Keresés

Menü

Keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing a hatékonyabb online marketing eszköz 207-ben?

Marketing Professzorok

Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb online marketing cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre, vagy kövesd LinkedIn, Google Plus vagy Instagram oldalunkat!

.


Hírlevél feliratkozás




Közösségi média kontra SEO: mi termel több forgalmat?

2017.06.16.

Keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing a hatékonyabb online marketing eszköz 207-ben?

Keresőoptimalizálás vagy a közösségi média marketing a hatékonyabb online marketing eszköz 207-ben? 


A tapasztaltabb marketing szakemberek jól tudják, hogy a közösségi platformok világa, illetve az organikus keresési találatok irányítják a legtöbb forgalmat egy weboldalra. Azonban sok kisebb vállalkozásnak vagy cégnek nem feltétlenül van elég erőforrása ahhoz, hogy mindkét csatornát egyszerre kezelni tudja. A jó közösségi média marketinghez elengedhetetlen a napi 1-2, valóban minőségi poszt. Minden 7-10. poszt lehet ebből csak „értékesítési” poszt. Ennek megvalósításához kell egy jó fotós, egy kreatív szövegíró a posztok hatékony megfogalmazásához, és egy adminisztrátor, aki ezeket felrakja a közösségi média oldalakra.  A vaktában posztolgatás, üres, langyos posztokkal nem vezet sehova. A keresőoptimalizálás is rengeteg munkát, és SEO ismeretet igényel, nem egyszerű feladat. 

 

Melyik megoldást érdemes tehát választani akkor, ha csak egyre van kapacitásunk a két legösszetettebb (és leghatékonyabb) online marketing stratégia közül?

 

A közösségi média és a SEO általánosítva

A közösségi platformokról érkező forgalom az utóbbi években egyre csak nőtt, és habár volt néhány időszak, amikor ez a növekedés látszólag befejeződött, az ilyen oldalak mára már a legnagyobb, nem keresőből érkező forgalomforrásnak számítanak. Sokan ki sem használják, mondjuk a Facebookon azt, hogy a rajongókból látogatót lehet konvertálni, csupán képeket, videókat posztolgatnak, ami valahol az online PR-ben ugyan kifejti hatását, de marketing tevékenységnek az ilyen típusú „posztolgatás”  nem igazán mondható.

 

Fontos leszögezni, hogy ez csak általánosítás – nem biztos, hogy mindenki számára a közösségi oldalak jelentik a legjobb keresőn kívüli forgalomforrást. Főleg akkor nem, ha nem rendelkeznek megfelelő követő bázissal. 5-10 ezer követővel a Facebook oldal biztosan nem szállhat versenybe a keresőoptimalizálással, jelenlegi vizsgálatunkban feltételezzünk 100.000 követőt Facebook oldalunknak. Mondjuk ki, ha ennél kevesebb követőnk van, a SEO biztosan győztes. Persze, attól is függ sok minden, milyen iparágban tevékenykedünk, mennyire alkalmas a Facebook vagy más közösségi média cégünk szolgáltatásainak, termékeinek promótálására. B2B kommunikációt szeretnél folytatni! A válasz egyből a SEO! Sok paramétert kell megvizsgálnunk. 

 

Éppen ezért nem olyan egyszerű egyértelmű győztest hirdetni ebben a közösségi kontra SEO „mérkőzésben,” ugyanis a körülmények, feltételek és szempontok is változnak az alapján, hogy ki, hogyan és melyik oldal forgalmát vizsgálja éppen.

 

Ettől függetlenül segíthet, ha felsoroljuk a két versenyző erősségeit és hátrányait egymással szemben. Ez következik most.

 

Közösségi média: erősségek és gyengepontok

Az közösségi média egyik legnagyobb előnye, hogy a forgalom növelése mellett számos más „extrával” is jár. Az aktív közösségi fiókok segítségével népszerűsíthetők a márkák, érdeklődő, hűséges vásárlókör építhető ki, lebonyolítható az ügyfélszolgálat és általánosságban több ember érhető el a platformokon.

 

A közösségi média továbbá segít a cég növekedésében és egyre nagyobb befolyásra tehetünk szert rajta. Habár a közösségi oldalak nem feltétlenül kerülnek elszámolásába a keresőtalálatok rangsorolásakor, közvetve segíthetnek a SEO javításában, ahogy ezt a korábbi cikkünkben is írtuk: A keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing kapcsolata

 

Lényegében több linkelést és ezzel online befolyást szerezhetünk a minőségi tartalmak megosztásával.

 

Nem elhanyagolandó tény továbbá, hogy a közösségi platformok saját kis keresőmotorokká alakultak. Hogy mit jelent ez? Vegyük például a Twittert, amin minden nap rákereshetünk a legnépszerűbb (trending) témákra és hírekre, ez által pedig hamar értesülhetünk az újdonságokról. A Twitter továbbá összetettebb keresési opciókat is kínál.

 

Mindig érkeznek majd új technikák, amikkel több elérést valósíthatunk meg, és az oldalak beépített statisztikai eszközei segítenek kiszűrni a korábbi hibáinkat, hogy ne követhessük el őket újra. Ez pedig nem feltétlenül igazi ilyen formában a SEO-ra: habár a nem javasolt technikák listája igen tisztán meg van fogalmazva, hogy mely módszerek segítenek a legtöbbet a rangsorolásban, az nem mindig egyértelmű. A keresőoptimalizáláshoz ma már sokkal több minden kell, mint egy pár évvel ezelőtt, amikor elegendő volt linkkatalógusokból tucatjával linkeket állítani weboldalunkra. 

 

A közösségi oldalak algoritmusait sokkal ritkábban módosítják a keresőmotorokhoz képest – ezeknél egy-egy változtatás akár teljesen értéktelenné teheti addigi stratégiánkat. Persze történtek már a Facebook rendszerében olyan változások, amik negatívan hatottak ki a cégek fiókjaira, és a különböző algoritmusoknak köszönhetően nagy a verseny a felhasználók figyelméért.

 

Számos előnye van tehát a közösségi média használatának a forgalom serkentésére, azonban egy hátulütője, hogy időigényes lehet jelentősebb követőbázist építeni, ezért ne számítsunk azonnali eredményekre. A SEO felfuttatására is igaz lehet ez, ami valójában sokkal hosszadalmasabb procedúra lehet. Egy jól felépített, nagy elérssel és sok rajongóval rendelkező Facebook oldal önmagában is érték. Hozzánk szinte naponta érkezik be egy-egy ajánlatkérés arra, hogy megvennék valamelyik Facebook oldalunkat. 

 

Nem szabad továbbá megfeledkezni a konkurenciáról sem – számos más cég van, ami hasonló tartalmakat oszt meg, hasonló stratégiával és gyakran ugyan annak a közönségnek, akiket mi is szeretnénk elérni és megnyerni.


Keresőoptimalizálás (SEO): erősségek és gyengepontok

A közösségi média marketinghez hasonlóan a SEO-nak is megvannak a maga előnyei a forgalom gyarapítása mellett. Remek például a márkatudatosság fokozására (persze csak ha a találati lista legjobbjai között helyezkedünk el), és arra ösztönöz, hogy a felhasználók számára egy sokkal hasznosabb, könnyebben kezelhető, érdekesebb oldalt hozzunk létre, ahová rendszeresen visszatérnek majd új hírek felkeresése, vásárlás vagy egyéb célokból.

 

A SEO segít továbbá, a felhasználók bizalmának megnyerésében, ahogy a weboldal befolyása egyre nő. Egy nagy befolyású oldal számos új lehetőséget is hordoz.

 

Habár ez megint csak a ranglistában való helyezéstől függ, a keresőkből érkező (organikus) forgalom általában nagyon célirányos, sokkal jobban, mint a közösségi médián. Míg a keresőkből érkezők minket eresnek, addig a közösségi médiában posztjaink révén mi találtuk meg a látogatót. Aki keres, azért keres az esetek nagy többségében, mert venni akar. A Facebookon megosztott ismeretterjesztő cikkünk ugyanakkor sokaknak csak információ, és már mennek is vissza a cikk elolvasása után. 

 

Az online analitikai eszközökkel könnyedén felmérhetjük, hogy hogyan állunk a helyezéseket illetően, azonban nem igazán deríthetjük ki pontosan, hogy SEO stratégiánk mennyi pénzt hoz valójában.

 

Mint ahogy az már feljebb is említésre került, a Google rendszeresen módosítgatja az algoritmusát. Ezek a változtatások akár 5-10 helyezést is ronthatnak gondosan optimalizált oldalunkon, bizonyos esetekben pedig akár a második találati oldalra is visszaszorulhatnak. Ez sokak számára érthető módon nagyon demotiváló lehet, hiszen gyakran a stratégia teljes átdolgozását követeli meg, hogy újra előkelő helyre juthasson oldalunk.

 

Minden negatívum ellenére a SEO  kiváló forgalomforrás lehet, ha megfelelően alkalmazzuk. B2B azaz kifejezetten üzleti és nem végfelhasználó kapcsolatépítésben, üzletszerzésben, értékesítésben ne is keressünk neki versenytársat. 

 

Közösségi média kontra SEO: a végeredmény 

Bár a Marketing Professzorok Kft. mintegy 2 millió Facebook rajongót mozgat 30 oldalán keresztül, tapasztalatunk és elemzéseink szerint, a keresőoptimalizálás összevetve a közösségi média marketinggel, sokkal költséghatékonyabb online marketing eszköz. Még olyan iparágakban is, mint a gasztronómia, ahol pedig minden éttermi marketinges, és tulajdonos elvakultan hisz a Facebook és az Instagram erejében. De mint leírtuk, sok paramétertől függ, hogy melyik cégnek, melyik eszköz a hatékonyabb. 
Valójában szinte lehetetlen döntést hozni – hiszen a legjobb eredmények érdekében mindkét csatorna teljes kihasználása javasolt – a legtöbben mégis szeretnének egy igazi nyertest látni a nagy versenyben. A döntés a számos különböző tényező és körülmény miatt is nehéz.

 

Egyeseknek a SEO, míg másoknak a közösségi platformok működnek jobban. Érdemes megvizsgálni, hogy jelenleg melyik csatornáról érkezik több forgalom, és arra építeni – persze csak akkor, ha egyetlen csatornát szeretnénk kihasználni.

 

Egy rendkívül fontos mérce lehet a visszafordulási arány – mekkora ez az arány az organikus és a közösségi forrásból érkező forgalom esetén? Mennyi időt töltenek az emberek az oldalon? Milyen a konverziós arány a különböző forrásokból?

 

Valójában csak mi magunk tudjuk igazán ezek alapján eldönteni, hogy mely csatornákra érdemes több figyelmet fordítani. Azonban ne feledjük, ha meg is hozzuk a döntést, a másik csatornát sem szabad teljesen elhanyagolni! A marketing mix összeállításában az online marketing audit nagy segítségedre lesz! Olvasd el, mi is az pontosan, kattint IDE!í 
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: Facebook, Marketing stratégia, SEO, keresőoptimalizálás
 A kis gyógyszertárak marketingjének kreatívnak és költséghatékonynak kell lennie. Ebben segít Máté Balázs marketing tanácsadó, az egészségügyi marketing specialista

7 marketing tipp gyógyszertárad reklámozására

2017-10-03

A gyógyszertárak világában a független intézmények igazi kis halaknak számítanak egy hatalmas tóban. A nagyobb gyógyszertári láncok gyakran...

A 10 legköltséghatékonyabb marketing tipp ügyvédeknek

A 10 legköltséghatékonyabb marketing tipp ügyvédeknek

2017-10-02

Ügyvédi irodát vezetsz, de szeretnél magasabb óradíjon dolgozni? A megoldást az online marketing nyújtja! Máté Balázs marketing tanácsadó...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!