Mi az az API (Application Programming Interface)?

EN

API



 

Mi az az API (Application Programming Interface)?

Az API az angol „application programming interface” kifejezés rövidítése, ami magyarul „alkalmazásprogramozási felületet” jelent. Az API-k a szoftverfejlesztők munkáját hivatottak megkönnyíteni azzal, hogy hozzáférést biztosítanak egy adott szoftver vagy eszköz utasításkészletéhez.

 

Hétköznapi példával élve egy API olyan, mint egy éttermi menü. Egy menü általában az ételek nevét, és azok rövid leírását tartalmazza. Amikor leadod a rendelést, akkor a szakács pontosan tudni fogja, hogy az adott fogás elkészítéséhez milyen hozzávalókat kell felhasználnia, milyen mennyiségben, és hogy milyen lépésekből áll a választott étel elkészítése. Te, mint vendég tudod, hogy mit szeretnél kapni, de azt már nem, hogy az hogyan készül el – és nem is kell tudnod, te csak élvezni szeretnéd a végeredményt.

 

Hasonlóképpen, amikor egy programozó választ egy utasítást az API-ból, akkor nem kell tudnia, hogy pontosan mi történik a színfalak mögött – például hogy egy Android telefon hogyan jelenít meg egy üzenetet a képernyőn – csak a megfelelő parancsot kell kiválasztania az API-ból, ami elvégzi ezt helyette.

 

Természetesen az éttermi metafora nem tökéletes, hiszen a programozók gyakran adnak meg saját paramétereket az API-ban a kívánt végeredmények elérése érdekében (habár sok étteremben lehet kérni az adott fogást egy bizonyos összetevő nélkül, szóval még ebben is akad némi hasonlóság).

 

A lényeg tehát az, hogy az API-k rengeteg időt spórolnak meg a programozók számára, hiszen elég csak megadniuk a parancsokat, és a munka nagy részét az a platform végzi majd, amire éppen fejlesztenek. Mindez a forráskódot is átláthatóbbá teszi, és így egy azonos platformra készült több alkalmazás is hasonló utasításkészlettel rendelkezik majd, ami megkönnyítheti a hibaelhárítást.

 

Az API-k mind a szoftveres, mind a hardveres erőforrásokhoz hozzáférést biztosíthatnak – természetesen attól függően, hogy mit foglalt beléjük az adott platform készítője.

 

Hogyan segítik az API-k a fejlesztők munkáját?

Tegyük fel, hogy egy programozó egy alkalmazást szeretne írni Android készülékekre. Az Androidhoz rengeteg API érhető el, mint ahogy az összes többi mobilos és számítógépes operációs rendszerhez is (Windows, iOS, stb.)

 

Ha szeretnéd, hogy az alkalmazás képes legyen használni a készülék fényképezőjét, akkor nem kell külön írnod egy programot csak ezért, hiszen használhatod az Android kameravezérlő API-ját. Ugyan így elhelyezhetsz alkalmazásodban egy böngészőt is, és temérdek más funkciót, illetve eszközt, amit az Android támogat.

 

API-k nélkül sokkal tovább tartana elkészíteni még a legegyszerűbb mobilalkalmazásokat és számítógépes szoftvereket is, mert a programozóknak saját maguktól kellene olyan programkódokat írniuk, amelyek tökéletesen képesek kommunikálni az adott platform szoftveres és hardveres alkotóelemeivel.

 

Egy másik előny, hogy valahányszor a platform tulajdonosa frissíti az API-t (például kijavít egy hibát, vagy hatékonyabbá teszi egy parancs működését), akkor minden olyan alkalmazás frissül ezekkel a változtatásokkal, amik az adott API-val lettek elkészítve.

 

Az API-k szabályozzák az erőforrásokhoz való hozzáférést

Az API-kat arra is szokás használni, hogy egy alkalmazás hozzáférhessen olyan hardveres és szoftveres funkciókhoz, amikre egyébként nem lenne jogosult. Az API-knak éppen ezért fontos szerepük lehet a biztonságban.

 

Például amikor egy webhelyet meglátogatva megjelenik az üzenet, hogy a webhely szeretné látni a pontos tartózkodási helyedet, akkor a webhely hozzáférési engedélyt kér tőled a helmyeghatározási API használatához böngésződben. A webböngészők azért teszik elérhetővé ezt az API-t a fejlesztők számára, hogy azok könnyedén hozzáférhessenek tartózkodási helyedhez – persze csak ha erre engedélyt adsz. Ha megadod az engedélyt, akkor a böngésző alkalmazás a GPS vagy valamilyen más helymeghatározási módszer segítségével megkeresi, hogy hol vagy, és jelenti ezt a webhelynek.

 

Az Androidhasználók gyakran találkozhatnak ilyen jellegű üzenetekkel egy újonnan telepített alkalmazás használatakor, például amikor egy applikáció hozzáférést kér a kamera használatához (Instagram), vagy a tárhely eléréséhez (ha fényképet szeretnél feltölteni telefonodról a Facebookra) és így tovább.

 

Az számítógépes operációs rendszerek is rengeteg API-t használnak, többek között a fájlengedélyek kezelésére is. Egy adott szoftvernek nincs közvetlen hozzáférése a merevlemezen tárolt adatokhoz – kizárólag egy API-n keresztül olvashatja, módosíthatja, vagy törölheti azokat.

 

Az API-k szerepe az eszközök közötti kommunikációban

Az API-k azonban még ennél is több mindenre használhatók. Ha például láttál már Google Térképet beágyazva egy weboldalon, akkor az az oldal a Google Térkép API-t használja, hogy megjelenítse az adott térképet. Az ilyen API-kat a Google teszi elérhetővé a webfejlesztők számára, akik így könnyedén elhelyezhetnek összetettebb elemeket is webhelyükön ahelyett, hogy valamilyen félmegoldással csapnának rá például egy térképet az egyik oldalra.

 

Ez biztosítja azt is, hogy ha a Google frissíti az API-t, az összes térképet megjelenítő webhelyen érvénye lépnek a változások.

 

Számtalan online szolgáltatás és eszköz üzemeltetője kínál API-kat ezek eléréséhez, Így lehet például fordítást kérni a Google Fordítótól, vagy beágyazni egy interaktív Twitter tweetet egy webhelyre.

 

Az OAuth szabvány például lehetővé teszi, hogy különféle szolgáltatások fiókjaival lépj be más szolgáltatások webhelyére anélkül, hogy ott külön fiókot kellene létrehoznod. Ezért van az, hogy sok helyen látod a „Bejelentkezés Facebookkal” vagy „Bejelentkezés Google-lal” lehetőségeket.




Gyakori kérdések


Mi az az API?

Az API (Application Programming Interface) egy rövidítés, ami „alkalmazásprogramozási felületet” jelent.


Mire való egy API?

A programozók az API-k segítségével férhetnek hozzá egy szoftver vagy eszköz utasításkészletéhez.


Honlapkészítés

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.04.30-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!