetünk mi, mint gasztromarketinges csapat kívülről, arról itt olvashatsz!


Az email lista

Az email lista összeállításakor fel kell tenned magadnak a kérdést: „Kik is emailjeim ideális címzettei?” Alapvetően az online marketing stratégia megválasztásánál tisztáznod kell, ki is a célpiacod. Most azt hiszed, tudod, de fogalmazd is meg ezt! Nagyon pontosan! Miért? Mondok egy példát. A Városliget Cafe online marketing auditja valamikor 2015-ben volt, akkor kezdtük el velük a közös munkát. Akkor azt mondták: legyen több vendégünk. Majd 9 hónap múlva a tanácsadói napon, felvetették, hogy nagyon szuperül alakul az asztalfoglalások száma, de hétvégén már nincs több szabad hely ebédre, ezért tudunk-e olyat, hogy a hétköznapi vacsora asztalfoglalások számát növeljük? Tudunk. 3 hónapon belül 30%-al növekedett a hétköznapi asztalfoglalások száma. 

 

De itt van pl. a Bohém étterem, a MÜPA éttermének esete is. Imádjuk azon éttermek és szállodák marketing kommunikációját koordinálni, ahol a hely alkalmas a rendezvények lebonyolítására is. Egyszerűen azért, mert vannak olyan eszközeink, melynek segítségével gyorsan, látványos eredményeket érhetünk el ezen a téren. A Bohém étteremben is tudták ezt, ránk bízták rendezvényhelyszínek online marketing kommunikációját. Amikor megkérdeztük, ki a célcsoport, a válasz az volt: ez a hely minden rendezvény számára tökéletes. De amikor elkezdtek ömleni az esküvő helyszín ajánlatkérések, kétségbe esve hívtak fel, hogy a MÜPA nem engedi esküvők tartását az étteremben, csináljunk valamit….

 

Ilyen pontossággal kell tehát meghatároznod a célcsoportot. 

 

Kétféleképpen juthatsz email listához – vehetsz egyet (nem ajánlott), vagy összeállíthatod saját magadnak is (az egyetlen hatékony módszer). Saját készítésű listáidat szétbonthatod azokra, akik fizetett vagy organikus keresői találatokon keresztül jutottak el webhelyedre, vagy a közösségi médiáról érkeztek, stb. Különböztesd meg azokat, akik rendezvényhelyszín iránt érdeklődtek azoktól, akik csak vacsorázni jönnének. 

 

Ügyfélköröd megfelelő szegmentálása rengeteget segít majd a következő pontban…

 

Hogyan írj jó marketing emailt?

Minden hírlevél esetén a legfontosabb, hogy ne érezzék rajta azt, hogy eladni, értékesíteni akarsz. A hírlevélre tekints inkább úgy, mint egy újságra. Ha van egy jó ötleted, akár nevezd is el. Így küldtünk ki pl. a Boscolo Hotelben a New York Cafe számára egy Giornale nevű „újságot”, gyakorlatilag hírlevelet. Az ilyen típusú hírlevelek összeállítása természetesen sokkal több idő, mintha csak az aktuális akcióidat bemásolod egy emailbe, és kiküldöd őket, de míg az egy spam, addig ez egy érdekes olvasmány lehet vendégeid körében. Ha azt hiszed, te túl kicsi vagy egy ilyen színes „újság” szerkesztésére, hát nagyon tévedsz. Hidd el, megoldjuk! :) 

 

Egy étterem marketing emailjeinek többféle célja is lehet, például a menü népszerűsítése, különleges ajánlatokra való emlékeztetés, hasznos információk megosztása, vagy különböző reakció üzenetek kiküldése. Az utóbbi kategóriába azok az automatikus üzenetek tartoznak, amelyeket a felhasználó regisztráció, rendelés, asztalfoglalás vagy más tevékenységek után kap a rendszertől (sikeres jelszóváltoztatás, sikertelen rendelés, stb.)

 

Kulcsfontosságú, hogy sosem szabad túlzásba vinni az emailküldést. Fontos, hogy minden ügyfelednek csak olyan emaileket küldj, amelyekre korábbi tevékenységeik alapján nagy valószínűséggel pozitívan reagálnának.

 

Itt jelenik meg az a bizonyos testreszabottság – fogalmazd meg úgy üzeneteid tartalmát (és az email tárgyát), hogy az releváns legyen a címzett felhasználó számára. Ha email listádat saját magad állítottad össze, akkor bizonyára ismersz néhány alapadatot az adott felhasználóról. Ezt kell kihasználnod arra, hogy megszólítsd egy olyan ajánlattal, ami nagy valószínűséggel érdekelné őt.

 

Minden emailnek tartalmaznia kell egy felhívást valamilyen lépésre – ezeket hívjuk CTA-knak. Ha emailedben arra próbálod rávezetni a címzetted, hogy rendeljen házhoz, akkor biztosítsd számára, hogy ezt néhány kattintással elintézhesse, kezdve például egy „Rendeljen most” feliratú gombbal.

 

Mikor küldd az emaileket?

Ez sem mindegy – a legeredményesebb napok erre általában a csütörtök és a péntek, amikor az emberek a hétvégi programjaikat tervezgetik. Számít továbbá a napszak is. Feltéve hogy célközönséged általános munkarendben dolgozik, a kora reggeli, déli, és késő délutáni órákban a legvalószínűbb, hogy idejük lesz végigfutni beérkező emailjeiket.

 

Ez persze az ügyfélkörödtől függően változhat.

 

Hírlevél tartalom tippek éttermeknek

Ösztönző célú üzenetek

Az email marketinget már rég óta használják különféle ösztönző ajánlatok kiküldésére. Ezek különösen az olyan ügyfeleknél hatásosak, akik már rég óta nem jártak webhelyeden, és szeretnéd visszacsalogatni őket valamivel éttermedbe – például egy ajándék itallal, desszerttel, vagy másféle kedvezményes ajánlattal. Ezek az üzenetek még hatékonyabbak, ha időkorlátot is feltüntetsz mellettük, például „Az ajánlat XX.XX dátumig érvényes”.

 

Ünnepnapok és események

Az emailek segítségével időben emlékeztetheted ügyfeleidet a közelgő ünnepnapokra és az esetleges ezekhez kapcsolódó kedvezményekre. Ez lehet bármi az anyák napjától kezdve a karácsonyváró akciókig. Persze megéri kiemelni a házon belüli eseményeket is, mint például egy sztárvendég fellépését, amennyiben éttermed élő zenét is kínál.

 

A személyes évfordulókon járó kedvezményekre is emlékeztesd ügyfeleidet, például ha a születésnaposoknak egy ingyenes étkezést kínálsz, stb. Ehhez persze be kell gyűjtened a születésnapi dátumokat, esetleg a szeretteiét is, ezzel figyelmeztetve egy romantikus vacsora lehetőségére őket. 

 

Gasztronómiai tippek

Időnként (vagy akár heti, havi rendszerességgel) gasztronómiai tippeket és útmutatókat is küldhetsz ügyfeleidnek, megerősítve ezzel az éttermed iránt érzett bizalmukat – az emberek nagyra tartják, ha az emailek néha valami azonnali értéket képviselnek számukra.

 

Itt lehet szó receptekről, főzési tippekről, hogy mikre érdemes odafigyelni zöldség- vagy húsvásárlásnál, és így tovább. Ezek lehetnek esetleg olcsón leforgatott, szinte házi jellegű, azonban jól megvágott Youtube videók is. 

 

Gyorstippek a sikeres email marketinghez

Jó szokások az email marketingben:

  • Kommunikáld üzenetedet érthetően és tisztán.
  • Ne feledd, hogy a címzett is egy ember.
  • Rendszeresen, összefüggően emailezz.
  • Használj rövid bekezdéseket.
  • Legyél színes, érdekes. Ne eladni akarj, szórakoztatni, informálni. Kecske.
  • Csak releváns információkat ossz meg.
  • Állíts be alt szöveget a képeknek és más vizuális elemeknek.
  • Az email tartalmazzon hivatkozásokat.
  • Biztosítsd, hogy a tárgy mező kapcsolódik az email tartalmához.
  • Nézd át a helyesírást.
  • Jeleníts meg egy felhívást.

 

Rossz szokások elkerülése az email marketingben:

  • Ne küldd el az emailt úgy, hogy előtte nem ellenőrizted le.
  • Ne használj nem működő hivatkozásokat.
  • Ne írj csupa nagybetűvel.
  • Ne használj túl sok hangulatjelet.
  • Ne használj egynél több felkiáltójelet.
  • Ne használj nehezen olvasható betűtípusokat és színeket.
  • Ne rejtsd el a „Leiratkozás” hivatkozásodat.
  • Ne írj túl hosszú üzeneteket.
  • Ne küldj emaileket túl gyakran.
  • Ne használj csak egyetlen hatalmas képet emailedben.
     

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS
címkék: Online marketing
Internetes biztonság

Nem is hinnéd mennyi mindent tud rólad az internet!

2018-10-18

Az internetezők számára különösen kényes témává vált a magánélet kérdése az elmúlt évek során. A közösségi média sokakat megoszt azzal kapcsolatban, hogy megéri-e annyi személyes adatot nyilvánosságra hozni magunkról a „teljes közösségi élményért” cserébe.

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

Kulcsfontosságú számadatok a digitális marketing világából

2018-10-13

20 pontban összeszedtük a világból a legfontosabb témakörökben megjelent publikációk eredményeit, melyek egyértelműen megmutatják, mit, hogyan csinálj. Közösségi média marketing, keresőmarketing, email marketing és mobil marketing trendek miért TÉNYEK alapján.   

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!