Keresés

Menü

Milyen képlet alapján számlálódik a Facebook posztokat rangsoroló EdgeRank, mi az a Frissesség (Time decay), a Súlyozás (Weight), a Vonzódás (Affinity), mit is jelentenek ezek pontosan, és hogyan tudos ezeket befolyásolni?

Marketing Professzorok
Online Marketing

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

2013.02.05.

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

Tegnapi cikkünkben írtunk a Facebook változásairól, arról, hogy mi az az EdgeRank, miért nem biztos, hogy minden követőd látni fogja amit kiposztolsz. Ma bővebben kifejtjük az EdgeRank-et meghatározó három tényezőt, így megértheted, mi alapján rakja fel a felhasználók üzenőfalára a posztokat a Facebook 


 

 
 
 
 

EdgeRank első tényező: Vonzódás (Affinity)

A  vonzódás az az egyirányú kapcsolat, amit ismerősünkkel vagy az általunk követett oldallal folytatunk. Ez a kapcsolat azokat a történéseket foglalja magába, amelyekkel bármilyen kapcsolatban lépünk a másik féllel. Egyirányúságról azért beszélünk, mert nekem más lehet a vonzódási szintem egy barátom irányába, mint az ő szintje az én irányomba.

 
Vegyünk példaként egy anya-lánya kapcsolatot. A két félnek közeli rokoni kapcsolatuk miatt valószínűleg sok közös barátja van, ami alapvetően fontos tényező. Emellett, ha a lány sokat ír anyukája falára, linkeket küldd neki, ez is emeli a vonzódási számát. A sok közös ismerős és a folyamatos kapcsolat együttesen magas vonzódási számot eredményez, ezért a Facebook így azt „gondolja”, hogy a lány szeretné látni az anya bejegyzéseit.
 
A kapcsolat egyirányúsága ott jelentkezik, ha az anyuka viszonylag kevésbé lép kapcsolatba lányával. Ebben az irányban alacsonyabb lesz a vonzódási szám, így az ő bejegyzései kevésbé fognak megjelenni az anya üzenőfalán.
A vonzódási szám azonban nem csak növekedni, csökkenni is tud. Ha egy barátom falára régen sokat írtam, viszont újabban hanyagolom, a szám csökkenni kezd.
 
Hogy mégis mi határozza meg a vonzódási számot? Valójában szinte minden: like, megosztás, tag, komment de még a kattintás is. Viszont ezek mind más súllyal rendelkeznek, amit már a súlyozás határoz meg.
 
 

 

Ha érdekelnek a Facebook titkai, ha saját oldalt szeretnél felfuttatni, gyere el valameliyk tanfolyamunkra! Jelentkezz itt! 

 
 
 
 
 

EdgeRank második tényező: Súlyozás (Weight)

Minden történés más mértékben számít. Az EdgeRank szerint azok a cselekedetek többet számítanak, amelyek végrehajtása több időt vesz igénybe. Bármennyire meglepő, a kattintás is számít. Ha egy ismerősünk adatlapjára lépünk az csak egy kattintás, viszont ez szinte csak egy pillanatig tart, így nem számít sokat. Ezek után tudhatjuk, hogy a kattintás ér a legkevesebbet, ennél többet ér a like, és ennél többet a komment.
 
A bejegyzés típusa is meghatározza a súlyozás számának mértékét. A Facebook szerint, ha valaki többet kommentel fotókat és videókat, mint linkeket, akkor azok a típusú bejegyzések többet számítanak majd, amelyekkel többet lép kapcsolatba. Például ha Anna fotókat kommentel szívesen, Eszter viszont linkeket, akkor Annának a fotókkal szemben lesz magas a súlyozási száma, Eszternek a linkekkel szemben.
 
Ezek mellett az is számít, hogy honnan származik az interakció. Ha egy oldalt saját hirdetése után kezdünk követni, kevesebbet fog számítani, mint az, ha a kereső segítségével találjuk meg és like-oljuk az oldalt. 
Egyelőre nem teljesen biztos, hogy minden bejegyzés ugyanolyan mértékben számít-e. A check-in megjelenésekor nagyon sok „becsekkolást” láthattunk a hírfolyamunkban, magas volt a súlyozási száma. Mostanra azonban már a Facebook csökkentette az ilyen bejegyzések fontosságát, mivel túl sok volt belőlük.
 

EdgeRank harmadik tényező:  Frissesség (Time decay)

Az utolsó meghatározó tényező a frissesség. Mint a híreknél is, Facebookon is annál többet ér egy bejegyzés, minél újabb, ebből kifolyólag idővel veszít értékéből. Kombinálva a vonzódással és a súlyozással így is lehet jó EdgeRank-kel rendelkező egy régi bejegyzésünk egy újabbal szemben.
 
Példaként tételezzük fel, hogy két státuszfrissítésünk van két órás különbséggel. Az elsőn 5 like és 3 komment van, az új, két órával későbbi státuszunkon azonban csak 3 like. Így régebbi bejegyzésünk akkor is többet ér az EdgeRank szerint, ha van már egy frissebb annál, így több esélye van a hírfolyamba kerülésre.
Következő cikkünkben arról lesz szó, hogyan mérhetjük az EdgeRank-et.
 
 

Tegnapi cikkünkben, melynek címe :Egyszerűen és érthetően arról, miért nem látod minden oldal és minden barátod posztját az üzenőfaladon, avagy az EDGERANK magyarázata, leírtuk, mi is az az EdgeRank. Ha érdekel ez a cikk is, kattints ide!

 

 

Szerző: Máté Balázs és Szoro Ákos online marketing tanácsadó

címkék:
Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

2017-05-19

Azt hiszed, csak akkor kerülhet a weboldalad a Google fekete listájára, ha tiltott technikákat alkalmazol? Tévedsz! Megmutatom milyen könnyen elérhet a vég, és azt is, hogyan védekezz ellene! 

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

2017-04-05

Az Instagram nem csak a magukat szépnek képzelő lányok selfieiről szól, marketing eszközként is kiváló, ha tudod, hogyan cégesen kell kezelni. Megmutatjuk!  

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!