Keresés

Menü

Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?


Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?

2016.12.13.

Egy kis Facebook pszichológia: Mit árulnak el rólad a posztjaid?

A jelenkor marketingesei számára a Facebook valóságos paradicsom: a több millió felhasználóról tárolt adatok alapján lehetségessé vált, hogy kevesebb költséggel, hatékonyan tudjanak célcsoportokat kialakítani, és ezáltal a potenciális vásárlókat elérni.

Azonban fontos átlátnunk azt is, hogy milyen személyiségű emberek állnak a profilok mögött, mert a motivációjuk megértésével értékesebb közönséget hozhatunk létre az általunk képviselt brand-nek.

 


Minden Facebook felhasználó tudja, hogy a különböző emberek eltérő témájú posztokat tesznek ki: a régi iskolatársaid a gyerekeikről tesznek ki képeket, míg a kollégáid esetleg politikai nézeteiket fejtik ki. 

 

Milyen személyiségjegyeket vizsgáltak a kutatók?

Tara Marshall és kollégái 555 Facebook felhasználó posztjait elemezték, miközben a következő személyiségvonásokat vizsgálták online kérdőívek segítségével:

-extrovertáltság

-nyitottság

-lelkiismeretesség

-neurotikusság

-kompromisszumkészség

Marshall és munkatársai azt is vizsgálták, hogy a kutatásban résztvevők mennyire nárcisztikusak, és milyen szinten van az önbecsülésük.

 

Mik a legfelkapottabb poszt témák?

A résztvevők a következő témákban frissítették állapotukat a leggyakrabban:

-mindennapi élet eseményei, társadalmi aktivitás

-iskolai és munkahelyi eredmények

-diéta és testedzés

-intellektuális témák: politikai nézetek, tudományos kutatások, saját kreativitás megélése- képek, vagy az írás által

-vallásos témák, hiedelmek

-párkapcsolat

-saját gyermekek

-utazás

-idézetek, dalszövegek

 

Kik, és miről posztolnak a Facebook-on?

Az extrovertált emberek szívesen teszik közzé mindennapi életük eseményeit, és a social mediát arra használják, hogy kapcsolatot teremtsenek ismerőseikkel. A neurotikus emberek figyelemfelkeltő posztokat tesznek ki, míg a nyitott személyiségűek inkább érdekes cikkeket osztanak meg a nagyvilágból. Ők leginkább információgyűjtésre használják a közösségi felületeket. A lelkiismeretesek szeretnek a gyerekeikről információkat közzétenni.

Az alacsony önbecsüléssel rendelkező szívesen posztolnak a párkapcsolatukról, míg a nárcisztikusak a saját eredményeiket (testedzés, diéta stb.) szeretik megosztani.

Az emberek nagy része nem kategorizálható egyetlen személyiségjegy köré- ezek a vonások mindenkiben megtalálható, csak eltérő arányban.  A magunkról megosztott állapotfrissítések folyamatosan változnak, hangulatunknak, életeseményeinek, és személyiségünk érésének megfelelően. Például: az első gyermek születésével növekszik felelősségvállalásunk- lelkiismeretességünk- és ez a fordulat közösségi kommunikációnkban észrevehető: posztjaink nagy részét saját gyermekünkről szóló fotók, videók fogják kitenni.

 

Kik a legsikeresebb posztolók a Facebook-on?

A Facebook-on az számít sikeresnek, aki a legtöbb like-ot és kommentet kapja. A kutatás bebizonyította, amit eddig sejtettünk: a nárcisztikus hajlamokkal rendelkező egyének messzemenően a legeredményesebb kommunikátorok. Le akarják nyűgözni az embereket sportbeli vagy munkahelyi eredményeikkel, és posztjaik nem titkolt célja a like gyűjtés, mellyel úgy érzik, validálják magukat a közösségben. Ők egy folyamatos pozitív like spirálban élnek, és ez a visszaigazolásokon felbátorodó karaktert újra és újra megosztásra sarkallja. Ezeknek, embereknek a közösségi média lehetőséget ad a kibontakozásra: számtalan karrier elindulását láthattuk az elmúlt években.

 

Miért nyomjuk meg a like gombot? Mi motiválja megosztásainkat?

A nárcisztikusok általában több pozitív visszajelzést kapnak, mint a többiek, de azt nem tudhatjuk, ezek valós vélemények vagy sem. Az is lehetséges, hogy a valóságban a  like-ok mögött megbújó ismerősök már viszolyognak a túlzott öndicsérettől.

Vannak olyan életesemények, amelyeknél azért kommentelünk, mert a társadalomi normák ezt kívánják tőlünk. Ilyen tipikus példa egy kisbaba születése (Ó, de cuki!), vagy egy házassági fogadalom megtétele (Sok boldogságot!).

Az intellektuális posztok kevesebb figyelmet kapnak- és ez az emberi lustaságnak is köszönhető: könnyebb like-olni és megosztani egy édes macska képet, mint rákattintani egy szakmai cikkre, és végigolvasni.

Nemcsak emberi tényezők befolyásolják az állapot frissítések sikerességét: a Facebook algroritmusa is hatással van arra, hogy milyen posztokat látunk hírfolyamunkban – így ez is módosítja kik, és hányszor látják az információt.

Szerző: Tóth Beáta

címkék: Facebook
Gyors weboldal

Gyors weboldalt szeretnél? Segítünk hogyan érheted el

2017-03-28

A mai rohanó világban elengedhetetlen, hogy weboldalunk gyorsan és hibátlanul működjön – íme öt módszer, amikkel megakadályozhatod weboldalad lelassulását! Weboldalad sebessége és teljesítménye...

Ingyenes webgrafikai eszközök

A legjobb ingyenes online eszközök webgrafikák készítéséhez

2017-03-22

Minden valamire való prezentációban, vagy modern weboldalon nélkülözhetetlenek a vizuális elemek. Gyerekkorunkban is azok a könyvek voltak a kedvenceink, amelyek tele voltak színes képekkel. Mint azt már a tudomány is...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!



Tanfolyamok