Döntő fél - Decision-Maker az online marketing szakszótárban

EN

Döntő fél



A döntő fél definíciója

A döntő felek lényegében azok a személyek egy cégen belül, akiknek hatalmukban áll pénzügyi, vezetőségi és egyéb döntéseket meghozniuk a cég, vagy egy részleg nevében. A menedzserek döntik például el, hogy a cég új alkalmazottakat vegyen-e fel, vagy elbocsájtson a meglévőek közül; az IT adminisztrátorok döntenek arról, hogy a cég milyen szoftvereket használ, a marketingvezetők döntenek a kampányokról, és így tovább. A döntő felekre tehát komoly felelősség hárul, hiszen döntéseik gyakran egész cég teljesítményét befolyásolják.

 

A döntő felek feladata

A hatékony döntéshozatalnak – a University of Massachusetts Dartmouth szerint – hét szakasza van. Első lépésként a döntő fél megállapítja, hogy döntést kell-e hoznia. Ez után megszerzi a szükséges információkat, azonosítja az alternatívákat, mérlegeli a bizonyítékokat, kiválasztja a legígéretesebb opciókat, végül pedig meghozza a döntését. Utolsó lépésként a döntő fél felülvizsgálja a döntését, illetve annak következményeit.

 

A technológia gyakran segíti egy cég döntéshozóinak munkáját. Az üzleti döntéshozó-szoftverek például analitikai adatokat kínálnak ezeknek a szakembereknek, hogy minél hamarabb megoldást tudjanak találni a cég problémáira. Ezek a szoftverek több forrásból gyűjtenek adatokat, hogy a döntő felek ráláthassanak az aktuális trendekre és mintákra, amelyek kihatással vannak a cégükre.

Az adatvezérelt döntéshozatal továbbá segít az üzleti problémák és lehetőségek azonosításában is.

A döntéshozatal lépései egy kutatás szerint

A döntő felek haszna

A döntő felek segítenek elkerülni, hogy a cég ne hozzon olyan elhamarkodott, tájékozatlan döntéseket, amelyek gátolhatnák a növekedést. A döntő felek minden cég elengedhetetlen tagjai, hiszen segítenek a kommunikáció, az emberi erőforrások, illetve az ellátási lánc optimalizálásában is.

Az igazán hatékony döntő felek az összetett helyzeteket is képesek átlátni, és rátalálnak azokra a megoldásokra, amelyek hosszútávon is előnyöket jelentenek majd a cég számára. Egy jó döntéshozó tehát rendkívül értékes lehet.

 

Ezzel szemben a megfontolatlan döntéseknek súlyos következményei is lehetnek, függetlenül attól, hogy a cég milyen piaci rést céloz meg. A jó döntések segítenek biztosítani az értékesítéseket, új érdeklődőket szerezni, javítani a marketing hatékonyságán, és még az céges politika kialakításához is hasznosak.

 

A döntő felek csoportjai

A legjobb döntésekhez néha nem csak egy emberre van szükség. Azok a döntő felek, akik a többi munkavállalót is bevonják a döntéshozatalba, gyakran a munkamorált is növelik ezzel.

A csoportos döntéshozatalban több döntő fél is részt vesz, és egyszerre próbálják megtalálni a legjobb megoldást egy problémára. Ez a folyamat nem mindig megy olajozottan. A döntő felek például meglehet, hogy nem értenek majd egyet bizonyos kérdésekben. Ez lassíthatja a folyamatot, holott a csoportos döntéshozatal egyik célja pont azt lenne, hogy minél előbb meglegyen a legjobb megoldás.

Probléma lehet továbbá, hogy ha több döntő fél is részt vesz a döntéshozatalba, akkor a felelősség is szétoszlik közöttük, és nehéz egy valakire visszavezetni azt. Sajnos előfordulhat, hogy egy döntő fél másokat próbál hibáztatni a csapatban a rossz döntésekért ahelyett, hogy magára vállalná a felelősséget.

 

Persze, egy jól szervezett csoportos döntéshozás sokkal hatékonyabb is lehet, hiszen a problémát többféle szakmai szemszögből is megvizsgálják közben, és mindez egy több területet is figyelembe vevő megoldást eredményezhet.

 

A döntéshozó felek munkáját befolyásoló tényezők

A döntéshozatalt temérdek tényező befolyásolhatja egy cég életében.

Ilyen például a döntéshozó csoport mérete. A kisebb csoportok általában hatékonyabbak a döntések meghozatalában, mint a nagyobb csoportok. Ez azért van, mert a döntéseket általában mindenki által ismert, illetve csak néhányak által ismert információk alapján hozzák meg. Minél nagyobb a csoport, annál kevesebb figyelmet kapnak a csak néhányak által ismert információk.

A döntő feleket továbbá pszichológiai és fiziológiai tényezők is befolyásolják. A hosszú munkanapok, a kimerültség, és az egészségtelen táplálkozási szokások mind hatással lehetnek egy döntő fél döntéshozó képességére. Az amerikai National Academy of Sciences például megállapította, hogy egy bíró hajlamosabb feltételesen szabadlábra helyezni egy bűnözőt, ha az ítéletet ebédszünet után hozza meg.

Egy másik kutatás szerint a legjobb döntések a reggeli órákban születnek, amikor az agy szerotoninszintjei a legmagasabbak. Ettől az emberek szívesebben kockáztatnak.




Gyakori kérdések


Ki az a döntő fél?


Mit csinál egy döntéshozó?


Online marketing

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.03.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!