Keresés

Menü

Mennyire hatékony egy-egy alkalmazott marketing eszközöd? Ha nem tudod számokkal alátámasztani, ideje bevezetned a konverziómérést és elemzést! Segítünk...

Marketing Professzorok
Online Marketing

A marketing lényege az eladás. Te méred, mi mennyi vásárlót hoz?

2015.05.12.

Konverziómérés a hatékonyság elemzésére

Szerinted melyik a legjobb marketing eszköz? A közösségi média marketing? A keresőoptimalizálás? A tartalommarketing? A bannerek vagy a PR cikkek?

Ha nem tudod neked melyik mennyit hoz, valami még hiányzik! Nem más, mint a konverziómérés - amely elengedhetetlen, ha valóban hatékony online marketing stratégiát kívánsz eszközölni...


Sokszor keresnek meg úgy ügyfelek, hogy egy bizonyos marketing eszközt, például a közösségi média marketinget vagy a keresőoptimalizálást kiemelve, annak hatékonyságát szeretnék növelni. Megmondani azonban nem tudják, miért pont azt. Gyakran indokolják döntésüket úgy, hogy azt olvasták, a Facebook nagyon hatékony, vagy már mással is tárgyaltak mielőttünk, vagy azt, hogy egy klikkmarketing cég szerint az AdWordsnél nincs jobb marketing eszköz. Ilyenkor mindig megkérdezem, hogy jelenleg mit mutatnak a konverziós számok. Ha erre nem tudnak válaszolni, akkor jóval előrébb kell kezdeni az egészet. Te meg tudod mondani számszerűsítve, melyik marketing kommunikációs eszköz hozza a legtöbb vevőt neked? Ha nem, akkor mi értelme bármivel is foglalkoznod, lehet, csak a levegőbe puffogtatsz. Nézzük meg, mit tehetsz!

 

A siker titka: a konverziómérés

Az online marketing világában legyen bármi is a célja vállalatodnak, az egyik legfontosabb dolog, hogy képes legyél számszerűen mérni marketing eszközeid eredményességét, és a kitűzött célok teljesülését. Ezt a konverzióméréssel tudod megvalósítani, amelynek beállításait, trükkjeit most összefoglaltuk neked!

 

Mi is az a konverzió?

Feltétlen szükséges a cikkhez hogy megértsd, mi is pontosan az a konverzió.

Az online marketingben azt nevezzünk konverziónak, amikor a weboldaladra irányított személy számodra, a vállalatod vagy a weboldalad számára értékes tevékenységet végez. Ennek legegyszerűbb példája egy webáruház esetében a vásárlás lebonyolítása, hiszen ez a weboldalad „célja”.

De nem csak vásárlás lehet konverzió! Gondolj egy kicsit tovább… Konverzió lehet minden olyan tevékenység, ami akár hosszú távon is jó, amely valamilyen célod teljesíti. Így például egy hírlevél feliratkozás, egy regisztráció vagy egy letöltés is konverziónak minősülhet!

 

Hogyan mérhetem a konverziókat?

A konverziók mérésére két lehetőséged van, amelyet ötvözve érdemes használni. Az első, a Google Analytics rendszerében való mérés, a másik pedig egy speciális eset, a Google AdWords konverzióinak mérése.

Mindkét marketing eszköz esetében egy (vagy több) olyan oldal „megjelenését” tudod számoltatni a rendszerrel, amely a célteljesüléskor ugrik csak fel. Így például egy vásárlás esetében az úgynevezett köszönőablakra szoktuk a konverziót irányítani. Ez akkor jelenik meg a felhasználó jóváhagyta a rendelést, így ekkor már teljesültnek bizonyul a vásárlás, azaz a konverzió. Ugyan így lehet köszönőablak minden más típusú konverziónál is.

 

 

Konverzió mérése a Google Analytics rendszerében

A Google Analytics képes alapvető konverziókat mérni, ezt ebben a rendszerben „Cél”-nak hívják. Ha szeretnél konverziómérést beállítani ebben az eszközben, menj a felső menüsor Adminisztrálás pontjára, ott válaszd ki a Megtekintés oszlop alatt a Célok menüpontot, majd kattints a +ÚJ CÉL gombra. Itt értelemszerűen megadhatsz a célnak egy nevet, amely alapján később azonosítani tudod (pl. „vásárlás a webáruházban”, vagy „hírlevél feliratkozás”), majd beállíthatod a cél típusát.

 

Az Analytics célok típusai:

  • Cél: a cél típus a fentebb már leírt módon méri a konverziókat, így egy adott oldal megjelenését számolja.
  • Időtartam: az Analytics képes célként mérni egy-egy oldalon eltöltött időtartamot. Ha például neked fontos, hogy a látogatóid 10 percnél több időt töltsenek az oldaladon, itt ezt beállíthatod célként.
  • Oldalak/képernyők munkamenetenként: h az a fontos számodra, hogy hányan néznek meg X oldalt az ott töltött idő alatt, itt mérheted.
  • Esemény: Egy videó lejátszása, egy demo letöltése vagy bármilyen esemény mérésére szolgál.

 

A leggyakrabban a Cél típusú konverziót használjuk. A megfelelő típus kiválasztása után kattints a Következő lépés gombra, és folytasd a beállításokat.

 

A cél részletei alatt beállíthatod a kiválasztott URL címet, amelynek megjelenését számolni fogod. Itt nem a teljes URL címet kell megadni, csak az első /-jel utáni egységet, amelyet a program egyébként jelez is.

Itt további beállításként megadhatsz egy értéket, amennyit szerinted ér egy konverzió (ez nem kötelező), valamint csatornákat is állíthatsz be, amelyen keresztül történhetnek a konverziók. Ezt sem szükséges beállítani ha csak nincs vele további célod.

 

Kattints a cél létrehozására, és várd a konverziókat!

 

Célok teljesülésének elemzése az Analytics-ben

Egy kis idő elteltével már láthatóvá is válnak a konverzióid az Analytics rendszerében. Megtekintésükhöz a bal oldalsó menüben a Konverziók/Célok/Áttekintés menüre kattints.

Itt egy globális áttekintést kapsz az összes beállított célodról, amelyekről információkat külön-külön is lekérhetsz a Célteljesülési hely alatt található URL-re kattintva.

 

Konverziók forrásainak ellenőrzése

És már el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, ahol a felhasznált marketing eszközök hatékonysága számszerű formában látható. A Célok menüpont alatt találsz egy Forrás/médium linket, ez lesz az a hely, ahol ellenőrizheted hatékonyságod, kattints rá!

A megnyílt ablakban láthatod, hogy honnan érkeztek weboldaladra azok az emberek, akik konverziót hajtottak végre.

A leggyakoribb ilyen helyek:

  • google/organic: a Google-ben végzett organikus keresési eredményekből érkező konverziók száma, ezzel a keresőoptimalizálás eredményességét mérheted
  • google/cpc: a Google AdWords-ben fizetett, CPC hirdetésekből érkezett konverziók
  • direkt: direkt a weboldalra érkezett látogatók konverziói (akik az URL cím alapján érkeztek hozzád)
  • facebook.com: Facebook-ról érkezett felhasználók konverziói
  • referral: olyan oldalakról érkezett konverziók, amelyek hivatkoztak rád, tehát rád mutató linket helyeztek el

 

 

 

Konverziómérés az AdWords rendszerében

A konverziók mérésére az AdWords rendszerében is lehetőséged van, ez azonban egy picit máshogy működik, mint az Analytics.

A konverzió szó jelentése itt is ugyan az, azzal a különbséggel, hogy az AdWords csak azokat a konverziókat méri, amelyek a rendszerben feladott fizetett hirdetéseidre érkeztek, de változatlanul bármi lehet konverzió, ami számodra értékes cselekedet! Az AdWords rendszerében a konverziófigyelés során olyan fontos információkhoz juthatsz hozzá, mint például hogy mely kulcsszavaidra érkeztek konverziók, és ez alapján fejlesztheted hirdetéseid.

A hirdetések fejlesztése során nagyon fontos felmérned, hogy mely kulcsszavak, hirdetések vagy hirdetéscsoportok azok, amelyek megérik számodra a befektetést, azaz pozitív ROI-t (befektetésarányos megtérülés) hozhatsz létre. Így elkerülhető, hogy többet fizess a hirdetésre, mint amennyi bevételt generál számodra.

 

Hozz létre konverziókövetést az AdWords rendszerében!

Ehhez az adott fiókba belépve kattints a felső sorban található Eszközök menüpontra, és válaszd ki a Konverziók pontot, majd kattints a +Konverzió gombra. Add meg a konverzió nevét, és válaszd k ki a számodra megfelelő forrást.

Az itt elvégezhető beállítások mellett, ha a kérdőjelre viszed az egered, egyértelműen leírja, melyik mit jelent, így értelemszerűen válaszd ki a neked megfelelőt. 

Kattints a Mentés és folytatás gombra.

 

Tudnod kell, hogy az Analytics-sal ellentétben az AdWords nem automatikusan, URL alapján végzi a konverziókövetést, hanem ehhez egy HTML kódot kell elhelyezned a konverziós oldalon (például a köszönöm oldalon). Az itt felugró menüben kiválaszthatod, hogy Te szeretnéd elhelyezni ezt a kódot, vagy egy másik személyre bíznád (pl. a programozódra).

Válaszd ki a neked megfelelőt, és itt megkapod a kódot, amelyet el kell helyezni a weboldalon. Ha elhelyezted, a program már automatikusan végzi a méréseket.

 

AdWords és Analytics konverziómérés egyben, csatolva

Ha nem szeretnéd külön mérni a konverzióidat, a két fiókot akár össze is csatolhatod. Ez más tevékenységek végzéséhez is hasznos lehet. Ha összekapcsolod a két fiókot, az AdWords az Analytics adatai alapján méri a konverziókat, így nincs szükség külön HTML kód elhelyezésére.

 

Az Analytics és az AdWords konverziómérése közti különbségek

Ha külön-külön használod a két felületet, tudnod kell, hogy előfordulhatnak eltérések a konverziók számait illetően. Ha ilyet tapasztalsz, nem kell megijedned, ez egy teljesen természetes jelenség, és a két szoftver működésének különbségei okozzák: az Analytics máshogy számítja ki a teljesült célokat, mint az AdWords. Nézzük, mik ezek a különbségek.

 

Az AdWords a követési kód segítségével a hirdetésre kattintók számítógépén egy olyan cookie-t helyez el, amely adott időn át benn marad a felhasználó böngészőjében, és jelzi, hogy a konverzió a fizetett hirdetés eredményeként született akkor is, ha nem közvetlenül a kattintás után született meg a vásárlás, feliratkozás, regisztráció stb.. Így például, ha a felhasználó rákattint a fizetett hirdetésedre, majd azt elolvasva kilép az oldalról, és pár napon vagy héten belül visszatér és vásárlást hajt végre, azt az AdWords önmagához számolja.

Ezzel ellentétben az Analytics ilyenfajta nyomon követést nem hajt végre. Az ő szemében, ha a felhasználó elhagyja az oldalt, és később tér csak vissza végrehajtani a konverziót, az nem fizetett hirdetésre érkezett konverziónak minősül, hanem organikus keresési találatnak (ha a Google-ban keres rá), vagy direkt megkeresésnek (ha URL cím alapján keres rád újra). Ebből fakadhat tehát, hogy az AdWords több konverziót jelez a CPC hirdetésekre, mint az Analytics.

Szerző: Csonka Nikoletta

címkék: Online marketing
Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

2017-05-19

Azt hiszed, csak akkor kerülhet a weboldalad a Google fekete listájára, ha tiltott technikákat alkalmazol? Tévedsz! Megmutatom milyen könnyen elérhet a vég, és azt is, hogyan védekezz ellene! 

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

2017-04-05

Az Instagram nem csak a magukat szépnek képzelő lányok selfieiről szól, marketing eszközként is kiváló, ha tudod, hogyan cégesen kell kezelni. Megmutatjuk!  

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!