Keresés

Menü

Milyen képlet alapján számlálódik a Facebook posztokat rangsoroló EdgeRank, mi az a Frissesség (Time decay), a Súlyozás (Weight), a Vonzódás (Affinity), mit is jelentenek ezek pontosan, és hogyan tudos ezeket befolyásolni?

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

2013.02.05.

Szeretnéd eljuttatni posztodat minél több emberhez, de nem tudod, miért nem működik a Facebbokon a megosztás úgy, mint régen? Kezdjük az alapoktól!

Tegnapi cikkünkben írtunk a Facebook változásairól, arról, hogy mi az az EdgeRank, miért nem biztos, hogy minden követőd látni fogja amit kiposztolsz. Ma bővebben kifejtjük az EdgeRank-et meghatározó három tényezőt, így megértheted, mi alapján rakja fel a felhasználók üzenőfalára a posztokat a Facebook 


 

 
 
 
 

EdgeRank első tényező: Vonzódás (Affinity)

A  vonzódás az az egyirányú kapcsolat, amit ismerősünkkel vagy az általunk követett oldallal folytatunk. Ez a kapcsolat azokat a történéseket foglalja magába, amelyekkel bármilyen kapcsolatban lépünk a másik féllel. Egyirányúságról azért beszélünk, mert nekem más lehet a vonzódási szintem egy barátom irányába, mint az ő szintje az én irányomba.

 
Vegyünk példaként egy anya-lánya kapcsolatot. A két félnek közeli rokoni kapcsolatuk miatt valószínűleg sok közös barátja van, ami alapvetően fontos tényező. Emellett, ha a lány sokat ír anyukája falára, linkeket küldd neki, ez is emeli a vonzódási számát. A sok közös ismerős és a folyamatos kapcsolat együttesen magas vonzódási számot eredményez, ezért a Facebook így azt „gondolja”, hogy a lány szeretné látni az anya bejegyzéseit.
 
A kapcsolat egyirányúsága ott jelentkezik, ha az anyuka viszonylag kevésbé lép kapcsolatba lányával. Ebben az irányban alacsonyabb lesz a vonzódási szám, így az ő bejegyzései kevésbé fognak megjelenni az anya üzenőfalán.
A vonzódási szám azonban nem csak növekedni, csökkenni is tud. Ha egy barátom falára régen sokat írtam, viszont újabban hanyagolom, a szám csökkenni kezd.
 
Hogy mégis mi határozza meg a vonzódási számot? Valójában szinte minden: like, megosztás, tag, komment de még a kattintás is. Viszont ezek mind más súllyal rendelkeznek, amit már a súlyozás határoz meg.
 
 

 

Ha érdekelnek a Facebook titkai, ha saját oldalt szeretnél felfuttatni, gyere el valameliyk tanfolyamunkra! Jelentkezz itt! 

 
 
 
 
 

EdgeRank második tényező: Súlyozás (Weight)

Minden történés más mértékben számít. Az EdgeRank szerint azok a cselekedetek többet számítanak, amelyek végrehajtása több időt vesz igénybe. Bármennyire meglepő, a kattintás is számít. Ha egy ismerősünk adatlapjára lépünk az csak egy kattintás, viszont ez szinte csak egy pillanatig tart, így nem számít sokat. Ezek után tudhatjuk, hogy a kattintás ér a legkevesebbet, ennél többet ér a like, és ennél többet a komment.
 
A bejegyzés típusa is meghatározza a súlyozás számának mértékét. A Facebook szerint, ha valaki többet kommentel fotókat és videókat, mint linkeket, akkor azok a típusú bejegyzések többet számítanak majd, amelyekkel többet lép kapcsolatba. Például ha Anna fotókat kommentel szívesen, Eszter viszont linkeket, akkor Annának a fotókkal szemben lesz magas a súlyozási száma, Eszternek a linkekkel szemben.
 
Ezek mellett az is számít, hogy honnan származik az interakció. Ha egy oldalt saját hirdetése után kezdünk követni, kevesebbet fog számítani, mint az, ha a kereső segítségével találjuk meg és like-oljuk az oldalt. 
Egyelőre nem teljesen biztos, hogy minden bejegyzés ugyanolyan mértékben számít-e. A check-in megjelenésekor nagyon sok „becsekkolást” láthattunk a hírfolyamunkban, magas volt a súlyozási száma. Mostanra azonban már a Facebook csökkentette az ilyen bejegyzések fontosságát, mivel túl sok volt belőlük.
 

EdgeRank harmadik tényező:  Frissesség (Time decay)

Az utolsó meghatározó tényező a frissesség. Mint a híreknél is, Facebookon is annál többet ér egy bejegyzés, minél újabb, ebből kifolyólag idővel veszít értékéből. Kombinálva a vonzódással és a súlyozással így is lehet jó EdgeRank-kel rendelkező egy régi bejegyzésünk egy újabbal szemben.
 
Példaként tételezzük fel, hogy két státuszfrissítésünk van két órás különbséggel. Az elsőn 5 like és 3 komment van, az új, két órával későbbi státuszunkon azonban csak 3 like. Így régebbi bejegyzésünk akkor is többet ér az EdgeRank szerint, ha van már egy frissebb annál, így több esélye van a hírfolyamba kerülésre.
Következő cikkünkben arról lesz szó, hogyan mérhetjük az EdgeRank-et.
 
 

Tegnapi cikkünkben, melynek címe :Egyszerűen és érthetően arról, miért nem látod minden oldal és minden barátod posztját az üzenőfaladon, avagy az EDGERANK magyarázata, leírtuk, mi is az az EdgeRank. Ha érdekel ez a cikk is, kattints ide!

 

 

Szerző: Máté Balázs és Szoro Ákos online marketing tanácsadó

címkék:
9 online marketing trend, amelyek tarolnak 2017-ben

9 online marketing trend, amelyek tarolnak 2017-ben

2017-07-19

Az online marketing világa évről-évre változik. A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás továbbra is vezető pozíciót képvisel a stratégiák között – a jó minőségű, releváns és friss tartalom...

7 tipp a sikeres szállodamarketing kampányokhoz

7 tipp a sikeres szállodamarketing kampányokhoz

2017-07-18

Ma már nem kérdés, hogy a hotel marketingben az online marketing 99%-os szerepet játszik. Szeretünk szálodákkal foglalkozni, hiszen gyors sikereket érünk el, és az online mérési eszközök segítségével...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!