Keresés

Menü

Így mérd marketing eszközeid hatékonyságát - minden a konverziómérésről!

Marketing Professzorok
Marketing stratégia

A konverziós arány optimalizálása – avagy hogyan mérd marketing eszközeid eredményességét?

2015.04.13.

A konverzió számának növekedéséhez az elemzésen, konverziómérésen át vezet az út

A konverzió sokkal fontosabb, mint a forgalom!

Gondolom, ezzel most nem mondtam nagy újdonságot neked…. Mégis, gondolom azért Te is örülsz mikor a nézettséged 200-ről 1500-ra, vagy akár 10 000-re növekszik. És ez így is van rendjén, hiszen a nagy forgalom mindenképpen jót tesz a vállalkozásod sikerének. De hogyan tudod mérni, hogy ezekből a látogatókból mennyi a valódi hasznod?

 


Ahogy növekedik a forgalmad, egy idő után elkezded kérdezgetni magadtól: Mire is jó ez a hatalmas forgalom? Mit ad nekem a rengeteg látogató? Miért nem értem el egyetlen célomat sem, ha ennyien vannak? Mi történik azután, hogy az emberek a honlapomra érkeznek? Vajon sikerül konvertálni őket, és fizető ügyfeleket szerezni belőlük?

 

A forgalom átirányítása a weboldaladra csak a feladat egy apró része – de ha senki nem akar vásárolni tőled, vagy feliratkozni, vagy bármi legyen is a célod, nem sokra mész velük.

 

A konverzió tehát a legfontosabb dolog, amelyre koncentrálnod kell.

Konverziónak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet a marketinged megcélzott, és az ügyfelek beteljesítettek. Ez leggyakrabban vásárlás, esetleg feliratkozás hírlevélre, vagy egy kérdőív kitöltése, stb.

 

Nagyon fontos hogy lásd, hogy a konverzió akkor is rettentő fontos, ha a weboldalad NEM kereskedelmi tevékenységre épül. Egy önmagát hirdetésekből fenntartó weboldal esetében például kiemelten fontos, hogy az első alkalommal az oldalra látogató embert megfogd, és vissza-vissza járjon hozzád.

 

 

Íme, hogy működnek a konverziók:

 

1. lépés: Definiáld a konverzióid! Többes számban!

A konverziós ráta egy olyan százalékos arány, amely azon múlik, hogy az oldaladra látogatók hány százaléka konvertál valamilyen módon weboldaladon. A forgalom természetesen számtalan helyről származhat: fizetett hirdetésből, organikus keresési eredményekből vagy más oldalakon elhelyezett linkekből, hirdetésekből, és a közösségi médiából is. De ha már az oldaladon van a látogató, muszáj megfogalmaznod, hogy mely az a cél, amelyet el akarsz érni velük: mik a konverzióid?

Az gondolom világos, hogy egy olyan látogató aki csak megnyitja az oldalad és rögtön be is csukja, nem sokat segít vállalatod fejlődésében, kivéve ha teljesít valamilyen célt, például feliratkozik. Az első és legfontosabb lépés, hogy tisztában legyél vele, mely ilyen cselekedetek fontosak neked. Ez lehet több dolog is, és ne feledd, hogy nem csak az eladás lehet konverzió.

 

Nézzünk egy példát, hogy demonstrálhassuk a konverziók fontosságát...

Egy SaaS bizniszt futtatsz, és végre elérted a célod: a forgalmad egyre növekszik. Ezt látni fogod az egyik legismertebb webanalitikai eszközben, a Google Analyticsben. A következő lépésben elemezned kell, hogy mit csinálnak pontosan az olvasóid a weboldaladon. Ezt lépésről lépésre végezd:

  • Hány ember látogatja a weboldalad?
  • Hányan regisztrálnak az ingyenes próbaverzióra?
  • Kitöltik a szükséges információkat regisztráció után?
  • Visszatérnek a weboldaladra?

 

Ha ezeket a lépéseket kielemezted, most nézd meg, honnan jönnek a konverzióid.

  • A direkt forgalom a legjobb konverziós forrás?
  • Működik számodra az AdWords?
  • Elég erős a közösségi média megjelenésed ahhoz, hogy konverziókat hozzon?
  • Van más marketing eszköz, amivel hatékonyan dolgozhatnál? (direkt e-mailek, fizetett hirdetések, tematikus blogok…)

 

 

 

2. lépés: Állítsd be a konverzió mérést, és figyeld!

Nagyon fontos, hogy tudd, mikor hányan és honnan konvertálnak a weboldaladon. Ehhez első lépésként a Google Analytics felületén kell beállításokat elvégezned. A konverzió mérése itt a célokon keresztül valósítható meg. Egy cél lehet akár egy regisztráció, egy vásárlás, feliratkozás stb.

Állítsd be a Google Analytics célokat! Ehhez lépj be az Analytics felületére, és menj az Adminisztrálás menüpontba. Ott találod a Célok fület, amire szükséged lesz. Itt kattints a +ÚJ CÉL gombra, és ott kövesd a lépéseket!

A későbbiekben a Célok fül alatt megtekintheted a konverzióid, és azt is, hogy honnan érkezetek a konvertáló ügyfelek.

 

 

3. lépés: Vonj le következtetéseket, és használd őket!

A konverzió nagymértékben függ attól, hogy mennyire tudod megfogni a vásárlóid. A vásárlási procedúra napjainkra olyan mértékben megváltozott, hogy ma már spam-szerű reklámüzenetekkel nagyon nehéz, vagy egyenesen lehetetlen eladást generálni. Napjainkban a legjobb „trükk” a konverzió és az ügyfélszerzésre az az, ha nem Te találod meg az ügyfelet, hanem ő téged! Ehhez pedig kiváló lead-re van szükséged, amely felkelti az érdeklődésük – és persze egy érdekes, értékes tartalomra is, hogy megtartsd őket.

A konverziók teljesülését elemezve megláthatod, hogy milyen forrásokból, milyen úton jöttek a konvertáló ügyfelek weboldaladra, amely segíteni fog, hogy felmérd mit csinálnak a site-odon. Ez nagyon fontos, és ez alapján több célt is állíthatsz be a későbbiekben az Analytics felületén, hiszen érdemes minden fontos momentumot mérni a siker érdekében.

 

Az Analytics rendszeréből leszűrt információk alapján levonhatod a konklúziókat: Mit tudsz tenni, hogy sokkal hatékonyabb legyen az oldalad? Hogyan tudod növelni a konverziók számát? Hogyan lehetsz jobb, sikeresebb? Melyik a leghatékonyabb módja az ügyfélszerzésnek? Hogyan tudod megtartani a befutott látogatókat?

Bár az Analytics rendszerén belül nagyon sok érdekes információ találsz látogatóidról, például hogy mennyi időt töltenek az oldaladon, és hányan vannak jelen ebben a pillanatban, mégis inkább az a fontos, és arra is kell koncentrálnod, hogy hányan konvertálnak!

 

 

 

A Website konverziói

A konverzió egy olyan cél, amelyet a website-ra állítunk be. A céloknak egyértelműnek és tisztának kell lennie, és minden lényeges, mérhető elemet érdemes beállítani. Ehhez természetesen ismerned kell az oldalad: meg kell értened, melyik paraméterek fontosak számodra. Íme néhány példa:

  • hírlevélre való feliratkozás
  • elérhetőség megadása
  • kérdőív kitöltése
  • letöltések
  • vásárlás
  • feljelentkezés pl. tréningre

 

A látogatók szegmentáltsága

A kulcs a konverziós ráta optimalizálásához a látogatók csoportja. Ahhoz, hogy megfelelően optimalizáld a konverzióid, ismerned kell, hogy milyen emberek látogatják az oldalad! Minden egyes látogató más és más (lakhely, kor, érdeklődési kör, végzettség..stb). Ezen csoportok minden tagja más és más információk után kutatnak az interneten, így más és más kérdésre kell választ adnod ahhoz, hogy elnyerd érdeklődésük. Ez a kulcsa a konverzió sikerességének!

 

 

A fenti két definíció alapján ideje, hogy gyakorlatba ültesd a tanultakat! Azt is tudnod kell azonban, hogy a konverzió elérése egy folyamat, nem pedig egy egzakt dolog – ezért folyamatos fejlesztés, elemzés és változtatás lehet szükséges a siker érdekében.

 

A folyamat nagyrészt így néz ki...

  • a weboldal céljának meghatározása
  • a weboldal hatékonyságának mérése és elemzése
  • a tervek megváltoztatása, fejlesztések
  • a változtatás hatékonyságának ellenőrzése….

És így újra elölről!

Szerző: Csonka Nikoletta

címkék: Marketing stratégia
Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

Te is könnyen a Google fekete listájára kerülhetsz, tudtod nélkül is!

2017-05-19

Azt hiszed, csak akkor kerülhet a weboldalad a Google fekete listájára, ha tiltott technikákat alkalmazol? Tévedsz! Megmutatom milyen könnyen elérhet a vég, és azt is, hogyan védekezz ellene! 

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

Instagram marketing - Így használhatod üzleti célokra az Instagramot

2017-04-05

Az Instagram nem csak a magukat szépnek képzelő lányok selfieiről szól, marketing eszközként is kiváló, ha tudod, hogyan cégesen kell kezelni. Megmutatjuk!  

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!